מסגוף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסגוף
المسكوف
מאכלים
סוג מאכלי דגים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא עיראק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מסגוף לפעמים גם מזגוףערבית: المسكوف), הוא מנה של המטבח העיראקי של קרפיון מתובל ומטוגן על מנגל. המנה נחשבת לעיתים קרובות למאכל הלאומי של עיראק.

תפוצה גאוגרפית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיר הבירה העיראקית בגדאד מתגאה בהכנת המסגוף הטוב ביותר, כאשר רובע אבו נאוואס על חופי נהר החידקל "מוקדש" למנה זו.[1] אף על פי כן, ניתן למצוא מסגוף בכל רחבי עיראק, במיוחד ליד אגן החידקל-פרת.

מחוץ לעיראק, מסגוף הוא פחות או יותר פופולרי בחלקים המזרחיים של סוריה, במיוחד באזורים הגובלים בעיראק, כמו בנפת א-רקה, אותה חוצה הפרת. המנה נצרכת, בקנה מידה קטן יותר, גם בטורקיה, כמו נציבין וג'יזרה, בגבול עיראק.

ניתן למצוא מסגוף גם בדמשק עקב מספר גבוה של עיראקים שחיו שם פעם לאחר הפלישה לעיראק ב-2003.[2] ברובע ג'ראמאנה לבדו, שבו חיו רוב העיראקים, היו יותר מעשר מסעדות מסגוף, כולן מאוישות על ידי צוותי טבחים עיראקים. הדג הובא מדי יום מהפרת הסורי למסעדות הללו, ונשמר בחיים בבריכת דגים או באקווריום גדול עד להזמנה.

הכנה והגשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגי קרפיון

הדג נתפס חי ונשקל. לאחר מכן מחלקים את הדג לאורכו לאורך הגב, מנקים, שוטפים ומשטחים אותו לחלק שטוח אחד. זה פותח את הדג לצורת עיגול גדול וסימטרי, תוך השארת הבטן שלמה. משם, הטבח מבריש את פנים הדג במרינדה של שמן זית, מלח בישול, תמרהינדי וכורכום טחון. למרינדה מוסיפים לפעמים עגבניות מרוסקות וכוסברה.

לאחר מכן משפדים את הדג על שני קוצים חדים מברזל, או מניחים אותו בגריל גדול של ברזל, עם ידית ומלכודת נעילה, שתוכננה במיוחד עבור המנה הזו.[3]

הדג, או שמהודק בגריל או מותקן על הדוקרנים, מונח לאחר מכן ליד האש על "מזבח האש", תכונה משותפת לכל מסעדות המסגוף. "מזבח" זה מורכב בדרך כלל משטח גדול באוויר הפתוח שבמרכזו ארגז חול מוגבה דמוי פודיום שהוא עגול, מתומן או לפעמים מלבני, שבאמצעו יש אש גדולה של בולי עץ משמש.

הצלייה נמשכת בדרך כלל בין שעה לבין שלוש, עד שרוב השומן של הדג נשרף, ובמהלכן האורחים יבחרו במזה שלהם.

כשהדג מבושל היטב, הוא מונח על הגחלים, עם העור כלפי מטה. זה הופך את העור לפריך ועוזר לשחרר את הבשר ממנו כדי להקל על ההגשה. הדג כולו מונח בדרך כלל על מגש גדול מעוטר בליים (או לימון), פרוסות בצל וחמוצים עיראקים. לפעמים, בבגדד, מורחים מבפנים גם מעט צ'אטני מנגו (עמבה). לאחר מכן, המגש מכוסה בלחם שטוח גדול פריך הישר מתנור חימר, כדי לשמור על תכולתו חמה עד להגשה ללקוח.[4]

וריאציות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ידוע שהטורקמנים של צפון עיראק מכינים מתכון דומה, לעיתים קרובות באמצעות טנדור.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסגוף, הוא ללא ספק המנה המפורסמת ביותר בעיראק, הוא גם המאכל שתמיד מוגש על ידי ראשי השלטון העיראקים בראש ובראשונה למשלחות זרות המבקרות במדינה. אומרים כי שני מעריצים בולטים של המנה הזו היו נשיא צרפת לשעבר, ז'אק שיראק ולדימיר ז'ירינובסקי, היו"ר לשעבר של הדומה הממלכתית של הפדרציה הרוסית.[5] ככל הנראה שיראק הכיר את המסגוף במהלך ביקור בעיראק בארוחת ערב רשמית שניתנה לכבודו על ידי סדאם חוסיין.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסגוף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Beeston, Richard (27 ביוני 2007). "Imams put fatwa on carp caught in Tigris". The Times. London. אורכב מהמקור ב-6 בספטמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: bot: original URL status unknown (link)
  2. ^ "أسعار العقارات في جرمانا تتحدى الإنحدار .. والجمود لم " ("Real estate prices in Jaramana challenge Downgrade ..") De Press - Buildex Online 19 March 2009, in Arabic, last accessed 18 September 2010
  3. ^ Masgouf :Prepare fish like they did along the Tigris (אורכב 05.11.2007 בארכיון Wayback Machine)
  4. ^ Taus-Bolstad, Stacy (2003) Iraq in Pictures, Twenty-First Century Books, p.55, מסת"ב 0-8225-0934-2
  5. ^ "Fish chef nostalgic about Iraq's glory past". אורכב מ-המקור ב-2017-10-22. נבדק ב-2011-01-03.