וולבי סלע גודמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןוולבי סלע גודמן
פרווה של וולבי סלע גודמן
פרווה של וולבי סלע גודמן
מצב שימור
מצב שימור: קרוב לסיכוןנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: קרוב לסיכון
קרוב לסיכון (NT)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: קנגוראים
תת־סדרה: דמויי-קנגורו
משפחה: קנגוריים
סוג: וולבי סלעים
מין: וולבי סלע גודמן
שם מדעי
Petrogale godmani
תומאס, 1923
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וולבי סלע גודמן (שם מדעי: Petrogale rothschildi) הוא מין של וולבי בינוני בסוג וולבי הסלע שאנדמי לצפון-מזרח אוסטרליה. הוא תואר מדעית לראשונה בשנת 1923 על ידי הזואולוג הבריטי אולדפילד תומאס בתור מין נפרד. במהלך המאה ה-20, הוא נחשב לסירוגין כתת-מין של וולבי סלע חדגוני או וולבי סלע זנב-מברשת, ורק בשנת 1982 חזר למעמדו הקודם כמין עצמאי. מין זה שייך לקבוצת המינים lateralis/penicillata בסוג וולבי הסלע, בה כלולים 10 מינים הדומים זה לזה מבחינה חיצונית. בצבעי הפרווה, וולבי גודמן דומה במקצת לוולבי טמר מהסוג קנגורו.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוולבי גודמן מאפיינים פיזיים האופיינים לסוג: ראש משולש, מבנה גוף עגלגל וצוואר קצר. האוזניים קצרות ועגולות, והעיניים והאף בגודל בינוני. גפיו הקדמיות קצרות יותר מהאחוריות, והוא בעל קרסוליים ארוכים המסייעים לו לנתר ממקום למקום. זנבו ארוך ושעיר בקצהו ומיועד לאזן את הגוף בעת הקפיצה. בכפות הרגליים, יש סוליות מחוספסות שמקנות לו אחיזה טובה על הסלעים. אורך ראשו וגופו של וולבי גודמן: 64-49 סנטימטרים, אורך זנבו: 64-48 סנטימטרים ומשקלו: 5.9-3.5 קילוגרם. הזכרים גדולים וכבדים מהנקבות.

הפרווה של וולבי גודמן חדגונית למדי ומותאמת היטב לסביבת המחיה הסלעית שלו. צבעה הכללי חום-אפרורי בהיר, והיא נוטה להיות כסופה בצלעות ובצוואר ולהשחיר מעט בכתפיים ובגב. החזה, הרגליים, הזרועות, המותניים ובסיס הזנב בצבע חום בהיר עד כתמתם, וכפות הידיים והרגליים בדרך כלל כהות יותר וצבועות בקינמון. הברכיים והצד התחתון הכולל את הבטן, המפשעה והסנטר - בצבע לבנבן. בשכמות יש לוולבי כתם שחור דהוי, ואין לו את הכתם הלבן האופייני לוולביי הסלע. צדדי ראשו של וולבי גודמן בצבע חום בהיר, פניו אפרוריות, שפתיו לבנות ויש לו פסים שחרחרים דהויים ליד העיניים ועל המצח. בנוסף, יש פסים לבנים אופקיים לאורך הלוע, וכתמים לבנים דהויים בין העיניים. הזנב בצבע אפרורי כהה עד שחרחר, וקצהו לבנבן.

תפוצה וביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולבי גודמן אנדמי לחצי האי כף יורק בקווינסלנד שבאוסטרליה, והוא מוגבל לפלך של קוק באזור הצפון הרחוק. בית הגידול שלו נמצא על צוקים ורכסים סלעיים ביערות גשם שבפארקים הטרופיים הגשומים של קווינסלנד. כמות המשקעים הממוצעת בסביבת המחיה שלו גבוהה במיוחד, ונעה בין 1,000 ל-3,000 מילימטר לשנה.

בקיץ החם, וולבי גודמן פעיל בשעות הלילה והדמדומים ומבלה את שעות היום במערות ונקיקים, בעוד שבחורף הוא עשוי לצאת לפעילות או להשתזף בשעות היום. הוא חי בקבוצות קטנות וניזון מעשבים, עשבי תיבול, עלים ופירות. אין מידע נוסף אודות הביולוגיה שלו, וסביר להניח שהיא דומה לקרובו וולבי סלע מאריבה החופף איתו בדרום. הנקבה ממליטה גור אחד בכל פעם אשר שוהה בכיס עד שבעה חודשים. הגור מגיע לבגרות בגיל שנתיים.

מצב[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולבי גודמן מסווג על ידי הרשימה האדומה של IUCN במצב השימור קרוב לסיכון (NT), מאחר שטווח התפוצה שלו מצומצם יחסית ומקוטע, בית הגידול שלו נפגע לעיתים קרובות משריפות, ובשל התפשטות עשבים פולשים וטריפת גורים על ידי חתולים. הוא מצוי ב-10 אתרים סלעיים מבודדים ששטחו של כל אחד מהם כ-2,000 קילומטרים רבועים, ובחלק מהם נחשב לשכיח במיוחד. וולבי גודמן מצוי במספר אזורים מוגנים ברחבי התפוצה שלו (פארקים לאומיים ואתר מורשת עולמית אחד). ארגון השימור IUCN ממליץ לעשות מחקרים מפורטים יותר אודות האקולוגיה והתפוצה של המין על מנת להעריך טוב יותר את מצבו.

אומדן האוכלוסייה העולמי הוא 10,000 פרטים, והאוכלוסייה נמצאת במגמת ירידה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וולבי סלע גודמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ וולבי סלע גודמן באתר הרשימה האדומה של IUCN