בילי בוב תורנטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בילי בוב תורנטון
Billy Bob Thornton
תורנטון, 2017
תורנטון, 2017
לידה 4 באוגוסט 1955 (בן 68)
ארצות הבריתארצות הברית הוט ספרינגס, ארקנסו שבארצות הברית
שם לידה William Robert Thornton עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת קאנטרי רוק, בלוז רוק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1986
מקום לימודים
  • תיכון מלברן
  • אוניברסיטת הנדרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • Connie Angland (22 באוקטובר 2014–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
  • לורה דרן (19971999) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Harry James Thornton עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
http://billybobthornton.net
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם רוברט "בילי בוב" ת'ורנטוןאנגלית: William Robert "Billy Bob" Thornton; נולד ב-4 באוגוסט 1955) הוא שחקן, במאי קולנוע, מוזיקאי ומחזאי אמריקאי. זוכה פרס אוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר על תסריטו לסרט "סלינג בלייד" (אנ') ב-1996 ופרס גלובוס הזהב על תפקידו בסדרות "פארגו" ו"גוליית".

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תורנטון נולד בהוט ספרינגס, ארקנסו שבארצות הברית לווירג'יניה רוברטה, מדיום במקצועה, ולוויליאם ריימונד תורנטון, שעסק בהוראת היסטוריה ואימון כדורסל. תורנטון הוא האח הבכור מתוך שלושה אחים. את ילדותו בילה באלפין ובמארבן שבמדינת ארקנסו. בנעוריו היה שחקן בייסבול מצטיין וניסה את מזלו במייג'ור ליג בייסבול בקבוצת קנזס סיטי רויאלס, אך בעקבות שבר בעצם הבריח ויתר על קריירה מקצוענית. תורנטון למד פסיכולוגיה באוניברסיטת הנדרסון בארקדלאפיה ארקנסו, אך נשר מהלימודים לאחר שני סמסטרים בלבד.

בסוף שנות ה-80 עבר תורנטון להתגורר בלוס אנג'לס במטרה לפתח את קריירת המשחק שלו. בתחילת הדרך נאלץ לעבוד בטלמרקטינג וניהול מסעדת מזון מהיר בין אודישן לאודישן. בנוסף, תורנטון תפף ושר עם להקת רוק דרום-אפריקאית בשם "ג'אק האמר".

כאשר תורנטון עבד ככותב באירוע עסקי, פגש את במאי הסרטים בילי ויילדר, שייעץ לו לעבוד בתור תסריטאי.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע וטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת דרכו בהוליווד השתתף תורנטון בתוכנית המערכונים של רשת CBS‏ " Hearts Afire".

בשנת 1989 שיחק בתפקיד קטן בסרט "ללכת מעבר לסיפון" לצד השחקן המתחיל אדם סנדלר.

בשנת 1990 שיחק בתור באק מריל בסדרת הטלוויזיה "נערי הכרך", המבוסס על הספר באותו שם משנת 1967.

בשנת 1992 הופיע בתפקיד רציני ראשון, שמשך את תשומת לבם של המבקרים, בסרט "One False Move". ב-1993 השתתף בסרט "הצעה מגונה" לצד השחקנים דמי מור ורוברט רדפורד, וכעבור שנה שיחק בסרטו של סטיבן סיגל "על קרקע בוערת", ובקומדיה "להתלבט" בכיכובו של אית'ן הוק. ב-1995 שיחק בסרט "הכוכבים נפלו על הנרייטה" בהפקתו של קלינט איסטווד.

שנת 1996 נחשבת לשנת הפריצה של תורנטון, עם זכייה בפרס אוסקר על תסריטו לסרט "סלינג בלייד". תורנטון גם שיחק בסרט, וזכה על תפקידו במועמדות לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר.

כעבור שנה שיחק תורנטון כמוסכניק משונה ועקשן בשם דארל, לצד שון פן וג'ניפר לופז, בסרטו של אוליבר סטון "סיבוב פרסה". כן שיחק בסרטו של רוברט דובאל "המטיף".

בשנת 1998 קיבל תורנטון מועמדות שנייה לפרס אוסקר, הפעם לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר, על תפקידו בסרט "תוכנית פשוטה". על תפקיד זה קיבל גם מועמדות לפרס גלובוס הזהב. בהמשך השנה הופיע בשובר הקופות של מייקל ביי "ארמגדון", בתור מנהל נאס"א דן טרומן, לצדו של ברוס ויליס. בנוסף הופיע במותחן הפוליטי של מייק ניקולס "צבעי השלטון" לצד ג'ון טרבולטה.

ב-1999 שיחק תורנטון לצד אנג'לינה ג'ולי וג'ון קיוזאק בסרט "מגדל פיקוח". ב-2001 הופיע תורנטון לצד האלי ברי והית' לדג'ר בסרט "מונסטר בול". על תפקידו בקומדיית הפשע "בנדיטס" קיבל מועמדות שנייה לפרס גלובוס הזהב. כמו כן, גם זכה לשבחים רבים ומועמדות שלישית לפרס גלובוס הזהב, על משחקו בסרט של האחים כהן "האיש שלא היה שם". ובאותה שנה ביים את הקומדיה "מפגש סוער" שגם שיחק בו בתפקיד ראשי לצד לורה דרן.

בשנת 2003 קיבל תורנטון מועמדות רביעית לפרס גלובוס הזהב, על תפקידו בקומדיה "סנטה בשקל". בסרט גילם את ווילי סטוקס, אדם מובטל שמתחפש לסנטה קלאוס כדי לשדוד קניונים ברחבי ארצות הברית. באותה שנה גם השתתף בקומדיה "אכזריות בלתי נסבלת", לצד השחקנים ג'ורג' קלוני וקתרין זיטה ג'ונס.

תורנטון גילם בשנת 2004 את דמות הגיבור האמריקאי דייווי קרוקט, בדרמת המלחמה בהפקת רון הווארד "האלמו". באותה שנה שיחק בסרט "קריסטל", לצד וולטון גוגינס. ב-2005 שיחק בסרט הפשע "קרח דק" לצד ג'ון קיוזק וקוני נילסן, ובקומדיית הספורט של ריצ'רד לינקלייטר "הכי גרועים בליגה". ב-2006 שיחק תורנטון בקומדיה "בית ספר לנוכלים" לצד בן סטילר ובדרמה "החוואי האסטרונאוט". שנה לאחר מכן שיחק בסרט "מר וודקוק" לצד שון ויליאם סקוט וסוזן סרנדון. ב-2008 שיחק תורנטון בשובר הקופות "לכודים ברשת", לצדו של השחקן העולה שיה לה-באף. שנה לאחר מכן, כיכב בדרמת הפשע "לילות אל. איי" לצידם של קאסט שחקנים משובח כגון: קים בייסינגר, וינונה ריידר, ג'ון פוסטר, ג'סיקה סטרופ ואמבר הרד.

בשנת 2012 שיחק בסרט "פורעי החוק".

בשנת 2014 שיחק בדרמה המשפטית של דייוויד דובקין "השופט" בתפקיד התובע דוויט דיקהאם, ושיחק בסרט "קאט בנק". עוד בשנת 2014 הופיע בתפקיד ראשי, של הרוצח המצמרר והפסיכופת לורן מאלוו, בסדרת הטלוויזיה "פארגו" עליו זכה בפרס גלובוס הזהב.

באוקטובר 2015 שיחק בתפקיד ראשי בדרמה הקומית "משברים בע"מ", בהפקתו של ג'ורג' קלוני, ובכיכובה של סנדרה בולוק. הסרט מבוסס על סרט דוקומנטרי משנת 2005. באותה שנה שיחק בסרט המפלצות "גריזלי" לצד תומאס ג'יין.

בשנת 2016 החל לשחק את התפקיד ראשי בסדרת הדרמה "גוליית" של רשת פריים וידאו. על הופעתו בסדרה זכה בפרס גלובוס הזהב להופעה הטובה ביותר של שחקן בסדרת דרמה בטקס פרסי גלובוס הזהב ה-74 שהתקיימו בינואר 2017. בהמשך השנה שיחק בדרמת המלחמה הקומית "כתבת אמריקאית" בכיכובה של טינה פיי, המגלמת עיתונאית שיוצאת לסקר את ימי המלחמה בפקיסטן ואפגניסטן.

בשנת 2018 שיחק לצדם של אמבר הרד ותיאו ג'יימס במותחן הבלשי "שדות לונדון", אשר מבוסס על ספרו באותו השם של מרטין איימיס משנת 1989. ב-2019 שיחק בסרט "מיליון רסיסים קטנים" שמבוסס על הספר באותו שם מאת ג'יימס פריי.

בשנת 2020 לוהק לסרט הפעולה "האיש האפור", לצידם של כריס אוונס וראיין גוסלינג. הסרט יצא לאקרנים במהלך 2022.

בשנת 2021 התארח בסדרת הטלוויזיה "1883" בתור המרשל ג'ים קורטרייט.

בשנת 2023 כיכב לצד רובין רייט במותחן הפשע "Devil's Peak" בדמותו של צ'ארלי.

בימוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012 ביים וכתב את סרטו הרביעי "המכונית של ג'יין מנספילד", דרמה עלילתית שסובבת את אווירת אלבמה של שנת 1969. בסרט השתתפו שחקנים מהשורה הראשונים, בהם רוברט דובאל, ג'ון הרט, קווין בייקון ורוברט פטריק.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תורנטון בהופעה, 2007

תורנטון הוציא את אלבומו הראשון "Private Radio" בשנת 2001, האלבום מורכב מ-12 שירים, רובם שירי קאנטרי. תורנטון הקדיש לאנג'לינה ג'ולי שיר מתוך האלבום, השיר נקרא "Angelina". בשנת 2003 הוציא את אלבומו השני "The Edge of the World", שהורכב מ-17 שירים. ב-2005 הוציא את אלבומו השלישי "Hobo" שכלל 10 שירים. ב-2007 הוציא תורנטון את אלבומו הרביעי, שנקרא "Beautiful Door". בשנה זו הקים תורנטון את להקת "The Boxmasters" יחד עם די ג'יי אנדרוס ומייקל וויין באטלר, הלהקה הוציאה שלושה אלבומים עד כה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תורנטון מתגורר כיום בלוס אנג'לס. הוא היה נשוי שש פעמים, כולל לשחקנית אנג'לינה ג'ולי בין השנים 2000–2003. ג'ולי ותורנטון אימצו יחד ילד מקמבודיה בשם מאדוקס. לבסוף התגרשו בני הזוג, וג'ולי קיבלה משמורת ילדים על הבן.

תורנטון הוא אביהם הביולוגי של ארבעה ילדים מנישואיו: אמנדה ספייס ברומפילד (1979) מאשתו הראשונה; ויליאם וונגסטון (1993) והארי ג'יימס (1994) מאשתו הרביעית; ובלה (2004) מאשתו הנוכחית, לה נישא ב-2014, למרות הצהרות קודמות שלו על כך שאיננו מתכוון להינשא פעם נוספת.

לתורנטון שני אחים צעירים יותר, ג'ימי דון, שנפטר ב-1988 מהתקף לב; וג'ון דייוויד. אחיו המנוח של תורנטון כתב מספר שירים, שניים מהם, "Island Avenue" ו-"Emily", הוקלטו ונכנסו לאלבום הבכורה של תורנטון ב-2001.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בילי בוב תורנטון בוויקישיתוף