ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים ששוכתבו או הורחבו באנציקלופדיה היהודית/להטוטנות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדם מלהטט עם חמישה כדורים
אנימציה של להטוטנות בשלושה כדורים

לַהֲטוּטָנוּת[1] או גָ'אגְלִינְג, במובן הצר של המילה, היא האומנות של הטלת מספר חפצים באוויר בו זמנית, כך שלפחות חפץ אחד תמיד נמצא באוויר. אביזרים מקובלים לשימוש בלהטוטנות הם: כדורים, מקלות, טבעות, לפידים, קלאבים וכל דבר אחר שאפשר לזרוק לאוויר. במובן הרחב של המילה, להטוטנות משמשת לתאר חלק גדול מאומנויות הקרקס, בעיקר: דוויל סטיק, דיאבולו, פוי, סטאף, כדורים, קונטקט יו-יו וקנדמה.

מקור המילה באנגלית[עריכת קוד מקור]

המילה האנגלית Juggling – ג'אגלינג, באה מכמה מילים בשפות שונות:

  • המילה ג'וגלן (jogelen) באנגלית עתיקה, פירושה הוא לבדר דרך ביצוע תרגילים או תעלולים.

המילה התגלגלה לצרפתית עתיקה בצורת המילה ג'וגלר (jogler) בעלת משמעות דומה.

  • המילים הלטיניות איוקולר (ioculr)-לבדר דרך הומור ואיוקוס (iocus)-בדיחה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור]

הלהטוטנות נפוצה זה אלפי שנים, ונתגלו רמזים לכך בתרבויות שונות בכל רחבי העולם. בקברים מצריים נתגלו ציורים מהאלף השני לפנה"ס, המתארים להטוטנות בכדורים. הלהטוטנות הייתה נפוצה באירופה עד לדעיכתה של האימפריה הרומית, ובימי הביניים נחשבה על ידי מנהיגי הדת הנוצריים כצורת בידור נלוזה, ולכן אין תיעוד היסטורי רב של הנושא מתקופה זו.

בשנת 1768 נפתח קרקס הלהטוטנים הראשון באנגליה.

להטוטנות בספרות חז"ל[עריכת קוד מקור]

בברייתא שבתלמוד בבלי מסופר על השתתפותו של רבן שמעון בן גמליאל הזקן בשמחת בית השואבה, שנערכה בשלהי ימי בית המקדש השני בחול המועד של חג הסוכות, ובה ביצע פעולות להטוטנות:

אמרו עליו על רבן שמעון בן גמליאל, כשהיה שמח שמחת בית השואבה - היה נוטל שמונה אבוקות של אוּר, וזורק אחת ונוטל אחת, ואין נוגעות זו בזו.

עוד מוזכרים בתלמוד כמה אמוראים ששימחו את רבותיהם באמצעות ביצוע פעולות להטוטניות, בהם: לוי בר סיסי, שהיה נוהג ללהטט לפני רבי בשמונה סכינים; אביי, שהיה נוהג ללהטט לפני רבה בשמונה או בארבעה ביצים[2]. כך גם מוזכר האמורא שמואל שלהטט לפני מלך פרס שבור הראשון בשמונה כוסות יין[2], בלא שיישפך מהם היין[3].

להטוטנות במובן הצר[עריכת קוד מקור]

התרגיל הבסיסי ביותר הוא ה-Cascade עם שלושה כדורים. Cascade זה מצב בו הכדורים זזים בצורת הסיפרה שמונה על צידה. תרגיל בסיסי נוסף הוא ה-Shower, זה מצב בו כל הכדורים זזים לכיוון אחד ו'עוקבים' אחד אחרי השני. להלן מספר שיאים רשמיים עם עדות מצולמת - בשתי תפיסות לפחות של כל חפץ: 11 כדורים, 10 טבעות ו-8 אלות (קלאבים). בתפיסה אחת לפחות של כל חפץ: 14 כדורים, 13 טבעות, ו-9 אלות.

בגלל מורכבות התרגילים בלהטוטנות, הומצאה שיטה לתיאור תרגילים. שיטה זו נקראת SiteSwap, בגרסה הבסיסית של שיטה זו ניתן לתאר כל תרגיל על ידי שורה של מספרים, לדוגמה: 444633. ניתן להזין את שורת המספרים לתוכנות מחשב מסוימות ולראות יציר מחשב אשר מבצע את התרגיל.

להטוטנות במובן הרחב[עריכת קוד מקור]

האומנויות ששייכות ללהטוטנות הן בדרך כלל, אך לא רק:

התרגום הרשמי של המילה האנגלית juggling לעברית הוא להטוטנות, אך מילה זו טרם הוטמעה על ידי העוסקים בתחום זה, והם משתמשים במילה ג'אגלינג והטיותיה השונות, כגון:

  • מג'אגלר, ג'אגלר - אדם העוסק בג'אגלינג, כאשר המקבילה בעברית תקינה היא להטוטן.
  • ג'ינגוּלים - תיאור כללי של המונח ג'אגלינג.

התעסקות בלהטוטנות הפכה פופולרית ביותר לקראת סוף המאה ה-20 בקרב קהילת המטיילים הצעירים בעולם (בעיקר בתאילנד), ובקרב קהילת הטראנס.

סוג נוסף של להטוטנות היא אמנות הפליירינג, שם מלהטטים עם כלים הקשורים לעולם הברים והאלכוהול כגון: בקבוקים, שייקרים, כוסות ועוד. בפליירינג קיים גם אלמנט של הכנת קוקטיילים תוך כדי הטלת הבקבוקים באוויר. פעם בשנה עורך איגוד הפליירינג הבינלאומי תחרות שתקבע מיהו הפלייריסט הטוב ביותר בעולם.

להטוטנות בישראל[עריכת קוד מקור]

כנס הג'אגלינג הראשון בישראל נערך ב-1988 באילת, אשר נכחו בו עשרות בודדות של אנשים. מאז נערכים כנסי להטוטנות בהובלת העמותה הישראלית לקידום אומנויות הקרקס בישראל, בהם מופעים של אמנים מחו"ל ומהארץ, תחרויות וסדנאות למידה. הכנס המרכזי נערך כמדי שנה "בגן השלושה" (הסח'נה) בחול המועד פסח במשך חמישה ימים. הכנס מותאם בעיקר למשפחות ולחובבי התחום.

להטוטנות ופיתוח המוח[עריכת קוד מקור]

בשנים האחרונות, פורסמו מספר מחקרים[4] המראים כי להטוטנות משפרת כישורים מוחיים, בעיקר אלו הקשורים בקליפת המוח, אשר אחראית על חשיבה וזיכרון; הדבר מוסבר עקב התרגול של חלוקת קשב וריכוז רבה הנדרשת לביצוע הלהטוטנות, אשר יכול לעזור לשיפור כישורי ריבוי משימות הנדרשות בעולם המודרני.

שיאים בלהטוטנות[עריכת קוד מקור]

בלהטוטנות (ג'אגלינג) נקבעו ותועדו שיאים רבים. הנה כמה מהם (רשימה מעודכנת נמצאת באתר ויקיפדיה באנגלית):

קובע השיא

סוג החפץ

מספר

החפצים

זמן\תפיסות

אנתוני גאטו

אלות (קלאבים)

7

4:12 דקות

אנתוני גאטו

אלות (קלאבים)

6

7:38 דקות

אלכס בארון

כדורים

10

30 תפיסות

אנתוני גאטו

טבעות

7

15:06 דקות

דייוויד סליק

כדורים

3

12:05 שעות

דויד נאייר

כדורים קופצים

7

2:15 דקות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ האקדמיה ללשון העברית מעדיפה: לִהֲטוּט.
  2. ^ 1 2 תלמוד בבלי, מסכת סוכה, דף נ"ג, עמוד א'.
  3. ^ פירוש רש"י לתלמוד, על מסכת סוכה, דף נ"ג, עמוד א', ד"ה מזגי.
  4. ^ Nicholas Wade,‏ Ideas & Trends; Brains and Brawn, One and the Same, באתר עיתון הניו יורק טיימס, 25 בינואר 2004

קטגוריה:קרקס קטגוריה:תרבות רחוב