הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים רחובות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים רחובות
סוג פסטיבל קולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
מועדים
תאריכי פעילות 2004–2014 (כ־10 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מועד שנתי אוקטובר או נובמבר
משך הפסטיבל כשבוע
www.iwff.net
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים רחובות הוא פסטיבל קולנוע שנערך משנת 2004 עד 2014, מדי שנה בעיר רחובות, ומטרתו הייתה לקדם סרטי קולנוע שנוצרו על ידי נשים.

הפסטיבל היה מיזם של עמותת "נשים בתמונה", בראשות נעמה פריזנט אורפז וענת שפרלינג, אשר גם היו מיוזמותיו.

הפסטיבל נועד לשמש במה לקולן ולמבטן של יוצרות מישראל ומרחבי העולם, וליצור מפגש ישיר עם יוצרות ובין יוצרות, לרב-שיח של נשים בנושאים שונים, ולצפייה במגוון סרטים.

בפסטיבל הוענקו ארבעה פרסים: פרס בימוי לסרט עלילתי ארוך מטעם קרן מרק ריץ', פרס מועצת הקולנוע ליוצרת הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר, פרס הסרט התיעודי ע"ש ויקי שירן מטעם הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, פרס ליוצרת מבטיחה מאת נעמת, וכן מענק פיתוח תסריט לסרט עלילתי באורך מלא בשיתוף קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות תל אביב.

בנוסף להקרנות סרטים, התקיימו במסגרת הפסטיבל אירועים שונים כמו: מפגשים עם יוצרות, סדנאות אמן, הרצאות וימי עיון.

בשנת 2014 ביטלה עיריית רחובות את הפסטיבל[1][2].

בדצמבר 2019 נערך לראשונה פסטיבל חדש, "פסטיבל סרטי נשים בירושלים", שיזמה עמותת "נשים בתמונה" בשיתוף איגוד יוצרי הקולנוע בירושלים ועיריית ירושלים[3].

פסטיבל 2013[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2013 התקיים הפסטיבל בתאריכים 21–27 באוקטובר 2013, והוקרנו בו למעלה מ-60 סרטים שביימו נשים מהארץ ומהעולם. במסגרת הפסטיבל נערך מחווה ליצירתה של מיכל בת-אדם והיא זכתה בפרס על מפעל חיים[4].

פסטיבל 2012[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012 התקיים הפסטיבל בתאריכים 5–11 בנובמבר 2012, והוקרנו בו למעלה מ-60 סרטים שביימו נשים, 33 מתוכם של יוצרות ישראליות. "דתות" היה הנושא שעמד במרכז הפסטיבל[5]. סרט הפתיחה היה "גבוה יותר", סרט הביכורים של השחקנית ורה פרמיגה כבמאית. הסרט התקשר לתימה המרכזית של הפסטיבל באותה השנה - דתות[6].

הבמאית מרגרטה פון טרוטה, קיבלה פרס מפעל חיים על פועלה ומחווה חגיגית ליצירתה, לרגל יום הולדתה ה-70 ולרגל הקרנת הבכורה של סרטה החדש "חנה ארנדט"[7].

פסטיבל 2011[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסטיבל הבינלאומי ה-8 לסרטי נשים נפתח ב-7 בנובמבר ונמשך שבוע. הוצגו בו למעלה מ-60 סרטים, 35 מהם של במאיות ישראליות. הפסטיבל התמקד בשני נושאים מרכזיים: אלימות כלפי נשים, בדגש על אלימות מינית, ונשים ומהפכה[8]. הפסטיבל ננעל ב-13 בנובמבר, בהקרנת סרטי הזוכות בתחרות הישראלית ובהקרנת חוצות של הסרט "תלמה ולואיז" לרגל 20 שנה לצאתו לאקרנים.

זוכות פסטיבל 2011[עריכת קוד מקור | עריכה]

29 סרטים התמודדו ב-2011 בתחרות הישראלית. בשנה זו התקיימה לראשונה בפסטיבל תחרות בקטגוריית סרטים עלילתיים באורך מלא; שבע יוצרות התמודדו על פרס הבימוי במסגרת זו.

  • פרס היוצרת המבטיחה: מעיין ריף, במאית הסרט העלילתי הקצר "על מרתה לעוף". תקציר: מרתה (אניה בוקשטיין) היא עובדת זרה, רוסייה, המטפלת כבר שנים בזקנה גוססת המסרבת למות. רגעי החופש הבודדים שהיא זוכה להם מגיעים כשהיא צוללת לתוך עולם בדיוני. מרתה הכלואה והבודדה מנסה לצאת משם, אבל הרשויות מבהירות לה שכל עוד הזקנה חיה היא צריכה להישאר. היא מחליטה להילחם על החופש שלה אבל המציאות דוחפת אותה אל תוך העולם הבדיוני עוד פעם אחת אחרונה[9].
  • פרס הסרט העלילתי באורך מלא: ורוניקה קידר, במאית הסרט "ג'ו + בל". תקציר: קומדיית פשע שחורה ורומנטית על שתי בחורות המפתחות אהבה למולדת ואחת לשנייה על ציר פלורנטין–שדרות. ג'ו (רוני קידר), בלדרית סמים מתוסכלת בת 25, וּבל (סיון לוי), חולת נפש חיננית בת 21, מסתבכות בפרשיית רצח אבסורדית. השתיים, זרות אחת לשנייה, נאלצות לשתף פעולה בהעלמת הגופה ויוצאות למסע הימלטות מהמשטרה. תוך כדי המסע המפרך ומופרך הזה, הקשר בין השתיים מתהדק והופך ממפגש מקרי, לקרבה אמיתית ולסיפור אהבה שיכול להתקיים, רק במקום שבו כולם יקבלו אותן כמו שהן[10].
  • פרס הסרט העלילתי הקצר: מור יוגב, במאית הסרט "סמיך ממים". תקציר: רות, אישה בשנות ה-40, גרה לבדה. חייה מתנהלים בשגרה המשמרת את תחושת הביטחון לכאורה שלה. כאשר שני אחיה הגדולים מגיעים לביקור פתע, חייה משתנים[9].
  • פרס הסרט התיעודי ע"ש ויקי שירן: אפרת שלום-דנון, במאית הסרט "החולמות". תקציר: רוחמה ותקווה, מורה ופֵּאָנִית חרדיות, יוצאות להגשים את חלומן ליצור קולנוע בתוך החברה הסגורה שהן חיות בה. רוחמה כותבת ומפיקה את סרטה הראשון, ותקווה מתכוננת לתפקיד הראשון בחייה כשחקנית. כמו נשים חרדיות אחרות, שהחלו בשנים האחרונות ליצור סרטים לקהל נשי בלבד, יש להן רצון עז להתבטא למרות הצנזורה הרבנית המחמירה. החולמות משרטט דיוקן עדין של נשים המנסות לפלס את דרכן כאמניות בעולם פטריארכלי שבו עליהן לדאוג לגידול הילדים ולפרנסת הבית. הן מנסות למצוא את החופש ביצירה ולהשמיע את קולן בתוך עולם נוקשה של מגבלות ואיסורים[9].

אורחות הפסטיבל 2011[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לור אדלר - סופרת, עיתונאית ואשת תקשורת פמיניסטית ידועה ומרכזית בצרפת. מחברת מספר ספרי מסה. ניהלה אדלר בערוץ "פרנס 2" את סרטי התעודה ותוכניות התרבות, הייתה יועצת נשיאותית של הטלוויזיה הצרפתית, מנהלת "פרנס קולטור" ועורכת בהוצאת הספרים היוקרתית "גראסה". מנחה תוכניות אמנות מובילות ברדיו ובטלוויזיה. אדלר הייתה אורחת הכבוד של הכנס המרכזי בפסטיבל: אלימות מינית בקולנוע- אתיקה ושפה חדשה.
  • אווה מזיירסקה (אנ') - נולדה ב-1964 בוולוצלאווק, פולין. פרופסור לקולנוע עכשווי במחלקה למדעי הרוח באוניברסיטת מרכז לנקשייר. פרסומיה כוללים מאמרים רבים בפולנית ואנגלית ומונוגרפיות על שני במאים מודרניים מרכזיים: רומן פולנסקי ונני מורטי. מזיירסקה הרצתה על תפקיד האם בקולנוע הפולני, במסגרת תוכנית משותפת של הפסטיבל והמכון לתרבות פולנית: אימהות במלחמה. בתוכנית הוקרנו סרטים והתקיימו דיונים על מיתוס האם בקולנוע ובטלוויזיה בישראל ובפולין.
  • אודרי אסטרוגו - במאית צרפתייה. סרטה הראשון תסתכלו עליי, על בני נוער בפרוורי פריז, הוקרן בפסטיבל ב-2006, וסרטה השני ליילה (עבורו גם כתבה את התסריט), מיוזיקל רומנטי-אירוני העוסק במעמדות ובחיי המהגרים בצרפת ומציג את ייחודיותה ואת מחויבותה הפוליטית לקולנוע חברתי נוקב, הוקרן ב-2011 בבכורה. אחרי "תסתכלו עליי" ביימה את סרטה התיעודי הראשון, שעסק בלהקת ההיפ-הופ הצרפתית המפורסמת IAM, לכבוד חגיגות ה-20 להקמתה. אסטרוגו הייתה שופטת בתחרות הישראלית בפסטיבל, ובמאית סרט הנעילה של הפסטיבל, ליילה.
  • רייצ'ל מילוורד - מייסדת ומנהלת הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים באנגליה "ממעוף הציפור" (אנ'), אחד הפסטיבלים השנתיים המובילים באנגליה. מילוורד אף קיימה מעבדות אימון לתסריטאיות צעירות, הובילה חמישה רעיונות לסרטים באורך מלא לפיתוח, והזמינה מוזיקאיות מובילות להלחין פרטיטורות חדשות לסרטים אילמים כחלק מתוכנית "קולות ואילמים" של הפסטיבל. מילוורד הייתה מועמדת לתואר "אישה משנה עולם" על ידי הגרדיאן באוגוסט 2006 ומועמדת לפרס המדיה בפרסי "נשות העתיד" הבריטיים ב-2010. עמיתת קולנוע בתוכנית המנהיגות Clore. מילוורד הייתה שופטת בתחרות הישראלית בפסטיבל.
  • לסלי אדווין - מפיקת סרטים עצמאיים בריטית. בין סרטיה: "מערב הוא מערב" (אנ') ‏(2010), "המהפכה של גב' רטקליף" (אנ') ‏(2007), "The One and Only"‏ (2002) ו"מזרח הוא מזרח" (אנ'). אדווין זכתה בפרס מפיקת השנה של מעגל המבקרים של לונדון ובפרס באפט"א על הסרט הבריטי הטוב ביותר ("מזרח הוא מזרח"). אדווין הייתה שופטת בתחרות הישראלית, וגם קיימה סדנת הפקה במהלך הפסטיבל ובה שוחחה עם הקהל על התמודדות בתעשייה גברית ועל הקשר בין כסף, נשים וקולנוע. במהלך הסדנה הציגה גם את סרטה "מערב הוא מערב".
  • פאולה ואן דר אוסט (אנ') - במאית ותסריטאית הולנדית, ילידת 1965. סרטה "Zus & Zo" ‏(2001) היה מועמד לפרס אוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. ואן דר אוסט ביימה דרמות טלוויזיה וסרטים עלילתיים העוסקים בחוויות של נשים, ובהם: האם החדשה, המסע של טיטיה, אור ירח, מאדאם ז'אנט ופגמים חבויים. סרטה "פרפרים שחורים" (אנ'), המגולל את תולדות חייה של אינגריד יונקר - משוררת דרום אפריקאית שהתנגדה למשטר בתקופת האפרטהייד, הוקרן בבכורה בפסטיבל במסגרת התוכנית "נשים ומהפכה".
  • בריגיטה ברטלה - שחקנית ובמאית גרמנייה של סרטים עלילתיים ותיעודיים. סרטה "בוערת" הוקרן בבכורה בפסטיבל. ברטלה למדה תיאטרון באקדמיה לאמנויות הבמה בעיר אולם בגרמניה, ולאחר מכן הצטרפה לכיתת האמן הבינלאומית למשחק באקדמיה הרוסית לתיאטרון במוסקבה. היא למדה באקדמיה לקולנוע בלודוויגסבורג והתמחתה בבימוי סרטים תיעודיים. לאחר מכן למדה באוניברסיטה לקולנוע בבואנוס איירס, ארגנטינה. ברטלה שיחקה בתיאטראות באייזנאך, בדרזדן ובתיאטרון הלאומי מקלנבורג במעל ל-30 הפקות, וכן בהפקות סרטים וטלוויזיה. בוערת הוא סרטה העלילתי הארוך השני כבמאית. ברטלה שימשה כשופטת בתחרות הישראלית בפסטיבל.

פסטיבל 2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסטיבל הבינלאומי ה-7 לסרטי נשים נפתח ב-1 בספטמבר ברחובות, ונמשך שבוע. הוצגו בו מעל 50 סרטים, 24 מהם של במאיות ישראליות. הפסטיבל התמקד בחייהן של נשים באזורי סכסוך מתמשך[11]. בפסטיבל התקיימו אירועים שונים, מפגשים עם יוצרות, סדנאות אמן, הרצאות וימי עיון. הפסטיבל ננעל ב-7 בספטמבר, בהקרנת סרטי הזוכות בתחרות הישראלית[12].

זוכות פסטיבל 2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

17 יוצרות התחרו בתחרות הישראלית. חבר השופטות כלל את אסנת טרבלסי, בעלת חברת "טרבלסי הפקות"; לי היי קיונג - ד"ר לסוציולוגיה של האמנות, מנהלת את הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים בסיאול; ובטי שיל – מנהלת תוכניות בפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים בדורטמונד קלן בגרמניה, במאית ואוצרת תוכניות עבור מספר פסטיבלי קולנוע בעולם[13].

  • פרס היוצרת המבטיחה: הדר אגייב, במאית הסרט אצבע במים. תקציר: הצצה אל חייה של גבריאלה, נערה בת 16 וחצי שעוברת הפלה. הסרט מתאר את הבדידות, הניכור ואובדן התמימות של גבריאלה במהלך יום בבית החולים.
  • פרס הסרט העלילתי הטוב ביותר: עילית זקצר, במאית הסרט תסנים. תקציר: תסנים, ילדה חזקה ודעתנית בת 10, מתגוררת עם אמה ואחיה בכפר בדווי מוזנח בנגב. הופעה מפתיעה של אביה בכפר מאלצת אותה, לראשונה בחייה, להתמודד עם הנורמות השמרניות של השבט המשפחתי ועם העובדה שהיא כבר לא הבת הקטנה של אבא[13].
  • פרס הסרט התיעודי ע"ש ויקי שירן: נעה בן הגיא, במאית הסרט קרבת דם. תקציר: נינה הייתה בת 14 כשביום קיץ בשנת 1940 יצאה מביתה במושבה יבניאל שבגליל ונעלמה. כעבור 27 שנים הגיע ממנה מכתב. כבר לא קראו לה פנינה אלא בנינה, והיא גרה במחנה הפליטים ליד שכם, נשואה למוסלמי ואם לשמונה ילדים. במאית הסרט, נכדתה של אחותה של פנינה, יוצאת בעקבות הסוד המשפחתי ומגלה כי ילדיה של פנינה, החיים היום במחנה פליטים כחצי שעה מביתה בתל אביב, מחכים כבר שנים לטלפון מהקרובים היהודים. חידוש הקשר בין המשפחות גורר אחריו אירועים בלתי צפויים, המתרחשים מול המצלמה ומחברים את כל השותפים לסאגה מטלטלת[13].

אורחות הפסטיבל 2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ד"ר אליסון מקמהן - סופרת, במאית ונשיאת "הומונקולוס הפקות" (homunculusprods) המפיקה סרטי הדרכה, סרטים מסחריים וסרטי תעודה. סרט התעודה שלה Bare Hands and Wooden Limbs שיצא ב-2010, מספר על כפר של ניצולי מוקש נעל בקמבודיה, ומסופר על ידי סם ווטרסון. מחברת The Films of Tim Burton: Animating Live Action in Hollywood (קונטינואום 2005) ו-Alice Guy Blaché, Lost Cinematic Visionary (קונטינואום 2002), שזכה בפרס "נשים בקולנוע" 2004 בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בסנט לואיס ותורגם לספרדית על ידי הוצאת Plots. הספר מבוסס על עבודת הדוקטורט שלה, שזכתה בפרס Circle of Scholars של Union Institute & University ב-1997. היא מנהלת אתר בנושא אליס גי בלאשה ומפרסמת בלוג בנושאי קולנוע מוקדם בכלל, ואליס גי בלאשה בפרט.
  • בטי שיל - נולדה ב-1969 בריינהאוזן, גרמניה. למדה קולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת רוהר בוכום, בסורבון, פריז, ובאוניברסיטת גלאזגו. מאז 1996 היא עובדת כעיתונאית עצמאית וכמנהלת תכנייה, בעיקר עבור הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים דורטמונד/קלן (אנ'). הקימה את "הויסרל (Häuserl) הפקות" ב-2003. אצרה כמה תוכניות עבור פסטיבלים וסימפוזיונים שונים, בעיקר בנושא סרטי תעודה. פרסמה מאמרים במגזינים מודפסים וברדיו. ביימה את סרט התעודה לנה (Lena), סטלה (Stella), אומו (Ümmü) והאחרים (the Others).
  • לי היי-קיונג - נולדה ב-1953 בקוריאה הדרומית, ולמדה עבודה סוציאלית באוניברסיטת סיאול. בעלת דוקטורט בסוציולוגיה של האומנות מאוניברסיטת ברלין. היי-קיונג היא חברה בוועדות היגוי של פסטיבלי סרטים ובוועדות שונות המקדמות אמנות ונשים במדינתה. מ-1997 היא מנהלת את פסטיבל סרטי הנשים בסיאול. מ-2004 היא חברה בוועדת התכנון ויחסי הציבור של קרן קוריאה לנשים, ובוועידה הנשיאותית לפיתוח קיימות ברפובליקת קוריאה.
  • יונגהי יאנג - קוריאנית מדור שני שנולדה וגדלה ביפן. היא בעלת תואר שני באמנות עם התמחות במדיה מאוניברסיטת ניו סקול בניו יורק. מאז 1995 יאנג עובדת כשדרנית רדיו ביפן. היא יצרה תוכניות חדשות וסרטי תעודה לטלוויזיה על יפן, תאילנד, בנגלדש, סין ומדינות אחרות באסיה. סרטה הראשון Dear Pyongyang(אנ') קיבל את פרס NETPAC(אנ') בפסטיבל ברלין 2006 ואת פרס חבר השופטים המיוחד בפסטיבל סאנדנס 2006. סרטה השני הוא "סונה, אני האחרת" (2009).
  • אלאונור פושה - במאית "ילדות" ו"רקמת החיים" (אנ'). סיימה את לימודיה במגמת הקולנוע בבית הספר ע"ש לואי לומייר בפריז ב-1991. במהלך לימודיה היא צילמה את סרטה הקצר הראשון Le toilettes de Belle-Ville, שזיכה אותה בפרס חבר השופטים של פסטיבל "20 הסרטים הקצרים" שבפריז. ב-1997 ביימה סרט קצר נוסף בשם Ne prends pas le large ושימשה כעוזרת צילום בסרטים "חיי ישו", Dieu seul me voi ו-Kennedy et moi. בשנת 2000 החלה פושה לעבוד על התסריט של רקמת החיים, סרטה העלילתי הראשון, וזכתה במענק כתיבה יוקרתי מטעם קבוצת המימון CNC. רקמת החיים הוקרן לראשונה בפסטיבל קאן 2004, וזכה בפרס הראשון בתחרות שבוע המבקרים המסורתית. עיבדה וביימה את ילדוֹת (2009), המבוסס על ספרה האוטוביוגרפי של סילווי טסטו. פרסמה ספר ילדים בשם "Un petit quelque chose de different".

פסטיבל 2009[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסטיבל הבינלאומי ה-6 לסרטי נשים נפתח ב-7 בספטמבר ונמשך שבוע. הוצגו בו מעל 50 סרטים, 25 מהם של במאיות ישראליות. הפסטיבל התמקד באופן ההשפעה של כסף על חייהן של נשים[14], בצל המשבר הכלכלי העולמי. הפסטיבל ננעל ב-13 בספטמבר, עם הקרנת סרטי הזוכות בתחרות הישראלית. לרגל יום הולדתה ה-70 ערך הפסטיבל אירוע מחווה לגילה אלמגור, תחת הכותרת "הנשים הישראליות של גילה אלמגור". באירוע הוקרנו קטעים נבחרים מתוך הסרטים בהם שיחקה מאז שנת 1960[15].

זוכות פסטיבל 2009[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרס היוצרת המבטיחה: - דנה גולדברג, במאית הסרט אליגטור. תקציר: אילנה בת ה-22 חיה עם אמה בדירה ישנה במרכז תל אביב. כל מפגש בין השתיים מוביל להשתלחות או לריב, הגורמים לאילנה להסתלק לרחוב. בלילה העירוני חסר הרחמים היא מבקשת קרבה ואינטימיות.
  • פרס הסרט העלילתי הטוב ביותר: - נעה ארנברג, במאית הסרט ה-25 בדצמבר. תקציר: 25 בדצמבר הוא יום חול בירושלים. כרמן, עובדת זרה מדרום אמריקה, מתייצבת בעבודה כרגיל. היא אינה מצליחה ליצור קשר עם בני משפחתה בחו"ל ויום חג המולד עובר עליה בבדידות ובגעגועים לבנה הקטן. שיחת הטלפון של מחר מלווה את כרמן כבר היום.
  • פרס הסרט התיעודי ע"ש ויקי שירן: - ישראלה שאער מעודד, במאית הסרט המלכה חנטרישה. תקציר: סיפורן של שתי יוצרות תימניות בשנות השישים לחייהן: האחת פזמונאית הכותבת שירי אהבה לזמר נודע, אך מעטים יודעים כי היא המחברת של להיטים פופולריים המושמעים במועדונים ובחתונות של בני העדה; השנייה, משוררת וסופרת עצמאית בת ירושלים, שכתיבתה מתקיימת בעולם של שדים, טירוף, אונס ומרד. כתיבתה הפרובוקטיבית הביאה את העדה התימנית להוקיע אותה. הסרט מעלה במלוא חריפותה את שאלת המחיר האישי שנדרש מיוצרות הנקרעות בין שאיפה לבטא עולם דימויים פנימי, לבין חיים בעולם מסורתי שדורש איפוק והכנעת מאוויים.

אורחות הפסטיבל 2009[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסטיבל 2008[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסטיבל 2008 הורחב לראשונה לשישה ימים ונערך בין ה-15 ל-21 בספטמבר 2008. במהלך הפסטיבל הוקרנו למעלה מ-70 סרטים. לראשונה התווסף לפסטיבל פרס מענק פיתוח לכתיבת תסריט עלילתי ארוך שמטרתו לעודד ולקדם במאיות ליצור סרטים באורך מלא. הפרס ניתן מטעם מועצת הפיס לתרבות ולאמנות וקרן גשר לקולנוע רב תרבותי[16]. סרט הפתיחה של הפסטיבל היה הסרט האמריקני "Good Dick", של השחקנית והבימאית הצעירה מריאנה פאלקה, בו היא מגלמת את אנה, צעירה המכורה לפורנו ולאוננות. בעוד אנה כמהה לרגע שבו תכיר בחור בעל אבר מין נדיר בטיבו, מתפתחת בינה לבין המוכר בספריית הווידיאו השכונתית (שבה היא לקוחה קבועה) מערכת יחסים מאתגרת[17].

פסטיבל 2007[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסטיבל 2007 התקיים ב-5–10 בספטמבר 2007. "תשוקה מנקודת מבט נשית" היה הנושא המרכזי של הפסטיבל, והוקרנו בו יותר מ-60 סרטים, 30 מהם של יוצרות ישראליות[18].

בפסטיבל זכו הסרטים הקצרים "כתם" בבימוי אלה שרייר ו"רגע" של אסנת ולד בפרס הסרט הטוב. "כתם" מתאר מפגש בין שתי נערות, שאחת מהן היא ראש כנופיית נוער שהתנהלותה מושפעת מחוקי בתי הכלא לנוער ברוסיה. "רגע" הוא סרט אנימציה על נערה שמבקרת את סבתה נטולת ההכרה בבית החולים ומדברת אתה כפי שלא דיברה מעולם[19].

בפרס הסרט התיעודי חלקו שני סרטים: "במטבח של פריימן" של הבמאית הדר בשן, על זוג מתנחלים בנווה דקלים לקראת ביצוע תוכנית ההתנתקות; ו"האמת הלא כשרה" בבימוי חנה זליס, על אשה צעירה שמתקשה לספר לאביה, רב וקצין בצבא ארצות הברית, על החבר הגרמני שלה[19].

בפרס היוצרת המבטיחה זכתה הגר בן-אשר על סרטה "משעולים". בפרס עידוד ליוצרות זכה "אפילוג" של יעל וייס, ובציון לשבח זכה סרטה של אורנה בן דור, "אמא לא הרגתי את הבת שלך", העוקב אחר זוג גברים שנולדו כבנות ושינו את מינם[19].

פסטיבל 2006[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסטיבל 2006 התקיים ב-13–16 בספטמבר 2006. סרט הפתיחה היה "הסוד שמעבר למלים" שביימה איזבל קויסייט[20]. הסרט מספר על אשה מסתורית - בכיכובה של שרה פולי - המגיעה אל אוניית קידוח נפט בלב ים שכל עובדיה גברים. היא מתיידדת עם גבר שאיבד את ראייתו, בגילומו של טים רובינס, ובין השניים נרקמים יחסים שבהם כל אחד מסתיר מהאחר פרטים מהותיים מעברו[21]. סרטה של הבמאית טלי שמש, "מועדון בית הקברות", זכה בפרס הסרט הטוב ביותר. הפרס לסרט התיעודי הטוב ע"ש ויקי שירן התחלק בין סרטיהן של איריס רובין "רקאסה", שהוקרן בבכורה בפסטיבל, ובין הסרט "כשאמא חוזרת הביתה" של הבמאית לימור פנחסוב. הפרס ליוצרת המבטיחה הוענק לקרן יחזקאל ואלונה סרוסי, יוצרות הסרט "מחיר הגוף". פרס עידוד יצירה הוענק לבמאית רות ליטן, יוצרת הסרט "שמש שלי"[22]

פסטיבל 2005[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפסטיבל 2005 הוקרנו 22 סרטים ישראליים מז'אנרים שונים: קצר, ארוך, אנימציה, עלילתי, תיעודי, שגם שהתתפו בתחרות לסרטים ישראליים. שופטות התחרות היו ענת צוריה, נעמי בן נתן שחורי וג'ולי שלז. סרט הפתיחה היה "אני אתה וכל השאר", בבימוי מירנדה ג'וליי[23].

פסטיבל 2004[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסטיבל הראשון נערך בין 9 ל-11 בספטמבר 2004 תחת השם "נשים בתמונה", הוקרנו בו כ-30 סרטים והתקיימו בו פאנלים שונים בהם התארחו יוצרות סרטים מרחבי העולם שהשתתפו בדיונים על סרטיהן לאחר הקרנתם[24]. 19 מתוך הסרטים נוצרו על ידי יוצרות ישראליות, וביניהם "ולקחת לך אשה" של רונית ושלומי אלקבץ, "אור" של קרן ידעיה, "מקודשת" של ענת צרויה, "את שאהבה נפשי" של אילאיל אלכסנדר, "מראות" של אור לי מלסה, "הו אילנה" של טל גרניט ו"וינה סוף" של עידית גן צבי. הסרט שפתח את הפסטיבל היה "קח את עיני" של הבמאית איסיאר בויאין הספרדיה[25].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שני ליטמן, בוטל הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים ברחובות, באתר הארץ, 31 במרץ 2014.
  2. ^ אמיר בוגן, פסטיבל סרטי נשים ברחובות סיים דרכו, באתר ynet, 1 באפריל 2014
  3. ^ פסטיבל סרטי נשים בירושלים: פסטיבל חדש המוקדש כולו לסרטים שבוימו על ידי נשים - רות עבור, באתר RootAvor, ‏2 בדצמבר 2019
  4. ^ טל לוין, עכבר העיר, פרס מפעל חיים למיכל בת-אדם, באתר הארץ, 6 באוקטובר 2013
  5. ^ נירית אנדרמן, הפסטיבל לסרטי נשים ברחובות: הקשר בין נשים לדת, באתר הארץ, 3 באוקטובר 2012
  6. ^ עכבר העיר, ורה פרמיגה תפתח את פסטיבל סרטי נשים ה-9, באתר הארץ, 2 באוקטובר 2012
  7. ^ עכבר העיר, פרס מפעל חיים למרגרטה פון טרוטה בפתיחת פסטיבל סרטי נשים, באתר הארץ, 6 בנובמבר 2012
  8. ^ עכבר העיר, "הנותנת" ו"עמק תפארת" יתחרו בפסטיבל סרטי נשים ברחובות, באתר הארץ, 4 באוקטובר 2011
  9. ^ 1 2 3 עכבר העיר, "ג'ו + בל" זכה בפרס הראשון בפסטיבל סרטי הנשים ברחובות, באתר הארץ, 13 בנובמבר 2011
  10. ^ עכבר העיר, "ג'ו + בל" זכה בפרס הראשון בפסטיבל סרטי הנשים ברחובות, באתר הארץ, 13 בנובמבר 2011
  11. ^ נשים באזורי סכסוך מתמשך, באתר הפסטיבל
  12. ^ טל לוין, עכבר העיר, יריית הפתיחה לפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים ברחובות, באתר הארץ, 1 באוגוסט 2010
  13. ^ 1 2 3 עכבר העיר, הוכרזו הזוכות בפסטיבל סרטי נשים ברחובות, באתר הארץ, 7 בספטמבר 2010
  14. ^ כסף, באתר הפסטיבל
  15. ^ דנה שוופי, מחווה לגילה אלמגור בפסטיבל לסרטי נשים, באתר הארץ, 13 באוגוסט 2009
  16. ^ ענת רונקו, עכבר העיר, המלצה: הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים, באתר הארץ, 15 בספטמבר 2008
  17. ^ מתן שירם, ‏במרכז פסטיבל סרטי נשים: הסרט האמריקני "זין טוב", באתר גלובס, 20 באוגוסט 2008
  18. ^ נירית אנדרמן, תשוקה נשית במרכז הפסטיבל לסרטי נשים ברחובות, באתר הארץ, 31 ביולי 2007
  19. ^ 1 2 3 נירית אנדרמן, שתי נשים, פרס אחד, באתר הארץ, 10 בספטמבר 2007
  20. ^ גואל פינטו, פסטיבל קולנוע "נשים בתמונה" ברחובות, באתר הארץ, 17 באוגוסט 2006
  21. ^ אורי קליין, חירשת ועיוור בלב ים, באתר הארץ, 4 באוקטובר 2006
  22. ^ מרב יודילוביץ', "מועדון בית הקברות" זכה בפסטיבל "נשים בתמונה", באתר ynet, 17 בספטמבר 2006
  23. ^ גואל פינטו, פסטיבל סרטי נשים ברחובות, באתר הארץ, 6 בספטמבר 2005
  24. ^ גואל פינטו, 20 סרטים בפסטיבל קולנוע נשים ברחובות, באתר הארץ, 24 ביוני 2004
  25. ^ דפנה לוצקי, מחר ייפתח ברחובות פסטיבל בינלאומי לסרטי נשים, באתר הארץ, 8 בספטמבר 2004