החיים על פני האדמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
החיים על פני האדמה
Life on Our Planet
סוגה סדרות טבע
שחקנים מורגן פרימן
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 1
מספר פרקים 8
הפקה
מפיקים בפועל סטיבן ספילברג ואליסטר פותרג'יל
חברת הפקה נטפליקס
מוזיקה לורן בלף (Lorne Balfe)
אורך פרק 41-55 דקות
שידור
רשת שידור נטפליקס
רשת שידור בישראל נטפליקס ישראל
תקופת שידור מקורית 25 באוקטובר 2023
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דנקליאוסטיוס מהדבון.
אינוסטרנסביה בציד סקוטוזאורוס, שניהם מהפרם.
טירנוזאורוס מהקרטיקון.
סמילודון מהפליסטוקן ותחילת ההולוקן.

החיים על פני האדמהאנגלית: Life on Our Planet) היא סדרת טבע תיעודית אמריקנית של החברות: Silverback Films ו-Amblin Television. הסדרה עוסקת בהתפתחות החיים על פני כדור הארץ ובראשית החיים והאבולוציה, תוך התייחסות לקבוצות הגדולות שהתפתחו ולהכחדות המונית הגדולות שהתרחשו. בכל פרק נראים בעלי חיים מודרניים בעלי אורח חיים דומה לזה של אבותיהם הפרהיסטוריים. חלק מהיצורים הנכחדים מוצגים באנימציית CGI על רקע נופים מצולמים.

קריין הסדרה הוא השחקן מורגן פרימן ואחד המפיקים בפועל הוא הבמאי והמפיק סטיבן ספילברג (הידוע בהפקת סרטי פארק היורה). את הפסקול לסדרה הלחין לורן בלף (אנ'). הסדרה יצאה בנטפליקס ב-25 באוקטובר 2023 עם כל שמונת הפרקים.

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. חוקי החיים: הפרק הראשון מציג את החיים הפרהיסטוריים על פי חוקי האבולוציה, יחסי גומלין בין מינים שונים ואירועי הכחדה המונית שהובילו לסיום שלטונם של מספר בעלי חיים מצליחים והובילו לעליית אחרים. בין השאר, נראה בפרק קרב בין שני פרטי טיטאניסים לסמילודונים, פרטי מיאזאורה נודדים בערבות הקרטיקון ומאבק בין טירנוזאורוסים לטריצרטופסים, לפני שהכחדת הקרטיקון נגרמת באמצעות מטאור שפגע במכתש צ'יקשולוב. נראות בפרק גם חיות מודרניות כמו חיות ים ממוצאים שונים זוללות להקת דגים, היחסים בין זחלי פרפרים לצמחים, ועליית יונקים לשלטון כמו שנראה בסוואנה האפריקנית.
  2. הסביבה הראשונה: הפרק מציג את תחילת החיים בים ושליטתם של חסרי חוליות ודגים קדומים בהם. החיים החלו בים בצורת תאים מיקרוסקופיים שנעו בפלנקטון ומהם התפתחו הן צמחים והן בעלי חיים פרימיטיביים ימיים כמו מדוזות ושושנות ים. בהמשך גם טרילוביטים ופרוקי-רגליים נוספים הגיחו ומהם ניזונו טורפים שונים, כמו האנומלוקאריס. בהמשך הים נשלט בידי סילוניות ענקיות כמו הקמרוצרס בעוד חולייתנים קדומים כמו הארנדספיס היו בתחילת דרכם. עם זאת הכחדת האורדוביק כתוצאה מעידן קרח ימי גררה את שליטתם של דגים קדומים כמו הדנקליאוסטיוס שמחץ את טרפו באמצעות לסתותיו הקשיחות. כמו כן התפתחו הכרישים אך אלה שגשגו רק לאחר הכחדתם של בעלי השריון לאחר ההכחדה של הדבון, אולי כתוצאה מזיהום ימי נרחב כתוצאה מגדילת אצות והתפרצות גזי מתאן מנהרות. בפרק נראים גם חשופיות ימיות, דיונונים אוסטרלים ברבייה, דיונוני מצולות בציד, הנאוטילוס, דגי אורבן גדול-פה במריבה וכרישים בציד.
  3. פולשים ליבשה: הפרק מציג את החיים הראשונים על היבשה שיתכן שהחלו מצמיחת חזזיות ובהמשך החלו לפרוח צמחים שחלקם הפכו לעצים. בתגובה הגיחו פרוקי-רגליים שונים ליבשה כמו עקרבים, רבי-רגליים וסרטנים יבשתיים וחלקם כמו הארתרופלאורה גדלו למימדי ענק. כמו כן התפתחו חרקים בביצות ובהמשך הם כבשו את האדמה. לצידם הגיחו מהמים גם בעלי סנפירים בשרניים כמו הסטרפסודוס ואלה התפתחו לדו-חיים קדומים וגדולים כמו האנתרקוזאורוס. מהדו-חיים התפתחו בעלי שפיר עוברי ואלה שגשגו במשך הקרבון והפרם, בו נראים פרטי סקוטוזאורוס גדולים מותקפים בידי גורגונופס (כנראה אינוסטרנסביה), נוסף לליסטרוזאורוס חולף. התראפסידים שגשגו במשך הפרם, אך הכחדת הפרם הגדולה שהכחידה מעל 90% מהמינים והייתה החמורה ביותר הביאה לסיום שליטתם. בפרק נראים גם חיפושית נמר בקרב נגד עכביש מלכודן, רבייה של קפצן הטווס וצפרדעים בציד שפיריות.
  4. בדם קר: הפרק מציג את החיים לאחר ההכחדה במשך הטריאס, אז הזוחלים החלו לשלוט במקום התראפסידים, כפי שנראה כשעדר ליסטרוזאורוסים ניצוד בידי אריתרוסוכוס. הזוחלים התפתחו למגוון צורות ושלטו לאורך המזוזואיקון, כשחלקם פנו לים או החלו לעוף. צבי ים קדומים מהיורה התרבו בקבוצות כדי להפחית מתקפות של הפליוזאורוס הענקי ושל פטרודקטילים שטרפו צעירים. לקראת סיום הטריאס החל פרץ של צמיחה של עצים כמו המחטניים, מה שאולי תרם להתפתותם של ראשוני הדינוזאורים כמו הפלטאוזאורוס. בפרק נראים גם לטאת אנוליס צוללת לתוך המים, חרדון צווארון בהתגוננות, כוח ענק בציד של עגל תאו מים בקומודו ותנין יאור בציד גנו.
  5. בצילם של ענקים: הפרק מציג את שגשוגם של הדינוזאורים. דיפלודוקוסים בוגרים וצעירים מתגוננים מאלוזאורוס, שלושה פרטי דיינוניכוסים צדים ארקנסוזאורוס, עדר מיאזאורה בקינון, היונקים הראשונים שחיו בצללים ושני טירנוזאורוסים מחזרים, אם כי בעיתוי גרוע - כשמטאוריט גדול מתרסק לארץ. בפרק נראים גם הפרחים שהתפתחו בקרטיקון וגרמו לשפע צמיחה ביבשה, נוסף על יחסים עם חרקים שצמחו ממנה ואחריהם טורפים שהניעו את התחרות ביערות הקדומים, נמלי מגפונרה בציד טרמיטים, נומבטים גדלים באוסטרליה ונחשים שהיוו את האויבים העיקריים של היונקים הראשונים, אף שחלקם כמו הירבוען שכללו את ההגנות מפניהם.
  6. מתוך ההריסות: הפרק מציג את הכחדת הקרטיקון לפני 66 מיליון שנה ואת התפחתות צאצאיהם הקיימים היחידים - העופות. ביורה אנכיאורניס מוצג בורח מסינרפטור באמצעות גלישה אווירית ממצוק, בסוף הקרטיקון דינוזאורים שונים שגשגו כמו אדמונטוזאורוס, טריצרטופס, אלמוזאורוס והטירנוזאורוס אך פגיעת מטאור גרמה לפיצוץ אדיר, שלג מטאורים ואסונות טבע חזקים אשר הובילו להכחדת הזוחלים הגדולים ובעיקר הדינוזאורים, כשגם זוחלים ימיים מתו והפכו למזון לאוכלי נבלות. עופות קרקע הצליחו לשרוד ולאט לאט לשגשג. במיוקן התפתח עוף טורף גדול - הפורוסרקוס שצד בהצלחה תאוסודון צעיר. כך גם התפתחו עופות ימיים, ינשופיים ועופות יערות גשם. עם זאת העופות הפסידו את השליטה ליונקים, מה שנראה כשפרט טיטאניס ניצוד בידי שני סמילודונים. בפרק נראים גם פלמינגו האנדים בתצוגת רבייה, לילית אפורה בציד נברנים, קוליברי ארך-מקור יונק צוף, עופות ימיים כמו סולות וקורמורנים בדיג ופינגווין גלאפגוס ועוד פינגווינים ששיגשגו בעיקר בחצי הכדור הדרומי.
  7. יורשי הארץ: הפרק מציג את היונקים ששרדו את הכחדת הקרטיקון ושליטתם בעולם. שני פרטי מגצרופס רבים באמצעות קרנם על נקבות, בערבות העשב הטריות של אמריקה סמילודון צעיר חוקר פרטי דואדיקורוס עד שאלה מתגוננים ומאיאצטוס צולל מתחמק מאוטודוס רעב. בפרק נראים גם חוטמנים וקפוצ'ינים ביערות, ברדלס בציד של זברות וגנואים, נמר שלג בקרב קטלני נגד יעלי הימלאיה, עטלפי פרי מתאספים בלהקות ומרוץ ייחום של לווייתנים גדולי-סנפיר.
  8. עידן האש והקרח: הפרק מציג את החיים בעידן הקרח האחרון שהתרחש לפני 2.5 מיליון שנה עד לפני 10,000 שנה וגרמה להתקררות הכדור. ממותות צמריות נודדות בטונדרות החדשות לצד איילי צפון אך מותקפות בידי אריות מערות גדולים, מדבריות התרחבו לאורך אפריקה ולבסוף הקרחונים נמסו וגרמו למישורי הצפה רחבים כשבתחילת ההולוקן שרר אקלים יציב ביותר, אשר איפשר לחיים לשגשג. עם זאת בסוף התקופה הופיע איום חדש - האדם, אשר צד את מרבית החיות הגדולות עד להכחדה. שבטי ציידים צדו אלפי ביזונים בערבות והצליחו לפרוץ את חיי הליקוט וציד באמצעות המעבר לחקלאות וחידושי טכנולוגיים פורצי דרך שהובילו לציביליזציה הדוחקת את אזורי הטבע. הדבר פגע בחיי הבר ועלול להמיט אסון על כדור הארץ, אלא אם נשנה את יחסינו. בסיום נראה מראה עתידי של לונדון לאחר הכחדת האנושות, בו נראות שפיריות מגיחות מהגלמים, מה שמציג ש"החיים תמיד ימצאו דרך". בפרק נראים גם ביזונים נמלטים מזאבים בילוסטון, בבונים מחפשים מזון על הקרקע, סוסי בר רועים ושחפיות מקננות בנהר הדנובה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]