עמותת מיל"ה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרכז ישראלי למקהלות ולחבורות זמר - מיל"ה
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות כל הארץ
מייסדים דורון שנקר, יאיר קלינגר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברים כ-1600 (נכון ל-2022)
יושב ראש עדי רון
מנכ"ל רון גנג
עובדים רחלה רוזנברג, קרן גזית-רוטמן
תקופת הפעילות 1999–הווה (כ־25 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המרכז הישראלי למקהלות ולחבורות זמר (או בשמו המקוצר - מיל"ה[1]) הוא עמותה מלכ"ר שנוסדה בשנת 1999. שמה של העמותה הוא במקורו ראשי תיבות של שמה המלא, אך זהו גם הלחם בסיסים מלא של שמות התווים "מי" ו"לה", המתאר באופן סמלי את הקשר של הארגון לעולם המוזיקה. גם בסמליל (לוגו) העמותה נעשה שימוש ויזואלי בסימני תווים.

עמותת מיל"ה היא ארגון הגג הגדול בתחומו בישראל, שחברים בו מיטב המנצחים - מרביתם גם מעבדים מוזיקליים - וכן חברי חבורות זמר, הרכבים קוליים ("אנסמבלים") ומקהלות מכל רחבי הארץ, כאשר המכנה המשותף לכולם הוא ביצוע שירה ווקאלית בהרמוניה קולית, בדגש לשימור הזמר העברי וביצועים מחודשים לשירים ישראליים בעיבודים מקוריים.

מטרות העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלאת הרמה המקצועית של מנצחים והרכבים חובבים; חשיפה והגדלת המודעוּת לשירת המקהלה בפני קהלי יעד נרחבים בארץ ובחו"ל; יצירת שיתופי פעולה עם מקהלות וארגונים דומים בחו"ל; עידוד והפצת יצירות ועיבודים מקוריים; קבלת הכרה ותמיכה ממוסדות שלטון; הרחבת פלח השוק הצעיר בתחום.

הקמת העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון לייסד את עמותת מיל"ה נולד מכורח מציאות שהתהוותה בעקבות שינויים שחלו ב-1994 בהסתדרות העובדים והתארגנות מחדש ל"ההסתדרות החדשה". עד אז היה קיים בהסתדרות מדור מיוחד, שטיפל בענייני המקהלות והמנצחים, שעמדו בראשו הנרי קלאוזנר ז"ל - ולאחר פרישתו רפי פסחזון ז"ל, רפאל (רפי) זליג ולבסוף אריה לבנון.

כאשר התקבלה ההחלטה לסגור לחלוטין את המדור, מספר מנצחים - בעצה אחת עם הנרי קלאוזנר ועופר טוריאל (שהיה אז המפקח הכללי של החינוך המוזיקלי במשרד החינוך) - פתחו ביוזמה להקמה של ארגון מקהלות עצמאי.

בתחילת הדרך נעשו מאמצים להקים ארגון משותף לחבורות זמר ולמקהלות, אך המנצחים מהתחום הקלאסי העדיפו להקים ארגון נפרד ממנצחי חבורות הזמר. אחד הבולטים שדחפו להקמת הארגון בקרב קבוצת מנצחי חבורות הזמר היה דורון שנקר, שגם נבחר לתפקיד יושב הראש הראשון של מיל"ה במעמד יסוד העמותה בשנת 1999. בראשיתה של עמותת מיל"ה שימש היו"ר גם כמנכ"ל וכך במשך עשר שנותיה הראשונות.

שינויים ארגוניים ומינויים בעמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2009 הוחלט לבצע רה-ארגון בעמותה ולפצל את תפקידי יו"ר ומנכ"ל. נקבע תקנון חדש, הוקם ועד נבחר, הכולל 5 מנצחים, 4 זמרים ו-3 נציגי ציבור, וכן הוחלט על קיום בחירות לוועד המנהל של העמותה מדי שנתיים.

דורון שנקר המשיך בפעילותו כמנכ"ל העמותה ויאיר קלינגר שימש כיו"ר.

ב-2011 נבחר עו"ד אבי פרידמן לתפקיד היו"ר וכיהן בתפקיד למשך שתי קדנציות (4 שנים).

ב-2012 פרש דורון שנקר מתפקידו כמנכ"ל. כמחליפו נבחר רון גנג (שממלא את התפקיד גם כיום).

ב-2015 נבחר עו"ד אבי שיינמן לתפקיד היו"ר.

ב-2017 עו"ד אבי פרידמן נבחר מחדש לתפקיד היו"ר, כיהן בו שוב שתי קדנציות רצופות והחליט שלא להציג את מועמדותו בשלישית.

בבחירות לוועד המנהל של העמותה שהתקיימו בסוף 2021, ונערכו לראשונה במתכונת מקוונת - נבחר לתפקיד היו"ר עדי רון, מנצח ומעבד מוזיקלי.

פעילויות העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה מקיימת אירועים רבים בעלויות מסובסדות לחבריה, לרבות סדנאות עם אמנים מתחום השירה הווקאלית, הופעות בפסטיבלים ברשויות המקומיות (כגון "הזמריה" בעכו), כנסי מקהלות, מפגשי הרכבים, ערבי מחווה ליוצרים, מנצחים ומעבדים, ערבי זמר ועוד. על איגרת המידע של העמותה מנויים מעל 3,000 איש.

העמותה פועלת בעיקר בזכות הירתמות מתנדביה ומתנדבותיה, רובם ככולם זמרים וזמרות מהרכבים החברים בעמותה, חלקם פעילים במיל"ה מאז הקמתה.

משרד התרבות והספורט מכיר בחשיבות פעילויותיה של העמותה ומעניק לה תמיכות מתקציב המדינה.

משנת 2018, עמותת מיל"ה ואיגוד אמ"י (אגודת אמני ישראל) משתפים פעולה ביניהם. כלל חברי מיל"ה מוכרים כחברי אמ"י, כמו כן חבורות הזמר והמקהלות לוקחות חלק באירועים רבים שאמ"י יוזמת.

אירועים מרכזיים וציוני דרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה מקיימת כנס שנתי, המתקיים מדי ינואר במסגרת סוף-שבוע (חמישי, שישי ושבת) הכולל לינה ואירוח מלא, הופעות הרכבים, הופעות מקור, אמנים אורחים וסדנאות מקצועיות. עד שנת 2014 קיימה מיל"ה את "זמר סובב כנרת", לאחר מכן התקיימו שני כנסים באילת; משנת 2017 מתקיים "סובב ים המלח" במלונות נבחרים בנווה זוהר.

העמותה שמה דגש על קיום אירועים בפריפריה ושילוב תכנים נוספים, כגון סיור או הופעת אמן אורח. בין האירועים השנתיים ניתן לציין את "חנוכה בטירת כרמל", "קיץ מוזיקלי בקצרין", "צלילים באחוזת דוברובין" (ביסוד המעלה) ו"שבת שירה בעין גדי".

מדי חודש מרץ מקיימת מיל"ה סדרת מופעים בשם On Stage Israel, בהן משתתפות גם מקהלות אורחות מחו"ל. כמו כן חידשה העמותה את המסורת השנתית לקיום התחרות הארצית "סולם מיל"ה"[2], בה מדורגים ההרכבים בסטנדרטים של ארגון האינטרקולטור (Interkultur) העולמי, בפני שופטים מחו"ל.

בשנת 2021 התקיים לראשונה האירוע "שרים ביבנה", שבו השתתפו כ-20 הרכבים.

העמותה עורכת מופעים פתוחים לקהל באתר ההנצחה גבעת התחמושת בירושלים. בעבר התקיימו מופעים פתוחים גם במערת הפעמון שבגן הלאומי בית גוברין - מרשה אך הם הופסקו בשנת 2019 בשל סכנת בטיחות.

פרויקטים מרכזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013 הוקם פרויקט ייעודי של נבחרת זמרים מהרכבים קוליים שונים, תחת השם "ווקאלוסיטי". לאחר סבב ההופעות המוצלח הוחלט להמשיך ולקיים את המסגרת, שבמשך הזמן הפכה להרכב עצמאי.

בשנת 2016 הקימה העמותה הרכב גוספל בשם "קול & סול" (Kol & Soul), בהשראתו של מנצח הגוספל ז'ואה אמיר מצרפת. ההרכב מונה כ-30 זמרים וזמרות, הרפרטואר שלו כולל שירים ספיריטואליים וישראליים בעיבודי גוספל מיוחדים.

כמו כן, מיל"ה מרכזת את פרויקט "הזמיר ישראל", שלוחה של רשת מקהלות "הזמיר" העולמית הכוללת עשרות מקהלות של נוער יהודי בגילאי 14 עד 18 בארצות הברית ובישראל. לפרויקט יש 10 סניפים - בכרמיאל, בית שאן, ירושלים, השרון, אשקלון, אופקים, ירוחם, דימונה, גן יבנה וטירת הכרמל.

בתקופת הקורונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 2020 עד 2021, בתקופת התפרצות מגפת הקורונה בישראל ספג עולם התרבות מכה קשה ובתוכו גם עולם המקהלות וחבורות הזמר. עמותת מיל"ה, שנפגעה קשות בשל ביטול האירועים אליהם התחייבה תקציבית, הצליחה לשרוד את המשבר באמצעות ניהול תקציבי הדוק, ואף פעלה לטובת חבריה - סייעה להכיר בהרכבים החברים בעמותה כאמנים חברי אמ"י - שהורשו לקיים חזרות בתנאים מגבילים; קיימה עשרות פעילויות ומפגשים שכונו "זוּמִילָ"ה" באמצעות אפליקציית zoom ועודדה מנצחים לפעול אף הם באמצעים מקוונים; וכן קיימה מספר מופעים מצולמים ללא קהל תחת הכותרת "שרים ומצטלמים" בבית מזרח-מערב יפו, בבית פליציה בלומנטל בתל אביב ובבית לחם הגלילית, בהם השתתפו עשרות הרכבים.

פעילות קהילתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה מארגנת ומתאמת עשרות הופעות בבתי אבות, דיור מוגן, מעונות ומועדוני גמלאים תחת הכותרת "מקהלה לקהילה", ללא עלות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קיימות מספר עמותות רשומות בישראל המשתמשות באותו צירוף פופולרי כראשי תיבות.
  2. ^ סולם מיל"ה, באתר עמותת מיל"ה, פרטים על התחרות, הכללים ואופן מתן הציונים