ספרינגפילד (משפחת סימפסון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספרינגפילד
Springfield
נוף פנורמי של העיר מתוך "משפחת סימפסון - הסרט"
נוף פנורמי של העיר מתוך "משפחת סימפסון - הסרט"
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מחוז מחוז ספרינגפילד[1]
ראש העיר ראש העיר קווימבי
תאריך ייסוד 1796 עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם ג'בדייה ספרינגפילד עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 482 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 30,720[2]
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספרינגפילדאנגלית: Springfield) היא עיר אמריקאית בדיונית בה מתגוררות הדמויות הראשיות בסדרת האנימציה האמריקאית המצליחה משפחת סימפסון ובה מתרחשת רוב עלילת הסדרה.

יוצרי הסדרה ציינו בעבר שהעיר ספרינגפילד מהווה למעשה דגם של העולם, בו תושביה, דמויות הסדרה, מתמודדות עם הסוגיות העומדות בפני החברה המודרנית. למשל, יוצרי הסדרה מציגים סוגיות אקטואליות בנושא איכות הסביבה דרך עבודתו של הומר סימפסון בתחנת כוח גרעינית, וסוגיות אקטואליות בתחום החינוך דרך בית הספר היסודי של ספרינגפילד שבו בארט וליסה לומדים.

מקור השראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרינגפילד מייצגת את העיר האמריקאית הטיפוסית ואיננה מבוססת על עיר אמיתית[3]. אף על פי כן, מאט גריינינג, יוצר הסדרה, ציין כי לספרינגפילד יש הרבה במשותף עם פורטלנד, אורגון - עיר הולדתו של גריינינג, ושמה נלקח מזה של ספרינגפילד, אורגון, הסמוכה לפורטלנד. גריינינג ציין כי מקור השראה נוסף לספרינגפילד הייתה העיר הבדיונית מלונוויל (Melonville) בסדרת המערכונים הקנדית Second City Television אשר הכילה מגוון רחב של דמויות חוזרות ונשנות, אשר שימשה בתור זירת ההתרחשות העיקרית של התוכנית. גריינינג ציין כי הוא בחר בשם ספרינגפילד, משום שזהו אחד משמות היישובים הנפוצים ביותר בארצות הברית - ישנם 34 ערים וישובים בשם זה בארצות הברית, כולל בירת אילינוי.

מאפייני העיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסלו של ג'בדייה ספרינגפילד, המייסד של ספרינגפילד.

ספרינגפילד נוסדה בשנת 1796 על ידי קבוצה מתיישבים בראשות ג'בדייה ספרינגפילד. לאחר שג'בדייה סירב לאפשר לתושבי היישוב להתחתן עם בני הדודים שלהם, חצי מקבוצת המיישבים המקורית עזבה את היישוב והקימה את היישוב השכן שלביוויל. שתי הערים נותרו מאז ערים יריבות. במחוז ישנה גם את עיר הבירה ועיירות בשם וויוילויל ואוגדנוויל. נכון לעונה ה-31 יש בספרינגפילד 32,000 תושבים וגובהה הוא 482 מטרים[2].

עד העונה ה-15 העיר התאומה היחידה של ספרינגפילד הייתה קאבול. בסוף עונה 23 נרמז שאף עיר לא רוצה להיות תאומה של ספרינגפילד.

סמל העיר הופיע פעם במפת האזור כדג בעל 3 עיניים, המוטציה שנמצאה בנהר ליד תחנת הכוח הגרעינית בפרק "2 מכוניות בכל חצר, 3 עיניים לכל דג".

הגאוגרפיה של ספרינגפילד והאזור שנמצא בסמיכות לה מגוונת למדי וכוללת יערות, רכסי הרים גבוהים, מדבריות, קרחון, חופים, ביצות, נמל, אדמות חקלאיות, מקווי מים ותעלות אשר מוצגים לאורך הסדרה בהתאם לצורך בעלילת פרקי הסדרה השונים.

ראש העיר של ספרינגפילד הוא הפוליטיקאי המושחת ג'ו קווימבי (חבר במפלגה הדמוקרטית, אשר מסתמך בעיקר על קולות הרפובליקנים), בעוד שנציג העיר בקונגרס הוא קראסטי הליצן (חבר במפלגה הרפובליקנית). מרי ביילי (אשר חברה במפלגה הדמוקרטית) היא מושלת המדינה בה נמצאת ספרינגפילד.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרינגפילד מכילה מספר קבוצות ספורט ומתקני ספורט: קבוצת הבייסבול של העיר "ספרינגפילד איזוטופס", קבוצת הכדורגל "ספרינגפילד אטומס", קבוצת ההוקי קרח של העיר "ספרינגפילד אייס-אוטופס", קבוצת פוטבול, מסלול מרוצי כלבים ומסלול מרוצי מכוניות נאסקאר.

בעונות שונות היו בעיר ובמדינה ליגות ספורט שונות: סופטבול (ליגת בייסבול חובבנית, עונה 3), הוקי קרח לילדים (עונה 6), כדורת (עונה 8), פוטבול (עונה 9), בייסבול לילדים (עונה 18), כדורגל ילדות (עונה 23), לקרוס וכדורסל ילדים (עונה 28).

מקומות בעיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחנת הכוח הגרעינית של ספרינגפילד

ספרינגפילד היא עיירה המכילה בין היתר תחנת כוח גרעינית, שני בתי ספר יסודיים, אוניברסיטה, אצטדיון בייסבול, שדה תעופה, נמל, מספר בתי כלא (לגברים, לנשים, לנוער וברמת אבטחה נמוכה), שני בתי חולים, בית חולים פסיכיאטרי, מספר מוזיאונים, קזינו (שפוצץ בהמשך), שלוש כנסיות, בית כנסת, ומספר עסקים מקומיים שונים. בסך הכול ישנם במחוז 17 בתי ספר.

בעיירה מספר שכונות, אמידות לצד עניות. פרט לשכונה בה מתגוררת משפחת סימפסון, בבית מגורים שכתובתו: טרסת אברגרין מספר 742 (742 Evergreen Terrace) והשכונה בה מתגוררת האוכלוסייה העשירה של ספרינגפילד (Recluse Ranch Estates) העיר מכילה גם מספר שכונות של קבוצות מיעוטים: "צ'יינטאון", "טיבט טאון", "איטליה הקטנה" (עם תעלה ונצייאלית וגונדולות), "טוקיו הקטנה", רובע לטיני, רובע רוסי, אוקראינה הקטנה, קוריאה-טאון, ספרינגשייר (רובע בריטי), סטוקהולם הקטנה (רובע שוודי, בקומיקס) ורובע יהודי (כולל בית כנסת בשם "בית ספרינגפילד" ו"שדרת מגני דוד", פארודיה על שדרת הכוכבים בהוליווד). כל שאר המיעוטים (כולל צוענים) מתרכזים בשכונה בשם "אתניקטאון" (מופיע רק פעם אחת, בעונה 13). שכונות נוספות: שיכון לרווקים, שכונה לגאים ו"בומטאון" (לקבצנים).

מקומות בולטים בעלילת הסדרה:

  • תחנת הכוח הגרעינית של ספרינגפילד - תחנת כוח גרעינית בבעלותו של הנבל הראשי בסדרה - מונטגומרי ברנז, בדרך התעשייתית מספר 100. בשל הזנחה מתמשכת מצדו של ברנז, עובדי המפעל לעיתים רבות חשופים לסכנות בטיחותיות רבות, והמפעל גורם לזיהום מתמשך של העיר. התחנה גרמה לכמה פגמים גנטיים הנראים על בעלי החיים באזור: עורבים ודגים עם שלוש עיניים. בכל פעם שהתחנה מוצגת, נשמעות ברקע קריאות עורב.
  • בית הספר היסודי של ספרינגפילד - בית הספר בו לומדים בארט וליסה, ברחוב פלימפטון מספר 19. שוכן במבנה שנבנה במקור כמפעל לייצור בשר חזיר ממולח, ועדיין קירותיו מסריחים מתקופה זאת. בית הספר מכיל מעבדת מחשבים ללא מחשבים, צוות מורים שמאס בהוראה ותלמידים רבים שאינם מחונכים. פעמים רבות לאורך הסדרה והקומיקס מצוין כי רק בזכות הישגיה הגבוהים של ליסה בית הספר לא נסגר עד כה.
  • הבר של מו (באנגלית: Moe's Tavern) - הבר המקומי אשר מנוהל על ידי מו סיזלאק. בפאב יושב לעיתים קרובות הומר עם חבריו לני וקרל. לאורך הסדרה במשך מספר פעמים הבר של מו עובר שינויים תדמיתיים מהותיים על מנת למשוך למקום לקוחות (ואף עבר מספר כתובות, כשהאחרונה היא רחוב מיין מספר 513) אך אף על פי כן, תמיד עד סוף הפרק הבר חוזר למראה המקורי שלו.
  • קוויק-אי-מארט (Kwik-E-Mart) - המכולת השכונתית של משפחת סימפסון, ברחוב מיין מספר 4950. Kwik-E-Mart היא פרודיה על רשתות מכולת אמריקאיות טיפוסיות כמו 7-Eleven. המנהל ההודי של המכולת הוא אפו נהספימפטלון. המכולת הופיעה לראשונה בפרק השמיני בעונה הראשונה (The Telltale Head) ומאז הפכה למקום נפוץ לאורך הסדרה.
  • "הצינוק של האנדרואיד וחנות קלפי הבייסבול" (The Android's Dungeon & Baseball Card Shop) - חנות קומיקס בבעלות של ג'ף אלברטסון (שמכונה "Comic Book Guy") ברחוב מיין מספר 507.
  • משרד הרישוי (DMV) - מקום העבודה של פטי וסלמה, ברחוב מיין. בארט פעם זייף לעצמו שם רישיון נהיגה.
  • "איטריום" (leftorium) - חנות כלבו לשמאליים במרכז הקניות אשר מנוהלת על ידי נד פלנדרז.
  • קראסטי בורגר - מסעדת מזון מהיר ברחוב מנגוליה 306 (ועוד כמה סניפים קטנים יותר) שגם מוכרת למכוניות.
  • Lard Lad Donuts (דונאטס משומן חזיר) - חנות דונאטס אהובה על הומר ב"מירקל מייל" מס' 1917.
  • Bowl-a-rama - מרכז הכדורת של דוד של בארני, בדרך התעשייתית 62. הומר עבד שם כמה חודשים עד שנאלץ לחזור לכור מפני שמגי עמדה להיוולד.
  • ההולנדי המטוגן (Frying Dutchman) - מסעדת מאכלי ים ברחוב-רציף בבעלותו של קפטן מקליסטר.

מסעדות אתניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הסומו העליז - מסעדת סושי מפורסמת ברחוב אלם ב"טוקיו הקטנה". מגישה פוגו.
  • אצל לואיג'י - מסעדה איטלקית שמשמשת מקום מפגש קבוע למאפיה.
  • You Thai Now - מסעדה תאילנדית בבנגקוק הקטנה.
  • בודהה הגדולה של בוב - מסעדה סינית. קיימת מסעדה סינית נוספת, כשרה.
  • עליית התה" - בית תה אנגלי בספירנגשייר.
  • Odissey dinner - מסעדה יוונית שהומר עבד בה בגיל 14.
  • Tito's taco (קומיקס) - מסעדה מקסיקנית

רחובות מפורסמים בעיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ירוק עד - הרחוב של הסימפסונים ורוב חבריהם. בזמן פיצול העיר בתחילת עונה 12 גם הרחוב הזה פוצל.
  • רחוב מיין, מירקל מייל - זוג רחובות הנפגשים בכיכר העיירה ובהם נמצא המרכז המסחרי. ברחוב מיין נמצאים העירייה, הקוויקימרט וחנות הקומיקס (בניין 507). ב"מייל" נמצאת בין השאר חנות הדונאטס המפורסמת Lard Lad.
  • הדרך התעשייתית - המרכז המסחרי של העיירה. במספר 100 נמצאת תחנת הכוח הגרעינית. בארט קנה בעונה שמינית מפעל נטוש בבניין 35, מול הבר הישן של מו (שנשרף כליל באמצע עונה תשיעית).
  • רחוב ממון - השם בא מעברית. רחוב בו גרים עשירים רבים כגון מר ברנז (בית מס' 1000), קנת ברוקמן (מולו) ומתאבק מפורסם (בית מס' 994).
  • דרך המחבוא - רחוב בקומיקס בו מסתתרים נבלי-על כמו דוקטור קולוסוס וססיל טריווילגר, אחיו של סיידשואו בוב.

תקשורת מקומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עיתון אחד מקומי, "ספרינגפילד ביוגל", ועיתון בית ספר אחד בעריכת מרטין.
  • 3 ערוצי טלוויזיה עיקריים: ערוץ 2 - ריאליטי, ערוץ 6 - מקומי רגיל וערוץ OCHO, היספאני. (שני הערוצים האלה משדרים מאותו אולפן.) נקלטים בכבלים עוד 75 ערוצים, מהם שני ערוצים עם מגדל שידור בעיר (3 ו-8).
  • ערוץ הרדיו המקומי KBBL משדר בתדרים 102.5FM ו-960AM. יש לו גם תחנה בספרדית- Que-BBL. כמו כן נקלטים גם הערוצים KUDD (570AM) ,KNBO (97.3FM), ו-KFSL (ערוץ נוסטלגיה מוזיקלית, 103FM). בליל הזומבים באחד מהספיישלים של "ליל כל הקדושים" שידר גם ערוץ KZMB ‏(103.1FM). יש גם תחנות לאוניברסיטת ספרינגפילד (KDRK) ולבית הספר היסודי (WSES).
  • ערוצי רדיו פיראטיים: KBLY (ערוץ של בריונים, 1150AM). בהזדמנויות שונות בארט שידר אחרי שקיבל משדר ליום הולדתו- KIA מבית העץ שלו ו-WJZZ מכריזת בית הספר.

קונסולות משחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חברת סורני - פארודיה על סוני. ארבע גרסאות של גיימסטיישן במהלך הסדרה (פארודיה על פלייסטיישן). לבארט היה את הגרסה המיושנת GS252 עד שזרק אותה.
  • חברת פאנטנדו - פארודיה על נינטנדו. שלוש קונסולות שונות של Zii (פארודיה על Wii) ואחת "GameBro" (פארודיה על gamecube). ליסה תרמה קונסולה לבית האבות המקומי עד שהאחיות השמידו אותה. יש גם קונסולה ניידת בשם "Game Dude" (פארודיה על Game Boy).
  • חברת מיק רוסופט - ybox360, פארודיה על xbox 360 ו-whybox II.

מיקום העיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל אורך השנים לא צוין באופן מפורש המיקום המדויק של העיר בארצות הברית מלבד באחד הפרקים בעונה 11. בפרק זה, במסגרת עלילה מוקומנטרית העוסקת בסדרה עצמה, מתוארים הסמפסונים כמשפחה מצפון קנטקי שם אכן קיימת במציאות עיירה בשם ספרינגפילד. עם זאת, לאורך השנים מעריצים רבים של הסדרה ניסו לקבוע את מיקומה של העיר בהתאם למאפיינים השונים של העיר. הסביבה הגאוגרפית והאתרים הסמוכים לה אשר מופיעים לאורך כל פרקי הסדרה מרמזים, לדעת מעריצי הסדרה, על המיקום המדויק של העיר בארצות הברית. בתגובה, צוות ההפקה השתדל לאורך כל השנים לספק מידע מינימלי ככל האפשר או מידע סותר לגבי המיקום המדויק של ספרינגפילד בארצות הברית, אולם ב-11 באפריל 2011 נחשף לבסוף מיקומה של העיר ספרינגפילד[4] לאחר שבריאיון עם יוצר הסדרה, מאט גריינינג, סיפר כי מדובר בעיירה ספרינגפילד שבמדינת אורגון. בטרם פורסמה ידיעה זו העבירו יוצרי הסדרה רמזים שונים, לעיתים סותרים ומטעים באופן מכוון:

  • בדרך כלל כשמראים היכן העיר על המפה, אחת הדמויות על המסך מסתירה את המפה.
  • כאשר הדמויות הראשיות משוחחות על עיר הבירה של המדינה בה נמצאת ספרינגפילד, הם קוראים לה "עיר הבירה" (Capital City) וכך נמנעים מלהסגיר את זהות המדינה.
  • בפרק השני של העונה השנייה של הסדרה כתוב בפוליסת הביטוח של הומר "Springfeild, NE", קיצור זה מייצג את מדינת נברסקה. בהזדמנויות אחרות ניתנו הקיצורים IJ ו-NT, שלא מתאימים לאף מדינה בארצות הברית.
  • בפרק ה-"treehouse of horror" של העונה העשירית נרמז כי העיר ממוקמת בגבול בין לואיזיאנה לטקסס כאשר הוצגה תמונת לוויין עם נקודה במקום המצוין בזמן שמגי מתקשרת עם חייזרים, כאשר גלי הקול שלה נראים מתרחקים מן העולם, הם נראים מתרחקים מאותה נקודה.
  • בפתיח לפרק 9 בעונה 19, אחרי שמשפחת סימפסון התיישבה בספה, הצילום מתרחק מהחדר לכיוון מעלה, ורואים את העיר, ואז את המדינה (שמוסתרת בעננים), ואז ארצות הברית, ועד ליקום. במעבר בין המדינה לבין ארצות הברית כולה - נראה שהצילום התרחק ממרכז מדינת מינסוטה.
  • החל מהעונה ה-12 לעיר ישנן 2 קידומות: 636 שנשאר לאזור העשיר (שבפועל שייך למדינת מיזורי) והקידומת החדשה לאזור העני, 939. לטלפון של מו יש קידומת 800.
  • במשפחת סימפסון - הסרט מצוין כי ספרינגפילד ממוקמת מזרחית לשלביוויל ודרומית ל"עיר הבירה", ליד מדינות אוהיו, נבדה, מיין וקנטקי (מדינות שנמצאות, פחות או יותר, כל אחת בקצה אחר של ארצות הברית).
  • בפתיח של הפרק ה-18 של העונה ה-23 כותב בארט על הלוח "המיקום האמיתי של ספרינגפילד הוא בכל מדינה מלבד זו שלך".
  • כשהמשפחה עוזבת את ניו יורק ברכבת מופיע שלט "ספרינגפילד: 1611 ק"מ". כשסקינר נסע לאורלנדו הופיע שלט "2653 מייל". לפי העונה העשירית העיר מרוחקת לפחות 2100 מייל מאטלנטה. לפי עונה 32 ספרינגפילד נמצאת 800 מייל מערבית לסינסינטי (בדרך לשם סקינר וצ'למרס עוברים דרך מיזורי).
  • בהזדמנויות שונות מסופר שספירנגפילד מרוחקת מבירת המדינה כ-30 מייל או כ-220 מייל.
  • נרמז כמה פעמים שספרינגפילד נמצאת קרוב יותר לחוף המזרחי של ארצות הברית (בשייט הגיעו כמה פעמים לניו יורק, הסבא רבא הגיע לספרינגפילד גם דרך ניו יורק). במשחק הוקי בעונה ה-20 נאמר שקבוצת ת"אייס-טופס" משחקת בליגה המרכז אטלנטית, כלומר במזרח. בעונה 23 פרק 18 המצלמה עושה "זום אאוט" לספרינגפילד ומגלה שהעיר דרומית לשיקגו.
  • כשהומר התגייס לחיל הים בעונה תשיעית וניסה לחזור לספרינגפילד בצוללת, הוא שט בסוף דווקא לכיוון רוסיה, מה שמרמז שהעיירה נמצאת דווקא בחוף המערבי. בפלשבקים ושחזורים שונים ובקומיקס נראה שספרינגפילד הייתה חלק מהמערב הפרוע.
  • בשחזור מלחמת האזרחים בעונה השישית, השחקנים ששיחקו את חיילי "פורט ספרינגפילד" לבשו מדים כחולים, מה שאומר שהם היו חלק מצבא הצפון. אבל כשליסה עשתה עבודת שורשים מתברר שהייתה בספרינגפילד עבדות, כלומר חלק מהדרום. בקומיקס החגיגי #200 מתברר בעצם שהגבול בין מדינות צבא הצפון למדינות צבא הדרום עבר בתוך ספרינפילד ואף חצה בתים.
  • בעונה 23 פרק 1, ווין, המאבטח החדש בכור הגרעיני, מספר שהוא הגיע לעיר כדי לשמור על פרופיל נמוך, שכן העיר, לדבריו: "לא מופיעה בשום מפה או תרשים". באחד מפרקי סיידשואו בוב נראה שמצוי בקרבת העיר נקודת מפגש בין חמש מדינות שונות של ארצות הברית.
  • חלק מתחנות הרדיו המקומיות מתחילות בקידומת W כלומר ממזרח למיסיסיפי וחלק בקידומת K כלומר ממערב למיסיסיפי. העיירה וויולויל (רדיו KUDD) נמצאת ממערב לספרינגפילד.
  • בקומיקס הומר אומר שהקיר הצפוני קולט את ה-WI-FI של פלנדרז. נד גר בבית משמאל לסימפסונים, מה שאומר שהים נמצא ממערב לספרינגפילד, כלומר ספרינגפילד בחוף המערבי.

תהפוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לקראת סוף העונה התשיעית (פרק 22) הומר גרם להתפרצות זבל מתחת לעיירה, מה שגרם להזזתה בשלמות 8 ק"מ צפונה או דרומה.
  • בפרק 18 של העונה העשירית העיירה עברה אפוקליפסה, אם כי לאחר מכן נראה שהכל ממשיך כרגיל.
  • בפתיחת העונה ה-12 העיירה פוצלה לשני אזורי חיוג, מה שגרר זמנית את פיצול העיירה. בראשות "ספרינגפילד החדשה" עמד זמנית הומר. בקומיקס שיצא באותו זמן העיירה התפצלה בכיוון ההפוך, בין ספרינגפילד עילית לספרינגפילד תחתית. בשני הפיצולים הוקמה חומה, אנכית או מאוזנת במפה, בהתאמה.
  • בסרט (בין עונות 18–19) העיירה בודדה מהעולם בכיפה והרבה מבנים נהרסו, כולל בית הסימפסונים.
  • בפרק ה-500 (עונה 23 פרק 14) העיירה עברה בשלמותה לאזור חסר משילות (outlands).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספרינגפילד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתוך פרק 54, "Dog of Death"
  2. ^ 1 2 "Poppa's Got a Brand New Badge". Gould, Dana; Michels, Pete. The Simpsons. Fox Broadcasting Company. 2002-05-22. No. 22, season 13.
  3. ^ הסוד של "משפחת סימפסון" נחשף, באתר וואלה!‏, 11 באפריל 2012
  4. ^ הסוד של "משפחת סימפסון" נחשף באתר וואלה!