פורטל:מדעי החברה/הידעת?/167

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חינוך:

סמלילהּ הראשון של הטלוויזיה החינוכית (אז, "המרכז לטלוויזיה לימודית"), כיחידת סמך של משרד החינוך, בשנים 1969–1996. ניתן לראות שדפי הספר יוצרים בצורתם את האותיות ט' ול' שהן ראשי תיבות של המילים "טלוויזיה לימודית". עם תחילת עידן הכבלים בשנת 1992, הסמליל הופיע לראשונה כ"סמליל ערוץ" בפינת המסך.
סמלילהּ הראשון של הטלוויזיה החינוכית (אז, "המרכז לטלוויזיה לימודית"), כיחידת סמך של משרד החינוך, בשנים 19691996. ניתן לראות שדפי הספר יוצרים בצורתם את האותיות ט' ול' שהן ראשי תיבות של המילים "טלוויזיה לימודית". עם תחילת עידן הכבלים בשנת 1992, הסמליל הופיע לראשונה כ"סמליל ערוץ" בפינת המסך.

ערוצי הטלוויזיה הראשונים בעולם, ששידרו באופן קבוע, עם לוח שידורים מתוכנן מראש, נפתחו בראשית שנות ה-40 של המאה ה-20. מדינת ישראל, שקמה בסוף שנות ה-40, לא מיהרה להקים תחנות טלוויזיה. התחנה הראשונה בישראל, הטלוויזיה החינוכית הישראלית, החלה בשידורים סדירים רק בשנת 1966. היא מומנה מתקציב משרד החינוך, ובעשורים הראשונים לפעילותה שדרה כמעט ורק תכנים לימודיים מובהקים. ב-1968 הוקם הערוץ הראשון (שמומן באגרת הטלוויזיה), ושידר בתחילת דרכו רק למשך שלוש שעות ביממה. שידור זה כלל חצי שעה של חדשות בעברית וחצי שעה של חדשות בערבית. כך שלמעשה, עד שנות ה-70, כמעט ולא היה בישראל בידור טלוויזיוני. תפקידו הטלוויזיוני הראשון של דודו טופז, שמוכר להרבה ישראלים כבדרן, היה מורה לאנגלית.

כלכלה:

מרכז הקניות שהיה פטור ממס בשל חוסר שלטון מוניציפלי
מרכז הקניות שהיה פטור ממס בשל חוסר שלטון מוניציפלי

במהלך המאה ה-19, כשהקרקע סביב שיקגו חולקה לטריטוריות שלטון מקומי, בין העיירות והכפרים בסביבה, אזור מיוער קטן, קרוב לחוף ימת מישיגן, נשמט מהחלוקה, ונותר בלא שום אחריות מוניציפלית. תחילה, זה לא הפריע לאיש. אולם כאשר המכוניות הפרטיות הפכו לנפוצות, הדברים השתנו. באזור זה, שנקרא בפי העם No Man's Land (ארצו של אף אחד / שטח הפקר), קם אחד ממרכזי הקניות הראשונים בארצות הברית, שבו טבעת של חנויות הקיפה מגרש חנייה גדול. העסקים שם פרחו, לא רק בשל הקדמה, אלא גם בשל העובדה, שאיש לא גבה שם ארנונה מהסוחרים. בשנת 1942, האזור סופח לפרוור וילמט, אחרי שנים של מאבקים משפטיים, ואחרי שהפוליטיקאים של היישובים הסמוכים מנעו ממכבי האש שלהם, להגיע למקום כדי לכבות שרפה.