דרגון בול Z: סופר אנדרואיד 13

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דרגון בול Z: סופר אנדרואיד 13
ドラゴンボールZ 極限バトル!!三大超サイヤ人
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "דרגון בול Z"
בימוי דייסוקה נישיו
הופק בידי צ'יאקי אימדה
טומיו אנזאי
תסריט טקאו קויאמה עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה שיניצ'י פוקומיצו
מוזיקה שונסוקה קיקוצ'י עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום טושיהארו טאקיי
מדינה יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה טואי אנימציה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה טואי
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה יפןיפן11 ביולי 1992
ארצות הבריתארצות הברית4 בפברואר 2003
משך הקרנה 46 דקות
שפת הסרט יפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פנטזיה, אנימה, אמנויות לחימה
הכנסות 2.55 מיליארד ין (ביפן)
סרט קודם דרגון בול Z: שובו של קולר
סרט הבא דרגון בול Z: ברולי: הסופר סאיין האגדי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דרגון בול Z: סופר אנדרואיד 13אנגלית: Dragon Ball Z: Super Android 13!, ביפנית: ドラゴンボールZ 極限バトル!!三大超サイヤ人) הוא סרט קולנוע יפני מסוגת האנימה. את הסרט ביים דייסוקה נישיו. היה זה הסרט השביעי המבוסס על הסדרה "דרגון בול Z".

הסרט יצא לאור בבתי הקולנוע היפניים ב-11 ביולי 1992, ולאחר מכן עשתה גרסה אנגלית את דרכה אל בתי הקולנוע בצפון אמריקה ב-4 בפברואר 2003. הסרט גם דובב לעברית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל עם מותו של המדען המטורף ד"ר ג'ירו מ"צבא הסרט האדום" מידי יצירי כפיו, האנדרואידים שמספרם 17 ו-18, מאורע המוזכר גם במאנגה המקורית. עם זאת, מתגלה כי הדוקטור העביר את תודעתו למחשב אשר ממשיך בסוד לייצר אנדרואידים חדשים על מנת להגשים את מטרתו - לנקום בסון גוקו ולשעבד את האנושות.

גוקו וחבריו מבלים ביום כיף בקניון כשלפתע שני יצורים מסתוריים מגיחים ומחוללים מהומה. השניים מאתרים את מיקומו של גוקו בקניון ומשתמשים במתקפת אנרגיה על מנת להשמיד את המקום בו הוא נמצא ולהרוג אותו, אך גוקו וחבריו מצליחים לשרוד את המתקפה ולהציל את יתר הנוכחים. השניים מציגים את עצמם כאנדרואידים מספר 14 ו-15 ותוקפים את גוקו ישירות לפני שטראנקס העתידי מתערב. גוקו מציע לשני האנדרואידים להגיע למקום ריק מאדם על מנת להמשיך את הקרב מבלי לפגוע בחפים מפשע, והם מסכימים ועפים אל שממה קוטבית סמוכה.

גוקו וטראנקס פונים להלחם באנדרואידים כאשר לפתע מגיח אנדרואיד שלישי, אנדרואיד 13. אנדרואיד 13 מסביר להם כי הוא ושותפיו נוצרו על ידי המחשב של ד"ר ג'ירו ותוכנתו על מנת להשלים את משימתם לנקום בגוקו אשר השמיד את צבא הסרט האדום לפני שנים רבות. שלושת האנדרואידים גוברים בקלות על גוקו וטראנקס ומצויים בחסרון מספרי לעומת האנדרואידים, כאשר לפתע מופיע וג'יטה ומצטרף לקרב כנגד האנדרואידים בנימוק שרק לו "יש את הזכות להרוג את גוקו". בסופו של דבר, שלושת הלוחמים הופכים ל"סופר סאיין". בעזרת כוח זה, מצליחים טראנקס ווג'יטה להשמיד את 14 ו-15 בזמן שגוקו מצליח לגבור על 13, הודות לפיקורו שאף הוא הופיע בזירה. ברגע ש-13 מבין ששותפיו הושמדו, אוסף 13 את חלקיהם ההרוסים של 14 ו-15 בעזרת טלקינזיס ומספח אותם לגופו, ובכך משתנה לצורה חזקה ועוצמתית בהרבה - סופר אנדרואיד 13.

סופר 13 גדל הגוף מתגלה כחזק וחסון בהרבה מצורתו הרגילה, גובר בלי מאמץ על נסיונותיהם של גוקו, וג'יטה, פיקורו וטראנקס ומכה בהם מכות רצח. לאחר שהוכה קשות על ידי 13, מבין גוקו שאין מנוס אלא לאסוף אנרגיה מהיצורים החיים שבעולם על מנת ליצור את כדור ה"גנקי דמה" (ספיריט בומב). בזמן ששותפיו מסיחים את דעתו על מנת להרוויח זמן עבור גוקו, מבין סופר 13 מה גוקו רוצה לעשות ומנסה לעצור אותו אך פיקורו מתערב ומאפשר לגוקו להפוך שוב לסופר סאיין, לספוח אל גופו את האנרגיה של כדור ה"גנקי דמה" ולהשתמש בה על מנת להשמיד את 13. בזמן ש-13 מושמד, המחשב של ג'ירו מושמד אף הוא.

בסיום הסרט, נראה כי החבורה חוגגת את תבוסתו של האנדרואיד פרט לפיקורו ווג'יטה, שמעדיפים להתבודד על קרחון הרחק אחד מהשני.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות מדבב ביפנית מדבב בעברית מדבב באנגלית
סון גוקו מאסאקו נוזאווה אבי מאיר וענונו שון שמל
סון גוהאן תובל שפיר סטפני נדולני
פיקורו טושיו פורוקאווה צביקה שוורצברג כריסטופר ר. סאבאט
וג'יטה (מקיטה) ריו הוריקאווה עמי מנדלמן
טראנקס העתידי טאקאשי קוסאו לירון לב אריק וייל
קרירין מאיומי טאנאקה שמחה ברבירו סאני סטרייט
צ'יצ'י נאוקו וטאנאבה אורלי טרי סינתיה קראנז
אולונג נאוקי טאטסוטה חנן רוזן בראד ג'קסון
אנדרואיד 13 קאזויוקי סוגאבה אלי לולאי צ'אק הבר
אנדרואיד 14 היסאו אגאווה ניר רון כריס רג'ר
אנדרואיד 15 טושיו קוביאשי יורם יוספסברג ג'וש מרטין
ד"ר ג'ירו קוג'י יאדה מיכה אוזין סליאן קנט ויליאמס
מאסטר רושי קוהיי מיאוצ'י דב רייזר מייק מקפארלאנד
קריין ג'וג'י יאנאמי קייל הרברט

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היות שהסרט הופק כמעט במלואו על ידי אולפני טואי, הוא איננו מבוסס על המאנגה "דרגון בול" שכתב אקירה טוריאמה. על כן הוא לא נחשב כחלק מהקאנון העלילתי של יקום דרגון בול, ולכן קשה למקם את אירועי הסרט על ציר הזמן הרשמי של הזיכיון. על פי המגזין Daizenshuu 6[1] שיצא ביפן על ידי טואי, עלילת הסרט מתרחשת בתקופה שלאחר החלמתו של גוקו מווירוס הלב שתקף אותו בתחילת סאגת האנדרואידים, אך לפני שסל הגיע לצורתו המושלמת. במאנגה ובאנימה המקורית, בתקופה זו שלושת הדמויות הראשיות - גוקו, טראנקס העתידי ווג'יטה - מתאמנות ב"חדר הזמן והנשמה", דבר הסותר את אירועי הסרט. על כן, רומז המגזין כי אירועי הסרט מתרחשים ביקום מקביל.

בסרט זה ניכרים הבדלים משמעותיים בין הדיבוב היפני המקורי לבין הדיבוב האנגלי בהפקת אולפני FUNimation מטקסס. בדיבוב האמריקני, התווספו דיאלוגים רבים לדמותו של אנדרואיד 13, והוא אף מתנהג ומדבר כמו "רדנק" אמריקני טיפוסי ומשתמש בסלנג אמריקני תואם[2]. לעומת זאת, ביפנית (ובדיבוב העברי בהתאמה) אנדרואיד 13 מפגין פחות רגשות ומדבר הרבה פחות, וכאשר הוא כן מדבר, הוא מדגיש לרוב את מטרתו להרוג את גוקו.

הפסקול עבור המקור היפני הולחן על ידי שונסוקה קיקוצ'י, שהלחין את המוזיקה גם עבור שאר האנימה. הפסקול של קיקוצ'י נשאר כמו שהוא גם בדיבוב העברי. המוזיקה של הדיבוב האנגלי של Funimation הולחנה על ידי מארק מנזה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Daizenshuu 6: Movies & TV Specials, 1995
  2. ^ Android 13, Dragon Ball Wiki (באנגלית)