מת'יו מודין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מת'יו מודין
Matthew Modine
מת'יו מודין בכנס "קומיק-קון" בסן דייגו, יולי 2017
מת'יו מודין בכנס "קומיק-קון" בסן דייגו, יולי 2017
לידה 22 במרץ 1959 (בן 65)
לומה לינדה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Matthew Avery Modine עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1982 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
צאצאים רובי מודין עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • גביע וולפי לשחקן הטוב ביותר (1983)
  • פרס גילדת שחקני המסך למשחק מצוין לאנסמבל שחקנים בסדרת דרמה (2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.matthewmodine.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מת'יו אייברי מודיןאנגלית: Matthew Avery Modine; נולד ב-22 במרץ 1959) הוא שחקן אמריקאי, התפרסם בזכות תפקידו בתור העיתונאי הצבאי "ג'וקר" בסרט "מטאל ג'אקט".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מודין נולד בעיר לומה לינדה שבמחוז סן ברנרדינו, קליפורניה שבארצות הברית. הוא גדל ביוטה. הוא בנם של דולורס, מנהלת חשבונות ומארק אלכסנדר מודין, מנהל מופעי דרייב אין. מודין עבר בין מקומות מגורים רבים במשך רוב ילדותו בשל עבודת אביו, ולמד במספר תיכונים, בהם גם התמקצע בתחום התיאטרון.

לאחר שצפה בעשיית המיוזיקל המצליח "אוליבר!", הוא החליט להפוך לשחקן. את השראתו קיבל בעיקר מהופעתם של השחקנים רון מודי וג'ק ווילד, ששיחקו בתור ילדים בסרט.

לאחר שסיים את לימודיו באוניברסיטת בריגהאם יאנג, עבר לניו יורק כדי לפתח קריירת משחק. בתחילה לא צלח וחזר לביתו. כשחזר לניו יורק לניסיון שני, הוא הצליח יותר ועבד עם סטלה אדלר בסטודיו למשחק המפורסם שפתחה בעיר.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1983, קיבל מודין את תפקידו הראשון והקטן בסרט "מותק זו את". באותה שנה הוא פרץ את דרכו לתפקיד הראשי בדרמה הצבאית של רוברט אלטמן, "סטרימרס", וזיכה את מודין בפרס השחקן הטוב ביותר של פסטיבל ונציה.

בשנת 1984 מודין פרץ לתודעה באופן רשמי לצדו ניקולס קייג', בסרטו של אלן פארקר "בירדי", בו גילם את בירדי, הסובל מקשיים נפשיים עקב שירותו במלחמת וייטנאם. כן שיחק לצידה של דיאן קיטון כשגילם את אחיו של האסיר הנידון למוות אד בידל (מל גיבסון) בדרמה "גברת סופל".

התפקיד המפורסם בקריירה של מודין היה בדרמת המלחמה של סטנלי קובריק, "מטאל ג'אקט", בתור הכתב הצבאי טוראי ג'יימס דייוויס "ג'וקר". בהמשך שיחק, ב-1988, לצידה של מישל פייפר בקומדיית הפשע של ג'ונתן דמי "נשואה למאפיה", בתור הסוכן הסמוי מייקל דאנוויי. ב-1990 שיחק בסרט המלחמה הבריטי "ממפיס בל", בתור טייס מפציץ ה-B-17 מבצר מעופף קפטן דניס דירברון. באותה שנה שיחק בסרט הפשע "במרומי הפסיפיק".

מודין היה מועמד לפרס גלובוס הזהב ולפרס אמי על הופעתו בהפקת הטלוויזיה של HBO, "והתזמורת ממשיכה לנגן", בדמותו של ד"ר דון פרנסיס. הוא היה מועמד לפרס גלובוס זהב נוסף על תפקידו בסרט "מה שמע החירש".

ב-1993 הופיע בדרמה "תמונות קצרות", בתור ד"ר ווימאן, החווה בעיות בנישואים עם אשתו מריאן (ג'וליאן מור). ב-1995 שיחק מודין בסרט ההרפתקאות הכושל "אי הפיראטים". ב-1999 היה שותף בצוות השחקנים של דרמת הספורט "יום ראשון הגדול" וגילם את הרופא של קבוצת הפוטבול "מיאמי שארקס", ד"ר אולי פאוורס.

ב-2003 שיחק במיני סדרה הקנדית "היטלר: עליית הרשע", בתפקיד העיתונאי הגרמני פריץ גרליך, המתנגד לאופי דרכיו של אדולף היטלר (רוברט קרלייל). ב-2005 גילם בסרט האקשן "המשלח 2" את ג'פרסון בילינגס, אביו של הילד החטוף אותו מנסה למצוא פרנק מרטין (ג'ייסון סטיית'האם). ב-2007 הופיע בעונה השלישית של הסדרה "העשב של השכן", בדמותו של יזם הנדל"ן סאליבן גורף. בשנת 2012 שיחק בקומדיה "ילדה בתהליך" בכיכובה של אווה מנדז.

מאז שנת 2016 הוא מגלם את דמות הנבל ד"ר ברנר בסדרה דברים מוזרים.

בשנת 2017 שיחק בסרט ההישרדות "47 מטר", בכיכובן של מנדי מור וקלייר הולט. ושיחק בסרט האנתולוגיה, "תקופת השיא של ממזרים חסרי רגישות" בתפקיד תיאודור פוסטר, אביו של צ'רלי (ריקו רודריגז).

בשנת 2021 גילם את דמותו של סקוט שו, אביה של הדמות הראשית, בסרט טעות בכיוון, סרט המהווה אתחול לטעות בכיוון משנת 2003, והשביעי בסדרת הסרטים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1980 נישא מודין לקארידן ריברה, מלבישה ומאפרת. לזוג 2 צאצאים: בן, בומן, המשמש כעוזר במאי בהפקות לסרטים ובת, רובי מודין אשר נולדה ב-1991 והיא שחקנית, זמרת ורקדנית בלאט. הזוג מתגורר בקליפורניה.

מודין ידוע כאקטיביסט למען איכות הסביבה, המעודד שימוש באופניים לצורך תחבורה יומיומית ואף עמד בראש ארגון המעודד שימוש באופניים ככלי תחבורה מרכזי. הוא זכה להערכה על עבודתו בארגון על ידי מרכז האומנויות והחינוך הסביבתי, "סולר 1".

הוא התמודד פעמיים על תפקיד נשיא גילדת שחקני המסך, בשנים 2019 ובשנים 2021, ללא הצלחה.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מת'יו מודין בוויקישיתוף