סל (דרגון בול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סל (Cell)
セル
סל בצורתו המושלמת כפי שהופיע באנימה דרגון בול Z.
סל בצורתו המושלמת כפי שהופיע באנימה דרגון בול Z.
סוג נבל-על
הוצאה לאור Shueisha
שם ספר דרגון בול (מאנגה)
תוכנית טלוויזיה דרגון בול Z
הופעה ראשונה Dragon Ball chapter #360: Kami-sama and the Demon King Become One
11 בפברואר 1992
יוצרים אקירה טוריאמה
דיבוב נוריו יאקאמוטו (יפנית)
דיימון קלארק (אנגלית)
דיבוב בשפה העברית גיורא קנת
מידע
סטטוס מת
תאריך לידה זמן 786 (בציר זמן אחר)
גזע ביו-אנדרואיד
מין זכר
נטייה רע
מומחיות אמנויות לחימה
כוחות כוח מהירות וסיבולת-על, תעופה, שליטה באנרגיה, שינוי צורה, שאיבת צורות חיים אחרות על מנת להתחזק מהן.
טלפורטציה[1]
מהגנים של סון גוקו ווג'יטה: כולת התחזקות לאחר החלמה מפציעה קשה או מחויית סף-מוות, יכולת השתנות ל"סופר סאיין" בדרגות עוצמה שונות
מהגנים של פריזה והמלך קולד: יכולת הישרדות בתנאים ובמצבים קיצוניים
מהגנים של פיקורו: יכולת לחידוש עצמי של איברי גוף
תאריך פטירה 26 במאי, זמן 768
סיבת המוות חוסל על ידי מתקפת קאמאהאמאהא של גוהאן.
דמויות קשורות
משפחה ד"ר ג'ירו (יוצר)
סון גוקו (קרבה גנטית)
וג'יטה (קרבה גנטית)
נאפה (קרבה גנטית)
פריזה (קרבה גנטית)
המלך קולד (קרבה גנטית)
פיקורו (קרבה גנטית)
חברים פריזה, צוות גיניאו
אויבים אנדרואיד 17, אנדרואיד 18, אנדרואיד 16, גוקו, וג'יטה, פיקורו, קרירין, טראנקס מהעתיד, טיאן שינהאן, גוהאן

סל (ביפנית: セル, תרגום חופשי מאנגלית: "תא") הוא דמות בדיונית של נבל-על, המופיע בחוברת המאנגה דרגון בול. דמותו של סל הוזכרה לראשונה בפרק 360 של המאנגה, "Kami-sama and the Demon King Become One", אך הופיעה במלואה בפרק שלאחר מכן, ולמעשה החליפה את אנדרואיד 17 ו-18 בתור הנבל הראשי של סאגת האנדרואידים.

על פי עלילת המאנגה, סל הוא צורת חיים שנוצרה באופן מלאכותי בתהליך של הנדסה גנטית על ידי ד"ר ג'ירו, ונוצר מתאי גופם של "הלוחמים הגדולים ביותר בגלקסיה", על מנת ליצור את "הלוחם המושלם". כדי להגשים מטרה זו, סל חוזר אחורה בזמן על מנת לשאוב לתוך גופו את אנדרואידים 17 ו-18, ובכך להתפתח לצורתו המושלמת.

יצירת הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טוריאמה יצר את דמותו של סל לאחר שקזוהיקו טורישימה, העורך לשעבר של סדרת המאנגה, הביע את אכזבתו מאופן הצגתם של הנבלים הקודמים בסדרה, האנדרואידים 19 ו-20 ומאוחר יותר גם אנדרואידים 17 ו-18. מאוחר יותר, טוריאמה הביע חרטה על העיצוב הראשוני של הדמות, וציין כי ציור החברבורות הרבות על גופו היה "מעייף למדי". בנוסף לכך, טוריאמה תכנן שלא להעניק לדמות יכולת שינוי צורה, אך בסופו של דבר הוסיף לה את היכולת הזו לאחר שיו קונדו, עורך הסדרה, ציין כי היא "מכוערת"[2].

עם התקדמות העלילה, טוריאמה תכנן כי צורתו השנייה של סל תקבל יותר "זמן מסך". קונדו, העורך, התנגד לכך וטען שמדובר ברעיון טיפשי, וטען כי יש להאיץ את תהליך ההתפתחות של הדמות[3].

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סל הוא צורת חיים סינתטית שנבנתה מהמאגר הגנטי של כמה מהלוחמים החזקים ביותר ביקום דרגון בול, באמצעות שיטות של הנדסה גנטית, ובכך מהווה את אחד הדמויות החזקות ביותר שהופיעו במאנגה המקורית. בדומה ללוחמים מהם הונדס, גם סל הוא אמן לחימה מוכשר המפגין כוח, מהירות וסיבולת על-אנושיים, יכולת תעופה, ויכולת שליטה באנרגיית ה"צ'י" המאפשרת לו ליצור גלי אנרגיה, ולשלוט בהם. אחת מיכולותיו הבולטות ביותר של סל היא יכולתו לשאוב צורות חיים אחרות: באמצעות זנבו, סל יכול לבלוע לתוך גופו בני-אדם ולעכלם על מנת לספוג את אנרגיית החיים שלהם, ובכך להתחזק. את קורבנו הוא יכול לשאוב באיטיות על ידי דקירת הקורבן בקצה זנבו, או לבלוע אותו בשלמותו על ידי פעירת הזנב.

חלק מיכולותיו המיוחדות של סל נובעות מהמאגר הגנטי ממנו הוא בנוי. סל יכול להשתמש במתקפת ה"קאמאהאמאהא" המזוהה עם סון גוקו, וכן להשתמש במתקפות ה"גאליק גאן" של וג'יטה, "Special Beam Cannon" של פיקורו ו-Solar Flare של טיאן שינהאן. הודות לגנים הנאמקיים שלו, שנלקחו מפיקורו, סל יכול לחדש את איברי גופו אם נפגעו או נקטעו, וטכניקת חידוש האיברים שוכללה כל כך עד שביכולתו לחדש את כל גופו כל עוד תא בודד מגופו עדיין נשאר בחיים[4]. הודות לגנים הסיאיניים שלו, שנלקחו מגוקו ווג'יטה, סל מתחזק תוך כדי לחימה וכן מקבל תוספת כוח משמעותית ("Zenkai"/"Saiyan Power") לאחר פציעה קשה או חוויית סף-מוות, ויכול לחזק את עצמו בדומה לשינוי סופר סאיין[5]. הודות לגנים שנלקחו מפריזה, תאי גופו של סל יכולים לשרוד במצבי קיצון, כולל הישרדות בחלל הריק ללא כל חמצן.

כמו אצל נבל-העל פריזה, גם אצל סל יכולת שינוי הצורה היא תכונת מפתח. בניגוד לפריזה, על מנת לשנות צורה לצורה חזקה יותר, סל נדרש לשאוב את אחד משני האנדרואידים אותם תוכנן לשאוב: אנדרואיד 17 ו-18. מראהו החיצוני וכוחותיו משתנים בהתאם לצורתו. בצורתו ה"בלתי מושלמת" (Imperfect Cell), סל מזכיר במראהו חרק מהלך על שניים הדומה לציקדה, לחגב או לחרגול, בעל ראש מקורנן, פה דמוי-מקור, כנפיים וזנב. בהופעתו לראשונה, סל הבלתי-מושלם הובס בקלות על ידי פיקורו, אולם לאחר שבלע עשרות אלפי אנשים ושאב את אנרגיית החיים שלהם, הכריע את פיקורו ואת אנדרואיד 17 בקלות יחסית. לאחר שהוא בולע את אנדרואיד 17, סל משנה צורה לצורתו ה"חצי מושלמת" (Semi-Perfect Cell), והופך לגבוה ושרירי יותר, ללא כנפיים, ותווי פנים מעט יותר אנושיים. בצורה זו סל הצליח לעלות בכוחותיו אפילו על אנדרואיד 16, שגבר מקודם על צורתו הבלתי מושלמת, אך מובס בקלות על ידי וג'יטה לאחר תקופת אימוניו ב"חדר הזמן והנשמה". לאחר שהוא בולע את אנדרואיד 18 (בנוסף ל-17), סל מתפתח לצורתו ה"מושלמת" (Perfect Cell). בצורתו המושלמת, תווי פניו הופכים לאנושיים הרבה יותר, הכנפיים צומחות חזרה וזנבו כמעט ונעלם, ומוסתר בין כנפיו[6]. רמת כוחות קופצת משמעותית וכוחותיו משתווים לאלו של גוקו במלוא כוחותיו וגוהאן, לאחר שסיימו את אימוניהם בחדר הזמן והנשמה. נדרש לגוהאן להתעלות על עצמו ולהפוך ל"סופר סאיין 2" על מנת להתגבר על סל.

בצורתו המושלמת, סל יכול לייצר עותקים מיניאטוריים של עצמו הנקראים "Cell Juniors" (ביפנית: セルジュニア) דרך זנבו. העתקים אלו זהים במידת כוחם לכוחו של סל, אך הם הרבה פחות חסינים מסל המקורי.

לאחר שהפך את עצמו ל"פצצה חיה" ופוצץ את עצמו על כוכבו של המלך קאיו יחד עם סון גוקו, סל הצליח לחדש את גופו הודות לתא בודד ששרד את הפיצוץ, וכיווון שתאי גופו שומרים את הזיכרון של כוחו המושלם, הדבר איפשר לו לחזור לצורתו המושלמת. מהפיצוץ, סל למד את טכניקת ה"השתגרות המהירה", והודות לכוחותיו הסאיאניים, התחזק בצורה משמעותית וכוחותיו זהים לכוחות ה"סופר סאיין 2". בצורה זו הצליח סל לפצוע אנושות את גוהאן, אך הובס על ידו, לאחר מאמץ רב.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סל הוא "ביו-אנדרואיד" שנוצר במעבדתו של ד"ר ג'ירו מ"צבא הסרט האדום", על מנת להתנקם בסון גוקו. לאורך הזמן, ג'ירו דגם מידע גנטי מהיצורים שהחשיב כ"גדולי הלוחמים של הגלקסיה": גוקו, וג'יטה, פיקורו, ואף מפריזה ומאביו (המלך קולד) בזמן ביקורם בכדור הארץ, ותכנן אותו כך שעליו לבלוע את האנדרואידים 17 ו-18 כדי להתפתח לצורתו המושלמת, ולהיות הלוחם החזק והמושלם ביותר ביקום. ה-סל שמופיע ברובו בסדרה נוצר וגדל בציר זמן אחר, מקביל לציר הזמן המרכזי בו מתרחשת עלילת הסדרה, ציר זמן בו אנדרואידים 17 ו-18 חוסלו על ידי טראנקס של אותו ציר הזמן. לאחר שהוא מתוודע לחיסולם, סל רוצח את טראנקס וגונב את מכונת הזמן שלו, במטרה למצוא ציר זמן שבו האנדרואידים עדיין לא התעוררו. לאחר שהוא מגיע להווה (ציר הזמן המרכזי של הסדרה), הוא נסוג חזרה לצורת הגולם שלו ונשאר בה למשך כמה שנים, כדי לחדש את כוחותיו. במקביל, לוחמי ה-Z בראשות טראנקס העתידי משמידים את מעבדתו של ד"ר ג'ירו, בה סל מההווה גדל ומתפתח, מבלי לדעת על קיומו של סל מציר הזמן המקביל.

סל שיצא ממכונת הזמן בוקע מצורת הגולם שלו לצורה הבוגרת הבלתי-מושלמת שלו, ומתחיל לשאוב אלפי בני-אדם במטרה לקבל מהם אנרגיה ולהתחזק, כדי שיוכל לגבור בסופו של דבר על האנדרואידים, לבלוע אותם ולהתפתח לצורתו המושלמת. בזמן שהוא תוקף את אחת הערים, הוא פוגש בפיקורו ומתעמת איתו, ובמהלך הקרב מגלה לו את מקורו ואת מטרותיו. לאחר שהבין כי לא יצליח לגבור על פיקורו, סל נמלט משם, וממשיך בהתקפותיו.

זמן מה לאחר מכן פיקורו פוגש באנדרואיד 17 ונלחם נגדו, אולם באמצע הקרב, מופיע סל, חזק בהרבה לאחר שבלע עשרות אלפי בני אדם ושאב מהם את אנרגיית החיים שלהם, ומכריע את פיקורו, המנסה להגן על 17, במכות ספורות. אנדרואיד 16 מופיע ומצליח להדוף את סל, אך בסופו של דבר סל נוקט תחבולה ערמומית ובעזרתה מצליח לבלוע את 17 ולשנות צורה. סל החצי-מושלם מכה ב-16 בעוצמה ופוגע בו אנושות, ופותח במצוד על 18.

כיוון שנודע לו ש-18 מסתתרת בארכיפלג סמוך למקום בו בלע את 17, סל מפוצץ את כל האיים עליהם נמצאת 18 במטרה לגלות את מקום מחבואה, אך לפני שהוא מספיק, מופיע וג'יטה, חזק מאי פעם לאחר תקופה בה התאמן בחדר הזמן והנשמה, ומאתגר אותו לקרב. וג'יטה גובר עליו בקלות, אך סל משכנע אותו שייתן לו לבלוע את 18 כדי "לאתגר את הגאווה הסאיאנית" של וג'יטה ולתת לו הזדמנות ללחום נגד יריב חזק יותר. וג'יטה מסכים, ומפקיר את 18 לגורלה. סל בולע את 18 ומתפתח לצורתו המושלמת. לאחר מכן הוא גובר בקלות על קרירין ועל וג'יטה, ואף על טראנקס מהעתיד, שהתחזק עוד יותר מוג'יטה. לאחר שהביס את טראנקס, סל מכריז על טורניר אמנויות לחימה בשם "משחקי סל", מזמין אליה כל לוחם שחושב כי הוא יכול לאתגר אותו, ומאיים להשמיד את כדור הארץ אם לא יימצא לוחם שיוכל להביסו.

יום הטורניר מגיע, וסל מגלה כי רק שני לוחמים מעזים לקרוא עליו תיגר. הראשון הוא מר הרקול שטן, בריון גדל גוף ושחצן, אלוף טורניר אמנויות הלחימה העולמי ה-24 (טנקאיצ'י בודוקאי), שאינו מצליח להזיז לו כלל ובסופו של דבר נבעט מהזירה במכה אחת. השני הוא סון גוקו, אף הוא חזק מאי פעם לאחר תקופה בה הוא ובנו, גוהאן, התאמנו בחדר הזמן והנשמה. סל המושלם וסון גוקו נלחמים זה בזה בשוויון, כאשר כל צד עושה כמיטב יכולתו להביס את הצד השני, אך באמצע הקרב נכנע גוקו על מנת לתת הזדמנות לבנו, גוהאן. תחילה, גוהאן אף הוא נלחם בסל בכוחות שווים, אך סל מצליח לגבור עליו לאחר שזיהה את נקודות התורפה באופיו העדין של גוהאן. כדי לדחוק את גוהאן עוד יותר אל הקצה, סל משריץ מזנבו עותקים מיניאטוריים של עצמו, ואלו מציקים לחבריו של גוהאן. כשאנדרואיד 16 מנסה להתערב, סל קוטל אותו ללא רחמים, ופעולה זו מעוררת זעם בגוהאן ומציתה כוח נסתר, שבסופו גוהאן הופך לסופר סאיין 2. גוהאן מכה קשות את סל, ואף גורם לו לפלוט החוצה את 18 ולחזור חזרה לצורה החצי-מושלמת שלו, וכצעד נואש סל מנסה להפוך את עצמו לפצצה אנושית ולקחת את כדור הארץ יחד איתו. גוקו, המנסה להציל את כדור הארץ, משגר אותו יחד עם סל לכוכב של המלך קאיו ומקריב את עצמו.

עם זאת, סל, שתאי גופו הצליחו לשרוד בחלל הריק (הודות לגנטיקה של פריזה), מצליח לחדש את גופו, חזק מאי פעם - בזכות כוחותיו הסאיאניים שמחזקים את כוחו משמעותית לאחר פציעה קשה או חוויית סף-מוות. בזכותו גוקו, למד סל את טכניקת ההשתגרות המיידית ובעזרתה חוזר לכדור הארץ. שם הוא מחסל את טראנקס העתידי, ומנסה לחסל את וג'יטה, אך גוהאן מגן עליו ונפצע אנושות תוך כדי. סל מכין גל "קאמאהאמאהא" ענקי שלטענתו יכול להשמיד את כל מערכת השמש, וגוהאן הפצוע מגיב אף הוא בגל קאמאהאמאהא משלו. לאחר מאבק ממושך, ובעזרתו של וג'יטה, מצליח גל הקאמאהאמאהא של גוהאן לגבור על זה של סל, והיה עוצמתי כל כך, שהשמיד כל תא ותא בגופו של סל, ובכך הצליח גוהאן להיפטר ממנו אחת ולתמיד.

לאחר תבוסתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן מה לאחר מכן, חוזר טראנקס העתידי חזרה לציר הזמן שלו, בו אנדרואידים 17 ו-18 עודם מטילים אימה על האנושות. הוא גובר עליהם ומחסלם, אך יודע שכמה שנים לאחר מכן, סל מציר הזמן שלו יופיע. סל אכן מופיע 3 שנים לאחר מכן, אך מופתע מרמת כוחו העוצמתית של טראנקס, ומהעובדה שהוא חיסל במו ידיו את האנדרואידים, ומיד לאחר מכן הוא מובס ומחוסל סופית על ידי טראנקס.

סל מופיע מספר פעמים בהמשך סדרת האנימה, בעיקר כדמות קומית. באחד מפרקי הפילר באנימה "דרגון בול Z", סל מחולל מהומה בגיהנום יחד עם חבריו, פריזה וצוות גינאו, אך מובס בקלות בידי גוקו וחברו פאיקוהאן, ומושלך לבית הסוהר יחד עם פריזה ושותפיו. בפילר נוסף באנימה מופיע סל, יחד עם פריזה, ד"ר ג'ירו, ונבלים נוספים שנידונו לגיהנום, וצופה יחד איתם בקרב המכריע בין גוקו לבין קיד בו.

סל מוזכר גם במאנגה ובאנימה דרגון בול סופר, כאשר טראנקס העתידי חוזר לציר הזמן הנוכחי על מנת לבקש עזרה במלחמה נגד גוקו בלאק. טראנקס תוהה כיצד סון גוקו עדיין בחיים, שהרי הוא צפה בו מקריב את עצמו כשסל איים להחריב את כדור הארץ. בנוסף לכך, מכונת הזמן בה משתמשים לוחמי ה-Z על מנת לחזור לציר הזמן של טראנקס העתידי וללחום בבלאק, היא למעשה אותה מכונת הזמן שסל השתמש בה כדי להגיע להווה.

הופעה במדיות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סל מופיע בסדרת האנימה דרגון בול GT. כאשר גוקו נלכד בגיהנום במהלך סאגת סופר 17, הוא פוגש שם בסל, בפריזה ובצוות גינאו, אך מצליח לגבור עליהם בקלות. סל מופיע גם בסדרת האנימה Super Dragonball Heroes, אנימה שיווקית שנועדה עבור קידום המשחק Dragon Ball Heroes ביפן.

דמותו מופיעה גם במשחקי וידאו רבים, הן כבוס והן כדמות שניתן לשחק בה, במשחקי הלחימה בודוקאי, בודוקאי טנקאיצ'י, זינוברס, זינוברס 2 ו-FighterZ.

בסרט האנימה "דרגון בול סופר: סופר הירו" מופיעה וריאציה נוספת של סל בשם "סל-מקס" כדמות הנבל הראשי. על פי עלילת הסרט, סל-מקס נוצר על ידי ד"ר האדו, נכדו של ד"ר ג'ירו, על מנת שישמש כ"נשק האולטימטיבי" של צבא הסרט האדום, האנטגוניסטים הראשיים בסרט. מראהו החיצוני של סל-מקס משלב את מראה גופו של סל בצורתו המושלמת יחד עם מראה פניו בצורתו החצי מושלמת, וגופו צבוע בגווני אדום, שחור וירוק. בסרט, סל-מקס מוצג כענק ממדים וגדול פי חמישה לפחות מסל המקורי.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004, מעריצי הסדרה ביפן דירגו את סל במקום ה-14 ברשימת "הדמויות הפופולריות ביותר". הסקר התפרסם בספר בשם "Dragon Ball Forever" ("דרגון בול לנצח") שהוציאה חברת Shueisha, חברת ההוצאה לאור של מגזין המאנגה "Shonen Jump" בו מתפרסמת המאנגה. סקר אחר, שהתפרסם בשנת 2015, דירג את סל במקום השלישי בדירוג "עשרת הנבלים הגדולים ביותר בדרגון בול"[7]. מגזין IGN דירג את סל במקום השביעי ברשימת "Top 13 Dragon Ball characters"[8], וכן מגזין "Otakuart" העוסק באנימה ומאנגה, שדירג את סל במקום השני בדירוג "הנבלים הגדולים ביותר בדרגון בול"[9].

ביקורת שנכתבה על הדמות באתר DVDTalk ציינה לשבח את אופן בניית הדמות של סל, וציינה כי "לוחמי ה-Z נתנו כל מה שיש להם על מנת ללחום בסל, ובדיוק כשחשבתם שהוא מובס... הוא משתנה למשהו חזק בהרבה". ספר בשם "Anime and Philosophy: Wide Eyed Wonder" שנכתב בידי התסריטאי ג'וזף שטייף והחוקר ט.ד. טמפלין, ציין את המוטיב החוזר בסדרות אנימה על "בנייה בשלבים" של דמות, ונתן את סל כדוגמה מייצגת לדמות הנאמנה לקונספט[10].

לצד הביקורות החיוביות, הושמעו גם ביקורות שליליות על אופן התקדמות עלילת המאנגה יחד עם דמותו של סל. המבקר ד.פ. סמית' מאתר IGN ציין כי טורניר אמנויות הלחימה אותו ארגן סל לקראת סיום הסאגה היא הוכחה לכך ש"נגמרו הרעיונות" ליוצר הסדרה[11]. מבקרים אחרים ציינו כי רעיון טורניר אמנויות הלחימה היה מאכזב, וכלל "לחימה אין סופית וכמעט אפס התקדמות בעלילה"[12].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לאחר שפוצץ את עצמו על כוכב המלך קאיו.
  2. ^ "Shenlong Times 2". Dragon Ball 大全集 2: Story Guide (in Japanese). Shueisha: 6. 1995.
  3. ^ "Dragon Ball Q&A" section, Dragon Ball Full Color Androids Saga volume 4, 2014
  4. ^ בדיבוב לאנגלית של Funimation.
  5. ^ בצורתו המושלמת. דוגמה בפרק 178 של "דרגון בול Z".
  6. ^ בדרגון בול GT סל מסוגל להאריך את זנבו
  7. ^ Top 10 Villains of the Dragon Ball Franchise | The Latest Pull, web.archive.org, ‏2015-07-04
  8. ^ Top 13 Dragon Ball Z Characters - IGN (באנגלית), נבדק ב-2021-01-03
  9. ^ AnimeBlog·December 25, 2015·11 Min Read, Page 5, OtakuKart (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Josef Steiff, Tristan D. Tamplin, Anime and Philosophy: Wide Eyed Wonder, Open Court Publishing, 2010, ISBN 978-0-8126-9670-7. (באנגלית)
  11. ^ Dragon Ball Z - Season Six DVD Review - IGN (באנגלית), נבדק ב-2021-01-03
  12. ^ Josh Begley, Dragon Ball Z Season 5 Blu-ray Anime Review, The Fandom Post, ‏2015-03-03 (באנגלית אמריקאית)