גמר גביע המדינה בכדורגל 1986

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע המדינה בכדורגל 1986
אירוע גביע המדינה בכדורגל 1985/1986
המשחק הוכרע בהארכה
תאריך 27 במאי 1986
מיקום אצטדיון רמת גן, רמת גן
שיפוט יאיר טילינגר
צופים 18,000
1985
1987

גמר גביע המדינה בכדורגל 1986 התקיים באצטדיון רמת גן ברמת גן ב-27 במאי 1986, ובו נקבע כי מחזיקת גביע המדינה בכדורגל 1985/1986 היא בית"ר ירושלים, שניצחה במשחק את שמשון תל אביב בתוצאה 1-2 בתום הארכה ו-120 דקות. הייתה זו המהדורה ה-48 של גביע המדינה, וה-33 מאז קום המדינה.

עבור בית"ר ירושלים הייתה זו ההופעה החמישית בתולדותיה בגמר גביע המדינה, וזכייה רביעית בגביע ושנייה ברציפות, כאשר בשלושת הפעמים הקודמות שהגיעה לגמר, הפעם האחרונה הייתה בעונה שלפני כן, 1984/1985, אז ניצחה את מכבי חיפה 0:1 וזכתה בגביע.

בית"ר ירושלים הגיעה לגמר לאחר 4 משחקים במפעל, כאשר בכולם היא ניצחה בתום 90 דקות, כאשר היא עם מאזן שערים של 8-4 לטובתה, והיא מציגה ממוצע שערים של 2 שערים למשחק.

עבור שמשון תל אביב הייתה זו ההופעה השנייה בהיסטוריה בגמר הגביע, והראשונה מזה 20 שנה, מאז ההופעה בגמר בעונת 1965/1966, אז הפסידה בתוצאה זהה של 1:2 להפועל חיפה.

שמשון תל אביב הגיעה לגמר אחרי 5 משחקים במפעל, כאשר באחד מהם סיימה בתיקו (שלאחריו היה משחק חוזר), באחד מהם ניצחה בהארכה, וב-3 הנותרים ניצחה ב-90 דקות, עם ממוצע שערים של 2 שערים למשחק (לפחות).

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית"ר ירושלים סיבוב שמשון תל אביב
יריבה תוצאה תוצאה יריבה
בית"ר תל אביב 1–2 32 האחרונות
הפועל חיפה 0–1 שמינית הגמר 2–2ה מכבי יפו
2–1ח
מכבי חיפה 2–3 רבע הגמר 2–1ה הפועל באר שבע
מכבי תל אביב 1–2 חצי הגמר 4–0 מכבי חדרה

בית"ר ירושלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית"ר ירושלים מגיעה לגמר הגביע בתור קבוצת צמרת בליגה הלאומית, לאחר שסיימה במקום הרביעי בליגה בעונה זו, עונת 1985/1986.

בסיבוב ח' אירחה בית"ר ירושלים את בית"ר תל אביב שבאותה העונה התמודדה בצמרת הליגה הארצית כאשר במחצית הראשונה כבש ירון כהן את השער ראשון במשחק אחרי בישול של סמי מלכה, במחצית השנייה הכפילה בית"ר את היתרון עם שער נוסף של ירון כהן מבישול של אבי גולדר. בהמשך המשחק לחצה בית"ר על מנת להבקיע שער נוסף ללא הצלחה. לקראת סיום המשחק כבש יעקב נומדר את השער המצמק של תל אביב[1], והמשחק הסתיים בהעפלתה של בית"ר ירושלים לשלב הבא.

בשמינית הגמר פגשה בית"ר את הפועל חיפה וניצחה אותה 1:0 משער של אלי אוחנה בדקה ה-83[2], לאחר החמצות מרובות של היריבה החיפאית והתקדמה לשלב הבא.

ברבע הגמר התארחה בית"ר אצל חיפאית נוספת, הפעם מכבי חיפה, שהתמודדה עם הפועל תל אביב על אליפות הליגה בעונה זו, ונחשבה לאחת הקבוצות הטובות בישראל. המשחק נפתח דווקא ביתרון של מכבי חיפה, כאשר בדקה ה־19 העביר ליאור רוזנטל כדור מדויק לזאהי ארמלי, שמול שער חשוף קבע 0:1. הלחץ של הקבוצה החיפאית נמשך עד לדקה ה-39 כאשר צמד הבלמים, רפי אוסמו ואלי כהן, התמסרו ביניהם, אך חלוץ היריבה אלי אוחנה ארב להם, חטף מהם את הכדור והוציא כדור רוחב לסמי מלכה שהתמקם ברחבה - ומעשרה מטרים בעט מדויק לשער וקבע 1:1. בדקה ה-47 במחצית השנייה בעט ליאור רוזנטל במפתיע מעשרה מטרים ברחבת היריבה לפינה הימנית התחתונה של השער וקבע 1:2. בדקה ה-65 בלם בית"ר, מאיר קדוש הגביה מימין, אבי גולדר נגח לשער, אבי רן הדף את הכדור שהגיע לחלוץ בית"ר אוחנה שגלגל מזווית קשה לרשת וקבע 2:2. בדקה ה-70 פרץ מגן בית"ר שלמה שירזי באגף שמאל, חלף על פני הגנת חיפה, הוציא כדור רוחב לאורי מלמיליאן, שבעט שטוח וחזק פנימה וקבע את תוצאת המשחק - 2:3 לבית"ר שהעפילה לשלב הבא על חשבון מכבי חיפה[3].

בחצי הגמר הנייטרלי באצטדיון רמת גן פגשה בית"ר את מכבי תל אביב, יריבה נוספת לתואר האליפות, שנחשבה כחלק מהמירוץ המשולש לאליפות בעונה זו. המשחק שנערך לעיני 30 אלף צופים, כאשר בדקה השמינית של המשחק, כאשר שוער בית"ר יוסי מזרחי לא הצליח להדוף בעיטת עונשין מ-30 מטר של מוטי איוניר שהטעתה אותו, וספג שער שהעלה את מכבי תל אביב ל0:1 בחצי הגמר. בדקה ה-35 יעקב שוורץ העלה כדור לרחבה, שנגח חלוץ בית"ר אלי אוחנה ללא הפרעה - וקבע 1:1. בדקה ה-47 נשרקה בעיטת עונשין לזכות מכבי תל אביב ויוסי קרמר שניגש לבעוט, החמיץ כאשר יוסי מזרחי הדף את הכדור לפינה הימנית. בדקה ה-74 פרץ שלמה שירזי מהאגף, השאיר מאחוריו 3 שחקני הגנה של מכבי תל אביב, כאשר הוא ניסה להגביהה ונתקל באיתן לוי, אולם הכדור חזר לשירזי, שהפעם העביר כדור רוחב מדויק לאבי גולדר שבעט לרשת וקבע 1:2 לבית"ר ירושלים. בהמשך הספיק אלי דריקס פעם לנגוח ופעם לבעוט למשקוף שערה של בית"ר, אולם זה לא הספיק ותוצאת הסיום נקבעה על 1:2[4], שקבעה גמר נוסף וחמישי לבית"ר ירושלים ב-11 השנים האחרונות, שהוגדרה בעקבות כך "קבוצת גביע טיפוסית".

שמשון תל אביב[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמשון תל אביב מגיעה לגמר הגביע בתור קבוצת אמצע טבלה בליגה הלאומית, לאחר שסיימה במקום העשירי בעונה זו בליגה הלאומית.

לאחר שהעפילה מסיבוב ח', בשלב שמינית הגמר פגשה שמשון את מכבי יפו שהתמודדה איתה בתחתית הליגה הלאומית, והמשחק הראשון ביניהם שהתרחש באצטדיון בלומפילד הסתיים בתוצאת תיקו 2:2, לאחר שיפו עלתה ליתרון מכדור חופשי בדקה ה-20, בדקה ה-28 הגיבה שמשון עם שער של אפרים ארביב שקבע 1:1. בדקה ה-60 אף עלתה שמשון ליתרון משער נוסף של גדעון דמתי שקבע 1:2, אולם מנשה מזרחי מן הצד השני כבש בדקה ה-73 וקבע את תוצאת המשחק 2:2 שלא השתנתה גם לאחר הארכה[5] שחייבה משחק חוזר. במשחק החוזר שהתרחש שבוע לאחר מכן גוברת שמשון 2:1 בביתה של יפו, אצטדיון גאון, לאחר שבדקה ה-52 הוכשל יום טוב שוקרון ברחבה ונקבע בעיטת עונשין לזכותה שבעט אבי מלכה פנימה וקבע 1:0. שתי דקות לאחר מכן נקבעה בעיטת עונשין נוספת מ-11 מטר, הפעם לזכותה של מכבי יפו שתרגם דוד אמיגה לתוצאת 1:1. בדקה ה-62 בעט אבינועם עובדיה מכ-20 מטרים, הכדור קיפץ על גבשושית, הטעה את השוער אבי ליברמן ונכנס לרשת של מכבי יפו, ונקבעה תוצאת המשחק 1:2 לשמשון[6] שהעפילה לשלב הבא.

ברבע הגמר התארחה שמשון אצל הפועל באר שבע. את השער הראשון כבשה המארחת בדקה ה-47, כאשר יובל אוחנה בעט מכ-16 מטרים כדור שנכנס לרשת. לאחר מכן נפסקה בעיטה חופשית מכ-16 מטרים שבעט גידי דמתי שטוח ליד העמוד שנכנס לשער וקבע 1:1 בהתמודדות. המשחק המשיך להארכה ובדקה ה-94 נשארו ויקי פרץ וגדעון דמתי לבדם אל מול השוער מריו זוכוביצקי, והתמסרו עד שפרץ בעט את הכדור לשער החשוף וקבע 2:1[7]ושמשון העפילה לשלב הבא.

בחצי הגמר הנייטרלי באצטדיון רמת גן, התמודדה שמשון אל מול מכבי חדרה שהתמודדה בצמרת ליגה א' (הליגה השלישית), ובמשחק זה ידה של שמשון הייתה על העליונה והיא הביסה את הקבוצה מליגה א', עם שערים של אפרים ארביב (14), יום טוב שוקרון (52), גדעון דמתי (55) ואבינועם עובדיה (79), כאשר חדרה ספגה כרטיס אדום לשחקנה רמי הרוש בדקה ה-53 לאחר פגיעה מכוונת באורי כהן משמשון. המשחק הסתיים ב-90 דקות בתוצאה של 0:4[8] ושמשון העפילה לגמר השני בהיסטוריה שלה, והראשון מזה 20 שנה.

סיכום מהלכי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחצית ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחצית הראשונה לא היו הרבה אירועים משמעותיים מלבד ניסיונות עקרים של שני הקבוצות להחזיק בכדור ולבצע מתקפות, כאשר בית"ר ירושלים תקפה מעט יותר והחזיקה יותר בכדור אולם ללא הצלחה רבה.

מחצית שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדקה ה-55 התבצע החילוף הראשון במשחק כאשר הקשר ההתקפי סמי מלכה החליף את שחקן ההגנה מאיר קדוש.

בדקה ה-61 החילוף נשא פרי כאשר סמי מלכה המחליף רץ מצד ימין של רחבת שמשון תל אביב, הטעה את שחקנו לכיוון האמצע וביצע בעיטה חזקה, ששוער שמשון, פרדי לסנר השמיט לצד שמאל, שם חיכה אלי אוחנה שהבקיע את השער הראשון במשחק מול שער ריק וקבע 0:1 לבית"ר ירושלים בגמר.

מספר דקות לאחר מכן התחילו שחקני שמשון לתקוף ביתר שאת את שערה של בית"ר, כאשר גדעון דמתי סובב כדור מימין, אולם ללא רגל מסיימת.

בדקה ה-75 התבצע חילוף שני במשחק כאשר מאיר שלום נכנס במקומו של גדעון דמתי.

בדקה ה-81 התקדם ויקי פרץ באגף שמאל של בית"ר ושלח כדור ארוך וגבוהה, אותו קלט חלוץ שמשון אפרים ארביב בתוך הרחבה, וממש מול השוער בעט פס, שלח את הכדור אל הרשת וקבע 1:1 במשחק.

המשחק נגמר ב-90 דקות בתוצאת תיקו זו והמשיך להארכה.

הארכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהארכה בדקה ה-104 הכדור התנהל אצל קשר בית"ר יעקב שוורץ במרכז השדה, אולם הוא מסר את הכדור ימינה גבוהה וקדימה אל פינת רחבת השער של שמשון, הכדור קפץ פעם אחת, ומשם בעט מלמיליאן בעיטת יעף מחצי גובה אל הקרקע, כדור שקפץ מתחת לרגלו של בלם שמשון אלי כהן, הטעה את השוער ונכנס מעליו לרשת - ונקבע 1:2 לבית"ר בגמר הגביע.

בדקה ה-106 התבצע חילוף שלישי ואחרון במשחק כאשר בשורות שמשון תל אביב יצא אבי מלכה, ובמקומו נכנס און דהרי.

בהמשך היו ניסיונות נוספים של שמשון להשוות את התוצאה ללא הצלחה, ולאחר מספר דקות תוספת זמן שרק השופט יאיר טילינגר לסיומו של המשחק שהסתיים בתוצאה 1:2 לבית"ר שזכתה בגביע רביעי בהיסטוריה שלה, וזכייה שנייה ברציפות.

משחק הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

27 במאי 1986
17:00
בית"ר ירושלים 1:2ה שמשון תל אביב אצטדיון רמת גן, רמת גן
צופים: 18,000
שיפוט: יאיר טילינגר
אלי אוחנה הובקע שער בדקה ה- 61' 61'
אורי מלמיליאן הובקע שער בדקה ה- 104' 104'
(סיקור) אפרים ארביב הובקע שער בדקה ה- 81' 81'

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית"ר ירושלים
שמשון תל אביב
שוער 1 ישראלישראל יוסי מזרחי
מגן ימני ישראלישראל מאיר קדוש הוחלף בדקה ה-55 55'
בלם 10 ישראלישראל חנן אזולאי (קפטן)
בלם ישראלישראל אודי אשש
מגן שמאלי ישראלישראל דוד אזולאי
קשר אחורי 6 ישראלישראל משה בן ארוש
קשר ישראלישראל יעקב שוורץ
קשר התקפי 8 ישראלישראל אורי מלמיליאן
קיצוני שמאל ישראלישראל שלמה שירזי
קשר התקפי ישראלישראל אבי גולדר
חלוץ 11 ישראלישראל אלי אוחנה
מחליפים:
שוער ישראלישראל אורי סוויסה
מגן ישראלישראל בני כהן
קשר התקפי ישראלישראל סמי מלכה נכנס כמחליף בדקה ה-55 55'
חלוץ ישראלישראל ירון כהן
חלוץ ישראלישראל אשר ששון
מאמן:
ישראלישראל דרור קשטן
שוער 1 ישראלישראל פרדי לסנר
מגן ימני 9 ישראלישראל אבינועם עובדיה
בלם ישראלישראל אלי כהן (קפטן)
בלם ישראלישראל יפתח הלוי
מגן שמאלי ישראלישראל אפרים שמעונוב
קשר ישראלישראל יגאל הלל
קשר ישראלישראל אפרים ארביב
קשר התקפי ישראלישראל אבי מלכה הוחלף בדקה ה-106 106'
קשר התקפי ישראלישראל יום טוב שוקרון
חלוץ ישראלישראל ויקי פרץ
חלוץ ישראלישראל גדעון דמתי הוחלף בדקה ה-75 75'
מחליפים:
שוער ישראלישראל אבי חדד
קשר ישראלישראל און דהרי נכנס כמחליף בדקה ה-106 106'
קשר ישראלישראל צהל אדמוני
חלוץ ישראלישראל מאיר שלום נכנס כמחליף בדקה ה-75 75'
מאמן:
ישראלישראל לופא קדוש

שופט:
ישראלישראל יאיר טילינגר (שופט ראשי)

עוזרי שופט:
ישראלישראל יעקב בן-חמו (קוון)
ישראלישראל יוסף דיאמנט (קוון)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]