ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים ששוכתבו או הורחבו באנציקלופדיה היהודית/הרב בנימין שלמה המבורגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרב בנימין שלמה המבורגר
הרב המבורגר בדרשה
הרב המבורגר בדרשה
לידה ה'תשי"ד (גיל: 70 בערך)
שווייץשווייץ בזל, שווייץ
מדינה ישראל
מקום פעילות בני ברק ישראל
השתייכות חרדים, אשכנזים
תחומי עיסוק מכון מורשת אשכנז
חיבוריו משיחי השקר ומתנגדיהם, שורשי מנהגי אשכנז, ועוד
אב משה
אם חוה

הרב בנימין שלמה המבורגר (נולד בשנת ה'תשי"ד), הוא חוקר מנהגי יהדות גרמניה, ופועל להפצתם; במסגרת פעולותיו הקים את מכון מורשת אשכנז[1], יזם הקמת בתי כנסת המתפללים לפי נוסח אשכנז המערבי (הנהוג בגרמניה ובמערב אירופה) ונוהגים במנהגיו, וכן חיבר מספר ספרים בנושא מנהגי אשכנז.

תולדותיו[עריכת קוד מקור]

נולד בבזל שבשווייץ בשנת תשי"ד לר' משה[2] ולחוה בת ר' דוד אנסבכר (בן רבי שלמה אנסבכר רבה של נירנברג). בהיותו בן שנתיים, בשנת תשט"ז, התייתם מאביו. אמו נישאה בשנית לר' אליעזר ליפא פולק מחסידי ויז'ניץ. בשנת תשי"ח עלה עם משפחתו לארץ ישראל. למד בישיבות גייטסהד, לוצרן ובאר יעקב.

מפעלו התורני[עריכת קוד מקור]

הלוגו של מכון מורשת אשכנז

בסביבות שנת תשמ"ח הקים את מכון מורשת אשכנז במטרה לשמר ולהחיות את מורשת יהודי אשכנז.

מפעלו המרכזי הוא סדרת הספרים "שרשי מנהג אשכנז" שחיבר; סדרה הסוקרת את השתלשלות מנהגי אשכנז, התפתחותם, מקורותיהם, הדעות והשיטות שסביבם. הספרים כוללים מגוון רחב של נושאים, בהם מנהגי תפילה ובית הכנסת, שבת ומועד, מנהגי נישואים, יולדת וברית מילה. מהדורה מקוצרת של ארבעת הכרכים, יצאה לאור באנגלית[3].

הרב המבורגר יזם גם הקמת בתי כנסת המשמרים את מנהגי אשכנז המקוריים. הראשון שבהם היה בית הכנסת עדת ישורון בבניין בית החולים בית החולים מעייני הישועה בבני ברק, בהמשך הוקם בית כנסת נוסף בבני ברק, וכן הוקמו קהילות בערים נוספות כמו ירושלים, מודיעין עילית, אלעד ואף ברחבי העולם. אופי הקהילות ומידת שימור המנהגים המקוריים אינו זהה, אך המשותף להם הוא ניסיון לשמר ברמה מסוימת את המנהגים, המסורת והפולקלור של יהדות אשכנז, כמו למשל ריבוי ניגונים ייחודיים בתפילה, הגייה ייחודית, אמירת פיוטים מסוימים, שינויים הלכתיים כדוגמת הימנעות מנשיאת כפיים מלבד בימים טובים[דרוש מקור] וכן לבישת בגדי חול בשבת חזון[4].

בשנת תשמ"ט הוציא המבורגר לאור את ספרו "משיחי השקר ומתנגדיהם", בו נסקרת הופעתם של משיחי השקר בהיסטוריה. הספר ספג ביקורת[5], ועורר זעם בקרב חלקים מחסידות חב"ד שטענו שמטרתו להוקיע את הזרם המשיחי בחסידות[6]. מנגד חוגים בציונות הדתית האשימו את הספר כי מגמתו היא דווקא להוקיע את הציונות כמשיחיות שקר[7]. המהדורה המחודשת של הספר שיצא בשנת תשס"ט עוררה מחדש ביקורות גם בקרב מספר חסידויות עקב הביקורת המשתמעת כנגד תנועת החסידות. התבטאויות חריפות נגדו נשמעו מפי חשובי האדמו"רים כמו האדמו"ר מסאטמר, האדמו"ר מגור - הרב יעקב אריה אלתר, האדמו"ר מבעלז - הרב ישכר דב רוקח והאדמו"ר מצאנז - הרב צבי אלימלך הלברשטאם, שזה האחרון אף שרף את הספר יחד עם החמץ בשריפת חמץ[8].

מאמריו הרבים מתפרסמים בכתבי עת תורניים.

  • גדולי הדורות על משמר מנהג אשכנז : מבוא לסדרת ספרי שרשי מנהג אשכנז, בני ברק תשנ"ד.
  • שרשי מנהג אשכנז, בני ברק תשנ"ה-תשע"ח (חמישה כרכים).
  • הישיבה הרמה בפיורדא, בני ברק תש"ע (שלושה כרכים).
  • נשיא הלוים : פרקי חייו ופעליו של רבי יצחק דוב הלוי במברגר, בני ברק תשנ"ב.
  • הרב יונה מרצבך, בני ברק תשס"ד.
  • משיחי השקר ומתנגדיהם, בני ברק תשמ"ט. מהדורה חדשה ומורחבת, תשס"ט.

ספרים בעריכתו[עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

מאמרים

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ הרב המבורגר והמכון משתמשים במונח "אשכנז" במובנו המקורי והמצומצם הכולל את יהדות גרמניה וסביבתה (יהדות אוסטריה, יהדות אלזס, יהדות שווייץ וכו', ובמידה גם יהדות אוברלנד), ולא במובן המקובל כיום, הכולל גם את יהדות מזרח אירופה.
  2. ^ נכדו של רבי בנימין שלמה זלמן שפיצר, חתן החת"ם סופר. ראה עוד על ר' משה בזכרונות ומסורות על החת"ם סופר, בני ברק תשע"ד, עמ' 347–348. רשימותיו "שאל אביך ויגדך" נדפסו שם עמ' 350-364.
  3. ^ Minhag Ashkenaz Sources and Roots (2010). Shorshei Minhag Ashkenaz: Synopsis of Volumes I-IV. Nanuet, NY
  4. ^ על שינויי מנהגים אלו ראה גם סקירה תמציתית במבוא מאת הרב המבורגר לסידור "שפת ישראל" עמ' X.
  5. ^ למשל: הרב גדליה אוברלנדר, "שיח שקר: השתתפות הבעש"ט בויכוח נגד הפרנקיסטים לפי הספר 'משיחי שקר ומתנגדיהם'", בתוך: היכל הבעש"ט, חלק כ"ח, ניו יורק תשס"ט, עמ' קנ"ה-קס"ד.
  6. ^ המשיח האבוד של חב"ד, בבלוג "לולאת הא-ל"
  7. ^ הרב מיכאל אברהם, מהי “תנועה משיחית”? יישום למקרה של הציונות
  8. ^ כיכר השבת, ‏אדמו"רים יוצאים במלחמה נגד ספרו החדש של המבורגר, באתר כיכר השבת, כ"ט בניסן תשס"ט (23 באפריל 2009).

קטגוריה:חוקרי יהדות ישראלים קטגוריה:חוקרי יהדות אשכנז קטגוריה:חוקרי תפילה ופיוט קטגוריה:חרדים ישראלים קטגוריה:ראשי מכוני מחקר תורניים קטגוריה:מחברי ספרות תורנית קטגוריה:מהדירי ספרות תורנית