מרטין שין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרטין שין
Martin Sheen
שין, 2008
שין, 2008
לידה 3 באוגוסט 1940 (בן 83)
ארצות הבריתארצות הברית דייטון, אוהיו, ארצות הברית
שם במה Martin Sheen עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Ramon Antonio Gerardo Estevez עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1961
מקום לימודים
  • תיכון צ'אמינייד
  • Chaminade-Julienne High School
  • בית הספר למשחק סטלה אדלר עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Janet Sheen (23 בדצמבר 1961–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים צ'ארלי שין, אמיליו אסטבז, Ramón Estévez, Renée Estévez עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס גילדת שחקני המסך למשחק מצוין לאנסמבל שחקנים בסדרת דרמה (2001)
  • צדפת הכסף לשחקן הטוב ביותר (1974)
  • פרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר - סדרות דרמה (2001)
  • פרס אמי להופעת אורח בסדרה קומית (1994)
  • פרס תומאס מרטון (2012)
  • פרס תומאס מרטון (2013)
  • אוניברסיטת נוטרדאם (2008)
  • מסדר דניקה חרוווצקה
  • כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
http://martinsheen.net/
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ראמון אנתוניו ג'ררדו אסטבזאנגלית: Ramón Antonio Gerardo Estévez; נולד ב-3 באוגוסט 1940), הנודע בשם הבמה מרטין שין (Martin Sheen), הוא שחקן אמריקאי, עטור פרסי אמי ופרס גלובוס הזהב. בין תפקידיו הנודעים ניתן למנות את קפטן וילארד בסרט "אפוקליפסה עכשיו" ונשיא ארצות הברית ג'וזיה ברטלט בסדרת הדרמה הטלוויזיונית "הבית הלבן". מלבד ההכרה הציבורית שקיבל כשחקן, שין נודע כאקטיביסט שדעותיו הפוליטיות משולבות עם אמונותיו הדתיות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שין נולד בדייטון, אוהיו שבארצות הברית למארי אן, שנמלטה מאירלנד במלחמת העצמאות האירית בגלל קשרי המשפחה שלה לצבא האירי הרפובליקני ולפרנסיסקו אסטבז, מהגר מספרד. לשין 9 אחים ואחיות. אחד מאחיו הוא השחקן ג'ו אסטבז. במהלך שנות הארבעים והחמישים, משפחתו גרה בברמודה, שם עבד אביו של שין כנציג של חברת IBM. הוא למד בבית הספר התיכון שמינאד.

הוא אימץ את שם הבמה שלו מתוך כבוד לארכיבישוף ולתאולוג הקתולי פולטון שין.

לימודיו באירלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת סיום צילומי הבית הלבן, שין הודיע על כוונותיו להרחיב את השכלתו: "תוכניתי היא לקרוא ספרות אנגלית, פילוסופיה ותאולוגיה בגאלוויי, אירלנד, במקום שממנו אמי המנוחה הגיעה ובמקום שאני גם אזרח".

בנאומו עם קבלת דוקטורט כבוד מהאוניברסיטה הלאומית של אירלנד, גאלוויי, שין התבדח על כך שהוא יהיה הסטודנט הכי זקן באוניברסיטה. הוא החל לימודיו בסתיו 2006. למרות שהביע דאגה על כך שהוא יהווה "הסחת דעת" לסטודנטים האחרים באוניברסיטה, הוא פקד את ההרצאות כאחד העם. שבוע לאחר צילום הפרק האחרון של הבית הלבן אמר שין, "אני רציני לחלוטין בקשר לזה." הוא אף הוסיף ואמר, "אף פעם לא הלכתי למכללה כשהייתי צעיר ואני מוכן לנסות את זה... בגיל 65!". ב-1 בספטמבר 2006, שין היה מבין הראשונים שנרשמו לאוניברסיטה. הוא עזב את האוניברסיטה לאחר שהשלים סמסטר אחד.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שין במהלך צילומי הסדרה הבית הלבן, מאי 2004

שין נמשך למשחק מגיל צעיר, אולם אביו לא קיבל את התעניינותו בתחום בעין יפה. למרות התנגדותו של אביו, שין לווה כסף מכומר ונסע לעיר ניו יורק. שם הוא פגש את הפעילה הקתולית דורות'י דיי והחל, לפי דבריו, את מחויבותו לצדק החברתי. בעוד ששין טוען שנכשל בכוונה במבחן הכניסה לאוניברסיטת דייטון, כדי שיוכל להיות שחקן, יש לו עדיין זיקה לאוניברסיטה. במספר פרקים של הבית הלבן רואים אותו שותה מכוס קפה עליה מוטבע סמל האוניברסיטה. בשנת 1963, הופיע בפרק בסדרה The Outer Limits. בשנה שלאחר מכן, כיכב בברודוויי, במחזה The Subject Was Roses, שבשנת 1968 הפך גם לסרט בכיכובו. בהמשך הוא שיחק בסרט הטלוויזיה "That Certain Summer", בסרט "שבילי הזעם" (בהרבה ראיונות העיד שין כי זהו סרטו הטוב ביותר), בסרט הטלוויזיה The California Kid ו- Execution of Private Slovik. ביצועיו של שין ב-Execution of Private Slovik הובילו לבסוף לכך שפרנסיס פורד קופולה בחר בו לככב בסרט אפוקליפסה עכשיו, שהקנה לו פרסום נרחב. שין הודה שבזמן צילום הסרט, הוא לא היה בכושרו הטוב ביותר ואף שתה בכבדות. יתרה מכך, במהלך הצילומים לקה בהתקף לב, ואף נאלץ לזחול לכיוון הכביש כדי לקרוא לעזרה.

בשנת 1995 גילם שופט בסרט "שטרות לוהטים" לצד כריס טאקר וטרנס הווארד. בשנת 1996 שיחק בסרט המלחמה של אמיליו אסטבז "משפחה במלחמה". ב-1997 השתתף בסדרה האנתולוגית של ABC "אקדח" בהפקתו של רוברט אלטמן. ב-1998 שיחק בסרט הפשע "מצבתה של אייב" בכיכובו של דניס לירי.

בשנת 2014 שיחק בסרטו של סטיבן דלדרי "טראש", בסרט ההיסטורי "בופאל: תפילה לגשם" ותרם את קולו לסרט האנימציה "ילדי הקרון"..

בשנת 2016 שיחק בדרמה הרומנטית של וורן בייטי "יוצא מן הכלל".

ב-2019 שיחק בסרט "נסיכת השורה" לצד אדי גטהאגי.

בשנת 2020 שיחק בסרטו של אדוארד ג'יימס אולמוס "לשטן יש שם".

הוא שיחק במספר תפקידים בעלי נגיעה נשיאותית. הוא שיחק את נשיא ארצות הברית ג'ון קנדי במיני סדרה קנדי - השנים הנשיאותיות, את ראש הצוות של הבית הלבן בסרט הנשיא מאוהב, ואת הנשיא הדמוקרטי הבדיוני ג'וזיה ברטלט בסדרה המצליחה הבית הלבן.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שין נישא לג'נט טימפלטון (Janet Templeton) ב-1961 ולזוג 4 ילדים, ביניהם השחקנים צ'ארלי שין ואמיליו אסטבז.

פעילות פוליטית ואקטיביזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטין שין פעיל פוליטית הן כשחקן והן כאזרח. שין ידוע בתמיכתו האיתנה במטרות פוליטיות ליברליות, כמו התנגדותו לפעולותיה הצבאיות של ארצות הברית ולכבשן הפסולת הרעילה באיסט-ליברפול, אוהיו. שין התנגד לקריאות שתמכו בכך שירוץ לנשיאות, באומרו: "אין סיכוי שאני אוכל להיות הנשיא. אסור שיהיה פציפיסט בבית הלבן... אני שחקן. זוהי פרנסתי." שין הוא נאמן של כבוד במוזיאון הבינלאומי לשלום בדייטון.

הוא תמך בתנועת החוואים בשנת 1965 ביחד עם סיזר צ'אבז, בדלאנו שבקליפורניה. הוא גם תמך במטרות הארגון PETA וידוע כתומך ב"מוסר המשכיות החיים", היוצא נגד הפלות, עונש המוות ומלחמה. הוא גם תומך בארגונים "דמוקרטים למען חייה של אמריקה" ו"חוק התמיכה בנשים בהיריון". בשנת 2004, ביחד עם השחקן רוב ריינר, שין הצטרף לקמפיין של המועמד לנשיאות הדמוקרטי הווארד דין. מאוחר יותר הוא הצטרף לקמפיין של המועמד ג'ון קרי.

הוא היה קריין של מספר סרטי תעודה של במאי קרואטי יעקב סדלר השנוי במחלוקת.

ב-16 במאי 1995, מרטין שין ופול ווטסון מארגון הסביבה "סי שפרדס", התעמתו עם ציידי כלבי-ים קנדיים, שהתנגדו למטרותיהם. שין ניסה לדבר עם ההמון הזועם שהשתלט על המלון בו שהו. ווטסון לווה לנמל התעופה על ידי המשטרה בעל כורחו, אך במהלך הנסיעה נחבט מלבנה שהושלכה ופגעה בראשו, ובילה לילה בבית החולים.[1]

ב-28 באוגוסט 2005, שין ביקר ב"קמפ קייסי" את הפעילה נגד המלחמה בעיראק סינדי שיהאן. הוא התפלל עימה ודיבר עם תומכיה.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]