הכל מואר (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הכל מואר
Everything Is Illuminated
מבוסס על הכול מואר עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי לייב שרייבר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מארק טורטלטאוב עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט לייב שרייבר עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה אנדרו מרקוס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים יוג'ין הוץ
Laryssa Lauret
ג'ונתן ספרן פויר
אלייז'ה ווד
Jan Pavel Filipenský עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה פול קנטלון עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום מת'יו ליבטיק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Big Beach עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Warner Independent Pictures, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 15 בדצמבר 2005 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 105 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, אוקראינית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה קומית, סרט דרמה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית, סרט ביוגרפי עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו everythingisilluminated
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הכל מואר (אנגלית: Everything Is Illuminated) הוא סרט דרמה-קומי שהוקרן לראשונה בשנת 2005. הסרט נכתב ובוים על ידי לייב שרייבר, והכוכבים הראשיים בו הם אלייז'ה ווד ויוג'ין הוץ. הסרט מתבסס על הרומן "הכול מואר" מאת ג'ונתן ספרן פויר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופר יהודי צעיר מאמריקה, ג'ונתן ספרן פויר (אלייז'ה ווד), נוסע לאוקראינה כדי לאתר את האישה שהצילה את סבו במלחמת העולם השנייה. השטעטל (העיירה היהודית) של סבו נקרא טרוכנברוד (בסרט קוראים לה טרכימברוד), ואליו הוא מנסה להגיע. ג'ונתן נוחת בלבוב ולאחר מכן מגיע לאודסה שם הוא פוגש לראשונה במלוויו לאורך המסע: אלכס (יוג'ין האץ), אוקראיני צעיר כבן גילו של ג'ונתן, וסבו של אלכס, קשיש חם-מזג, בוטה ואנטישמי. אלכס מוביל אותו לרכב שישמש אותם, שהוא מכונית ישנה ועלובה שבה נמצאת "כלבת הנחיה" של הסב, סמי דייוויס ג'וניור. הסב אינו עיוור, אך הוא קשור לכלבה ואינו מוכן לזוז לשום מקום בלעדיה, ולכן מספר לכולם שזאת כלבת נחייה. סבו של אלכס הוא הנהג במסע, ואלכס הוא המתורגמן של ג'ונתן, אף על פי שהשליטה שלו בשפה האנגלית רחוקה מלהיות טובה והוא משמיע ביטויים מוזרים בעת שהוא מדבר עם ג'ונתן.

במהלך המסע פוגשים השלושה אנשים פשוטים שחיים באזורים כפריים, ומתוודעים לעוני שהותיר השלטון הסובייטי במדינה. ג'ונתן צמחוני, ומפני שאלכס והסב קרניבורים מושבעים הם חושבים שהוא משונה. לג'ונתן יש מנהג מוזר: במהלך המסע הוא מוציא מתרמילו שקיות אטימה ואוסף חפצים שונים למזכרת, בהם ניתן למנות חרק שמצא במסע, תפוח אדמה מבושל, וחול מטרוכנברוד. כבר בתחילת הסרט רואים את ג'ונתן בצעירותו אוסף באובססיביות חפצים שונים שנועדו להזכיר ולתעד את הקרובים אליו.

ככל שהם מתקרבים ליעד הסב נהיה תמהוני ומתחיל להסתגר. לבסוף הם מגיעים לאזור העיירה ושם הם פוגשים זקנה חביבה שמתלווה אליהם. היא מובילה אותם לאנדרטה שנמצאת בלב היער ומספרת את הסיפור של העיירה טרכימברוד. במלחמת העולם השנייה, הנאצים ועוזריהם חיסלו כמעט את כל אנשי העיירה ביריות. היא מספרת שהחיילים קיבצו את כל תושבי העיירה וביקשו מאביה, הרב של העיירה, לירוק על ספר התנ"ך אבל הוא מסרב. אומרים לו שאם הוא לא יירק הם ירו באחותה שהייתה אז בהיריון, והאב עדיין מסרב. החיילים ירו בכולם אבל לא בקשישה, מפני שראו את שיערה האדמוני, חשבו שהיא לא יהודייה וכך היא ניצלה.

סבו של אלכס נזכר שהיה חלק מקהילה זו בעברו. הסב רואה בדמיונו כיצד החיילים דרכו את הנשק לעברו ולעבר יתר הגברים שעמדו לצידו וירו מספר צרורות. אחד מהכדורים פגע במצחו, והירייה הותירה צלקת גדולה שליוותה אותו לשארית חייו. היה זה נס שהוא לא נהרג, ושהוא קם לאחר מספר שעות מגיא ההריגה. אותה קשישה הייתה שם כשהוא התעורר, והיא אספה חפצים שונים של הנרצחים. מבטיהם הצטלבו לזמן מה, אבל אז הוא קרע מעליו את הטלאי הצהוב, ברח מהעיירה והתכחש ליהדות בשארית חייו. החבורה מגיעה לביתה של הקשישה ובו היא מראה להם מחסן גדול ובו משקפיים, שעוני יד, שערות, מעילים, כובעים ועוד חפצים אישיים של הנרצחים. ג'ונתן מציג לה תמונה של סבו בצעירותו, והיא מספרת לו שהוא עזב את העיירה שבועות ספורים לפני הטבח הנאצי. בתמונה רואים את הסב מחבק עלמה יפה והזקנה מספרת שזאת אחותה. היא ניגשת לאחת הקופסאות שבמחסן ומוציאה ממנה צנצנת ובה שמורות הטבעות שסבו של ג'ונתן קנה לה. ג'ונתן מנסה לשלם לה כסף לאות הוקרה על איסוף חפצי הנרצחים אך היא מסרבת. הם נפרדים ממנה, לנים בבית מלון ובלילה סבו של אלכס מתאבד במקלחת. אלכס אמר שהוא לא מבין למה סבו עשה זאת, אבל לאחר מכן רואים שהוא נקבר לפי מנהגי היהדות, ושכל משפחתו מתחילה לנהל אורח חיים יהודי.

אלכס וג'ונתן נפרדים, וכשג'ונתן נוחת בנמל התעופה הוא רואה את האנשים שראה במסע. החלק הזה של הסרט בא להראות שכל האנשים בכל מקום בעולם מעוניינים באותו הדבר: כולם רוצים שיזכרו אותם ולא להישכח.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקול הסרט הולחן על ידי המוזיקאי פול קנטלון (Paul Cantelon). בפסקול נכלל השיר "Start Wearing Purpul" של הלהקה האמריקנית-אוקראינית "גוגול בורדלו". סולן הלהקה, יוג'ין הוץ הוא שמגלם את דמותו של אלכס בסרט. כמו כן נכלל בפסקול יצירות סקא פאנק של הלהקה הרוסית "לנינגרד" שנכתבו על ידי סרגיי שנורוב.

הבדלים בין הסרט לבין הרומן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בסרט, אלכס מכה את הכלבה והסב ממהר להכות אותו בחזרה. תרחיש כזה אינו מופיע ברומן.
  • הרומן מתמקד בהרחבה במה שאירע בעיירה בעבר לאורך ההיסטוריה שלה. הסרט מתמקד באירועי המסע ולא בסיפור שהתרחש בעבר המסביר את האירועים בהווה.
  • ברומן, הנאצים כפו על סבו של אלכס לבחור בין חייו לבין אלו של חברו הטוב, ובשל הסבל והפחד שנגרם לו הוא נהפך לאנטישמי. בסרט, הוא מוצג כיהודי שמתכחש למוצאו.
  • ברומן, סבו של אלכס מתאבד לאחר שהמסע מסתיים. בסרט, הדבר קורה לפני כן.
  • לקראת סופו של הרומן, אביו של אלכס עוזב את משפחתו. בסרט, ניתן לו תפקיד קטן והוא מוצג כאדם שקרוב לאביו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]