מועצה אזורית נעמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מועצה אזורית נעמן הייתה מועצה אזורית בגליל המערבי במחוז הצפון בישראל, בין עכו והקריות, שהתקיימה בין 1950 ל-1982, אז אוחדה עם מועצות אזוריות נוספות לתוך מועצה אזורית מטה אשר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועצה הוקמה בשנת 1950[1] ונקראה על שם נחל נעמן הזורם בתחומה. בעת הקמתה כללה המועצה אקבעה קיבוצים: יסעור, כפר מסריק, משמר הים ועין המפרץ.

בשנת 1968 חיו בה כ-2,700 נפש. בסוף אותה שנה זכתה המועצה לשבח בדו"ח מבקר המדינה, על השקעת משאבים בפיתוח מושב העולים אחיהוד[2].

בית הספר האזורי שכן בקרבת קיבוץ כפר מסריק. בשנת 1969 נחנך בסמוך אליו אולם כדורסל מקורה[3].

איחוד הרשויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנות ה-60 עלו הצעות שונות לאיחוד מועצת נעמן עם מועצות אזוריות סמוכות: מועצה אזורית זבולון, שכנתה מדרום, מועצת געתון, שכנתה מצפון, או עם כל מועצות הגליל המערבי, געתון, סולם צור ומעלה הגליל[4][5][6]. משרד הפנים המליץ לאחד את מועצת נעמן עם מועצת זבולון ואת מועצת סולם צור עם מועצת געתון[7], אך מועצת געתון התנתה את הסכמתה לאיחוד בכך שתצורף אליו גם מועצת נעמן[8].

ב-1982 הוחלט לאחד את שלוש מועצות הגליל המערבי: נעמן, געתון ומועצה אזורית סולם צור לכדי מועצה אחת. ההצעה זכתה להתנגדות של גורמים במועצת סולם צור, וכן של "ברית התנועות הקיבוציות" ששאפה לחבר מועצות אזוריות ב קו רוחבי ולא אנכי: לאחד את המועצות סולם צור ונעמן ליישובי גוש שגב, ללא מועצת נעמן הדרומית יותר. למרות ההתנגדויות, בשלהי 1982 אוחדו שלוש המועצות לכדי רשות אחת: מועצה אזורית מטה אשר[9], והמועצה חדלה מלהתקיים.

יישובי המועצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיבוצים:

מושבים:

מלבדם, נכללו בתחומי המועצה מעברת "עיר המפרץ"[10] (לימים, שכונת "גבעת הרקפות" בקריית ביאליק) וחוות "יבור" של חברת הזרע[11].

בשנת 1960 הועלתה הצעה לספח לתחומי המועצה גם את היישובים שגב ויודפת[12], אך ההצעה לא התקבלה על ידי המועצה.

משרדי המועצה ובית הספר האזורי שכנו ליד קיבוץ כפר מסריק.

ראשי המועצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]