Wish You Were Here – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏Shine On You Crazy Diamond: תיקנתי טעויות לשוניות
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 75: שורה 75:


==Shine On You Crazy Diamond==
==Shine On You Crazy Diamond==
היצירה המרכזית באלבום, נכתב על ידי רוג'ר ווטרס, דייוויד גילמור וריצ'רד רייט, מחולק לתשעה חלקים מוזיקליים. הוא בוצע לראשונה בסיבוב ההופעות של שנת [[1974]], והוקלט לקראת צאת האלבום בשנת [[1975]].
היצירה המרכזית באלבום שנכתבה על ידי רוג'ר ווטרס, דייוויד גילמור וריצ'רד רייט, והיא מחולקת לתשעה חלקים מוזיקליים. השיר בוצע לראשונה בסיבוב ההופעות של שנת [[1974]] והוקלט לקראת צאת האלבום בשנת [[1975]].


השיר הוא מעין שיר [[קינה]] וגעגועים לסיד בארט, סולנה הראשון של פינק פלויד, שעזב את הלהקה עקב התמכרות ל[[סמים]] ובעיות נפשיות. ראשי התיבות של שם השיר יוצרות את שמו הפרטי של בארט באנגלית - '''S'''hine on '''Y'''ou crazy '''D'''iamond.
השיר הוא מעין [[קינה]] וגעגועים לסיד בארט, סולנה הראשון של פינק פלויד, שעזב את הלהקה עקב התמכרות ל[[סמים]] ובעיות נפשיות. ראשי התיבות של שם השיר יוצרות את שמו הפרטי של בארט באנגלית - '''S'''hine on '''Y'''ou crazy '''D'''iamond.


השיר היה ארוך יותר מצד אחד של [[תקליט ויניל]], ולכן הוא פוצל, והוא משמש כמעין "כריכה" לאלבום. השיר מחולק לשתי רצועות:
השיר היה ארוך יותר מצד אחד של [[תקליט ויניל]], ולכן הוא פוצל, והוא משמש כמעין "כריכה" לאלבום. השיר מחולק לשתי רצועות:

גרסה מ־10:18, 13 בספטמבר 2015


שגיאות פרמטריות בתבנית:אלבום

פרמטרים [ תאריך אלבום, אלבום אחרי, מפיק, ז'אנר, שם האלבום, אלבום לפני, amg, תאריך אלבום לפני, תאריך אלבום אחרי ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

Wish You Were Here
אלבום אולפן מאת פינק פלויד
יצא לאור 15 בספטמבר 1975
הוקלט ינואר - יולי, 1975
מקום הקלטה אולפני אבי רוד עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק מתקדם, ארט רוק, רוק ניסיוני עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 44:26
חברת תקליטים Columbia Records
הפקה דייוויד גילמור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Wish You Were Here (הלוואי שהיית כאן) הוא אלבום של להקת הרוק המתקדם פינק פלויד, שיצא ב־15 בספטמבר 1975.

האלבום כולו הוא מעין מחווה לסיד בארט, שסולק מהלהקה בסוף שנות ה־60 בשל ההדרדרות במצבו הנפשי. משום כך, האלבום מלנכולי יותר ממרבית אלבומי הלהקה הקודמים, אם כי ניתן לזהות בו גם נקודות של אופטימיות ושמחה. שיר הנושא של האלבום נקרא Wish You Were Here. היצירה הארוכה "Shine on You Crazy Diamond", שאורכה 26 דקות, חולקה לשתי רצועות (בתחילת ובסוף האלבום) ול־9 חלקים אמנותיים, ומדברת בעיקרה על הקינה לסיד בארט. סיד בארט עצמו אף הגיע לביקור באולפן ההקלטות בזמן הקלטת האלבום והציע את עזרתו, אך הלהקה לא נענתה ובארט עזב.

אלבום זה סימל את תחילת סופה של הלהקה כיחידה מוצקה אחת. הדבר בא לידי ביטוי בכך שניק מייסון, מתופף הלהקה, נמחק מרשימת הקרדיטים לאלבום, לאחר שתרומתו לאלבום הייתה מזערית כיוון שהעדיף להתעסק בחייו האישיים באותה תקופה. כמו כן, גילמור סירב לשיר ביצירה "Have a Cigar" ולכן הובא (לראשונה בתולדות הלהקה) זמר בתשלום, רוי הארפר, שישיר. למרות זאת, האלבום זכה להצלחה בבריטניה ונחשב לקלאסיקה בעיני חובבי הרוק.

בשנת 2012 יצא סרט דוקומנטרי על תהליך יצירת האלבום, בשם "The Story of Wish You Were Here".

רשימת רצועות

מילות השירים נכתבו על ידי רוג'ר ווטרס

צד א'
מס' שםלחןשירה מובילה משך
1. Shine On You Crazy Diamond ‏ (1–5) גילמור, ווטרס, רייט (חלק 1)
גילמור, ווטרס, רייט (חלק 2)
גילמור, ווטרס, רייט (חלק 3)
גילמור, ווטרס, רייט (חלק 4)
גילמור, ווטרס, רייט (חלק 5)
ווטרס 13:38
2. Welcome to the Machine ווטרסגילמור 7:30
צד ב'
מס' שםלחןשירה מובילה משך
1. Have a Cigar ווטרסהארפר 5:24
2. Wish You Were Here ווטרס, גילמורגילמור 5:17
3. Shine On You Crazy Diamond ‏ (6–9) גילמור, ווטרס, רייט (חלק 6)
גילמור, ווטרס, רייט (חלק 7)
גילמור, ווטרס, רייט (חלק 8)
רייט (חלק 9)
ווטרס 12:29

מבצעים

חברי הלהקה

מבצעים נוספים

  • רוי הארפר - שירה ב־"Have a Cigar"
  • דיק פרי - סקסופון ב"Shine On You Crazy Diamond"
  • ונטה פילד - זמרת ליווי
  • קרלנה וויליאמס - זמרת ליווי

Shine On You Crazy Diamond

היצירה המרכזית באלבום שנכתבה על ידי רוג'ר ווטרס, דייוויד גילמור וריצ'רד רייט, והיא מחולקת לתשעה חלקים מוזיקליים. השיר בוצע לראשונה בסיבוב ההופעות של שנת 1974 והוקלט לקראת צאת האלבום בשנת 1975.

השיר הוא מעין קינה וגעגועים לסיד בארט, סולנה הראשון של פינק פלויד, שעזב את הלהקה עקב התמכרות לסמים ובעיות נפשיות. ראשי התיבות של שם השיר יוצרות את שמו הפרטי של בארט באנגלית - Shine on You crazy Diamond.

השיר היה ארוך יותר מצד אחד של תקליט ויניל, ולכן הוא פוצל, והוא משמש כמעין "כריכה" לאלבום. השיר מחולק לשתי רצועות:

  • חלק 1 - חלקים 1-5, 13 דקות ו-34 שניות, הרצועה הראשונה באלבום.
  • חלק 2 - חלקים 6-9, 12 דקות ו-31 שניות, הרצועה החמישית והאחרונה באלבום.

חלק 1

00:00-03:55
החלק הראשון של השיר מתחיל בצלילי קלידים שמתחזקים בהדרגה. לאחר מכן יש סולו של סינתיסייזר-מינימוג וסולו גיטרה. החלק הראשון נמשך כמעט ארבע דקות ומסתיים בעמעום צליל הקלידים. בנוסף, בחלק זה נעשה שימוש בתיפוף על כוסות יין מלאות במים בכמויות שונות.

חלק 2

3:55-6:28
החלק השני נפתח במוטיב בן 4 צלילים החוזר על עצמו כמעט לאורך כל הקטע. קיים גם סולו נוסף של גילמור, וכן גם מתחיל המתופף, מייסון, את תפקידו. המוטיב הזה מכונה לעתים בשם "המוטיב של סיד".

חלק 3

6:29-8:43
החלק מתחיל בסולו מינימוג של רייט. ישנו סולו גיטרה שלישי של גילמור, עם כמה צלילי בלוז.

חלק 4

8:43-11:10
זהו החלק הווקלי (מילולי) בשיר, כאשר רוג'ר ווטרס מוביל את השירה, וגילמור, רייט וזמרות הליווי מלווים ברקע.

חלק 5

11:11-13:14
2 גיטרות חוזרות על עצמן בקטע חוזר ("ריף"), במשך כדקה. סקסופון בריטון מלווה את הגיטרות. בסוף הקטע, הבריטון מתחלף לאלט, הגיטרות ממשיכות לנגן והמקצב מואץ. בסוף הקטע נשמעים צלילי מכונה המובילים את השיר לתוך השיר הבא - Welcome to the Machine.

חלק 6

00:00-5:00 חלק זה מתחיל ברוח שורקת שממשיכה מהשיר הקודם. כשהרוח דועכת, מצטרף דייוויד גילמור בגיטרת בס. ווטרס מצטרף עם עוד ריפ בבס, ואליו מצטרף גם ריק רייט, עם צלילי "כינורות" של סינתיסייזר ARP. אחרי מספר תיבות עם קטעי גיטרת-קצב, נשמעים תופים, ורייט מגיע עם סולו מינימוג. בערך שתי דקות אחרי תחילת השיר, מנגנים הקלידים והגיטרה יוניסון. אחריו מגיע סולו גיטרת סלייד עם הדגשים קטנים של המשך סולו המינימוג. במשך 3 דקות של סולו גיטרה, גילמור עולה לאט לאט באוקטבות, עד שמגיע לתו סי (B) שנמצא חצי טון אחד לפני הדו, שלוש אוקטבות מעל הדו האמצעי. אחריו ממשיך גילמור למנגינה המרכזית (כמו בחלק 4), שאחריו מגיע חלק 7.

חלק 7

5:00-6:05 כולל את קטעי השירה, בדומה לחלק 4, רק בחצי האורך.

חלק 8

6:05-9:05 אחרי שחלק 7 דועך, ווטרס מנגן בגיטרה חשמלית בעלת צליל גבוה מאוד, כאשר גילמור ממשיך בגשר הארפז' בין החלקים 7 ו-8. אחר כך מגיע קטע קצבי שבו בולט פסנתר רודס, ומתחלף בצלילי סינתיסייזר. אחרי שתי דקות בערך אקורד בודד של סינתיסייזר ממשיך ונכנס לחלק התשיעי והאחרון.

חלק 9

9:05-12:31 חלק זה מתואר על ידי גילמור כ"מצעד לוויה של ארבעה רבעים (4/4)... שבחים מוזיקליים לבארט". ברוב החלק מלווים תופים, עד שבדקה האחרונה הם מפסיקים, ורק קטעי סולו איטי של קלידים ממשיכים ודועכים לאט. בערך בדקה ה-12:07 ניתן לשמוע קטע קטן מתוך המלודיה של See Emily Play, אחד משיריו הידועים של סיד בארט עם פינק פלויד.

סינגלים

  • Have A Cigar / Welcome To the Machine - יצא לאור ב-15 בנובמבר 1975.
  • Wish You Were Here

עטיפת האלבום

אלבום התקליט המקורי של Wish You Were Here נמכר באריזה ייחודית שכללה כיסוי שחור עם לוגו שהסתיר את עטיפת האלבום הרשמית. המעצב הגרפי סטורם ת'ורג'רסון שליווה את הלהקה בהקלטות האלבום, החליט להתייחס למוטיב לחיצת היד כמייצג האלבום ויצר שתי יצירות סביב הנושא. האחת הופיעה על העטיפה החיצונית בדמות לוגו שבו מוצגת לחיצת יד של שתי זרועות מתכתיות, והשנייה בעטיפה הפנימית שבה נראים שני אנשי עסקים לוחצים יד בעת שאחד מהם עולה באש, אולי כמטפורה ללחיצות יד בהן הצדדים מתאמצים להסתיר את רגשותיהם האמיתיים. התמונה צולמה באולפני האחים וורנר על ידי שני פעלולנים, שאף נפגעו במהלך הצילומים בעת שהרוח נשבה לכיוון לא צפוי וגרמה לשריפת השפם של אחד מהם. בגב העטיפה נראה איש עסקים עם כובע ללא פנים וגוף, המשווק במדבר את האלבום עם מזוודה.

קישורים חיצוניים


סרטונים