גמר גביע המדינה בכדורגל 1997

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע המדינה בכדורגל 1997
אירוע גביע המדינה בכדורגל 1996/1997
תאריך 26 במאי 1997
מיקום אצטדיון רמת גן, רמת גן
שיפוט עמית קליין
צופים 25,000
1996
1998

גמר גביע המדינה בכדורגל 1997 התקיים באצטדיון רמת גן ברמת גן ב-26 במאי 1997, ובו נקבע כי מחזיקת גביע המדינה בכדורגל 1996/1997 היא הפועל באר שבע, שניצחה במשחק את מכבי תל אביב בתוצאה 0-1 ב-90 דקות. הייתה זו המהדורה ה-59 של גביע המדינה, וה-44 מאז קום המדינה.

הפועל באר שבע זכתה בגביע המדינה הראשון בתולדותיה, בהופעה השנייה שלה בגמר גביע המדינה (לאחר ההפסד בעונת 1983/1984 להפועל לוד), והגיעה לגמר לאחר 4 משחקים במפעל, כאשר היא ניצחה ב-2 מהם בתום 90 דקות וב-2 מהם בתום ניצחון בדו-קרב פנדלים (אחרי הארכה ו-120 דקות), עם מאזן שערים של 8-2 לטובתה, כאשר היא מציגה ממוצע שערים של 2 שערים למשחק. מנגד הגיעה מכבי תל אביב לגמר אחרי 4 משחקים בהם ניצחה בכולם ב-90 דקות, ועם מאזן שערים של 12-4 לטובתה עם ממוצע של 3 שערים למשחק. עבור מכבי תל אביב היה זה ההופעה ה-30 בגמר גביע המדינה (וה-21 מאז קום המדינה), וההופעה השנייה ברציפות בגמר, לאחר שבעונה שעברה היא ניצחה את עירוני ראשון לציון 1:4 בגמר הגביע וזכתה בו.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכבי תל אביב סיבוב הפועל באר שבע
יריבה תוצאה תוצאה יריבה
הפועל בת ים 4–2 32 האחרונות 3–0 הפועל רמת השרון
הפועל צפרירים חולון 3–2 שמינית הגמר 0–0ה (4–2 פ) מכבי פתח תקווה
הפועל תל אביב 3–0 רבע הגמר 0–0ה (5–3 פ) הפועל כפר סבא
בית"ר ירושלים 2–0 חצי הגמר 5–2 בני יהודה תל אביב

מכבי תל אביב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכבי תל אביב הגיעה כקבוצה בינונית שנמצאת בתקופה רעה מבחינתה, כאשר סיימה במקום השישי בליגה בלבד, אולם היא שיאנית הזכיות בגביע המדינה, ובאליפות המדינה כאחד, כמו כן ניצחה את הפועל באר שבע פעמיים במהלך העונה הסדירה בליגה הלאומית בהפרשים של 2 ו-3 שערים.

בסיבוב ח' אירחה מכבי תל אביב את קבוצת הליגה הארצית הפועל בת ים, אותה ניצחה 4-2 משערים של ניר קלינגר, אבי נמני, אריק חנגלי ונועם שוהם. בשמינית הגמר התארחה מכבי תל אביב אצל הפועל צפרירים חולון, קבוצה שנלחמה על חייה בליגה הלאומית דאז (אולם ירדה בסוף העונה לליגה הארצית), כאשר צפרירים הובילה כבר 2-0 משערים של ויקטור מורוז, אולם פנדל של אבי נמני בדקה ה-60, שער של עופר מזרחי 7 דקות לאחר מכן, ושער עצמי של אורן זיתוני בדקה ה-80 החזירו לה את ההובלה והיא ניצחה בתוצאה 3-2. ברבע הגמר נפגשה מכבי תל אביב עם היריבה העירונית המרה הפועל תל אביב למשחק נוסף במסגרת הדרבי תל אביבי, בוא היא ניצחה 3-0 מוחץ מצמד של עופר מזרחי, ושער נוסף של אבי נמני. בחצי הגמר הנייטרלי באצטדיון רמת גן פגשה מכבי תל אביב את בית"ר ירושלים, המתמודדת העיקרית לאליפות המדינה באותה העונה, למשחק על הכרטיס לגמר הגביע. בחצי הגמר זכתה מכבי תל אביב ב-2 פנדלים, אותם בעט פעמיים הקשר המצטיין אבי נמני, והמשחק הסתיים בתוצאה 2-0 בדרך לגמר הגביע ה-30 בהיסטוריה של המועדון, וההופעה השנייה ברציפות, לאחר הזכייה בעונה שעברה.

הפועל באר שבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל באר שבע הגיעה כקבוצת צמרת בליגה הלאומית, אחרי שסיימה במקום השלישי בליגה, כאשר התואר האחרון בו זכתה היה אליפות המדינה, בעונת 1975/1976, 21 שנים קודם לכן. מאזן שתי הקבוצות בליגה זו העונה בליגה היה הפסד כפול של באר שבע למכבי תל אביב, 1-3 בסיבוב הראשון, ו-1-4 בסיבוב השני.

בסיבוב ח' התארחה הפועל באר שבע אצל קבוצת ליגה א' הפועל רמת השרון, אותה היא ניצחה 3-0 משערים של כוכבה דאז, ג'ובאני רוסו, והחלוצים שי הולצמן ושרון אביטן. בשמינית הגמר התארחה באצטדיון האורווה אצל מכבי פתח תקווה, איתה התחרתה על המקום השלישי בליגה הלאומית, כאשר המשחק הסתיים בתוצאת 0-0 בתום 90 ו-120 דקות, ונכנס לדו-קרב פנדלים, שם הפועל באר שבע ניצחה 2-4. ברבע הגמר אירחה הפועל באר שבע את הפועל כפר סבא שהייתה קבוצת אמצע טבלה בלאומית, ופעם נוספת המשחק הסתיים בתוצאה 0-0 לאחר 90 ו-120 דקות. הפעם דו-קרב הפנדלים הסתיים בתוצאה 5-3 לטובת באר שבע. בחצי הגמר הנייטרלי באצטדיון רמת גן, שיחקה הפועל באר שבע נגד בני יהודה תל אביב, כאשר היא הובילה 3-0 עד דקה 60 משערים של גדי חזות, לירון בסיס ושי הולצמן, אולם בדקה ה-60 וה-66 הבקיעה בני יהודה צמד שערים שהחזיר אותה למשחק, והמשיכה ללחוץ כדי להשוות את התוצאה. אולם, בדקות האחרונות של המשחק (86 ו-90) הבקיע חלוצה של באר שבע שרון אביטן צמד שערים שקבע את תוצאת המשחק 5-2 גדול להפועל באר שבע, בדרך לגמר הגביע השני בתולדותיה, והראשון מאז 1983/1984, אז הפסידה להפועל לוד בגמר הגביע.

סיכום מהלכי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת משחק לגמר הגביע

מחצית ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדקה העשירית קשר הפועל באר שבע חלילוביץ' מוסר כדור אלכסוני שעובר את הגנת מכבי תל אביב ומגיע ללירון בסיס שמוצא את עצמו מול השוער, אך נופל ומאבד את הכדור בטענה לפנדל, אולם השופט עמית קליין לא שורק לעבירה.

בדקה ה-20 עבירה של קשר הפועל באר שבע דודו חפר על קשר מכבי תל אביב אבי נמני בחצי המגרש של באר שבע, גורמת לשריקת עבירה לזכות מכבי תל אביב, כאשר גדי ברומר בועט את הכדור חזק ומסובב אולם מגרד את המשקוף ויוצא החוצה.

בדקה ה-33 גדי חזות המגן של באר שבע מוסר כדור חד אל לירון בסיס שמנער את גדי ברומר ומוצא עצמו לבד ברחבה, כאשר הוא מוסר כדור רוחב אל הקשר ההתקפי של באר שבע ג'ובאני רוסו שבועט מעל השער.

בדקה ה-39 חלוצה של באר שבע שי הולצמן בועט מתוך הרחבה, פוגע בשחקן מכבי תל אביב ויוצא לקרן, דקה לאחר מכן כדור הקרן מוגבה על ידי קשר הפועל באר שבע חלילוביץ' לפינה השמאלית של רחבת מכבי תל אביב, כאשר הקשר ג'ובאני רוסו בועט בעיטת יעף חצי מספרת מפתיעה, שקופצת בין שחקני ההגנה לקורה ופנימה - 1:0 להפועל באר שבע על מכבי תל אביב.

בדקה ה-42 הולצמן סוחט עבירה בקרבה לעמדת הקרן מהצד הימני של המגרש, כאשר קשר הפועל באר שבע סיאד חלילוביץ' בועט את הכדור מסובב וסמוך לקורה הימנית של שער מכבי תל אביב אולם זה יוצא החוצה.

השופט מוסיף כ-3 דקות למחצית הראשונה ושורק לסיום המחצית - 1:0 להפועל באר שבע במחצית המשחק.

מחצית שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחצית השנייה בדקה ה-57 ג'ובאני רוסו פורץ מהאגף אל מרכז הרחבה של מכבי תל אביב ובועט מעל השער.

בדקה ה-65 פורץ חלילוביץ' קשר הפועל באר שבע לבדו אל אגף שמאל, ומחכה למגן השמאלי שמעון ביטון שמגיע לפינה הימנית של הרחבה, חלילוביץ' מוסר את הכדור וביטון שמוצא עצמו לבד מול השוער נוגח אולם ישר את שוער מכבי תל אביב אלכסנדר אובארוב, שקולט את הכדור.

בדקה ה-66 מרים מגן מכבי תל אביב אמיר שלח כדור מסוכן לרחבה אולם שוער באר שבע אבי פרץ קולט את הכדור לפני חלוץ ההתקפה.

בדקה ה-76 מגיע כדור אל קשר מכבי תל אביב אבי נמני על סף רחבת ה-16 והוא בועט את הכדור החוצה אל מעל השער.

בדקה ה-82 כדור חופשי נשרק לזכותה של מכבי תל אביב, כדור שבועט נמני סמוך לשער אולם הוא הולך החוצה.

בדקה ה-84 כדור חופשי נשרק לזכותה של הפועל באר שבע, כאשר שחקנה גדי חזות בועט את הכדור לפינה הימנית של שערו של אובארוב, אולם הוא קולט את הכדור.

בדקה ה-86 קלינגר מגיע להרמת רוחב ונוגח את הכדור החוצה.

בדקה ה-88 כדור חוץ מתגלגל לרחבת הפועל באר שבע, אולם ההגנה מתקשה להרחיק אותו, וקלינגר מרים את הכדור לצד השני של הרחבה אל עופר מזרחי, שנוגח את הכדור מעל השער, לאחר שהוא מוצא עצמו לבדו ברחבה.

בדקה ה-93 למשחק מכבי תל אביב מאבדת כדור במרכז המגרש והפועל באר שבע יוצאת להתקפה מתפרצת, דודו חפר שולח כדור פנימה אל אורן סגרון שמוצא עצמו מול השוער אובארוב, אולם הוא שולח את הכדור החוצה. בסיום ההתקפה שורק השופט קליין לסיום המשחק והפועל באר שבע זוכה בגביע הראשון שלה בהיסטוריה, לאחר שהיא מנצחת 1:0 במשחק הגמר.

26 במאי 1997
17:30
מכבי תל אביב 1:0 הפועל באר שבע אצטדיון רמת גן, רמת גן
צופים: 25,000
שיפוט: עמית קליין
(סיקור) ג'ובאני רוסו הובקע שער בדקה ה- , 40' , 40'

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכבי תל אביב
הפועל באר שבע
שוער 1 ישראלישראל אלכסנדר אובארוב
מגן ימני 4 ישראלישראל אמיר שלח
בלם 5 ישראלישראל גדי ברומר
בלם 16 ישראלישראל אלון ברומר
מגן שמאלי 6 ישראלישראל גיא נחמן כרטיס צהוב
קשר 13 ישראלישראל נועם שוהם
קשר 9 ישראלישראל ניר קלינגר (קפטן) כרטיס צהוב
קשר התקפי 12 ישראלישראל עופר מזרחי כרטיס צהוב
קיצוני ימני 8 ישראלישראל אבי נמני
קיצוני שמאלי 11 ישראלישראל חיים חג'ג' הוחלף בדקה ה-82 82'
חלוץ 7 ישראלישראל אלי דריקס הוחלף בדקה ה-61 61'
מחליפים:
קשר 14 ישראלישראל גיא צרפתי נכנס כמחליף בדקה ה-82 82'
קשר 20 קרואטיהקרואטיה דומאגוי קוסיץ' נכנס כמחליף בדקה ה-61 61'
מאמן:
ישראלישראל אברהם גרנט
שוער 1 ישראלישראל אבי פרץ כרטיס צהוב
מגן ימני 16 ישראלישראל גדי חזות הוחלף בדקה ה-81 81'
בלם 14 רוסיהרוסיה אלכסנדר סולוב
בלם 5 ישראלישראל שרון בוכניק
מגן שמאלי 21 ישראלישראל שמעון ביטון כרטיס צהוב
קשר 3 ישראלישראל סתיו אלימלך (קפטן)
קשר 10 ישראלישראל דודו חפר
קשר 12 ישראלישראל לירון בסיס הוחלף בדקה ה-67 67'
קיצוני ימני 7 בוסניה והרצגובינהבוסניה והרצגובינה סיאד חלילוביץ' הוחלף בדקה ה-78 78'
קיצוני שמאלי 11 קרואטיהקרואטיה ג'ובאני רוסו כרטיס צהוב
חלוץ 19 ישראלישראל שי הולצמן הוחלף בדקה ה-71 71'
מחליפים:
חלוץ ישראלישראל אורן סגרון נכנס כמחליף בדקה ה-67 67'
חלוץ ישראלישראל שרון אביטן נכנס כמחליף בדקה ה-71 71'
קשר 2 ישראלישראל אילן ועקנין נכנס כמחליף בדקה ה-78 78'
מאמן:
ישראלישראל אלי גוטמן

שופט:
ישראלישראל עמית קליין' (שופט ראשי)

שופט רביעי:
ישראלישראל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]