השתולים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השתולים
The Departed
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על Infernal Affairs עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי מרטין סקורסזה עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי גרהם קינג, בראד פיט, בראד גריי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ויליאם מונהאן
פליקס צ'ונג
סיו פאי מאק
עריכה תלמה סקונמייקר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים לאונרדו דיקפריו
מאט דיימון
ג'ק ניקולסון
מארק וולברג
מרטין שין
ורה פרמיגה
ריי וינסטון
אלק בולדווין
מוזיקה הווארד שור עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום מיכאל בלהאוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Plan B Entertainment, סרטי GK, האחים וורנר, Media Asia Entertainment Group עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 6 באוקטובר 2006
משך הקרנה 151 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, מותחן פשע עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 90 מיליון דולר
הכנסות 290 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו departed
פרסים ארבעה פרסי אוסקר
פרס גלובוס הזהב
www.warnerbros.com/departed
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

השתוליםאנגלית: The Departed) הוא סרט גנגסטרים אמריקני משנת 2006 בבימוי מרטין סקורסזה ובכיכובם של לאונרדו דיקפריו, מאט דיימון, ג'ק ניקולסון, מארק וולברג, מרטין שין ואלק בולדווין. הסרט זכה בארבעה פרסי אוסקר, לרבות הסרט הטוב ביותר, ובפרס גלובוס הזהב. עלילת הסרט מבוססת על עלילת הסרט ההונג קונגי "דרך ללא מוצא" משנת 2002.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת בעיר בוסטון שבמסצ'וסטס, ארצות הברית. פרנק קוסטלו (ג'ק ניקולסון), בוס במאפיה האירית, מטפח צעיר בשם קולין סאליבן (מאט דיימון), ושותל אותו כמודיע בשורות משטרת המדינה. חברו להכשרה המשטרתית הוא באריגן (ג'יימס באדג' דייל).

וילי קוסטיגן (לאונרדו דיקפריו) נבחר על ידי פקד אוליבר קווינן (מרטין שין) וסמל ברייס דיגנם (מארק וולברג) לעבודה כסוכן סמוי, ומצליח לחדור לצוותו של קוסטלו. סאליבן מקודם ליחידת חקירות מיוחדת, בפיקודו של פקד אלרבי (אלק בולדווין), ומתחיל לנהל מערכת יחסים רומנטית עם הפסיכיאטרית המשטרתית מדולין מאדן (ורה פרמיגה). היא פוגשת גם את קוסטיגן במסגרת תקופת המבחן שהיא חלק מהכיסוי לתפקידו כסוכן סמוי, ובעקבות הפגישות הם מתחילים לנהל רומן. קוסטיגן מקבל מידע על כך שלקוסטלו יש חפרפרת בתוך המשטרה, ומצליח לזהות ולעקוב אחר קוסטלו הפוגש את המודיע, סאליבן, אך לא מצליח לזהות או לתפוס אותו.

במקביל, סאליבן מקודם בתפקידו כבלש ומתבקש לאתר את המודיע השתול ביחידה, כלומר, הוא עצמו. הוא מנצל את תפקידו על מנת לאתר את הסוכן השתול בצוותו של קוסטלו. הוא מורה לצוות שוטרים לעקוב אחר פקד קווינן בתואנת שווא, והם עוקבים אחריו לבניין שבו מתקיימת פגישה בינו לבין הסוכן קוסטיגן. במהלך הפגישה, אנשיו של קוסטלו פורצים למקום במטרה לתפוס את הסוכן השתול, והורגים את קווינן. קוסטיגן, שהצליח לחמוק מהמקום לפני שנכנסו לשם, מצליח להתחמק מאשמת היותו סוכן שתול בארגון הפשע של קוסטלו.

בעקבות מותו של קווינן, סמל דיגנם תוקף את סאליבן ונאלץ לצאת לחופשה כפויה. סאליבן עושה שימוש בסלולרי של פקד קווינן על מנת ליצור קשר עם הסוכן הסמוי ומגלה את קוסטיגן.

במהלך מארב משטרתי על מבצע איסוף סמים של קוסטלו וצוותו, מתרחש קרב יריות במקום. אנשי צוותו של קוסטלו נהרגים, אך הוא וקוסטיגן מצליחים להימלט. סאליבן מאתר את קוסטלו במקום מבודד במחסן וכאשר הוא מגלה שקוסטלו משמש כמודיע של ה-FBI, הוא הורג אותו.

לאחר מכן מגיע קוסטיגן לתחנת המשטרה להיפגש עם סאליבן, ובמהלך הפגישה הוא מזהה על השולחן מעטפה שהוא ידע שהועברה מקוסטלו לחפרפרת שלו מתוך המשטרה. הוא מבין כי סאליבן הוא המודיע השתול ונמלט מתחנת המשטרה. סאליבן מבין כי קוסטיגן זיהה אותו, ומוחק את התיק החסוי של קוסטיגן במערכת המחשב של המשטרה. קוסטיגן מוסר למאדן מעטפה עם ראיות למקרה שייהרג וקובע פגישה עם סאליבן, לאחר שהודיע לו כי ברשותו הקלטות של שיחות מפלילות שערך עם קוסטלו.

המפגש מתרחש על גג הבניין שבו נרצח פקד קווינן וקוסטיגן עוצר את סאליבן, אך השוטר בראון מופיע ומנסה למנוע את המעצר. קוסטיגן מצליח לשכנע את השוטר בראון שיאפשר לו לבצע מעצר, והם יורדים מהבניין. כאשר קוסטיגן וסאליבן יוצאים מן המעלית, מגיע השוטר באריגן, שיורה בקוסטיגן והורג אותו, ולאחר מכן הוא יורה גם בשוטר בראון שירד במדרגות. הוא מספר לסאליבן שגם הוא, כמוהו, שימש כמודיע של קוסטלו מתוך היחידה. הוא משחרר את סאליבן, וכשהוא מסובב את ראשו סאליבן יורה בו למוות. לאחר מכן טוען סאליבן כי באריגן היה האחראי לרצח מכריז עליו בתור החפרפרת שהייתה ביחידה. כמו כן הוא מעניק לקוסטיגן עיטור כבוד לאחר המוות.

בהלווייתו של קוסטיגן, מאדן הדומעת מסרבת לדבר עם סאליבן, גם לאחר שהוא מנסה לשאול אותה בנוגע לתינוק, כיוון שזמן קצר לפני כן היא סיפרה לו שהיא בהיריון. סאליבן חוזר לדירתו ונכנס למארב של סמל דיגנם שיורה בו למוות. בסצנת הסיום המצלמה יוצאת מביתו של סאליבן, כשעל מעקה המרפסת נראה עכברוש ("Rat", שמשמעותו גם "בוגד").

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן תפקיד
לאונרדו דיקפריו בילי קוסטיגן
מאט דיימון קולין סאליבן
ג'ק ניקולסון פרנק קוסטלו
מארק וולברג סמל שון דיגנם
מרטין שין פקד אוליבר קווינן
ורה פרמיגה מדולין מאדן
אלק בולדווין פקד ג'ורג' אלרבי
ריי וינסטון מר פרנץ' / ארנולד
אנתוני אנדרסון בראון
ג'יימס באדג' דייל באריגן
רוברט וולברג פרנק לאציו
דייוויד אוהרה פיצי
מארק רולסטון טימותי דלהאנט
קונור דונובן קולין סאליבן הצעיר

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הופק על ידי בראד פיט, בראד גריי וגרהאם קינג, וצולם בבוסטון ובניו יורק בתקציב של 90 מיליון דולר.

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכורת הסרט הייתה ב-6 באוקטובר 2006 והכנסותיו בכל העולם עד פברואר 2007 הן כ-280 מיליון דולר – מתוכם כ-132 מיליון דולר בארצות הברית. הסרט הופץ בפורמט DVD ב-13 בפברואר 2007.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]