דינה דיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דינה דיין
לידה 5 באוגוסט 1971 (בת 52)
י"ד באב ה'תשל"א
ירושלים, ישראל
מדינה ישראל
ידועה בשל פעילה חברתית, ממייסדות תנועת הפריפריות
מפלגה מפלגת העבודה הישראלית
בן זוג עירא דיין
מספר צאצאים 3
https://twitter.com/dinadayan
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דינה דיין (נולדה ב-5 באוגוסט 1971, י"ד באב ה'תשל"א) היא פעילה חברתית ישראלית, ממייסדות תנועת הפריפריות, חברת מפלגת העבודה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בירושלים ליצחק ויעל ועקנין (לימים קרן). בגיל 8 (1979) עברה עם משפחתה למצפה רמון, למדה בתיכון המקומי "משגב", שירתה בחיל האוויר בבסיס עובדה. בעלת תואר שני מהמחלקה ללימודי מזרח תיכון באוניברסיטת בן-גוריון בנגב שם כתבה את התזה שלה בהנחיית פרופסור חגי רם.

פעילותה הפוליטית והחברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הבחירות לכנסת העשרים ועל רקע קולות ציבוריים שטענו כי אנשי הפריפריה מצביעים לליכוד שלא דואג לאינטרסים שלהם הקימה ביחד עם אבי דבוש ממרצ, אלישיב רייכנר מהבית היהודי ואחרים את "תנועת הפריפריות". התנועה הוקמה כדי לייצר סולידריות חברתית בין הקבוצות והמגזרים השונים החיים בפריפריה וכדי לצמצם פערים בין הפריפריה הגאוגרפית והחברתית למרכז. התנועה פעלה במטרה לקדם ביחד את האינטרסים של תושבי הפריפריה: קידום, חינוך ובריאות.

בשנת 2016 צעדה דיין לצד תנועת הפריפריות וויקי קנפו מקיסריה לירושלים כדי להגדיל את קצבאות הנכים, בצעדה שגיבשה את דרישות הנכים והובילה לאחר מאבק לעליה משמעותית בקצבאות.

בשנת 2017 התמודדה על ראשות מפלגת העבודה מול יצחק הרצוג, עמיר פרץ, אראל מרגלית ואחרים. במסגרת הקמפיין עבדה עם צוריאל שרון ופרסמה סרטון שהפך לסרטון ויראלי והציג את אתגרי עניי ישראל ותושבי הפריפריה. בימי ההתמודדות האחרונים הסירה את מועמדותה והעבירה את תמיכתה להרצוג.

החל משנת 2017 פעילה דיין במספר נושאים חברתיים ופוליטיים וביניהם:

  • צדק חלוקתי – לחץ ציבורי לשינוי גבולות מוניציפליים בין עיירות הפיתוח והמועצות האזוריות.
  • תקצוב דיפרנציאלי – תקצוב שונה בתחומי הרווחה, הבריאות והחינוך שיאפשר למועצות חלשות לצרוך שירותים למרות שיטת המאצ'ינג בתקצובים ממשלתיים.
  • גיוס נוער מהפריפריה ליחידות הסייבר – הגדלת מספר החיילים שמתגייסים ליחידות הסייבר השונות ומגיעים מהפריפריה הגאוגרפית והחברתית.

בשנת 2021 מונתה לרכז את הפורום למאבק בעוני.

באוגוסט 2021 טענה בתוכניות המילה האחרונה, הפטריוטים וברדיו קול ברמה, וכן בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלה שקיבלו הד נרחב ובאמצעות קידום האשטאג ייעודי, כי תושבי הגרעין התורני בעיר לוד, "המתנחלים בלוד", ובעיר מצפה רמון, מקבלים ממדינת ישראל שלא כהוגן דירות השייכות לדיור הציבורי.[1] בעקבות זאת טענו מספר מחברי הגרעין כי אין אמת בטענה.[2] יצחק לקס, שכיהן בין השנים 2014–2017 כיו"ר מועצת המנהלים של חברת עמידר, כתב כי "אף דירה של הדיור הציבורי במצפה רמון, ובכלל, אינה בידי אף גרעין תורני".[3]

לקראת הבחירות לכנסת ה-25, התמודדה בבחירות המקדימות של מפלגת העבודה. דיין קיבלה 1787 קולות והגיעה למקום ה-22 בבחירות. עם זאת, בשל שיטת השריון המגדרי בבניית הרשימה לכנסת, היא שובצה במקום ה-20 ברשימת המפלגה לכנסת.

בספטמבר 2022 הנהיגה ביחד עם אבי דבוש ומנהיגים נוספים את צעדת השוויון השנייה[4] לקחו חלק בצעדה אלפים רבים בקריאה לשוויון בחברה הישראלית, בחינוך, רווחה, תעסוקה, תחבורה. במסגרת הצעדה נוסח מסמך דרישות מרכז לפתרונות בתחומים השונים שיכולים להיות מיושמים על ידי ממשלת ישראל מיידית[5].

פעילות תקשורתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיין מפרסמת טורים באופן קבוע בישראל היום, גלובס ופלטפורמות נוספות. שימשה חברת פאנל בתוכנית הפטריוטים בערוץ 20.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיין נשואה לעירא דיין, אמן ישראלי, ולהם שלושה ילדים. מקיימת אורח חיים דתי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דינה דיין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]