יצחק תוויאור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יצחק תוויאור
לידה 18 בספטמבר 1943 (בן 80)
חיפה, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1983 עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק פסנתרן, מלחין, מנצח
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס היצירה בתחום הציונות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יצחק תוויאור (18 בספטמבר 1943) הוא פסנתרן, מלחין ומנצח ישראלי. זכה ב-2012 בפרס היצירה בתחום הציונות, על יצירתו "חזון העצמות היבשות".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצחק תוויאור נולד בחיפה בי"ח אלול תש"ג, 18 בספטמבר 1943 לרוזה ולאברהם ויכודץ.

תוויאור גדל בחיפה. בגיל שבע התחיל את דרכו המוזיקלית וכבר בנעוריו בלט בכישרונו בתחום. לאורך שנות לימודיו המוזיקליים תוויאור זכה לתמיכת קרן התרבות אמריקה-ישראל. תוויאור הוא בוגר קונסרבטוריון דוניה ויצמן בחיפה כתלמיד של רחל כץ.

בגיל 14 ניגן ב"תוכנית בכורה" בקול ישראל והשתלב בתוכניות המוזיקליות של הרדיו. בגיל 16 התקבל לאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים לשנת לימודים שנייה במלגה מלאה ולמד אצל הפסנתרנים ג'רום לבנטל ועליזה הרץ. בגיל 20 סיים את לימודיו בקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה תל אביב אצל פרופסור אילונה וינצה-קראוס בתואר אמן.

תוויאור השתלם בז'נבה אצל פרופסור הילדברנד בקונסרבטוריון של ז'נבה ואצל הפסנתרן פיטר ברנרד פויטוונגר בלונדון.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוויאור הופיע ברסיטלים בתחנות רדיו באירופה ובכלל אלה באמסטרדם, בבריסל, בז'נבה, בציריך, במינכן, בדבלין ובפרנקפורט. הוא גם הופיע כסולן עם התזמורת הסימפונית ירושלים, עם התזמורת הסימפונית חיפה ועם תזמורת רופאי הילדים של גרמניה. תוויאור הקליט במשכנות שאננים בירושלים ובגרמניה מבחר יצירות של בטהובן, שופן, ברהמס, באך, מוסורגסקי, ליסט ועוד. בשנת 1983 תוויאור הופיע ברסיטל באוניברסיטת ניו יורק לציון 150 שנה להולדת ברהמס וניגן מבחר מיצירותיו של המלחין.

בשנת 1985 נתן תוויאור סדרת הרצאות, שכללו ביצועים בפסנתר, באוניברסיטת נירנברג על הנושא "תולדות המוזיקה". כמו כן הופיע תוויאור בסדרת רסיטלים בערים רבות בגרמניה, בהן דרמשטאדט, נירנברג, נויוויד, מינכן וקולבושובה וכמו כן בארצות הברית: בניו יורק, בטמפה, בפלורידה, בשיקגו, בדנוור, בקולורדו ועוד.

בישראל, תוויאור לימד מוזיקה בבתי ספר תיכוניים וניצח על מקהלות רבות. הוא ניהל וניצח על תזמורת האוניברסיטה העברית בירושלים בשנים 1971–1974. תוויאור היה ממקימי הקונסרבטוריון הראשון בכרמיאל ב-1975. ב-1980 היה תוויאור המנהל של פסטיבל קול המוסיקה בגליל העליון. בין השנים 1989–1997 תוויאור הרצה על תולדות המוזיקה באוניברסיטת חיפה.

בשנת 1967 הכיר תוויאור את בת זוגו לחיים ליאורה והם החליטו להקים את ביתם על שלוחה של הר מירון ונתנו למקום את השם "חמדת ימים". לזוג נולדו שלושה ילדים והם סבים לשמונה נכדים. כולם מתגוררים בחמדת ימים. הזוג תוויאור הקים בחמדת ימים מרכז למוזיקה והחל משנת 1981 הוא מבצע רסיטלים בביתו שבישוב. עשרות אלפי מאזינים מכל שדרות החברה, תיירים, נוער וחיילים, פוקדים את הסטודיו של הפסנתרן לרסיטלים ולקונצרטים קאמריים. כמו כן נערכו שם גם פסטיבלים של מוזיקה וינאית ומרתון יצירות שוברט עם מיטב הזמרים והנגנים.

כמנצח על יצירותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוויאור למד ניצוח וקומפוזיציה אצל נעם שריף בישראל, אצל הנס סווארובסקי באוסטריה, אצל פרנקו פררה באיטליה ואצל מילן הורווט בזלצבורג. הוא ניצח בישראל על התזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת הסימפונית חיפה והתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון ובגרמניה על התזמורת הפילהרמונית של נירנברג, התזמורת הסימפונית של הוף ועל תזמורת הרדיו הגרמנית.

בין היתר מנצח תוויאור על תזמורות סימפוניות ומקהלות בישראל ומחוצה לה, המבצעות את יצירותיו לציון אירועים ממלכתיים-היסטוריים. לרגל ט"ו באב הופיע תוויאור בחמדת ימים, עם המקהלה הקאמרית תל אביב.

ב-2008, לרגל יום העצמאות ה-60 למדינת ישראל, הופיע תוויאור בביירוית ובנירנברג שבגרמניה עם התזמורת הפילהרמונית של נירנברג ועם מקהלות אורטוריו מירושלים וזמיר מביירויט.

ב-2010 הופיע תוויאור במטה האומות המאוחדות בניו יורק לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה עם התזמורת הפילהרמונית של נירנברג ועם מקהלות אורטוריו מירושלים וזמיר מביירויט.

ב-2011 לרגל יום הידידות צרפת-גרמניה באנסי, צרפת הופיע תוויאור עם תזמורת הרדיו הגרמנית ומקהלות טבעון וזמיר.

בשנים 2011 ו-2014 ניצח תוויאור בקונצרטים לציון יום הזיכרון לשואה במוסדות האומות המאוחדות בז'נבה עם תזמורת הרדיו הגרמנית ומקהלות טבעון וזמיר.

ב-2014 הופיע תוויאור בשידור ישיר בטלוויזיה של בוואריה, גרמניה, לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה עם תזמורת רדיו בוואריה ועם מקהלות זמיר וטבעון.

ב-2015, לציון 50 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל וגרמניה, הופיע תוויאור עם התזמורת הסימפונית חיפה ועם מקהלות משגב הגליל וזמיר; כמו כן הופיע תוויאור לכבוד אותו אירוע בביירויית ובהוף עם התזמורת הסימפונית של הוף.

בשנת 2017 ניצח על התזמורת הפילהרמונית של קליש בפולין במסגרת פסטיבל "שלוש התרבויות".

ב-2018 ניצח על התזמורת הפילהרמונית של לבוב באוקראינה במסגרת פסטיבל "וירטואוזיטה".

יצירותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוויאור הלחין 8 אורטוריות לתזמורת סימפונית, מקהלה וסולנים : "שמע ישראל" (2003), "חזון העצמות היבשות" (2004), "בהר סיני" (2006), "באחרית הימים" (2007), "חכמת שלמה" (2011)," בדמייך חיי" (2012), "ואתחנן" (2014) "בארץ המוריה" (2015).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יצחק תוויאור בוויקישיתוף