המועצה הפדרלית של שווייץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ממשלת שווייץ)
המועצה הפדרלית של שווייץ
המועצה הפדרלית של שווייץ לשנת 2024
המועצה הפדרלית של שווייץ לשנת 2024
מידע כללי
מדינה שוויץשוויץ שוויץ
תחום שיפוט שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
סוכנות בת המחלקה הפדרלית ליחסי חוץ של שוויץ עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הקמה 1848 עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש נשיא שווייץ
מטה מרכזי הארמון הפדרלי של שווייץ, ברן
https://www.admin.ch/gov/fr/accueil/conseil-federal.html, https://www.admin.ch/gov/it/pagina-iniziale/consiglio-federale.html, https://www.admin.ch/gov/rm/pagina-iniziala/cussegl-federal.html, https://www.admin.ch/gov/de/start/bundesrat.html האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמל שווייץ
ערך זה הוא חלק מסדרת
ממשל ופוליטיקה של שווייץ

המועצה הפדרלית של שווייץגרמנית: Bundesrat; בצרפתית: Conseil fédéral; באיטלקית: Consiglio federale; ברומאנש: Cussegl federal) היא הגוף המבצע המשמש כממשלה הפדרלית של שווייץ וכן כראש מדינה קולקטיבי. המועצה, בת שבעה חברים, אחראית במשותף לממשל הפדרלי במדינה, וכל אחד מחבריה עומד בראש מחלקה מבצעת ספציפית, בדומה לשר בממשלה. אחד מחברי המועצה משמש לסירוגין כנשיאה של שווייץ למשך שנה אחת. הנשיאה לשנת 2024 היא ויולה אמהרד.

איוש המועצה ומינוי חבריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הממשלה הפדרלית מכהנת מאז כינון חוקת שווייץ בשנת 1848. באותה עת הייתה הדמוקרטיה החוקתית בעולם בחיתוליה ולמחברי החוקה לא היו דוגמאות רבות להסתמך עליהן. הם שאבו בכינון הממשל הפדרלי השראה רבה מארצות הברית, אך בשונה ממנה העדיפו גוף ממשל פדרלי קולגיאלי על פני משטר נשיאותי.

חברי המועצה הפדרלית נבחרים על ידי אספת הבריתפרלמנט הפדרלי של שווייץ) בהצבעה חשאית לתקופת כהונה של ארבע שנים. כל אדם הכשיר להיבחר לאחד משני בתי אספת הברית כשיר להיבחר גם לכהונה במועצה הפדרלית. חבר מועצה רשאי להיבחר מחדש, ונדיר שאספת הברית אינה בוחרת בחבר מועצה מכהן לכהונה נוספת (הדבר קרה רק פעמיים מאז סוף המאה ה-19). על כן למעשה חבר המועצה עשוי לכהן עד אשר יבחר לפרוש ממנה, בדרך כלל אחרי שלוש עד חמש תקופות כהונה. אספת הברית רשאית להדיח חבר במועצה באמצעות הצבעת אי אמון או משפט הדחה (Impeachment).

סעיף 175 לחוקת שווייץ, לאחר תיקון נוסחו בשנת 1999, קובע נוסחה גמישה לאיוש המועצה, ומורה כי בבחירת חבריה, יש לשים לב לכך שיובטח שהאזורים הגאוגרפיים והלשוניים השונים של המדינה יקבלו ייצוג מתאים.[1] בפועל, כאשר חבר מועצה פורש מכהונתו, הוא מוחלף בדרך כלל - אך לא תמיד - על ידי חבר מפלגתו שמוצאו מאותו אזור לשוני.

נשים בשווייץ קיבלו זכות בחירה בשנת 1971, והן נותרו בלתי מיוצגות במועצה הפדרלית עד לבחירתה של אליזבת קופ (Elisabeth Kopp) ב-1984. בשנת 2006 כיהנו במועצה שתי נשים, ב-2007 כיהנו שלוש, וב-2010 נבחרה האשה הרביעית (סימונטה סומרוגה) ולראשונה נוצר רוב נשי בין שבעת חברי המועצה. בסך הכל כיהנו במועצה עד שנת 2019 תשע נשים.

בשנת 1993 נבחר לראשונה אדם ממוצא יהודי לכהן במועצה - חברת המועצה רות דרייפוס.

ליד המועצה מכהן קנצלר פדרלי, הנבחר על ידי אספת הברית לכהונה בת ארבע שנים. על אף שמה של משרתו, לקנצלר אין סמכויות ביצועיות (בניגוד לגרמניה ואוסטריה) והוא משמש כראש המטה של המועצה.

נשיא שווייץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – נשיא שווייץ

בשלהי כל שנה בוחרת אספת הברית באחד מחברי המועצה, לשמש כנשיא שווייץ במהלך השנה שלאחריה. האספה גם בוחרת סגן נשיא לאותה שנה, שבדרך כלל ייבחר לנשיא לשנה שלאחר מכן. מקובל כי חבר מועצה לא יכהן כנשיא בטרם כיהן תחת חברי מועצה ותיקים ממנו כנשיאים.

נשיא שווייץ משמש כיושב ראש המועצה הפדרלית ומנהל את ישיבותיה. במצבי חירום, וכאשר המועצה אינה יכולה להתכנס במהירות מספקת, רשאי הנשיא לפעול בשמה. מעבר לכך הנשיא הוא רק ראשון בין שווים (primus inter pares) ואין לו כוחות מיוחדים מעבר לאלה של ששת חבריו למועצה. הוא איננו נחשב לראש המדינה - מעמד הנתון לכל חברי המועצה יחד - אך ייחשב ככזה במהלך ביקורים ממלכתיים מחוץ למדינה, אשר המועצה איננה מקיימת אותם במליאתה.

רות דרייפוס הייתה האשה הראשונה והיהודיה הראשונה שכיהנה כנשיאת שווייץ, בשנת 1999.

חברי המועצה המכהנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבר תמונה הצטרף למועצה מפלגה קנטון תפקיד
ויולה אמהרד ‏1 בינואר 2019 מפלגת המרכז ואלה הנשיאה לשנת 2024. ראש המחלקה הפדרלית לביטחון, הגנה אזרחית וספורט
גי פרמלן ‏1 בינואר 2016 מפלגת העם וו ראש המחלקה לענייני כלכלה, חינוך ומחקר. כיהן כנשיא בשנת 2021
איניאציו קאסיס ‏1 בנובמבר 2017 המפלגה הליברלית טיצ'ינו ראש המחלקה לענייני חוץ. כיהן כנשיא בשנת 2022
קארין קלר-סוטר ‏1 בינואר 2019 המפלגה הליברלית סנט גאלן סגנית הנשיאה לשנת 2024. ראש מחלקת האוצר
אלברט רסטי ‏1 בינואר 2023 מפלגת העם השווייצרית ברן ראש המחלקה לאיכות הסביבה, התחבורה, האנרגיה והתקשורת
אליזבת באום-שניידר ‏1 בינואר 2023 המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של שווייץ ז'ורה ראש המחלקה לענייני פנים
באט יאנס ‏1 בינואר 2024 המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של שווייץ בזל-שטאדט ראש מחלקת המשפטים והמשטרה

פעולת המועצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיונים והחלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל אחד מחברי המועצה עומד כאמור בראש מחלקה, שכמוה כמיניסטריון במדינות אחרות. קיימות שבע מחלקות בסך הכל, שבכל אחת מהן מאוגדים מספר תחומי אחריות. חברי המועצה אחראים למחלקותיהם, אך על פי מוסכמה חוקתית הם אחראים גם באחריות שיתופית לכל המחלקות גם יחד. מסיבה זו אין זה מקובל שחבר המועצה ימתח ביקורת פומבית על מי מעמיתיו למועצה, והם אמורים לתת גיבוי להחלטות המועצה גם במקרים שהן התקבלו בניגוד לדעתם או בניגוד לעמדת מפלגת האם שלהם. בשנת 2017 פרש מכהונתו חבר המועצה דידייה בורקהלטר, ורק בהמשך הוא התבטא כי היה חלוק על חבריו למועצה בנוגע למספר נושאים עקרוניים.

הצעות להחלטת המועצה מנוסחות מראש על ידי המחלקה הפדרלית הנוגעת בדבר, ומופצות למחלקות האחרות בכתב לפני הבאתן לדיון במועצה. כל מחלקה רשאית להגיש תשובה בכתב להצעה שהובאה בפניה. הליך זה מיועד לאפשר גיבוש קונצנזוס רחב ביחס לפרטי הצעת החלטה מסוימת קודם לדיון בה במועצה. ההחלטות עצמן מתקבלות במועצה ככל האפשר בקונצנזוס, או מוכרעות בהצבעה.

בנושאים המצריכים זאת נערכות התייעצויות נוספות בהשתתפות נציגי הקנטונים, המפלגות באספת הברית וגופים נוספים. התייעצות שכזו היא חובה על פי חוק במקרים מסוימים - למשל במקרה של הצעה לתיקון חוק פדרלי. התייעצויות אלו מיועדות גם לקבוע את המקרים שבהם יידרש לערוך גם משאל עם קנטונלי או ארצי לשם אישורה או פסילתה של פעולה.

לחברי המועצה עומדת חסינות מתביעה בנוגע לכל התבטאות שבה נקטו במסגרת מילוי תפקידם. ניתן להעמידם לדין באישום של עבירה פלילית שעברו במסגרת מילוי תפקידם רק לאחר הסרת חסינותם על ידי אספת הברית. האספה מוסמכת במקרים שכאלו גם להשעות את חבר המועצה מתפקידו.

ישיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועצה מתכנסת לישיבה שבועית מדי יום רביעי במקום מושבה - הארמון הפדרלי בעיר הבירה ברן.

הקנצלר הפדרלי וסגניו נוכחים גם הם בישיבות המועצה ורשאים להשתתף בדיוניה, אך אין להם זכות הצבעה בהן. אחד מהסגנים, המשמש כדובר המועצה, מנהל תדריך לעיתונאים אחרי ישיבותיה.

תוכן ישיבות המועצה איננו גלוי לציבור והוא נותר חסוי למשך 50 שנה. במענה לביקורת שנמתחה על נוהג זה, המנוגד לרעיון של שקיפות ציבורית, טענו חברי המועצה כי הוא חיוני לשם גיבוש קונצנזוס בנושאים שעל הפרק וכדי לשמר את הקולגיאליות של המועצה ואת העצמאות הפוליטית של חבריה.

בנוסף לישיבות המועצה השבועיות מקיימים חברי המועצה פגישות קבוצתיות על מנת ללבן נושאים מסוימים, והם גם יוצאים מדי שנה לסיור בקנטון הבית של חבר המועצה המכהן באותה שנה כנשיא. מבחינה זו פועלת המועצה בדומה למועצת מנהלים של חברה.

שכר ותנאי שירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי המועצה זכאים לשכר, לדמי הוצאות ולהטבות נוספות מסוימות. לאחר ארבע שנות שירות במועצה (ובמקרים מסוימים גם פחות מכך) הם זכאים לתשלום פנסיה לאחר פרישתם ממנה. הם אינם זכאים למגורים במעון רשמי (למעט הנשיא וכן הקנצלר, שיש להם דירות שרד בארמון הפדרלי). הם שוכרים דירות או חדרי מלון בברן בתשלום אישי. עם זאת, הם רשאים לעשות שימש באחוזת הכפר של המועצה, אחוזת לוהן (Lohn) שבקנטון ברן. באחוזה זו גם מתאכסנים אורחים רשמיים של שווייץ. הם זכאים להשתמש בתחבורה רשמית (מכוניות ומטוסים) במסגרת מילוי תפקיד רשמי. הם זכאים במקרה הצורך לקבל אבטחה על ידי אנשי צבא שווייץ, אך שכיח לראותם ברחובות ברן, במסעדות וברכבת הקלה שלה ללא ליווי כלל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המועצה הפדרלית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "In electing the Federal Council, care must be taken to ensure that the various geographical and language regions of the country are appropriately represented". מקור: נוסח אנגלי בלתי רשמי של חוקת שווייץ, באתר מועצת הברית.