מרסה ברדראן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרסה ברדראן
Mehrsa Baradaran
לידה 3 באפריל 1978 (בת 46)
אורמיה, איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי דין, רכוש, דיני חוזים, בנקאות, housing עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרסה ברדראןאנגלית: Mehrsa Baradaran;‏ נולדה ב-3 באפריל 1978) היא פרופסור למשפטים אמריקאית, המתמחה בדיני בנקאות (אנ') באוניברסיטת קליפורניה באירווין. חיברה שני ספרים שזכו לסיקור תקשורתי רב בארצות הברית ובמדינות נוספות.

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברדראן נולדה בשנת 1978 באורמיה, איראן, למשפחה מורמונית, והיגרה לארצות הברית עם משפחתה בשנת 1986 לאחר שמשפחתה סבלה מרדיפה דתית. סיימה תואר ראשון במשפטים בהצטיינות באוניברסיטת בריגהאם יאנג, ותואר דוקטור למשפטים באוניברסיטת ניו יורק. הייתה עמיתת מחקר אקדמי בבית הספר למשפטים באוניברסיטת ניו יורק.

ברדראן הייתה מרצה לרגולציה בנקאית, דיני קניין ודיני מינהל בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת בריגהאם יאנג. לאחר מכן עבדה במשרד עורכי דין בניו יורק.

בשנת 2012 הצטרפה לסגל הפקולטה למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'יה ולימדה דיני חוזים ודיני בנקאות. בכתבת דיוקן בהפינגטון פוסט נאמר שהיא חלק מקבוצת נשים מורמוניות הפעילות בנושאי זכויות האדם ויוצאות נגד גזענות, קולוניאליזם וניצול כלכלי. תחומי המחקר שלה מתמקדים באי-שוויון כלכלי וגזעי.

ביולי 2020 מונתה לתפקיד המשנה לדיקן האוניברסיטה לענייני שוויון, גיוון והכלה[1].

בנובמבר 2020 נמנתה ברדראן על צוות היועצים של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנושאים הקשורים למחלקת האוצר של ארצות הברית ולפדרל ריזרב. שמה הוזכר בין המועמדים לתפקידים הקשורים לרגולציה על בנקים.

ספריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרה הראשון של ברדראן "How the Other Half Banks: Exclusion, Exploitation, and the Threat to Democracy" ("בנקאות לחצי השני של האוכלוסייה: הרחקה, ניצול ואיום על הדמוקרטיה") זכה לסיקור תקשורתי נרחב בארצות הברית ומחוצה לה. בספר היא מתארת כיצד העלות הגבוהה של שירותי הבנקאות בארצות הברית מקשה על השכבות החלשות, ומציעה לאפשר מתן שירותי בנקאות בחינם בסניפי הדואר (בדומה לבנק הדואר בישראל), שירות שהיה קיים בארצות הברית עד 1967.

על ספר זה הייתה מועמדת לפרס פוליצר[2].

ספרה השני, "The Color of Money: Black Banking and the Racial Wealth Gap" ("צבע הכסף: בנקים שחורים ופער ההון הגזעי") ראה אור בשנת 2017 בהוצאת אוניברסיטת הרווארד.

הספר סוקר את אי-השוויון הכלכלי כלפי שחורים בארצות הברית, החל מהצהרת האמנציפציה בשנת 1863 ועד היום. בספר היא מסבירה כיצד האפליה הגזענית בתחומי הדיור ומדיניות האשראי יצרו "מלכודת כלכלית בלתי-נמנעת עבור הקהילות השחורות והמערכת הבנקאית שלהן". על פי ברדראן, אפליה מוסדית בארצות הברית מנעה מהמערכת הבנקאית לסייע בצמיחה של קהילות שחורות ובמימון פרויקטים בקהילה.

בהשפעת ספר זה הודיעה חברת נטפליקס ביולי 2020 על הענקת תמיכה בגובה 100 מיליון דולר למוסדות פיננסיים וארגונים המסייעים לקהילות שחורות בארצות הברית[3].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראיון לסלייט בשנת 2017 סיפרה ברדראן על ההגירה מאיראן לארצות הברית, וביקרה את הצו הנשיאותי של דונלד טראמפ המגביל כניסת אזרחים ממדינות מוסלמיות לארצות הברית.

אחותה שימה מתגוררת בסולט לייק סיטי, ואף היא פרופסור למשפטים[4]. ברדראן נשואה ואם לשלוש בנות[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרסה ברדראן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]