גמר גביע המדינה בכדורגל 2017

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע המדינה בכדורגל 2017
אירוע גביע המדינה בכדורגל 2016/2017
המשחק הוכרע בדו-קרב פנדלים
תאריך 25 במאי 2017
מיקום אצטדיון טדי, ירושלים
שיפוט אלי חכמון
צופים 27,800
2016
2018
ההתאחדות לכדורגל בישראל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמר גביע המדינה בכדורגל 2017 התקיים באצטדיון טדי בירושלים ב-25 במאי 2017, ובו נקבע כי מחזיקת גביע המדינה בכדורגל 2016/2017 היא בני יהודה תל אביב, שניצחה במשחק את מכבי תל אביב 4-3 בדו-קרב בעיטות עונשין, לאחר שוויון 0-0 בתום הארכה. הייתה זו המהדורה ה-78 של גביע המדינה, וה-64 מאז קום המדינה.

בני יהודה זכתה בגביע השלישי בתולדותיה, והראשון מאז 1981, אז גם כן נזקקה לדו-קרב פנדלים כדי לנצח במשחק הגמר את הפועל תל אביב. הייתה זו הופעתה השביעית במעמד גמר הגביע, והראשונה מאז ההפסד 1–3 להפועל תל אביב בגמר 2010. מנגד, מכבי תל אביב, שיאנית ההופעות במשחקי הגמר, העפילה לגמר ה-36 בתולדותיה, והשלישי ברציפות, לאחר שהפסידה במשחק הגמר הקודם 1-0 למכבי חיפה, וניצחה ב-2015 6-2 את הפועל באר שבע. מאזנה ערב משחק הגמר היה, 23 זכיות בגביע ו-12 הפסדים במשחק הגמר.

שתי הקבוצות כבר נפגשו בעבר במעמד הגמר, כאשר בגמר גביע המדינה 1965 גברה מכבי תל אביב 1–2 על בני יהודה בהארכה, וזכתה בגביע ה-12 בתולדותיה.

במשחק הגמר לא נכבשו שערים בזמן החוקי ובמהלך ההארכה. בדו-קרב הפנדלים, הייתה רחוקה מכבי מרחק בעיטה מדויקת של יוסי בניון כדי לזכות בתואר, אך הוא החמיץ, והדו-קרב המשיך לבעיטה שישית. טל בן-חיים רשם החמצה שלישית ברציפות למכבי, וסתיו פיניש הכריע לזכות בני יהודה.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכבי תל אביב סיבוב בני יהודה תל אביב
יריבה תוצאה יריבה תוצאה
הפועל בני לוד 3 - 0 סיבוב ח' הפועל עכו 3 – 3 (4 - 3פ)
הפועל רעננה 1 – 1 (4 - 2פ) שמינית הגמר הפועל אשקלון 4 – 0
מכבי פתח תקווה 1 - 0 רבע הגמר (משחק ראשון) מ.ס. אשדוד 4 – 1
2 - 1 רבע הגמר (גומלין) 2 – 0
בית"ר ירושלים 2 - 1 חצי הגמר הפועל רמת-גן 1 - 0

מכבי תל אביב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכבי תל אביב פתחה את דרכה לגמר שלישי ברציפות בסיבוב ח', כשהתארחה אצל הפועל בני לוד מהליגה הלאומית באצטדיון העירוני בלוד. מכבי הגיעה למפגש עם המנהל המקצועי ג'ורדי קרוייף כמאמן זמני. וידאר קיארטאנסון קבע 0–1 למכבי בדקה ה-23, והשלים צמד תוך שלוש דקות לאחר שנגח פנימה מכדור קרן. בדקה ה-57 קבע יוסי בניון את תוצאת המשחק, 3-0 למכבי תל אביב[1].

בשמינית הגמר יצאה מכבי, עדיין עם קרויף על הקווים, למשחק חוץ מול הפועל רעננה באצטדיון נתניה, בו אירחה אף היא את משחקיה באותה העונה. לאחר תשעים דקות חלשות ללא שערים, עבר המשחק להכרעה בהארכה. בדקה ה-102 הצליחה מכבי לעלות ליתרון, כאשר קיארטאנסון נגח לרשת. בדקה ה-119 פסק השופט איתן שמואלביץ', בהחלטה שנויה במחלוקת, לפנדל לזכותה של רעננה, לאחר שבניון ספק הכשיל את מוחמד שכר ברחבה. שמעון אבו חצירא כבש את שערו הראשון ברעננה, ואיזן לשוויון 1-1 בדרך לדו-קרב פנדלים. במהלך הדו-קרב החמיצה רעננה פעמיים, כאשר פרדראג ראיקוביץ' עצר את הבעיטה של בן בנימין ורוג'רס קולה בעט מעל לשער. מכבי עם, ארבע בעיטות מדויקות, ניצחה 2–4 והעפילה לרבע הגמר[2]

ברבע הגמר פגשה מכבי לצמד מפגשים את מכבי פתח תקווה. המשחק הראשון נערך במושבה, ובו לאחר דקות ארוכות ללא שער, נכנס טל בן-חיים כמחליף אצל ג'ורדי קרויף, ובדקה ה-76, ארבע דקות לאחר שנכנס, כבש במבצי אישי מרשים וקבע 0–1 לאורחת. דקה לסיום, ובן-חיים סחט פנדל לאחר שהשוער דני עמוס הכשיל אותו ברחבה. בן-חיים עצמו ניגש לבעוט, אך עמוס עצר, ובסיום 0–1 למכבי תל אביב[3]. הגומלין נערך באצטדיון בנתניה, ולראשונה עלתה מכבי למשחק גביע תחת המאמן החדש, ליטו וידיגל. בדקה החמישים העלה קיארטאנסון את מכבי ליתרון 0–1, אך כעבור ארבע דקות בלבד השוותה פתח תקווה משער של גיא מלמד. פתח תקווה הייתה חסרה שער אחד מלהדיח את מכבי בשלב זה, אך סיכוייה נפגעו עם הרחקתו של רומאריו פירס בדקה ה-81. מכבי ניצלה את העדיפות המספרית, השיגה פנדל בדקה ה-89 לאחר עבירה של קרלוס קוויאר על קיארטאנסון ברחבה, ואוסקר סקאריונה דייק מהנקודה כדי להשלים ניצחון כפול למכבי תל אביב, 2-1 בסיום ו-1–3 בסיכום שני המפגשים[4].

בחצי הגמר זימנה ההגרלה למכבי תל אביב מפגש מעניין מול בית"ר ירושלים באצטדיון סמי עופר. ארון שוינפלד, שפתח במפתיע במקומו של קיארטאנסון, העלה את מכבי ליתרון בנגיחה לאחר 18 דקות בלבד. בדקה השישים כבש דור מיכה, שהחליף במחצית את ברק יצחקי שנפצע, וקבע 0–2 למכבי. דקה לסיום צימק חן עזרא את התוצאה בבעיטה חזקה מתוך הרחבה, אך בית"ר לא הצליחה לכבוש שער נוסף בזמן שנותר ומכבי, עם ניצחון 1–2, העפילה לגמר הגביע בפעם השלישית ברציפות[5].

בני יהודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני יהודה הצטרפה למפעל בסיבוב ח', עם יתר קבוצות ליגת העל. בסיבוב הראשון היא הוגרלה למשחק חוץ באצטדיון טוטו עכו מול הפועל עכו מהליגה הלאומית. המשחק הקצבי ורב-השערים נפתח עם שער מוקדם של אנטוניו מרשיץ' בפנדל, כבר לאחר חמש דקות. יונתן כהן הכפיל עבור בני יהודה בדקה ה-23 וקבע 0–2 לבני יהודה במחצית. בחצי השני נכנעה בני יהודה לשלושער של עידו אקסברד, שצימק בדקה החמישים, איזן עשר דקות לאחר מכן, ובדקה ה-78 השלים מהפך עבור עכו. אלמוג בוזגלו הצליח לאזן את התוצאה שלוש דקות מאוחר יותר וקבע 3-3. לאחר שלא נכבשו שערים בהארכה, עבר המשחק להכרעה בדו-קרב פנדלים, ובו עצר השוער הליטאי של בני יהודה את בעיטותיהם של משה מישאלוף ושל אדריאן רוצ'ט, ובני יהודה ניצחה 3–4 בדרך לשמינית הגמר[6].

בשמינית הגמר התארחה בני יהודה אצל הפועל אשקלון מליגת העל באצטדיון סלה. לאחר שהתקשתה בסיבוב הקודם, רשמה בני יהודה ניצחון מוחץ בשלב השמינית. בדקה העשרים כבש אלון תורג'מן בנגיחה את שער היתרון של בני יהודה, וכעבור עשר דקות השלים צמד לאחר מבצע אישי. בדקה ה-43 כבש נריוס ואלסקיס, בהופעת הבכורה שלו במועדון, את השער השלישי של בני יהודה. שתי דקות לסיום השלים גם ואלסקיס צמד אישי, ובני יהודה ברבע הגמר עם 0–4 באשקלון[7].

ברבע הגמר פגשה בני יהודה לצמד מפגשים את מ.ס. אשדוד, והתארחה באצטדיון הי"א באשדוד למשחק הראשון. כבר בדקה התשיעית עלתה בני יהודה ליתרון מנגיחה של טל כחילה. בדקה ה-24 איזן לוסיו מרניאו בנגיחה לחיבורי השער של זובאס. בני יהודה השיבה לעצמה את היתרון משער של יונתן כהן בדקה ה-59, ובדקה ה-76 כבש בוזגלו את השלישי של בני יהודה בהתקפה מתפרצת. עשר דקות לאחר מכן קבע פדרו גלבאן את תוצאת הסיום, 4-1 לבני יהודה[8]. משחק הגומלין התקיים באצטדיון המושבה, בו אירחה בני יהודה את משחקיה באותה העונה, ובו העלה טל כחילה את בני יהודה ליתרון בדקה החמישים. דקה אחת לסיום ההתמודדות קבע יונתן כהן 0–2 לבני יהודה, שמעפילה לחצי הגמר עם 1–6 בסיכום שני המפגשים[9].

בחצי הגמר פגשה בני יהודה את הנציגה היחידה מהלאומית בשלב חצי הגמר, הפועל רמת-גן, באצטדיון סמי עופר שבחיפה. בני יהודה הצליחה לגבור 0–1 על רמת-גן משער של יונתן כהן בדקה ה-22[10], בדרך לגמר הגביע השביעי בתולדותיה.

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחצית ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני יהודה הגיעה למשחק ללא מאמן קבוע על הקווים, כאשר כפיר אדרי, ששיחק בעברו בשתי הקבוצות, הוביל את הקבוצה כמאמן זמני מאז סיום דרכו של ניסן יחזקאל. שתי הקבוצות עלו במערך דומה של 4-3-3, כאשר אדרי פתח ללא איציק עזוז ופדרו גלבאן, שפתחו על הספסל. בהרכב הועדפו מאור קנדיל ושון גולדברג כמגנים, בעוד רועי גורדנה עלה כקפטן בקישור האחורי. בחלק ההתקפי, יונתן כהן, נריוס ואלסקיס ואלון תורג'מן פתחו בשלישייה הקדמית. מנגד, ליטו וידיגל הוביל את הצהובים במה שהיה למשחקו האחרון כמאמן הקבוצה. במערך דומה לזה של בני יהודה, עלתה מכבי עם אלי דסה באגף ימין, הקפטן שרן ייני עלה כמגן שמאלי, גל אלברמן שיחק מאחורי אייל גולסה ורובן מיקאל בקישור. החלק ההתקפי הורכב מוידאר קיארטאנסון, דור מיכה וטל בן-חיים.

ההזדמנות הראשונה במשחק הגיעה לאחר 12 דקות, כאשר אלברמן ניסה בבעיטה ממרחק לאחר כדור קרן, אך החמיץ במעט את המסגרת. לאחר דקות ארוכות ללא מצבים, הגיעה מכבי להזדמנות נוספת בדקה ה-31, כאשר מיכה מסר מתוך הרחבה לגולסה, שעצר, כיוון ובעט לחיבורים הרחוקים, אך הכדור עלה מעל לשער. חמש דקות לאחר מכן ניסתה בני יהודה בהתקפה מתפרצת, שבסיומה ניסה יונתן כהן בבעיטה מתוך הרחבה, אך גם הוא לא מצא את המסגרת.

עד לסיום המחצית לא נרשמו הזדמנויות משמעותיות נוספות, שוויון 0-0 בהפסקה.

מחצית שנייה והארכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר בפתיחת המחצית השנייה התקרבה מכבי לשער יתרון. בדקה ה-49 הגביה מיקאל קרן מאגף ימין, ייני נותר פנוי ברחבה והגיע היטב לנגיחה, אך הכדור עלה מעל למשקוף. חמש דקות לאחר מכן, השתלט אלברמן על הרחקה לא טובה ובעט מחוץ לרחבה כדור שטוח וחזק, שחלף ליד העמוד.

מכבי המשיכה לשלוט, אך בדקה ה-59 הייתה קרובה בני יהודה לכבוש בהתקפת מעבר. גורדנה שלח כדור לאגף שמאל של הרחבה, אנטוניו מרשיץ' השתלט ובעט כדור חזק ומפתיע מזווית קשה לפינה הקרובה, אך פרדראג ראיקוביץ' הגיב היטב והדף. כעבור שלוש דקות, שוב התקפה מהירה של בני יהודה. ואלסקיס פרץ בימין ושלח כדור עומק לרחבה, תורג'מן הקדים את השומר שלו ובעט בנגיעה, אך החמיץ את המסגרת של ראיקוביץ'.

בעוד הצהובים שלחו שחקנים רבים להתקפה, דווקא בני יהודה הגיעה להזדמנות מצוינת בהתקפה מתפרצת. בדקה ה-78 יצאה בני יהודה להתקפה מהירה, יונתן כהן שלח את ואלסקיס במצב של שלושה שחקני התקפה מול מגן בודד, אך ואלסקיס ניסה לבעוט מ-16 מטרים והחמיץ את המסגרת. מכבי הגיעה להזדמנות אחרונה דקה לסיום, כאשר מיכה ניסה מרחוק, אך גם הוא לא מצא את המסגרת. גם לאחר תשעים דקות, התוצאה נותרה על שוויון 0-0, והמשחק עבר להכרעה בהארכה.

המחצית הראשונה של ההארכה עברה ללא מצבים מסוכנים, עד שבדקת הסיום של החצי הראשון קיבל קיארטאנסון כדור בתוך הרחבה, עם גבו אל השער, לאחר מסירה כפולה על סף הרחבה. קיארטאנסון הסתובב ובעט ברגל ימין, אך הכדור הוסט לקרן על ידי שחקן הגנה.

בדקה ה-108, בתוך החצי השני של ההארכה, איבדו הצהובים את הכדור במחצית המגרש. אלמוג בוזגלו חטף ובפריצה מרשימה עבר מספר שחקני הגנה, עד שמסר ימינה ליונתן כהן. האחרון הגביה לצד שמאל של הרחבה, שם נותר מרשיץ' פנוי, אך הנגיחה שלו לא סיכנה את השער של ראיקוביץ'.

לאחר שוויון 0-0 גם בתום ההארכה, המשחק הלך להכרעה בדו-קרב בעיטות עונשין. מכבי בעטה ראשונה, אלברמן הכניע את אמיליוס זובאס, ומנגד ואלסקיס נעצר אצל ראיקוביץ', והשאיר את היתרון אצל מכבי. שתי הבעיטות הבאות של כל קבוצה מצאו אף הן את הרשת, ולאחר שלוש בעיטות הובילה מכבי בתוצאה 2–3. אוסקר סקאריונה, הבועט הרביעי של מכבי, בעט חלש וזובאס הציל, אך מנגד ראיקוביץ' בזינוק מעולה הציל את הבעיטה של גורדנה והתוצאה נותרה 2–3 אחרי ארבע בעיטות. הבועט החמישי של הצהובים, יוסי בניון, היה יכול להכריע את המשחק, אך בעט למרכז השער וזובאס הציל. יונתן כהן איזן מנגד, 3-3 אחרי חמש בעיטות, ועוברים לבעיטה שישית. בלמה של מכבי, טל בן-חיים, בעט לקורה והחוצה, והיה המחמיץ השלישי ברציפות של מכבי בדו-קרב. סתיו פיניש כבש מן העבר השני, והגביע הלך לבני יהודה לראשונה אחרי 36 שנים.


25 במאי 2017
21:00
מכבי תל אביב 0 - 0ה בני יהודה תל אביב אצטדיון טדי, ירושלים
צופים: 27,800
שיפוט: אלי חכמון
(סיקור)
    תוצאת פנדלים  
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים גל אלברמן
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים אבי ריקן
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים וידאר קיארטאנסון
החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים אוסקר סקאריונה
החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים יוסי בניון
החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים טל בן-חיים
4–3 החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים נריוס ואלסקיס
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים מרקו יובאנוביץ'
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים אלמוג בוזגלו
החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים רועי גורדנה
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים יונתן כהן
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים סתיו פיניש
 

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכבי תל אביב
בני יהודה תל אביב
שוער 95 סרביהסרביה פרדראג ראיקוביץ'
מגן ימני 2 ישראלישראל אלי דסה כרטיס צהוב בדקה ה-98 98'
בלם 18 ישראלישראל איתן טיבי
בלם 26 ישראלישראל טל בן-חיים
מגן שמאלי 13 ישראלישראל שרן ייני (קפטן)
קשר אחורי 6 ישראלישראל גל אלברמן כרטיס צהוב בדקה ה-105 105'
קשר מרכזי 23 ישראלישראל אייל גולסה כרטיס צהוב בדקה ה-101 101'
קשר מרכזי 14 פורטוגלפורטוגל רובן מיקאל כרטיס צהוב בדקה ה-79 79' הוחלף בדקה ה-83 83'
קיצוני ימני 15 ישראלישראל דור מיכה הוחלף בדקה ה-100 100'
קיצוני שמאלי 11 ישראלישראל טל בן-חיים הוחלף בדקה ה-108 108'
חלוץ 9 איסלנדאיסלנד וידאר קיארטאנסון
מחליפים:
שוער 1 ישראלישראל דניאל ליפשיץ
מגן 4 ברזילברזיל רמון
מגן 21 בלארוסבלארוס יגור פיליפנקה
קשר 22 ישראלישראל אבי ריקן נכנס כמחליף בדקה ה-83 83'
קשר 51 ישראלישראל יוסי בניון נכנס כמחליף בדקה ה-100 100'
חלוץ 5 ארגנטינהארגנטינה אוסקר סקאריונה נכנס כמחליף בדקה ה-108 108'
חלוץ 30 ישראלישראל ארון שוינפלד
מאמן:
אנגולהאנגולה ליטו וידיגל
שוער 1 ליטאליטא אמיליוס זובאס
מגן ימני 23 ישראלישראל מאור קנדיל כרטיס צהוב בדקה ה-2 2' הוחלף בדקה ה-77 77'
בלם 6 ישראלישראל טל כחילה
בלם 31 סרביהסרביה מרקו יובאנוביץ'
מגן שמאלי 13 ישראלישראל שון גולדברג
קשר אחורי 10 ישראלישראל רועי גורדנה (קפטן)
קשר מרכזי 14 גמביהגמביה טיג'אן ז'ייטה
קשר מרכזי 51 קרואטיהקרואטיה אנטוניו מרשיץ' כרטיס צהוב בדקה ה-54 54' הוחלף בדקה ה-112 112'
קיצוני ימני 21 ליטאליטא נריוס ואלסקיס
קיצוני שמאלי 15 ישראלישראל יונתן כהן כרטיס צהוב בדקה ה-39 39'
חלוץ 7 ישראלישראל אלון תורג'מן הוחלף בדקה ה-84 84'
מחליפים:
שוער 22 ישראלישראל ניקיטה חייקין
מגן 17 ישראלישראל איציק עזוז נכנס כמחליף בדקה ה-77 77'
מגן 55 ישראלישראל שי קונסטנטין
קשר 77 ישראלישראל אלמוג בוזגלו נכנס כמחליף בדקה ה-84 84'
חלוץ 27 ישראלישראל דניאל אביטל
חלוץ 28 ישראלישראל סתיו פיניש נכנס כמחליף בדקה ה-112 112'
חלוץ 20 ארגנטינהארגנטינה פדרו גלבאן
מאמן:
ישראלישראל כפיר אדרי

עוזרי שופט:
ישראלישראל דודו ביטון (קוון)
ישראלישראל מתי יעקובוב (קוון)
ישראלישראל זיו אדלר (שופט רחבה)
ישראלישראל איתן שמואלביץ' (שופט רחבה)

שופט רביעי:
ישראלישראל גל לייבוביץ'

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]