סח'מת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סח'מת
S42Aa1
t
B1
תפקיד אלת מלחמה
תרבות דת מצרים העתיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
אב רע עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג פתח עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים נפרטם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סֶחְ'מֶת (או: סקמט, סקמת) היא אלת מלחמה מצרית בפנתיאון האלים, אלת העיר ממפיס. על פי המיתולוגיה המצרית הייתה הודפת מחלות, וכוהניה עזרו בטיפול בחולים[1].

היא בתו של האל רע, אשתו של פתח ואמו של נפרתם, יחד עם בעלה ובנה הם כונו "השלישייה של מף". היא תוארה כמגינה של פרעה מפני אויביו. תיאורה היה כלביאה או אישה בעלת ראש אריה, חסרת שליטה עצמית.

ב"ספר המתים" סופר כי רע לבש דמות אדם, ושלט במצרים כפרעה. אך בהיותו אדם החל להזדקן, ובני האדם החלו ללעוג לו, ולא צייתו לחוקיו. רע כינס מועצת אלים לדון בבעיה, ובעצת אל המים נון שלח את סח'מת בדמותה כלביאה להרוג בבני-האדם. אך מרגע שהחלה סח'מת להרוג, לא הייתה מסוגלת לשלוט בעצמה, והרגה אנשים כה רבים שדמם הציף את הארץ. סח'מת שתתה מן הדם וטירוף ההרג שלה אף גבר, עד שאיימה להשמיד את האנושות, ואפילו רע עצמו לא היה מסוגל עוד לעוצרה, למרות שהתחרט על מעשהו. רע שלח שליחים לעירו און (הליופוליס), שהורו לנשיה להתסיס בירה ולערבב אותה עם אוכרה אדומה מן הנילוס. תערובת זו הציפה את השדות בשיטפון. סח'מת סברה שהבירה האדומה היא דם, שתתה אותה והשתכרה עד שלא יכלה עוד להרוג. כאשר שבה סח'מת לרע הוא הפך אותה לאלה העדינה ושואפת השלום חתחור. סיפור זה מוגדר על ידי חוקרי מיתולוגיה השוואתית כמיתוס מבול.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Geraldine Pinch, Egyptian Mythology - A Guide to the Gods, Goddesses, and Traditions of Ancient Egypt, Oford, 2002.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סח'מת בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ישראלי, עמ' 222.


ערך זה הוא קצרמר בנושא מיתולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.