עלייתו של האביר האפל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עלייתו של האביר האפל
The Dark Knight Rises
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי כריסטופר נולאן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי כריסטופר נולאן
אמה תומאס (Syncopy Films)
תסריט תסריט:
כריסטופר נולאן
ג'ונתן נולאן
סיפור:
כריסטופר נולאן
דייוויד ס. גוייר
עריכה לי סמית עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים כריסטיאן בייל
טום הארדי
מייקל קיין
גארי אולדמן
מורגן פרימן
אן האת'וויי
ג'וזף גורדון-לוויט
מוזיקה הנס צימר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ולי פפיסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה DC קומיקס, אולפני לג'נדרי, Syncopy Films עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה

ארצות הבריתארצות הברית 20 ביולי 2012

ישראלישראל 20 ביולי 2012
משך הקרנה 165 דקות[1]
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט גיבורי-על, סרט מותחן, מותחן פשע, סרט פעולה, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 250 מיליון דולר
הכנסות 1,084,939,099 דולר
הכנסות באתר מוג'ו batman3
פרסים פרס סאטורן
פרס בחירת הנוער
סרט קודם האביר האפל
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עלייתו של האביר האפלאנגלית: The Dark Knight Rises) הוא סרט גיבורי על שובר קופות אמריקאי-בריטי מז'אנר הפעולה משנת 2012 שמבוסס על סדרת הקומיקס "באטמן" מבית DC קומיקס. את הסרט ביים כריסטופר נולאן לפי תסריט שלו ושל אחיו, ג'ונתן נולאן, והוא החלק השלישי והאחרון בסדרת הסרטים שהחלה עם "באטמן מתחיל" משנת 2005 והמשיכה בסרט "האביר האפל" משנת 2008. בסרט מככבים השחקנים כריסטיאן בייל, מייקל קיין, גארי אולדמן, מורגן פרימן, טום הארדי, אן האת'וויי, ג'וזף גורדון-לוויט ומריון קוטיאר. הסרט יצא לאקרנים ב-20 ביולי 2012.

עלילת הסרט מקבלת השראה מעלילות הקומיקס "באטמן: נפילתו של אביר" שהציגה את דמותו של נבל-העל ביין; מ"באטמן: האביר האפל חוזר", לפיה ברוס ויין חוזר לגות'אם סיטי לאחר היעדרות ממושכת; ומ"באטמן: שטח הפקר", לפיו משתלטות על גות'אם כנופיות רחוב והעיר מנותקת משאר העולם[2]. האחים כריסטופר וג'ונתן נולאן ציינו את הרומן ההיסטורי "בין שתי ערים" של צ'ארלס דיקנס כמקור השראה בעל השפעה מכרעת על עלילת הסיפור[3] - סיפורה של ציוויליזציה שקרסה לנוכח מעשי האנרכיה שהתרחשו בזמן המהפכה הצרפתית.

מבין שלל המועמדויות לפרסים כדוגמת פרס גילדת שחקני המסך, פרס באפט"א, פרס גראמי, טקס פרסי MTV, ופרסי מבקרים רבים, הסרט זכה בפרס סאטורן בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר (אן האת'וויי). הסרט הפך לשובר קופות כאשר הכניס סכום של כ-1.084 מיליארד דולר לעומת תקציב הפקה של כ-230 מיליון דולר ובכך נחשב למכניס ביותר בסדרה. הסרט יצא לאקרנים גם בגרסת IMAX. בכרזת הסרט בישראל נכתב המשפט "האגדה מסתיימת ב-IMAX" מה שמרמז על סופו של דמותו של באטמן בסרט.

בנוסף להיותו הצלחה קופתית מסחררת, הסרט קיבל תשבחות ביקורתיות רבות מצד מבקרי קולנוע וקהל חובבי הקומיקס ששיבחו את המשחק, האפקטים והפעלולים, הפן הוויזואלי, קטעי האקשן, התסריט, העלילה ואווירת הקומיקס המתוארת בסרט. הסרט נחשב לסרט האפי ביותר בטרילוגיה. שלא כמו קודמיו, הסרט לא היה מועמד לאף קטגוריה של פרס אוסקר, אך היה מועמד לפרס סאטורן.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות עלילת הסרט הקודם, שבה באטמן הפליל את עצמו בפשעיו של הארווי דנט כדי שמאבקו של דנט בפשע לא יהיה לשווא, פורש ברוס ויין מפעילות ומסתגר באחוזה שלו; מצבו הבריאותי והכלכלי מתדרדר. העירייה מעבירה את "חוק דנט" ובאמצעותו כולאת אלפי פושעים בכלא בלאקגייט, ובכך מפוררת את הפשע המאורגן בעיר. תעשיות ויין פיתחו בחשאי כור היתוך גרעיני שיספק אנרגיה נקייה לעיר שלמה, אך ויין מהסס לחשוף אותו לעולם מחשש שינוצל כנשק גרעיני בידי גורמים עוינים.

הסרט נפתח במטוס שטס מעל שמי סקוטלנד ובו סוכן CIA, קבוצת חמושים ומדען גרעין רוסי בשם ד"ר ליאוניד פאבל. סוכן ה-CIA חוקר קבוצת אנשים נוספת כדי לדעת אודות מנהיג טרור שהיה בעברו שכיר חרב העונה לשם "ביין". ביין וחייליו הורגים את הסוכן ואת אנשיו וחוטפים את פאבל, ואז מפילים את המטוס עם חמוש אחד בפנים כדי להטעות את ה-CIA שיחשוב שד"ר פאבל נהרג בהתרסקות.

במהלך מסיבת צדקה, סלינה קייל פורצת לאחוזת ויין וגונבת מחרוזת פנינים וטביעות אצבע של ברוס. ויין בולש אחר סלינה, ומגלה שהיא גנבת בעלת עבר פלילי נרחב, ושלאט לאט רשויות החוק סוגרות עליה. בינתיים מופיע ביין בגות'אם סיטי ומשליט טרור בעיר, דבר הגורם לוויין לחזור מפרישה ולשוב לפעול כבאטמן. הוא נעזר בלושיוס פוקס כדי לחמש את עצמו, ומצטייד במעין מסוק קרב שנקרא "העטלף", וכולל הכל חוץ מטייס אוטומטי, תכונה שאותה פוקס לא מצליח לתקן.

מפכ"ל המשטרה, ג'יימס גורדון, יורד למערכת הביוב התת-קרקעית, אך נתפס בידי בריוניו של ביין. הוא מצליח לברוח, אך מאבד דף עליו רשם נאום שהכין, בו הוא מספר את האמת על הארווי דנט. הוא ניצל בידי השוטר ג'ון בלייק, שמאמין בחפותו של באטמן ונאמן לגורדון, אשר מובהל לבית החולים.

ביין נכנס לבורסה לניירות ערך של גות'אם, ולוקח בני ערובה. באמצעות טביעות האצבע של ויין הוא מבצע עסקה בשמו של ויין, שבה ויין מפסיד את כל כספו ובפרט את החזקותיו ב"תעשיות ויין". באטמן מופיע ומציל את אחד מבני הערובה, ומגלה שהוא נרדף על ידי הכוח המשטרתי של גות'אם כולו, שחושב שהוא הרוצח של הארווי דנט. בעקבות המרדף המשטרתי, מודיע משרתו אלפרד על פרישתו, שכן הוא איננו רוצה לראות גם את ברוס מת, ובכך "לקבור עוד אחד מבני משפחת ויין" מאחר שהוא כבר קבר את הוריו. אלפרד מספר לו על חלומו לנפוש באיטליה ולראות שם בחטף את ויין נשוי ומאושר. למחרת, ברוס משכנע את מירנדה טייט, שותפתו לחברה ובעלת חזון משותף של אנרגיה נקייה, להשתלט על החברה ולמנוע את נפילתה בידי איש העסקים המושחת ג'ון דאגט, ולשם כך הוא חושף בפניה את הכור הגרעיני של "תעשיות ויין". מירנדה מסכימה להצעה ודאגט נזרק מתוך החברה.

באטמן מציל את סלינה מידי בריוניו של ביין, ומשכנע אותה להוביל אותו לביין תמורת תוכנה שתאפשר לה למחוק את רישומה הפלילי ממאגרי הנתונים של רשויות החוק. סלינה מסכימה אך בוגדת בו, ולוכדת אותו בביוב, שם הוא נאלץ להילחם בביין, שחושף את זהותו כברוס ויין. ביין מביס אותו ומגלה לו את תוכניתו להשמיד את העיר, כדי להשלים את מה ש"ליגת הצללים" של ראס-אל-גול החלה. הוא חושף את תוכניתו גם להשתמש בכור של החברה שלו כפצצה גרעינית ומשתלט על מחסן הנשק הסודי של באטמן. הוא שובר את גבו של האחרון ושולח אותו לצינוק אכזרי במיוחד הנקרא "הבור", שם ויין נאלץ לצפות כיצד ביין משליט טרור על העיר. העינויים בבור הם בעיקר מנטליים ונובעים מהמשחק בין התקווה לטפס על קירות הבור התלולים ולצאת לחופשי, לבין הייאוש של כישלון אחר כישלון.

ביין מפוצץ כמעט את כל הגשרים בגות'אם ולוכד בתוך המנהרות את רוב כוח המשטרה של העיר. הוא מפוצץ אצטדיון פוטבול בתחילתו של משחק חשוב ומכריז על תוכניתו השטנית; הוא חושף שהפך את כור ההיתוך הגרעיני של תעשיות ויין לפצצה גרעינית ואז מחסל את המדען היחיד שיודע כיצד לנטרל אותה - ד"ר פאבל. הוא מטיל מצור על העיר ומכריז שכל מי שיפר את המצור יגרום לו להפעיל את הפצצה מרחוק ולהשמיד את כולם. ממשלת ארצות הברית נאלצת להיכנע לדרישותיו, וגות'אם מבודדת משאר העולם. הוא מכריז על אנרכיה, משחרר את אסירי כלא בלאקגייט, חושף בפני תושבי גות'אם את האמת על הארווי דנט, ומסית אותם להשתולל ברחובות ולבזוז את העשירים. הכנופיות שלו הופכות ל"משטרה" החדשה ומסייעת להריסת העיר. גורדון וסגנו בלייק מתגברים על בריוניו של ביין שנשלחו לחסלו, ומחליטים לנסות להציל את גות'אם עם מה שנותר מכוח המשטרה. הם מגלים שביין מנייד את הפצצה במשאית משוריינת מצופה עופרת לצד שתי משאיות דמה, ולומדים מפוקס שאפשר לנטרלה על ידי החזרת הליבה לתוך הכור, ושללא הליבה היא תתפוצץ בכל מקרה תוך פרק זמן קצוב. בלייק מתכנן מבצע חילוץ ל-3,000 השוטרים שלכודים מתחת להריסות, ומבצע נוסף לאיתור משאית הנפץ, אך גורדון ומספר שוטרים נוספים נתפסים ונידונים על ידי ג'ונתן קריין ל"הגליה" שבה ייאלץ ללכת על הקרח הדק בים סביב גות'אם עד שייסדק ואז יטבעו למוות בעוד מירנדה ופוקס נלקחים כבני ערובה על ידי ביין.

בבור הכלא, שני אסירים, אחד מהם רופא, מרפאים את גבו של ויין ומספרים לו על עברו של ביין. אחד האסירים מספר לו על שכיר חרב - ראס אל-גול, שנידון לבור על ידי שליט, אך חסו על חייו תמורת חיי אהובתו, שנשלחה לבור במקומו. לאהובתו של שכיר החרב נולד בבור ילד, שאחרי התעללות ומותה של אימו, מצליח לברוח. אחרי שוויין לומד מהרופא פילוסופיה חדשה לגבי הפחד ממוות, הוא מצליח לברוח מהבור וחוזר לגות'אם.

בגות'אם הוא מאתר את סלינה ומשכנע אותה לקחת אותו לפוקס, תמורת אותה תוכנה. סלינה מסכימה ולוקחת אותו לפוקס, שמגלה לו הכל אודות הפצצה ומחמש אותו מחדש בחליפת העטלף וב"באט-פוד" (אופנוע העטלף). באטמן חוזר כאשר נותרה פחות מיממה עד שהפצצה תתפוצץ בכל מקרה. הוא מורה לסלינה לפוצץ מנהרה באמצעות ה"באט-פוד" ולהוביל מבצע חילוץ, אך היא מחליטה לחלץ רק את עצמה. באטמן מוביל את פוקס למסוק העטלף ושם פוקס מאלתר מתקן שיחסום את הפעלת הפצצה מרחוק. באטמן מציל את גורדון ואת בלייק, שמנסה לחלץ את השוטרים אך כמעט ונהרג על ידי בריוניו של ביין. באטמן מוביל אותם לתוכנית להצלת העיר: שוטרי גות'אם יחולצו מההריסות ויובילו מרד כנגד ביין, בזמן שגורדון יאתר את הפצצה וישתיל עליה את ההתקן המונע את הפעלתה מרחוק.

באטמן מוביל את המרד, נלחם עם ביין בקרב אחרון ושובר לו את מסכתו אשר מזריקה לו סם מיוחד לריפוי פציעה בפניו, ובכך מביס אותו. הוא חוקר אותו כדי לגלות איפה נמצא מתג הפעלת הפצצה, אך נדקר בצלעו על ידי מירנדה, שמתגלה כטליה אל-גול, בתו של ראס-אל-גול. היא מספרת לו את האמת, על כך שהיא אותו "ילד" שהצליח לברוח מהבור, ושביין היה המגן שלה באותו בור ולכן נחבל קשות על ידי שאר האסירים, דבר שחייב אותו ללבוש מסכה שתקל על כאביו באמצעות הזרקת סם תמידית. היא לוחצת על המתג להפעלת הפצצה, אך גורדון הצליח להתקין לפני כן את החוסם על הפצצה, ובכך למנוע את הפעלתה מרחוק. טליה יוצאת על מנת למנוע מגורדון להסיע את הפצצה לבונקר התת-קרקעי של תעשיות ויין, שם פוקס יחבר לה מחדש את הליבה, ומשאירה את ביין לענות את באטמן; אך האחרון ניצל כאשר סלינה חוזרת על ה"באט-פוד" ויורה בביין, והורגת אותו. יחד עם סלינה, גורדון ופוקס, באטמן מתכנן מבצע להסטת המשאית עם הפצצה לכיוון הבונקר, כאשר באטמן טס במסוק וסלינה רכובה על האופנוע. בסופו של דבר, הם מצליחים להסיט את המשאית אל עבר הבונקר, רק כדי לגלות שטליה הציפה אותו במים לפני שמתה אחרי שהמשאית נפלה מהכביש אל תוך הבונקר ובכך סיכלה את האפשרות לחבר מחדש את הליבה.

בסופו של הקרב, באטמן מחליט לחבר את הפצצה אל מסוק העטלף ולטוס עמה אל עבר המפרץ, הרחק מהעיר. סלינה, פוקס וגורדון מבינים שבביצוע מעשה זה, באטמן ימות, שכן ככל הידוע להם אין במסוק טייס אוטומטי ובאטמן יאלץ לטוס עד הסוף ולהקריב את עצמו. סלינה מעריכה את האלטרואיזם של ברוס ומנשקת אותו. באטמן רומז לגורדון שהוא ברוס, ומעודד אותו בכך שבכל אדם חבוי גיבור. הוא עולה על המסוק וטס עם הפצצה, עד שהיא מתפוצצת הרחק מגות'אם, ובכך מציל את העיר.

באפילוג גורדון ואלפרד מתאבלים על הקבר של ברוס ויין, ופסל בדמות באטמן מוצב במרכז העיר, כאות להערכה הרבה שהעיר רוחשת לגיבור שהציל אותה. בתעשיות ויין, לושיוס פוקס מגלה שברוס ויין תיקן בעצמו את הטייס האוטומטי במסוק העטלף כבר לפני מספר חודשים. בסצנת הסיום נראה אלפרד נופש באיטליה, שם הוא רואה מרחוק את ברוס ויין וסלינה קייל ביחד לאחר שפתחו חיים חדשים, כאשר האחרונה עונדת לצווארה את ענק הפנינים של מרתה ויין, אמו המנוחה של ברוס, בעוד השוטר בלייק אשר מקבל השראה מבאטמן ומחליט לפעול גם הוא כגיבור במסיכה. מתגלה כי שם נעוריו הוא רובין. הוא נכנס אל מערת העטלף ומגלה את הארסנל של באטמן ובכך מסתיים הסרט וכך גם טרילוגיית האביר האפל.

שחקנים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תעשיין מיליארדר שמקדיש את חייו להגנה על גות'אם סיטי מפני פושעי העולם התחתון כבאטמן[4]. בראיון עמו מציין בייל שהסרט יחקור את המניעים של ברוס ויין ויסיים את המסע העצמי שלו לחיפוש אחר שקט נפשי ונקמה, דרכים אחרות להתמודד עם הכאב שבאובדנים שחווה במהלך חייו. בנוסף, בייל מציין ש"באטמן אינו דמות העשויה ללא חת. הוא אינו אדם בריא, והוא מבצע מעשים טובים אך מתדרדר למעשים רעים. יש בתוכו רוצח מבקש להשתחרר מהרצועה המחזיקה אותו"[5].
הנבל הראשי של הסרט, טרוריסט גאון ובעל חוזק כמעט על-אנושי. ביין בגרסת סרט זו נפצע קשות בגיל צעיר, ולכן הוא חייב ללבוש מסכה מיוחדת שמעבירה למחזור הדם שלו סם שמקל על הכאב שנגרם כתוצאה מהפציעה. המראה החיצוני שלו לעיתים קרובות גורם לו להיראות כביריון טיפש, אבל למעשה ביין הוא נבל בעל אינטליגנציה גבוהה, ואף בין הדמויות היחידות בקומיקס שהצליחו לחשוף את זהותו של באטמן ולהביס אותו פיזית ונפשית. בשונה מנבלים אחרים בקומיקס, ביין הוא לא מטורף אלא מודע למעשיו ומתכנן אותם בקפידה. הוא מיומן באמנות לחימה, ואף המציא אמנות משלו. לרוב ביין מתואר בתור "הגרסה המרושעת יותר" של באטמן.
מפכ"ל משטרת גות'אם סיטי, ואחד השוטרים הישרים שנותרו בעיר. בראיון עמו מתאר אולדמן את עבודתו של גורדון בניקוי העיר כמטלה שהותירה אותו עייף ומעט משועמם[6], וכן הוא מקשר את גורדון לחייל שקופץ על ההזדמנות להיות בחזית הקרב. בנוסף, גורדון מרגיש אשם על תפקידו בטיוח מותו של הארווי דנט, עד למצב בו הוא מוכן להתפטר מתפקידו כמפכ"ל המשטרה, אך הוא נמנע מכך כאשר הוא צופה שגות'אם עומדת בפני איום חדש.
שוטר מקוף בגות'אם סיטי הנאמן למפכ"ל גורדון. גורדון רואה את השוטר הצעיר כבבואה של עצמו, ומקדם אותו לדרגת בלש, מה שמאפשר לבלייק לבצע משימות מיוחדות עבורו.
סלינה קייל מוכרת בקומיקס בתור קאטוומן. בסרט "עלייתו של האביר האפל" היא עובדת בתחילה עבור דאגט וביין, אך היא פועלת מתוך דחף לשימור עצמי. בהמשך היא מסייעת לבאטמן.
חברה במועצת המנהלים של "תעשיות ויין", שמנסה לעזור לברוס ויין להתמודד עם השדים הפנימיים שלו ולהמשיך בעבודת הפילנתרופיה שבה החל אביו. היא מתוארת כדמות אשר מנסה להפיח בוויין תקווה מחודשת לבקשתם של אלפרד ולושיוס. במהלך הכנת הסרט, קוטיאר הכחישה שמועות ראשוניות כי היא תגלם תפקיד כפול גם כטליה אל-גול, בתו של ראס-אל-גול, וטענה כי דמותה היא יצירה מקורית; אולם בחלקו האחרון של הסרט התבררה התרמית. טליה אל-גול היא דמות הנבל המשנית בסרט .
משרתו הנאמן של ברוס ויין ושומר סודו. אלפרד משמש כדמות אב לברוס, ומסייע לו במשימותיו כבאטמן ובמתן עצות.
מנכ"ל "תעשיות ויין", אשר מספק את כלי הנשק עבור באטמן.

משתתפים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיליאן מרפי שב לגלם בשלישית את ד"ר ג'ונתן קריין. ג'וש פנס וליאם ניסן מגלמים את דמותו של ראס-אל-גול, מנהיג ליגת הצללים: פאנס מגלם גרסה צעירה ב-30 שנים של הדמות אותה גילם ניסן בבאטמן מתחיל. נסטור קרבונל שב לגלם את דמותו של ראש העיר של גות'אם סיטי, אנטוני גרסיה. ג'ונו טמפל מגלמת את דמותה של הולי רובינסון, נערה בעלת חוכמת רחוב ובעלת בריתה של סלינה קייל. מת'יו מודין מגלם את דמותו של פיטר פולי, סגנו של מפכ"ל המשטרה ג'יימס גורדון.

שני השחקנים הישראלים אלון אבוטבול ואורי גבריאל משתתפים אף הם בסרט - אבוטבול מגלם את דמותו של ד"ר ליאוניד פאבל, מדען רוסי אשר נחטף על ידי ביין[7], בעוד גבריאל מופיע בתור אסיר עיוור.

למרות שמועות רבות, ארון אקהרט לא שב לגלם את דו-פרצוף, על אף רצונו להשתתף בסרט, מאחר שהדמות מתה בסרט הקודם (אם כי הוא מופיע בפלאשבקים מהסרט הקודם ובתמונות). בסרט גם מופיעים שחקנים ככריסטופר ג'אדג', טום קונטי, וייד ויליאמס, ברט קאלן, איידן גילן וג'ואי קינג. הסנאטור פטריק לייהי מורמונט, חובב מושבע של באטמן אשר כבר הופיע לשניות ספורות בסרט "האביר האפל" (כשהג'וקר איים על חייו), הוסיף להופיע גם בסרט זה כחבר בדירקטוריון של תעשיות ויין.

מספר שחקני פוטבול מהקבוצה פיטסבורג סטילרס מופיעים בהופעת קמע בסרט. הקבוצה מופיעה תחת שם שונה; מאחר שהיא קבוצת פוטבול בדיונית בעיר גות'אם, הקבוצה נקראת "נבלי גות'אם".

תהליך הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח וליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

"מרכיב המפתח שהופך את הסרט השלישי לאפשרות גדולה עבורנו הוא שאנו רוצים לסיים את סיפורנו... מאשר לפוצץ את הבלון ולהרחיב את הסיפור... שלא כמו בקומיקס, דברים אלה לא נמשכים לעד בקולנוע, ושימושי לחזות בכך כסיפור עם סוף. הראיה שמדובר בסיום הסיפור מציבה אותך במסלול הנכון לסיום הנאות."
כריסטופר נולאן מאשר את השתתפותו ב"עלייתו של האביר האפל"[8].

נולאן היה מעורב בסיפור המסגרת לסרט השלישי, והסכים לביים אותו רק אם ימצא עבורו סיפור ראוי. הוא חשש שמא ישתעמם במהלך ההפקה אם יחליט שהסרט אינו נחוץ כלל[9]. בדצמבר 2008 סיים נולאן סקיצה ראשונית לסיפור, בטרם התחייב לביים את סרט אחר, "התחלה".

בעקבות הצלחת דמותו של הג'וקר בסרט האביר האפל, אולפני ההפקה קיוו שאיש החידות יהיה האנטגוניסט בסרט השלישי, אולם נולאן רצה אנטגוניסט שונה לגמרי מכל אלה שהגיעו לפניו, ובחר בדמותו של ביין, בציינו כי יש צורך בדמות עם נוכחות פיזית מאיימת על המסך[10]. בתחילה הוא לא הכיר את סיפור הרקע של הדמות, אך הדגיש את המשיכה לדמות ארכיטיפית, ותיאר אותה כ"נבל-על מסוים ברמה קיצונית". כאשר נולאן השווה את בחירתו של ביין לזו של הג'וקר, הוא ציין כי הג'וקר הוא "אנרכיה כאוטית ושטנית בעלת חוש הומור מרושע", בעוד ביין הוא "כמו מפלצת קולנוע קלאסית עם מוח מבריק". ב-9 בפברואר 2010 נחשף באופן רשמי שנולאן החליט על עלילת הסרט השלישי[11]. דייוויד ס. גויר כתב את הסיפור וג'ונתן נולאן כתב את התסריט[12][13].

נולאן אישר שהג'וקר לא יחזור בסרט השלישי, וביטל שמועות לפיהן ישתמש בחומר מצולם של הית' לדג'ר שנשאר בחדר העריכה[14]. במהלך תהליך ההפקה של "עלייתו של האביר האפל", נולאן חבר שוב לצוות ההפקה של הסרטים הקודמים, ביניהם צלם הקולנוע וולי פיסטר, המעצב האמנותי ניית'ן קראולי, העורך לי סמית', מעצבת התלבושות לינדי המינג, מפקחי האפקטים המיוחדים פול פרנקלין וכריס קורבאולד, והמלחין הנס צימר[15].

סיפור הסרט הושווה לסיפור שבקומיקסים "באטמן: נפילתו של אביר" (שהציג לראשונה את ביין), "באטמן: האביר האפל חוזר" (שבו באטמן חוזר לגות'אם סיטי לאחר היעדרות ממושכת של עשר שנים) ו"באטמן: שטח הפקר" (שתיאר כיצד גות'אם מנותקת משאר העולם ומשתלטות עליה כנופיות)[16][17].

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבאטמוביל במהלך צילומי הסרט, 2011
סמל העטלף מוקרן על גורד השחקים הילמן, פיטסבורג, במהלך הצילומים.

התקציב המשוער של הסרט הוא 250 מיליון דולר. צילומי הסרט החלו ב-6 במאי 2011 בג'ודפור, הודו. הסרט צולם גם בעיר פיטסבורג במשך ארבעה עד שישה שבועות. במהלך הצילומים בפיטסבורג, רחובות העיר כוסו בשלג מזויף, מאחר שהסרט מתרחש בחורף. אלפי תושבים בעיר נשכרו לעבוד בתור ניצבים נוספים בסרט. מספר רב של רחובות בעיר נסגרו עבור הצילומים. בנוסף, משטרת העיר הזהירה את התושבים לגבי הצילומים, מאחר שחלקם כללו פיצוצים ומרדפי מכוניות ברחובות העיר. עקב העובדה שרוב הצילומים בעיר צולמו ברחובות, תמונות רבות פורסמו ברשת כאשר הן חושפות צילומים מהסט. צילומים התקיימו גם במגרש היינז, כאשר התרחש במקום משחק פוטבול של קבוצת הפוטבול הבדיונית של העיר גות'אם; בצילומים שיחקו שחקני פוטבול אמיתיים מהקבוצה פיטסבורג סטילרס. צילומים התקיימו גם באוניברסיטת קרנגי מלון.

ב-21 באוגוסט 2011 צילומי הסרט הסתיימו בעיר פיטסבורג ועברו ללוס אנג'לס. בנובמבר, הצילומים עברו לניו יורק ולניוארק. צילומים נוספים התקיימו בלונדון ובגלאזגו. צילומי הסרט הסתיימו ב-14 בנובמבר 2011. חלק גדול מהסרט צולם בפורמט IMAX.

במהלך צילומי הסרט, התרחשו מספר תאונות על סט הצילומים. בזמן שצוות הצילום הכין סט צילומים בנוטינגהאם, אנגליה, משאית של ההפקה איבדה שליטה ונכנסה חזיתית בשער ברזל; דווח כי לא היו נפגעים במקרה זה, וכי ככל הנראה מדובר בתקר באחד מגלגלי המשאית שגרם לנהג לאבד שליטה. תאונה נוספת התרחשה במהלך צילומים בסקוטלנד, כאשר צנחן התרסק לתוך גג של בית מגורים; הפעלול הסתיים ללא נפגעים, וגם הפעלולן לא נפצע פציעות חמורות. נראה כי צוות הצילום צילם במקום סצנה בה מספר צנחנים קופצים ממטוס מדגם C-130 הרקולס. תאונה שלישית התרחשה בפיטסבורג, כאשר הפעלולנית של אן האת'וויי נסעה על הבאט-פוד, האופנוע של באטמן, ובדרכה מטה במדרגות היא התנגשה חזיתית במצלמת IMAX; גם התאונה הזו נגמרה ללא נפגעים, מלבד מצלמת ה-IMAX שנהרסה לגמרי. תאונה נוספת התרחשה במהלך הצילומים בפיטסבורג, כאשר צולם מרדף מכוניות; על סט הצילומים נראה כלי רכב חדש אשר נועד לשמש את באטמן בתור כלי טיס, ובמהלך המרדף פגע צד אחד של המטוס בעמוד חשמל. מכיוון שהמטוס הזה הוא הדגם היחיד שנבנה עבור ההפקה, הצילומים הושההו למספר שעות, עד שכלי הטיס תוקן.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטוס העטלף.

מעצבת התלבושות לינדי המינג הסבירה שביין משתמש במסכה כדי לשאוף גז לשיכוך כאבים, לאחר שנפצע בתחילת הסיפור. הצינורות שבמסכה מגיעים עד לגב, בו ממוקמים שני מכלי גז. נולאן מוסיף ומבהיר שביין אכול כאבים מטראומה שסבל בעבר. על ההשראה לעיצובו של ביין, המינג מציינת שהדמות נועדה להיות שילוב בין עריץ למהפכן. היא עיצבה את מעילו של ביין כשילוב בין מדי הצבא השוודי לבין גלימת המהפכה הצרפתית. בריאיון למגזין הרולינג סטון במאי 2012, נולאן ציין שביין מתלבש בסגנון צבאי, וכי הם רצו לאחד בין זרם הרומנטיקה של המהפכה הצרפתית לבין הפונקציונליות של מלחמת העולם השנייה. על שריון הגוף של ביין, ציין נולאן כי המינג שילבה בין ציוד צבאי מודרני לבין חומרי גלם מוכרים יותר כעור כדי להקנות לחליפתו תועלתנות רבה יותר[18]. המינג גם עיצבה את חליפתם של באטמן וקאטוומן.

הסרט גם מציג לראשונה את גרסתו של נולאן למטוס העטלף, שמהווה בסרט זה מסוק. המסוק, שנקרא בפשטנות "העטלף", הוא כלי אווירי דמוי מסוק קרב עם רוטור תלחי-פנימי, שנועד למטרות לוחמה והוא מעוצב לפי שרטוטים מוקדמים של הבאטמוביל מ"באטמן מתחיל". את המטוס עיצב נייתן קראולי, שעיצב גם את הבאטמוביל ואת אופנוע הבאט-פוד. מבחינה ארכיטקטונית, כלי הטיס מעוצב בדומה לבאטמוביל. הוא משתמש במערכת הנעה בתנועה גלית ומכיל שני מאיצי רקטות משני צידיו. נולאן נעזר במסוקים ובכלי רכב כבדים כדי להניע את "העטלף" מרחוק בצורה שתיראה כאילו הוא מעופף.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלייתו של האביר האפל
פסקול מאת הנס צימר
יצא לאור 17 ביולי 2012
סוגה סרט גיבורי-על, סרט מותחן, מותחן פשע, סרט פעולה, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים WaterTower Music
הפקה אמה תומאס, כריסטופר נולאן, צ'רלס רובן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המלחין הנס צימר אישר ב-28 באוקטובר 2010 כי הוא ישוב להלחין גם את החלק השלישי בסרטי באטמן של נולאן. ג'יימס ניוטון הווארד, שהיה שותף להלחנת שני הפסקולים הקודמים, בחר שלא להלחין את הפסקול יחד עם צימר משום שציין שהכימיה בין נולאן לצימר בעבודה על "התחלה" גרמה לו להרגיש כמו משקל עודף[19]. בנובמבר 2011 הוציא צימר לאור הקלטות אודיו של קטע מוזיקלי מתוך הסרט לצורך מיקור המונים[20]. צימר ציין כי "הקטע הפך למסובך ביותר משום שרציתי מאות אלפי קולות, וזה לא קל להשיג מאות אלפי קולות. אז פרסמנו באינטרנט ובחשבון טוויטר לאנשים שרצו לקחת חלק בזה. יצרנו עולם במהלך שני הסרטים האחרונים, ואיכשהו הקהל והמעריצים הפכו לחלק מהעולם הזה. אנחנו חושבים עליהם"[21]. הפסקול יצא ב-17 ביולי 2012.

פסקול הסרט השלישי מכיל התייחסויות רבות לשני הסרטים הקודמים בסדרה, ביניהן:

  • מוטיב שני התווים ששימש כתמה מרכזית לכל אורך הטרילוגיה.
  • מוטיב העטלפים המעופפים שליווה את כתוביות הפתיחה בכל סרט.
  • המוזיקה שליוותה כל פתיחת סרט (והתנגנה כאשר באטמן הופיע לראשונה בסרט, כמו גם בסרט "האביר האפל").
  • המוזיקה שנער המקהלה שר ברצועה Rise, אשר התנגנה גם לאחר מות הוריו של ברוס ב"באטמן מתחיל".
  • המוזיקה המתנגנת ברקע כאשר ראס-אל-גול מופיע בסרט זה היא אותה מנגינה ברקע "באטמן מתחיל" כאשר הוא מדבר לראשונה עם ויין בכלא.
  • המוזיקה המתנגנת כאשר ברוס מופיע לראשונה בסרט היא אותה נעימה המתנגנת כאשר ברוס מתעורר בכלא ב"באטמן מתחיל".
  • המנגינה ההרואית אשר מתנגנת כאשר ברוס נמלט מהכלא של ביין, מתנגנת גם כאשר ברוס מוקף בעטלפים ב"באטמן מתחיל", כאשר באטמן נמלט מכוחות המשטרה בסוף "האביר האפל" וכאשר ג'ון בלייק נמצא במערת העטלף בסוף "עלייתו של האביר האפל".
  • מנגינת סוף הסרט היא אותה מנגינה כמו בסרט "האביר האפל", בו באטמן מספר לגורדון על תוכניתו.
  • מוטיב שלושת התווים שמתנגן כאשר באטמן מביס את הנבל הראשי: בסרט זה כאשר המשאית בה נמצאת טליה מתהפכת אל מעבר לכביש; ב"האביר האפל" כאשר באטמן מפיל את הג'וקר מהבניין; וב"באטמן מתחיל" כאשר באטמן דואה אל מחוץ לרכבת לפני שהיא מתרסקת לתוך בניין "תעשיות ויין".

רשימת הקטעים בפסקול והסצינות בהן הם מושמעים:

# כותרת אורך סצנות מפתח/הערות
1 "A Storm Is Coming"
"סערה מתקרבת"
0:37 מתנגנת בכותרות הפתיחה של הסרט. מיד אחריה מתחילה נעימת "החשבון הסופי של גות'אם". שם הנעימה נלקח מתוך דבריה של סלינה קייל לברוס, "סערה מתקרבת, מר ויין".
2 "On Thin Ice"
"על קרח דק"
2:55 מתנגנת בזמן קבלת הפנים באחוזת ויין ב"יום דנט", כאשר ג'ון בלייק מבקר את ברוס באחוזת ויין, וכאשר מירנדה וברוס נמצאים באחוזה.
3 "Gotham's Reckoning"
"החשבון הסופי של גות'אם"
4:08 נעימתו העיקרית של ביין. מתנגנת לראשונה כאשר ביין גורם להתרסקות המטוס. חלקים מהנעימה נשמעים לפני "האש עולה" ו"עולה מן האפלה". שם הנעימה מתייחס לתיאור של ביין כאשר הוא הורג את דאגט.
4 "Mind If I Cut In?‎"
"אפשר להתערב?"
3:27 נעימתה של סלינה קייל. נשמעת לראשונה כאשר היא גונבת את מחרוזת הפנינים של גברת ויין המנוחה. מתנגנת גם כאשר בלייק עוצר את קייל כדי להשיג ממנה מידע, וחלקים ממנה מתנגנים כאשר קייל מופיעה על המסך. שם הנעימה לקוח מהסצנה שבה ברוס מפריע במהלך הריקוד של סלינה במסיבה, במטרה להשיג בחזרה את מחרוזת הפנינים, ושואל "אפשר להתערב?".
5 "Underground Army"
"צבא תת-קרקעי"
3:12 מתנגנת כאשר גורדון והאחרים מתכננים להציל את השוטרים הלכודים מתחת לקרקע.
6 "Born In Darkness"
"נולד באפלה"
1:57 מתנגנת במהלך הסצנה בה האסיר מספר לברוס אודות האגדה על הרוצח השכיר ועל הילד שנמלט מהבור. שם הנעימה לקוח מתוך דבריו של ביין לבאטמן במהלך הקרב הראשון ביניהם, על כך שהוא נולד באפלה.
7 "The Fire Rises"
"האש עולה"
5:33 החלק הראשון של הנעימה מתנגן כאשר ביין ואנשיו נמלטים על אופנועים מהבורסה לניירות ערך. הנעימה "עולה מן האפלה" מתנגנת מיד לאחר מכן. שאר הנעימה מתנגנת במהלך נאומו של ביין בחזית כלא בלאקגייט. נאמר כאשר ביין אומר זאת לאחד ממתנקשיו בסצנת המבוא של הסרט.
8 "Nothing Out There"
"שום דבר בחוץ"
2:51 מתנגנת כאשר ברוס נמצא במערת העטלף ומחפש מידע על סלינה קייל. שם הנעימה לקוח בעקבות הנאמר בין ברוס לאלפרד, "אין לי שום דבר בחוץ".
9 "Despair"
"יאוש"
3:14 מתנגנת בזמן שבאטמן מופיע מחדש בגות'אם לאחר שהדליק את סמל העטלף על הגשר, ומציל את ג'ון בלייק מהבריונים של ביין. הנעימה משלבת חלקים מנעימת Vespertilio של באטמן מתחיל. שם הנעימה לקוח מתוך דבריו של ביין, "...היכן שלמדתי את האמת על יאוש".
10 "Fear Will Find You"
"פחד ימצא אותך"
3:08 מתנגנת כאשר באטמן מציל את סלינה מאנשיו של ביין והשניים מעופפים מעל גות'אם במטוס העטלף. שם הנעימה לקוח מהסצנה בה הדוקטור אומר לברוס בבור, "...ללא חבל. אז הפחד ימצא אותך שוב".
11 "Why Do We Fall?"
"למה אנחנו נופלים?"
2:03 מתנגנת כאשר ברוס חווה פלאשבק לרגע בו אביו שואל אותו "למה אנחנו נופלים?", מה שמוביל לניסיון השלישי לבריחה מהבור.
12 "Death By Exile"
"מוות על ידי גלות"
0:23 מתנגנת כאשר ביין מדבר לברוס הפצוע בתחתית הבור. שם הנעימה מתייחס לכך שד"ר קריין גוזר את דינם של גורדון ואנשיו למות על ידי גלות.
13 "Imagine The Fire"
"דמיין את האש"
7:25 נעימה שמתנגנת כחלק מהסוויטה העיקרית של אחוזת ויין. הדקה הראשונה לא שימשה כלל בסרט, ואילו שלוש הדקות הבאות התנגנו בחלקן בכותרות הסיום של הסרט. השאר מתנגן במהלך הקרב השני בין באטמן לביין, ובמהלך בקשתו של בלייק מהמשטרה על הגשר לנצור את האש. שם הנעימה לקוח מדבריו של ביין לבאטמן "רק תצטרך לדמיין את האש!".
14 "Necessary Evil"
"רוע נחוץ"
3:16 מתנגנת כאשר באטמן בועט בביין לתוך אולם בית המשפט, וכאשר מירנדה טייט מתגלה כטליה אל-גול. שם הנעימה מתייחס לתיאורו של ביין בפני דאגט כ"רוע נחוץ".
15 "Rise"
"עלה"
7:11 המוזיקה מלווה את סצנת הסיום של הסרט, החל מהרגע בו באטמן מטיס את הפצצה לתוך הים, ועד לרגע בו בלייק עולה מתוך מערת העטלף. זוהי נעימת הנושא המרכזית של הסרט.

קטעי בונוס דיגיטליים:

# כותרת אורך סצנות מפתח/הערות
16 "Bombers Over Ibiza"
"מפציצים מעל איביזה"
5:52 רמיקס של ג'אנקי אקס אל. אינו משמש בסרט.
17 "The Shadows Betray You"
"הצללים מסגירים אותך"
5:20 נעימה שאינה משמשת בסרט. לקוחה מדבריו של ביין לבאטמן "הצללים מסגירים אותך... כי הם שייכים לי!".
18 "The End"
"הסוף"
6:13 גרסה ארוכה לנעימת הסיום של הסרט.

קטעי בונוס נוספים:

# כותרת אורך סצנות מפתח/הערות
19 "No Stone Unturned" 7:29 מתנגנת במהלך סצנת המרדף האחרונה כאשר באטמן, פוקס, סלינה וגורדון מנסים לעצור את טליה והפצצה. הנעימה ערוכה היטב בסרט עצמו, אך כוללת חלק מהסוויטה של אחוזת ויין.
20 "Risen From Darkness"
"עולה מתוך האפלה"
4:27 מתנגנת במהלך סצנת המרדף כאשר באטמן מופיע לראשונה. הנעימה ערוכה באופן שונה בסרט.

קטעי בונוס מאתר Movie Tickets.com:

# כותרת אורך סצנות מפתח/הערות
21 "All Out War"
"מלחמה כוללת"
3:17 מתנגנת כאשר ברוס נמלט מהבור וחוזר לגות'אם, ובמהלך ההכנה לקראת העימות הסופי עם ביין.

קטעי בונוס מאפליקציית +Z:

# כותרת אורך סצנות מפתח/הערות
22 "Wayne Manor"
"אחוזת ויין"
22:05 סוויטה שנוצרה במהלך פיתוח הסרט. כוללת את הנעימות "על קרח דק" ו"דמיין את האש", בנוסף לקטעים שלא יצאו קודם, לרוב הנעימה שמתנגנת כאשר סלינה מובילה את באטמן לביין.
23 "Bane"
"ביין"
19:45 סוויטה שנוצרה במהלך פיתוח הסרט, הכוללת את המזמור. כוללת גם חלקים מתוך "החשבון הסופי של גות'אם" ו"האש עולה", נוסף על חלקים שלא יצאו מקודם. מתנגנת גם במהלך הקרב בין משטרת גות'אם ובאטמן לבין שכירי החרב.
24 "Selina Kyle"
"סלינה קייל"
5:41 סוויטה שנוצרה במהלך פיתוח הסרט. חלקים ממנה מתנגנים כל אימת שסלינה מופיעה. כוללת חלקים שלא משמשים בסרט.
25 "Orphan"
"יתום"
4:51 סוויטה שנוצרה במהלך פיתוח הסרט. חלקים ממנה מתנגנים כל אימת שסלינה מופיעה. גרסה נוספת לסצנת הסיום של הסרט.

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת הסרט הראשונה, שמרמזת על עלילה אפשרית שמבוססת על "באטמן: נפילתו של אביר". בראש הכרזה נכתב "האגדה מסתיימת".

במאי 2011 הועלה לראשונה אתר הסרט ובו שיווק ויראלי בדומה לדרך בה שווק "האביר האפל". האתר פרסם תמונה ראשונה המציגה את טום הארדי בתור ביין. הקדימון הראשון לסרט יצא ביחד עם יציאתו לאקרנים של הסרט "הארי פוטר ואוצרות המוות חלק 2" וב-5 באוגוסט 2011 פורסמה תמונה שמציגה את אן האת'וויי בתור סלינה קייל.

בדצמבר 2011 פורסמו שש הדקות הראשונות של "עלייתו של האביר האפל" לפני הסרט "משימה בלתי אפשרית 4: קוד הצללים" בהקרנתו ב-IMAX. באפריל 2012 יצא הקדימון השלישי של הסרט. במגזינים אמפייר ו-Wired פורסמו "מסמכים סודיים של ה-CIA", שחושפים את דמותו של מדען רוסי בשם ד"ר ליאוניד פאבל, המגולם על ידי אלון אבוטבול. לפי המסמכים התגלה כי ד"ר פאבל עסק בפיזיקה גרעינית, ועבד על פרויקט סודי שהיה אמור לייצר טכנולוגיה חדשנית[22].

פיגוע הירי באורורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פיגוע הירי באורורה

פיגוע הירי באורורה אירע ב-20 ביולי 2012, בבית הקולנוע "סנטורי 16" בעיר אורורה, שבמדינת קולורדו, ארצות הברית, בעת הקרנת הבכורה של הסרט "עלייתו של האביר האפל". לבוש בביגוד טקטי, ג'יימס הולמס זרק רימוני גז מדמיע וירה בקהל עם מספר כלי נשק. 12 בני אדם נהרגו ו-70 נוספים נפצעו, 58 מהם מירי. זה היה הירי הקטלני ביותר בקולורדו מאז הטבח בתיכון קולומביין בשנת 1999.

חברת האחים וורנר אמרה שהיא משתתפת בצער על תוצאות הפיגוע, והודיעה כי בעקבות פיגוע הירי, תבטל את בכורת הסרט בפריז. פרסומו ושיווקו של סרט זה הושעו בפינלנד.

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"עלייתו של האביר האפל" הכניס כמיליארד דולר בארצות הברית וברחבי העולם, נכון ל-6 באוגוסט 2012. בהקרנותיו ביום הראשון (עד חצות) הכניס הסרט כ-30.6 מיליון דולר; בכך הוא היה שני רק ל"הארי פוטר ואוצרות המוות - חלק 2", אך עקף אותו בשיא ההכנסות להקרנת לליל הבכורה ב-IMAX עם 2.3 מיליון דולר. נכון לספטמבר 2023 הסרט ממוקם במקום ה-36 ברשימת שוברי הקופות של כל הזמנים[23], וכן במקום השמיני ברשימת סרטי הקומיקס הגדולים של כל הזמנים.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לממוצע משוקלל של 87% מהמבקרים לפי 334 ביקורות (290 מהן "טריות" לעומת 44 מהן "רקובות") ו-90% מהקהל באתר Rotten Tomatoes, אשר ציין כי מדובר ב"סרט פעולה שאפתני ומעורר מחשבה שמסיים את הטרילוגיה של כריסטופר נולאן בדרך מרהיבה, גם אם הוא לא עומד בציפיות של קודמו"[24].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Run Time Confirmed for The Dark Knight Rises, July 3rd 2012
  2. ^ Bat Signal Up : Here’s what we know so far about The Dark Knight Rises, December 12th 2011
  3. ^ Christopher Nolan on The Dark Knight Rises' Literary Inspiration, July 8th 2012
  4. ^ Breaking News: Christian Bale Talks 'Dark Knight' Follow-up and Terminator: Salvation, Charlene Cheng, June 30th 2008
  5. ^ Christian Bale says goodbye to Batman, Ethan Sachs, January 23rd 2012
  6. ^ 'Dark Knight Rises' Commissioner Gordon 'Very World-Weary', Kevin P. Sullivan, November 29th 2011
  7. ^ יוני פרוים, אלון אבוטבול בטמן, וואלה! ‏, 12 במאי 2011
  8. ^ Christopher Nolan Speaks! Updates on DARK KNIGHT Sequel and SUPERMAN MAN OF STEEL, Brendan Bettinger, March 10th 2010
  9. ^ Nolan Talks DARK KNIGHT Blu-Ray, A 100,000 Person Screening Of The Film (Featuring Live Q & A w/ Nolan), TDK Sequel, And More!!, December 5th 2008
  10. ^ ‘Dark Knight Rises’: Christopher Nolan opens up about Bane choice, Geoff Baucher, December 12th 2011
  11. ^ Christopher Nolan On Board to Direct DARK KNIGHT Sequel and “Godfather” the SUPERMAN Franchise, Brendan Bettinger, February 9th 2010
  12. ^ It’s A Bird! It’s A Plane! It’s Chris Nolan! He’ll Mentor Superman 3.0 And Prep 3rd Batman, Nikki Finke and Mike Fleming, February 9th 2010
  13. ^ Christopher Nolan takes flight with Superman: ‘We have a fantastic story’, Geoff Boucher, March 10th 2010
  14. ^ Heath Ledger Will Not Appear in 'Dark Knight Rises', Borys Kit, January 12th 2010
  15. ^ Principal Photography Begins on THE DARK KNIGHT RISES; Shooting on 3 Continents; Will Utilize More IMAX Filming, Matt Goldberg, May 19th 2011
  16. ^ Bat Signal Up : Here’s what we know so far about The Dark Knight Rises, Clint Morris, December 12th 2011
  17. ^ Clues from the Comics About Batman’s Fate in The Dark Knight Rises, Will Brooker, June 7th 2012
  18. ^ New DARK KNIGHT RISES Image/Poster Reveal Batman Wanted for Murder and the Secret to Bane’s Mask, Dave Trumbore, May 18th 2012
  19. ^ James Newton Howard Passes on ‘Dark Knight Rises’; Cliff Martinez Scoring Winding Refn’s ‘Only God Forgives, Nick Newman, January 18th 2012
  20. ^ Hans Zimmer Wants Your Voice for the 'Dark Knight Rises' Soundtrack, Matt Patches, November 4th 2011
  21. ^ Composer Hans Zimmer Talks About Crowd Sourcing Chants for the Score of THE DARK KNIGHT RISES, Christina Radish, December 4th 2011
  22. ^ THE DARK KNIGHT RISES Viral Campaign Begins?, Dave Trumbore, December 7th 2011
  23. ^ Top Lifetime Grosses, Box Office Mojo
  24. ^ The Dark Knight Rises, at Rotten Tomatoes