דן קסטלנטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דן קסטלנטה
Dan Castellaneta
דן קסטלנטה, 2002
דן קסטלנטה, 2002
לידה 29 באוקטובר 1957 (בן 66)
שיקגו, אילינוי, ארצות הברית
שם לידה Daniel Louis Castellaneta עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1979 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • אוניברסיטת צפון אילינוי
  • תיכון אוק פארק עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג דב לאקוסטה (1987–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה 3 פרסי אמי
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דניאל לואיס "דן" קסטלנטהאנגלית: Daniel Louis "Dan" Castellaneta‏; נולד ב-29 באוקטובר 1957) הוא מדבב, שחקן וקומיקאי אמריקאי, אשר מוכר בעיקר כמדבב של הומר סימפסון, בנוסף למספר דמויות בולטות נוספות אותן הוא מדבב בסדרת ההנפשה המצליחה "משפחת סימפסון".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעוריו ותחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קסטלנטה נולד בשיקגו, אילינוי. הוא גדל בצד הדרום מזרחי של הפרבר אווק פארק (Oak Park). לאחר שסיים את לימודיו התיכוניים הצטרף לתיאטרון האימפרוביזציה "סקנד סיטי".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת סימפסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה משפחת סימפסון, קסטלנטה מדבב בין היתר את דמויותיהם של הומר סימפסון, סבא אברהם סימפסון, ברני גאמבל, קראסטי הליצן, וילי, ראש העיר ג'ו קווימבי, האנס מולמן, סיידשו מל, איטצ'י, קודוס, ועוד. עבור עבודתו בסדרה, הוא זכה בשלושה פרסי אמי. הוא גם כתב מספר פרקים בסדרה יחד עם אשתו ואף הופיע בתפקיד עצמו במספר פרקים בסדרה. קסטלנטה יצר את הרטינה המפורסמת של הומר - ה"ד'או!" שברבות הזמן הפכה לסימן ההכר של הדמות המצוירת.

בשנת 1992 הוא הופיע בתפקיד אורח בסדרת הדרמה האמריקנית "פרקליטי אל איי" בה דמותו עבדה בתוך תחפושת של הומר סימפסון בפארק שעשועים בקליפורניה.

עד לשנת 1998 קסטלנטה קיבל 30,000 דולר על כל פרק בסדרה. בשנת 1998, במהלך מחלוקת עם רשת השידור FOX לגבי גובה השכר שלהם, איימו נציגי חברת Fox על קסטלנטה וחמישה מדבבים ראשיים נוספים בסדרת הטלוויזיה "משפחת סימפסון" כי יפטרו אותם וייקחו במקומם מדבבים אחרים. לבסוף נפתרה המחלוקת ובעקבות כך קיבלו המדבבים בשנים 1998–2004 שכר בגובה 125,000 דולר לפרק. בשנת 2004 פתחו המדבבים הבכירים בסדרה בשביתה בדרישה להעלאת משכורותיהם לסכום של 360,000 דולר לפרק. השביתה הסתיימה לאחר חודש ושכרו של קסטלנטה הוגדל ל-250,000 דולר לפרק. במהלך שנת 2008 חודש חוזהו עם FOX וכחלק מההסכם עלתה משכורתו ל-400,000 דולר לפרק.

עבודות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קסטלנטה דיבב גם את דמותו של הסבא ואת נהג הגלידה המטורף בסדרת ההנפשה של ניקלודיאון "היי ארנולד!", את דמותו של ג'יני במקום רובין ויליאמס בסרט ההמשך של "אלאדין" "שובו של ג'אפר" ובסדרת הטלוויזיה כמו גם במשחקים "אלאדין ונקמתה של נאסירה", "Kingdom Hearts" ו-"Kingdom Hearts 2" ובעונה העשרים של "משפחת סימפסון". הוא דיבב את ג'ונתן בסדרה המצוירת "ראגרטס כבר גדולים" ואת הרובוט-שטן ב"פיוצ'רמה". בשנת 1999 הוא שיחק את אחד הדמויות במשחק המחשב "פליינסקייפ: טורמנט".

קסטלנטה דיבב גם את הדמות הראשית בסדרת ההנפשה "ג'ים התולעת" (Earthworm Jim) וכקריין בסרט "האחים סופר מריו". בשנת 2005 הופיע בתפקיד אורח בסדרה "משפחה בהפרעה" שם גילם את דמותו של ד"ר שטיין, כמו כן הוא השתתף בתפקיד משנה בסרט "מלחמת רוז ברוז" משנת 1989. לאורך השנים הוא גם הופיע בתפקידי אורח בסדרות "פרייז'ר", "חברים", "רינו 911", "סקראבס", "נשואים פלוס", "כן מותק", "ריבה", "כולם אוהבים את ריימונד", "אלף", "מופע שנות ה-70", ו"סטארגייט SG-1". בסרט "ספייס ג'אם" הוא הופיע בתפקיד אורח כאוהד של ניו יורק ניקס.

ב-22 בפברואר 2000 יצא לשווקים תקליטור המוזיקה הראשון של קסטלנטה, "Two Lips". ב-23 באפריל יצא לשווקים תקליטור הקומדיה הראשון של קסטלנטה, "I Am Not Homer", בו הוא ואשתו מבצעים יחד מספר מערכונים. שם התקליטור "I Am Not Homer" הוא למעשה פרודיה על שמו של ספרו האוטוביוגרפי הראשון של לנרד נימוי, "I Am Not Spock".

בשנת 2004 גילם את אהרון ספלינג בסרט "המלאכיות: הסיפור האמיתי" אשר עקב אחר הסיפור האמיתי המתאר כיצד ספלינג יצר את הסדרה. בשנות התשעים קסטלנטה דיבב גם כן את קולו של Megavolt בסדרה "Darkwing Duck", ואת ד"ר זיבאלדו בסדרה "עולם סחרחר".

בתחילת שנות השמונים השתתף לאורך תקופה קצרה בתוכנית רדיו לילדים אשר שודרה בתחנת רדיו מקומית בשיקגו.

בשנת 2006 הופיע גם כן בתפקיד אורח בעונה השלישית של "ורוניקה מארס" בתור פרופסור לסוציולוגיה. ושיחק בקומדיה "מישהו לאכול איתו גבינה" שכתב, הפיק וביים ג'ף גרלין. באותה שנה הופיע גם בסרט הדרמה "המרדף לאושר", לצד ויל סמית'. קסטלנטה מדבב גם את דמותו של איש החידות בסדרת ההנפשה "הבאטמן".

חיים פרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קסטלנטה נשוי לסופרת דב לאקוסטה וחי בלוס אנג'לס שם הוא מופיע לעיתים בסניף המקומי של קבוצת האימפרוביזציה "סקונד סיטי".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דן קסטלנטה בוויקישיתוף