דרגון בול Z

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לוגו הסדרה
דוֹרָגוֹן בּוֹרוּ זֶטְוֹ
סוגה שונן, הרפתקאות, קומדיה, פנטזיה, אמנויות לחימה
יוצר אקירה טורייאמה
אנימה
אורך פרק 25 דקות
במאי דאיסוק נישיאו (פרקים 1-199)
לא מצוין (פרקים 200-291)
תסריטאי טאקו קויאמה
אולפני אנימציה טואי אנימציה
רשת שידור יפןיפן פוג'י טי וי ‏(1989–1996),‏ Animax,‏ Tokyo MX
ישראלישראל ערוץ הילדים,HOT VOD Young, בעבר (yes VOD)
ארצות הבריתארצות הברית Toonami
מדבבים בשפה העברית אבי מאיר וענונו, מתן בלו, אורי הר-לב, תומר גלר, ינון כהן, עמי מנדלמן, צביקה שוורצברג, לירון לב, עפרון אטקין, גיורא קנת, אורלי קטן, ערן בוהם, אורלי טרי, יהויכין פרידלנדר, דור צויגנבום
יסמין עיון
מיכה אוזין סליאן, ניר רון, יפעת זנדני צפריר, גלעד קלטר, דב רייזר, שמחה ברבירו, שמיל בן ארי, נורית בנאי קורן, יורם יוספסברג, שי זורניצר, לירון ברנס, גרא סנדלר, יובל סגל, מירב דמארי, אורנה כץ, דדי זהר, יואב בר לב, אברהם סלקטר, חנן רוזן, מירון אהרונוביץ', שירה נאור, ספיר דרמון, אורלי תגר, איתמר קטן, אור אזולאי, בניהו שיר, תום שוורצברג, דניאל מגון, איל כהן, אסף אבידן
תקופת שידור מקורית 26 באפריל 198931 בינואר 1996
מספר העונות 9
מספר הפרקים 291
אחר
סטודיו: טואי אנימציה
הקרנות בכורה: 15 ביולי 198918 באפריל 2015
מספר סרטים: 16 (‏14 סרטים הוקרנו בקולנוע, 2 סרטים הוקרנו בטלוויזיה)
OVA: מתכנן לחסל את הסייאנים
במאי שיגאיאסו יאמאוצ'י
סטודיו טואי אנימציה
Bird Studio
אורך פרק 23 דקות
מספר הפרקים ששודרו 2
תקופת שידור מקורית 6 בספטמבר 1993
OVA: מתכנן לחסל את הסופר סייאנים
במאי יושיהירו אואדה
סטודיו טואי אנימציה
Bird Studio
אורך פרק 30 דקות
מספר הפרקים ששודרו 1
תקופת שידור מקורית 11 בנובמבר 2010
אנימה: דרגון בול קאי
אורך פרק 25 דקות
במאי יאשוהירו נוואטרי
אולפני אנימציה טואי אנימציה
רשת שידור יפןיפן פוג'י טי וי
תקופת שידור מקורית 5 באפריל 200927 במרץ 2011
ריצה שנייה:
6 באפריל 201428 ביוני 2015
מספר העונות 6
מספר הפרקים 159

דרגון בול Zיפנית: ドラゴンボールZ; בתעתיק לעברית: דוֹרָגוֹן בּוֹרוּ זֶטְוֹ) היא סדרת אנימה יפנית מסוגת השונן. הסדרה מבוססת על מאנגה בשם "דרגון בול", שנכתבה על ידי אקירה טוריאמה, שגם יצר את הסדרה. הסדרה שודרה בין 1989 ל-1996 בערוץ "Fuji", והופקה על ידי סטודיו ההנפשה "טואי".

הסדרה כוללת בה 291 פרקים שחולקו ל-9 עונות, והיא מהווה המשך לסדרה אחרת, "דרגון בול", ששודרה בין 1986 ל-1989, שנמשכה על פני 153 פרקים שחולקו גם כן ל-9 עונות. בשנת 2009 נעשה ל"דרגון בול Z" עיבוד מחודש, וזה שכתב את מעללי הסדרה, ואף הוביל לסדרה חדשה, "דרגון בול סופר", שהחלה את שידוריה בשנת 2015.

הסדרה זכתה לפופולריות רבה בקרב צעירים ביפן, בארצות הברית, בישראל, ואף ברחבי העולם. לאחר פרסום הסדרה נוצרו המוני פריטים למעריצים מתוך יקום הסדרה כולל 17 סרטים (שרובם דובבו לעברית) ו-148 משחקי וידאו, רבים מהם יוצאים רק ביפן, וכן שורה של פסקולים מתוך חומר זה. דרגון בול Z נהפך לסמל תרבותי, כולל שידור גרסה מחודשת ומקוצרת של הסדרה שנקראת "דרגון בול קאי". לסדרה היו גם שתי סדרות המשך; דרגון בול GT ששודרה מיד לאחר מכן, ודרגון בול סופר שנוצרה כעשרים שנה לאחר מכן.

בישראל, שודרה הסדרה המדובבת לעברית בערוץ הילדים וזכתה להצלחה גדולה, ומיד לאחריה אף לדיבוב עברי לסדרת ההמשך "דרגון בול GT".

דרגון בול זי עוקב אחרי הרפתקאותיה של סון גוקו שיחד עם חבריו, צריכים להגן על כדור הארץ מפני חוצנים הרוצים לכבוש את הכוכב (דוגמת פריזה ומקיטה), אנדרואידים המחפשים לנקום בגוקו (דוגמת סל) ויצורים אחרים (כגון מאג'ין בו). בעוד שהסדרה המקורית "דרגון בול" עוקבת אחרי התפתחותו גוקו מילדות לנערות, דרגון בול Z היא המשך חייו הבוגרים, ועוקבת באותו זמן גם אחרי חיי בניו, ובפרט גוהאן כמו גם אחר התפתחות יריביו פיקורו ומקיטה הנהפכים מאויבים לבעלי ברית.

סקירת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סאגה פרקים פרקים מקבילים במאנגה תקופת שידור מקורית
ביפן בישראל[1]
הסאיאנים (1) 35 (1-35) 195-241 1989-1990 2002
נאמק (2)[2] 82 (36-117) 242-329 1990-1991 2002-2003
האנדרואידים (3)[3] 82 (118-199) 330-420 1991-1993 2003-2004
מאג'ין בו (4) 92 (200-291) 421-519 1993-1996 2004

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתחילה 5 שנים לאחר האירועים בסוף הסדרה הקודמת "דרגון בול". הרקע לדרגון בול Z לא מסופר באופן רציף אך מוזכר בקו העלילה ובסרטים בעיקר על ידי מונולוגים או דיאלוגים של הדמויות. הרקע לסדרה מסופר בספיישל "בארדוק אבא של גוקו", אשר מתחיל בכוכב וג'יטה - מקום מוצאם של כל הסאיינים, עליו שולט מלך (אביו של מקיטה). בין הסאיינים לפריזה יש הסכם האומר כי כל עוד הסאיינים יכבשו כוכבים לטובתו, הוא ישאיר אותם בחיים. במהלך משימה לכיבוש כוכב בה השתתף בארדוק, אביו הביולוגי של גוקו, הוא מקבל מאחד המקומיים יכולת לחזות את העתיד כנקמה על כיבוש כוכבו, במטרה שיידע איך יגיע קיצם של הסאיינים. בארדוק מנבא את פריזה משמיד את כוכב וג'יטה ומזהיר את בני כוכבו על כך, אך הם מתייחסים לכך בזלזול. בד בבד נולד בנו, קאקארוטו (לימים ייקרא: "סון גוקו"), ובשל עוצמתו החלשה נשלח לגדול בכדור הארץ ולכבוש את הכוכב כשיגיע לבגרות. בארדוק יוצא להילחם נגד פריזה לאחר שמבין כי הוא היחיד שיכול לשנות את העתיד, ומנסה להרוג אותו, אך פריזה מתגלה כהרבה יותר חזק, והורג את בארדוק במתקפת אנרגיה שלאחר מכן משמידה את כוכב וג'יטה. לפי פריזה, הוא מסיים את משימתו להשמיד את כל הסאיינים, אך ראדיץ, נאפה, הנסיך מקיטה וקאקארוטו התינוק[4] שלא נכחו בכוכב נותרו בחיים, מה שהוביל לתחילת הסדרה עצמה ולחלק מהאירועים בסאגה הראשונה בדרגון בול זי.

סאגת הסאיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתחילה כ-5 שנים לאחר סיום אירועי דרגון בול עם הגעתו של ראדיץ, אחיו של גוקו, לכדור הארץ. גוקו וצ'יצ'י נשואים כחמש שנים והם הורים לילד בן 4 בשם סון גוהאן, הנקרא כך על שם סבו (מצד גוקו). בהגעתו, מתכנן ראדיץ, פיראט חלל ממוצא סאייני, לצרף את אחיו לסאיינים האחרונים שנשארו חיים לאחר שכוכבם התפוצץ. הוא מגלה לגוקו כי הוא למעשה חייזר סאייני שנשלח לכדור הארץ על מנת להשמידו כשיגדל, אך בעקבות מכה חזקה שחטף בראשו בילדותו שינה את הרגליו המולדים. ראדיץ מחליט "להחזירו למוטב" ומבין שעליו לעורר אותו בדוחק לבצע מעשי הרג של תושבי הכוכב ולכן חוטף את בנו ומכריח אותו להביא לו עד למחרת 100 גופות של אנשי הכוכב, אחרת הוא יהרוג את בנו. גוקו ופיקולו, שהיו לאויבים הגדולים ביותר, מחליטים לשתף פעולה ולהילחם יחד נגד ראדיץ, ומצליחים להביסו לאחר שגוקו מקריב את חייו.

בעת מותו של ראדיץ, הוא מספיק להודיע לשני הסאיינים הנוספים הנותרים אודות הדרגון בול, דבר שדרבן אותם להגיע אל כדור הארץ ברצונם לזכות בחיי נצח. ראדיץ מבשר לפיקורו שחבריו הסאיינים, שחזקים ממנו פי כמה וכמה, יגיעו בעוד כשנה מיום מותו ויחזירו אותו לחיים, פיקולו מעדכן את קרילין, קאמה סנין ובורומה על שאירע והם מחליטים ליצור קשר עם חבריהם מתחרויות אמנויות הלחימה מהעבר ולהתאמן לקראת בוא החייזרים הפולשים. קאמי מעדכן את גוקו בעולם הנשמות על כך שסאיינים נוספים בדרך וזה מחליט להתאמן לקראת בואם כדי שיוכל להציל את העולם שוב, הוא מתבשר על כך שישנה ישות בעולם המתים בשם "המלך קאיו הצפוני" שגר בקצה שביל הנחש של מיליון ק"מ שהוא מורה מהולל לאמנויות לחימה בעולם הנשמות ומחליט ללכת ולבקש את אימוניו.

שנה אחר מות ראדיץ, הגיעו הסייאנים, מקיטה ונאפה, לכדור הארץ ולאחר שהשמידו את העיר המזרחית, כוחות הצבא והתקשורת שנקרו בדרכם המשיכו אל עבר שדה הקרב ששם נלחמו בהם חבריו של גוקו. באותו הזמן גוקו סיים את אימוניו אצל המלך קאיו והוחזר לחיים אך טרם הגיע לשדה הקרב. כשמגיע גוקו הוא מגלה שמרבית חבריו נהרגו בקרב, ורק בנו וקרילין שרדו, הוא מתפנה לטפל בנאפה ומביס אותו בקלות יתרה, מה שמעורר את זעם שותפו, מקיטה, שמחליט לרצוח אותו בעקבות ההפסד. לאחר הקרב המייגע נגד מקיטה, מתירים לו גוקו וחבריו שנשארו בחיים לברוח מכדור הארץ כשהוא גוסס וכשכבודו נרמס.

סאגת נאמק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם מותו של פיקולו, נהרג גם קאמי, חציו הטוב של פיקולו ויוצר כדורי הדרגון בול. לפיכך, הם חדלו מלעבוד עד חזרתו של קאמי (ופיקולו במקביל) לחיים. על מנת להחזיר את כל לוחמי ה-Z שמתו בקרב נגד הסאיינים, יצאו גוהאן, קרילין ובולמה לאסוף את כדורי הדרגון בול בכוכב הנקרא נאמק, שהוא כוכב המוצא של פיקולו ושל כדורי הדרגון בול. בהגעתם הם מגלים שגם מקיטה וגם רודן החלל פריזה רוצים את כדורי הדרגון בול הנאמקיים לעצמם. בתחילה, מחסל מקיטה את עוזריו האישיים של פריזה: קווי, דודוריה וזארבון. לאחר מכן הוא נלחם עם קרילין וגוהאן נגד המשרתים החזקים ביותר של פריזה, צוות גיניו[5]. גוקו מצטרף ועוזר להביסם, אך קפטן גיניו פוצע את עצמו אנושות ואז מחליף את גופו עם זה של גוקו. רק לאחר קרב משותף בין גוקו (בגופו הפצוע של גיניו),מקיטה וגוהאן, מובס גיניו ותודעתו מועברת בטעות לגופה של צפרדע.

גוקו נאלץ להתעכב על מנת לרפא את גופו, בזמן שמקיטה, גוהאן וקרילין החלו את הקרב נגד פריזה. פיקולו הצטרף בהמשך על ידי שימוש בשתי משאלות של כדורי הדרגון בול. לאחר שאף אחד מהלוחמים לא הצליח להביס את פריזה, הצטרף גוקו לקרב ויחד הם מצליחים להדוף את פריזה. אבל, פריזה אינו מובס וכנקמה פוצע אנושות את פיקולו ורוצח את קרילין. גוקו שנזעם ממות חברו הטוב הופך לסופר סאיין האגדי ומתעמת עם פריזה לבדו, בזמן שגוהאן חוזר לספינה עם פיקולו. בקרב עצמו פריזה מטיל כדור אנרגיה לליבת הכוכב, ומתחילה ספירה לאחור עד השמדתו המוחלטת של כוכב נאמק. הקרב מסתיים לאחר שפריזה חותך את עצמו לשניים בטעות בניסיון לחסל את גוקו, שחס על פריזה ונותן לו מספיק אנרגיה כדי לברוח מהכוכב הקורס, אך פריזה מצדו תוקף את גוקו שהורג אותו. במהלך הקרב נעשה שימוש בשנרון כך שכל מי שנרצח על ידי פריזה ואנשיו יחזור לחיים, ולאחר מכן המשאלה השלישית של נאמק מעבירה את כולם, למעט גוקו ופריזה לכדור הארץ. בסוף הסאגה, מחזירים גוהאן ובולמה לחיים את טיין שינהאן, יאמצ'ה וצ'אוטזו שהתאמנו אצל האל קאי הצפוני בעודם מתים, וכשגוהאן מבקש להחזיר לחיים את אביו, מתברר כי גוקו עודנו חי.

סאגת האנדרואידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי שהובס, מגיע פריזה לכדור הארץ כסייבורג עם אביו וחייליו במטרה לנקום בסון גוקו, אולם אלה מחוסלים על ידי נער מסתורי שהגיע לכדור הארץ, לא לפני שלוחמי ה-Z מתקהלים כדי לעצור את פריזה. תוך כדי הקרב מתגלה כי הנער יכול להפוך לסופר סאיין בדומה לגוקו. אחרי מותם מגיע גוקו, שהתגלה ששרד את הקרב עם פריזה הרבה לפני כן. גוקו והנער עורכים קרב ידידותי ובסופו מזהיר הנער לגוקו כי אנדרואידים, פרי יצירתו של אויב ישן של גוקו, דוקטור ג'ירו, מתכננים להרוג אותו. בנוסף הוא מזהיר את גוקו ממחלת לב שתתקוף אותו. לאחר מכן, מתגלה כי זהו טראנקס, בנו של מקיטה ובולמה שהגיע להווה מהעתיד, כדי להזהיר את ההווה מהעתיד העגום, ובתקווה לשנותו. 3 שנים עוברות ושני אנדרואידים מופיעים, 19 ו-20, במטרה להרוג את גוקו. 19 נלחם נגד גוקו ומצליח להתישו עקב מחלת הלב של גוקו, שהורידה את כושר הלחימה שלו בקרב. מקיטה הופך לסופר סאיין ומחסל את 19, ואנדרואיד 20 בורח במטרה לשחרר את אנדרואידים 17 ו-18. הוא מצליח, אך הם הורגים אותו בשחרורם ומשחררים את אנדרואיד 16. לוחמי ה-Z מובסים על ידי 17 ו-18, ופיקולו מחליט להתמזג עם גוד והופך את עצמו ל"סופר נאמק".

בו בזמן מפלצת "ביו אנדרואיד" בשם "סל" (Cell) שהגיעה מעתיד אחר (שבו 17, 18 וטראנקס מחוסלים) מופיעה, וברצונו לשאוב את אנדרואידים 17 ו-18 בציר הזמן הנוכחי על מנת להגיע לצורה המושלמת שלו. סל פוגש בפיקולו אך מובס וכתוצאה מכך מחליט לברוח ולחזק את כוחו עוד יותר על ידי שאיבת בני אדם לתוכו באמצעות זנבו. גוקו מחלים ממחלת הלב שלו, פוגש במקיטה, ומודיע לו שישנה דרך להתעלות מעל צורת הסופר סאיין במקום בשם "חדר הזמן והנשמה". גוקו לוקח את גוהאן, מקיטה וטראנקס למצפה של קאמי, היכן שנמצא החדר, מקיטה וטראנקס נכנסים ראשונים.

פיקולו פוגש ב-17 והשניים נלחמים בקרב איתנים שמופרע על ידי הצטרפותו של סל. פיקולו ו-17 מאחדים כוחות ואף על פי שהם מנסים לעזור ל-17 לא להישאב על ידי סל, סל מצליח להביס את פיקולו, לשאוב את 17 ולהגיע לצורה החצי מושלמת שלו. בדיוק כאשר הוא פונה לבלוע את 18 מופיע מקיטה שסיים את אימוניו ומכה את סל שוק על ירך. אולם סל משכנע אותו שיתן לו לבלוע את 18 כדי שלמקיטה חדור רוח הלחימה תהיה הזדמנות ללחום במישהו ש"שווה לו". למרות נסיונותיהם של לוחמי ה-Z, סל מצליח לבלוע את 18 ולהפוך לסל המושלם. עקב חוזקו האדיר של סל המושלם, אף אחד מלוחמי ה-Z לא יכול להביסו, ובפרט לא מקיטה שמובס בקלות על ידיו וטראנקס שהצליח אמנם להתעלות על אביו והחזיק מעמד יותר זמן נגדו.

טורניר "משחקי סל"[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהביס את טראנקס, סל מחליט ליצור טורניר אמנויות לחימה בשם "משחקי סל", מקים זירה לצורך כך, ומודיע לאזרחי העולם באמצעות הטלוויזיה על הטורניר ושברצונו לפגוש את הלוחם שיביס אותו, ואם אף אחד לא יצליח להביס אותו כדור הארץ יחוסל. גוקו וגוהאן נכנסים לחדר הזמן והנשמה כדי להפוך את גוהאן לסופר סאיין ומאוחר יותר להשיג שליטה מלאה בצורת הסופר סאיין, דבר שמחזק אותם עוד יותר.

הטורניר מתחיל, וסל פוגש את הלוחמים המעטים שנענו לקריאתו: לוחמי ה-Z, בנוסף לאדם רברבן בשם "מר שטן", אלוף העולם באמנויות לחימה לשעבר שטוען כי הוא "הלוחם הכי חזק בעולם" ותלמידיו. מלא ביטחון עצמי הוא ניגש להילחם ראשון בסל. אך סל מעיף אותו ואת תלמידיו מהזירה בשניות. לאחר מכן גוקו מאתגר אותו והם נלחמים שווה בשווה במיטב יכולותיהם. לאחר זמן מה גוקו מוותר ומכניס לזירה את בנו גוהאן. גוהאן בהתחלה גם נלחם נגד סל שווה בשווה אבל האופי העדין של גוהאן גורם לו להתחיל לאבד את רוח הלחימה וסל מנצל זאת כדי להתיש אותו. כשסל מחסל את אנדרואיד 16, שהשתתף עם לוחמי ה-Z, גוהאן לא מצליח להחזיק את כעסו והופך לראשונה לסופר סאיין 2, ונעשה חזק יותר מסל. כשסל מבין שהוא עומד להפסיד הוא מנפח את גופו למעין פצצה בממדי ענק במטרה להשמיד את כדור הארץ. גוקו משתגר איתו לכוכב של האל קאיו הצפוני, וכתוצאה מכך מקריב את חייו על מנת לנצחו. למרות מאמציו של גוקו, סל שרד את הפיצוץ וחוזר לכדור הארץ (בזמן שגוקו מת) עם עוצמה חזקה יותר. סל יוצר קאמהאהמהאה ענקי ויורה אותו ובכך מתכנן להשמיד את כל מערכת השמש. גוהאן, כשידו השמאלית שבורה, יוצר קאמהאהמהאה ביד אחת ויורה אותה על סל. יש קרב אדיר בין הקאמהאהמהאה של שניהם. כשגוהאן עומד להפסיד, גוקו מופיע כרוח ומעודד את גוהאן לא לוותר ולשחרר את כל הכעס שלו וביחד עם אביו, גוהאן מצליח להגדיל את הקאמהאהמהאה שלו ולהרוג את סל.

לאחר מכן, כל החבורה הולכת למקדש של קאמי ומזמנים את שנרון מהדרגון בול. קרילין (שהתאהב באנדרואיד 18) מבקש משנרון להפוך את אנדרואיד 18 לאנושית, אך משום שכוחם של האנדרואידים עולה על שנרון הוא לא יכול לעשות זאת וקרילין מבקש במקום להוציא את חומר הנפץ מהאנדרואידים. כשהחבורה רוצה להחזיר את גוקו לחיים, גוקו מתקשר איתם ואומר להם לא להחזיר אותו וכדאי שהוא יישאר בעולם הבא וגוהאן עכשיו יהיה שומר כדור הארץ. טראנקס (שהתחזק בהרבה מאז הקרב נגד סל) חוזר לציר הזמן שלו בעתיד, מחסל את 17 ו-18, ולאחר מכן את סל הבלתי מושלם של אותו ציר הזמן, בכך הוא מציל את עולמו.

סאגת בו[עריכת קוד מקור | עריכה]

7 שנים לאחר מותו של סל, גוקו עדיין בעולם הנשמות לאחר שנהרג בקרב נגד סל, גוהאן הזניח את האימונים והפך לתלמיד תיכון מחונן, ומקיטה המשיך באימוניו בשביל להיות יותר חזק מגוקו. טראנקס וגוטן, בניהם של מקיטה וגוקו בהתאמה גדלו וקרילין נשוי לאנדרואיד 18 ולהם יש ילדה.

העלילה מתחילה בגוהאן, שעוצר פושעים תוך הסתרת זהותו עד לחשיפתו על ידי וידל, בתו של מר שטן, שמאלצת אותו להירשם לטורניר אמנויות לחימה. גוקו חוזר לכדור הארץ ליום אחד וגם הוא וכל שאר לוחמי ה-Z משתתפים. במהלך הקרב של גוהאן הוא מתבקש להפוך לסופר סאיין 2 ועושה זאת, והאנרגיה שלו נשאבת על ידי ספופוביץ', שעובד תחת באבידי, קוסם מרושע שמנסה להחיות מפלצת רבת עוצמה - מאג'ין בו. תחת הדרכתו של הקאיושין, אל הקאיו העליון של הגלקסיה, עוקבים לוחמי ה-Z אחרי ספופוביץ' לספינתו של באבידי, שם הם נלחמים נגד 3 לוחמים. מקיטה הביס את הראשון, גוקו הביס את השני וגוהאן נלחם בשוויון עם השלישי. לאחר מכן, הלוחם השלישי (דאבורה) מציע לבאבידי להשתלט על מקיטה דרך חלקו הרשע. באבידי עושה זאת ומצליח, אף על פי שמקיטה לא ציית לכל פקודותיו. מקיטה נלחם בגוקו בשוויון, ואז נלחם במאג'ין בו, משמיד את עצמו בתקווה להשמיד גם את בו - ונכשל, לא לפני שבו הרג את דאבורה וכמעט הרג את גוהאן.

גוקו מלמד את גוטן וטראנקס את טכניקת המיזוג שלמד מבני גזע המטאמור בעולם המתים, ונלחם במאג'ין בו בצורת סופר סאיין 3. אחר כך, בעת התקף זעם, בו מתפצל לחצי הטוב והרע שלו. החצי הרע אוכל את החצי הטוב והופך לסופר בו (הצורה החזקה ביותר של בו במנגה). במקביל גוטן וטראנקס מתאמנים בחדר הזמן והנשמה, ולאחר מכן נלחמים בסופר בו כגוטנקס (המיזוג שלהם) עם פיקורו, עד שמיזוגם נוטרל. גוהאן גם נלחם בו אבל זה נגמר בזה שבו שאב את גוהאן, פיקולו וגוטנקס. גוקו ומקיטה (שהובא מעולם המתים) מתמזגים לויג'יטו, שחזק יותר מבו, ומצליח להיכנס לגופו של בו מבלי להישאב על ידו. בפנים הוא ניתק מגופו את בו הטוב ואת שאר חבריו, והפך את בו לקיד בו (Kid Buu), המוצהרת כצורה הכי מסוכנת שלו. קיד בו משמיד את כדור הארץ מיד לאחר מכן, אך גוקו, מקיטה, דנדה ומר שטן ניצלים ברגע האחרון על ידי הקאיושין.

באותו הזמן תושבי כוכב נאמק אוספים את כל כדורי הדרגון בול כדי להחזיר את כדור הארץ ולהחזיר לגוקו את כוחו. בסופו של דבר גוקו משתמש בגנקי דאמה שניזונה מאנרגיה של חבריו וכל תושבי כדור הארץ כדי להרוג את קיד בו. בו הטוב נשאר לחיות עם מר שטן.

10 שנים לאחר מכן, מתרחש טורניר באמנויות לחימה ה - 28 מגיע ועמו מגיע גם יריב חדש - אוּבּ, שהוא למעשה קיד בו שנולד מחדש. אוב מתגלה כיריב עוצמתי, נלחם נגד גוקו אך הקרב נפסק כאשר גוקו מציג את עצמו בפניו, מחליט לקחת אותו תחת חסותו כתלמיד ולאמן אותו.

ייצור ושידור הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קאזוהיקו טורישימה, העורך של אקירה טוריאמה לד"ר סלומפ והמחצית הראשונה של דרגון בול, הרגיש שהדירוגים של סדרת הטלוויזיה הולכים ופוחתים בהדרגה, וההשערה שלו שמאחר שהסדרה נוצרה על ידי אותה הפקה של ד"ר סלומפ, סדרה שהייתה הומוריסטית. טורישימה אמר כי הדימוי של הסדרה באותם ימים היה "חמוד ומצחיק" והיה חסר הטון רציני יותר שקיים בסדרה החדשה, ולכן ביקש האולפן לשנות את ההפקה. לאחר שהתרשם מעבודתם על חוברות הקומיקס 'סיינט סאייה', הוא ביקש מהבמאי קוזו מורישיטה והסופר טאקאו קויאמה כדי לעזור "לאתחל מחדש" את דרגון בול, ולשנות אותה ולהתחיל לעקוב אחר התפתחותו של גוקו בחייו הבוגרים. והועלתה הצעה כי סיום סדרת הטלוויזיה הראשונה ויצירת סדרה חדש יביא יותר כסף לקידום, הצעה זו יצרה למעשה את דרגון בול Z[6]

שמה החדש של הסדרה הוצעה על ידי אקירה טוריאמה משום ש Z היא האות האחרונה של האלפבית והוא רצה לסיים את הסדרה משום שנגמרו לו הרעיונות עבורה (אם כי למרבה האירוניה, סדרת ההמשך תימשך זמן רב יותר במספר הפרקים מאשר סדרה ראשונה)[7].

דרגון בול Z הותאם ל-325 הפרקים של סדרת המנגה אשר פורסמה במגזין 'וויקלי שונן ג'אמפ' מ-1985 עד 1995. הסדרה שודרה לראשונה ביפן בערוץ הטלוויזיה פוג'י ב 26 באפריל 1989, באותו שעה שבה שודרה בעבר הסדרה הראשונה של דרגון בול, וכללה 291 פרקים עד לסיומה ב -31 בינואר 1996[8].

מכיוון שאקירה טוריאמה המשיך לכתוב את המאנגה תוך כדי ההפקה של סדרת הטלוויזיה, התווסף לדרגון בול Z חומר מקורי שלא היה קיים במאנגה, כולל התארכות קטעים מסוימים או הוספת חדשים, ואף הוספת מתקפות חדשות ודמויות שלא נכחו במאנגה. לדוגמה, טוריאמה התבקש ליצור דמות נוספת עבור גוקו במהלך אימוניו עם המלך קאיו, וכתוצאה מכך נוצרו הדמויות 'קריקט' 'וגרגורי'. קטעים אלו קרויים בקרב צופי האנימה כקטעי "פילר" (מאנגלית: Filler)

במהלך ההפקה, הוטל על המדבבים לשחק דמויות שונות ולעבור בין תפקידים לפי הצורך. המדבבים לא הצליחו לרשום את השורות של כל דמות בנפרד בגלל תזמון הדיאלוג הקרוב והצורך של ההקשר עם הקטע המדובב. כאשר נשאלה מסקו נוזאווה, מדבבת קולותיהם של הדמויות גוקו, גוהן וגוטן, אם המעברים התכופים בין הדמויות היו קשים, ענתה שלא, וכי היא הצליחה להחליף תפקידים כאשר ראתה את הדמות שהיא צריכה לדבב. היא אמנם הודתה שבתקופות שבהן היו מפיקים שני סרטים בשנה וספיישלים לטלוויזיה בנוסף לסדרה הרגילה, לעיתים הייתה לה רק אפשרות לראות את קטע הדיבוב לראשונה בזמן ההקלטה, מה שגרם לאי דיוקים קטנים בביצועים שלה.

דרגון בול קאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש פברואר 2009, הודיעה טוי אנימציה כי היא תתחיל לשדר גרסה חדשה של דרגון בול Z כחלק חגיגות ה -20 של הסדרה. שידור הבכורה של הסדרה ביפן היה בערוץ Fuji TV ב-5 באפריל 2009, תחת הכותרת 'דרגון בול קאי'. הסיומת קאי (改 「か い」) בתרגום חופשי לעברית פירושה "מעודכן" או "שונה" ומשקף את השיפורים והתיקונים של סדרה ביחס לזו המקורית. [2 הסדרה החדשה כללה שידור באיכות גבוהה יותר, בנוסף לשירי פתיחה וסיום מעודכנים, מוזיקה חדשה, ו גרסאות מחודשות של קטעי מוזיקה מקוריים. כל התוספות וכל הקטעים שהיו בדרגון בול Z ולא היו קיימים במאנגה (ה"פילרים") הוסרו על מנת שהעלילה תהיה דומה יותר לזו של המאנגה. מאוחר יותר הסביר טורשימה את מקורותיה של קאי; חברת הצעצועים בנדאי התקשה להגדיל את המכירות של פריטי הסדרה ושאלה האם ניתן ליצור סדרת המשך לדרגון בול Z, אבל טוריאמה סירב ליצור סיפור חדש. משהבין כי הוספו סצינות לסדרה כדי שלא להגדיל את המרחק בין הסדרה לבין המאנגה על מנת שלא לפגוע בקצב הסדרה, חשב טורישימה שבאמצעות חיתוך של אותם קטעים כך ייצג בנאמנות המאנגה. הוא אמר שהביקורות על דרגון בול קאי הייתה חיובית. בעקבות שידור הסדרה הוציאה בנדאי משחק קלפים.

חלקה הראשון של הסדרה הסתיים בשידורה של סאגת האנרואידים, לעומת הסדרה המקורית שכללה גם את מאג'ין בו. במקור דרגון בול קאי תוכנן לכלול 98 פרקים, עם זאת, בשל רעידת האדמה והצונמי בסנדאי, יפן, הפרק האחרון של דרגון בול קאי לא שודר והסדרה הסתיימה בפרק 97 ב -27 במרץ 2011. פרק 98 שוחרר ישירות ביפן ב-2 באוגוסט 2011.

החלק השני של הסדרה, שמכסה את עלילת סאגת מאג'ין בו ומונה 61 פרקים, שודר ביפן בין אפריל 2014 ליוני 2015. בסך הכל, מונה דרגון בול קאי 159 פרקים ביפן ו-167 פרקים מחוץ ליפן, לעומת 291 ב-Z.


מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחין השירים של דרגון בול Z היה שונסוקה קיקוצ'י. שיר הפתיחה של 199 הפרקים הראשונים הוא "Cha-La Head-Cha-La" בביצוע Hironobu Kageyama. שיר הפתיחה השני ששימש עד סוף הסדרה הוא "We Gotta Power" שבוצע גם הוא על ידי Kageyama.

שיר הסיום עבור 199 פרקים הראשונים הוא "Detekoi Tobikiri Zenkai Power!", בביצועה של מאנה. שיר הסיום השני הוא "Bokutachi wa Tenshi Datta" (ביפנית:僕達は天使だった, ובתרגום חופשי לעברית "היינו מלאכים") ושודר עד סוף הסדרה. השיר בוצע על ידי Kageyama.

שיר הנושא של דרגון בול קאי הולחן על ידי קנג'י ימאמוטו (Kenji Yamamoto). שיר נושא הפתיחה, "Dragon Soul", ושיר הסיום הראשון "Yeah! Break! Care! Break!" ששימש ל -54 הפרקים הראשונים, מבוצעים על ידי טאקאיושי טנימוטו (Takayoshi Tanimoto). השיר סיום השני, המשמש מפרקים 55–98, הוא "Kokoro no Hane" (心 の 羽 根, "כנפיים של הלב") בביצוע להקת AKB48.

ב -9 במרץ 2011 הודיעה טוי, כי בשל בעיות של זכויות יוצרים בשיר הנושא שהולחן על ידי ימאמוטו, תוחלף המוזיקה לפרקים הנותרים ולשידורים חוזרים של פרקים קודמים. מאוחר יותר דווח כי פרט לפרקי הפתיחה והסגירה של הסדרה, היצירה של ימאמוטו תוחלף בשירים של Shunsuke Kikuchi מ- דרגון בול Z.


קלטות ומדיה נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינת המוצא[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביפן, דרגון בול Z לא זכתה לשחרור וידאו ביתי עד 2003, שבע שנים לאחר סיום הסדרה.

צעצועים ואביזרי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרצ'נדייז של דרגון בול Z נחשב כהצלחה גדולה אף לפני שידור הסדרה באמריקה שהוביל לחשיפה נרחבת לסדרה, עם יותר מ -3 מיליארד דולר במכירות בשנים 1996–2000. בשנת 1996, המותג דרגון בול Z הרוויח כ-2.95 מיליארד דולר במכירת הסחורות ברחבי העולם. נכון לינואר 2012, מוצרים של דרגון בול Z הרוויחו 5 מיליארד דולר במכירות מרצ'נדייז ברחבי העולם.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דרגון בול Z, באתר www.ishim.co.il
  2. ^ כולל פרקי הפילר 108-117 שעוסקים בגארליק ג'וניור (שומי גארליק)
  3. ^ כולל פרקי הפילר 195-199
  4. ^ בסרט דרגון בול סופר: ברולי מתגלה כי שני סאיאנים נוספים נמלטו מהכוכב לפני השמדתו.
  5. ^ "צוות גינאו" בדיבוב העברי
  6. ^ Ollie Barder, Kazuhiko Torishima On Shaping The Success Of 'Dragon Ball' And The Origins Of 'Dragon Quest', Forbes (באנגלית)
  7. ^ "Shonen Jump", הירויוקי נאקאנו, 2003, עמ' 92-97
  8. ^ Clements, Jonathan, 1971-, The anime encyclopedia : a guide to Japanese animation since 1917, Stone Bridge Press, 2006, עמ' 101-102