פורטל:רכבת ישראל/אקטואליה/ארכיון/2008/יוני 2008

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יוני 2008[עריכת קוד מקור]

  • 30 ביוני 2008
קו הרכבת המהיר לירושלים ממשיך להיתקל בהתנגדויות - מעבר לפגיעה הסביבתית בנחל יתלה, מתלוננים תושבי מסילת ציון כי עודפי העפר שיפונו מאתרי כריית המנהרות בקו יוטמנו בקרבת יישובם, ובכך תיפגע בריאותם. החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, הקרן הקיימת לישראל והמשרד להגנת הסביבה פנו לחברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה להשתדל למצוא חלופות לתוכנית הנוכחית שביצועה יביא להרס נופי ואקולוגי של הגן הלאומי הרי יהודה. (אתר "Local ירושלים" - 30 ביוני 2008)
המשרד להגנת הסביבה ורכבת ישראל הסכימו כי עבודות התשתית של הרכבת יבוצעו תוך שימוש בחומרי גלם ממוחזרים. בכל עבודת בנייה של הרכבת לפחות חמישית מחומרי הגלם יהיו ממוחזרים. מיחזור פסולת בניין בצורה זו יוזיל את עלויות החציבה של חומרי גלם חדשים בכ-30%. (אתר "גלי צה"ל" - 30 ביוני 2008)
  • 29 ביוני 2008
במהלך הקיץ יבוצעו עבודות תחזוקה בכל מסילות רכבת ישראל בעלות של כ-30 מיליון ש"ח. בשל העבודות יחולו שיבושים בתנועת הרכבות. עבודות התשתית כוללות שיפור של קטעי מסילה (בין תחנת הרכבת רמלה לירושלים, במסילת הדרום ובמסילת החוף בין חיפה לתל אביב), הנפת קורות לגשרי רכבת בין תחנת הרכבת התפעולית נען לבין קריית גת, גיזום צמחייה, ניקוי רבד והסדרת תעלות ניקוז בין תחנת הרכבת חדרה מערב לבין חיפה. מרכבת ישראל נמסר, כי העבודות יאפשרו את הגברת מהירות הנסיעה וישפרו את רמת הבטיחות של הנוסעים. כמו כן נמסר, כי הנוסעים מתבקשים לשקול היטב את כדאיות כרטיסי החופשי-חודשי של חודש יולי בטרם רכישתם. (אתר "Nfc" - עשרים-ותשעה ביוני 2008)
  • 26 ביוני 2008
דיון סוער בין רם בלניקוב, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, לבין גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה, הסתיים בהקפאתם של פרויקטים מתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל. פקידי האוצר דרשו מהנהלת הרכבת להתכנס למסגרת התקציב על רקע חריגה של כ-4 מיליארד שקל מתקציב הפיתוח שלה הנאמד בכ-29 מיליארד שקל. הדיון נערך בעקבות החלטת משרד האוצר "לסגור את הברז" ולהפסיק את הזרמת תקציב הפיתוח לרכבת. בלניקוב ואנשי משרדו אילצו את סיטרמן ואנשי הרכבת לערוך סדר עדיפויות לפרויקטי הפיתוח של הרכבת, וכך הוקפאו הקמת קו עיירות הפיתוח (בין אשקלון לבאר שבע), רכישת ציוד נייד וביצוע חיבור מסילתי ישיר בין מודיעין לבין ירושלים. (אתר "כלכליסט" - 26 ביוני 2008)
במכרז החדש להקמת חנויות נוחות בתחנות רכבת ישראל השתתפה רק חברת "דלק", בעוד פז, סונול ודור אלון ויתרו עליו בטענה שאינו כדאי כלכלית בשל תנאי הזיכיון (לכל תחנת רכבת ישנו זיכיון ספציפי; הזיכיון קצוב לתקופת זמן קצרה; מחירו של הזיכיון מהווה אחוז ניכר מהוצאות התפעול; ועל פי הזיכיון לא ניתן למכור סיגריות בחנויות הנוחות). עם זאת, מדוברות רכבת ישראל נמסר כי במכרז השתתפו מתמודדים רבים (שאינם מהווים שלוחה של מפעילות תחנות הדלק), ובהן Elite Coffee של קבוצת שטראוס וקפה יטבתה, והדבר מעיד על הכדאיות הכלכלית של הפעלת חנויות נוחות בתחנות רכבת. (אתר "כלכליסט" - 26 ביוני 2008)
  • 25 ביוני 2008
בתחנת הרכבת מודיעין מרכז אירעה השבוע תאונה בין קטר לקרון רכבת בשעה שנהג הקטר ביצע חיוג כדי להפוך את כיוון הנסיעה של הרכבת. בקרון שהו עובד ניקיון ומאבטח שנפצעו באורח קל. תאונה זו מצטרפת לשורה של תקלות טכניות שאירעו בקו הרכבת למודיעין מאז פתיחת התחנה במרכז מודיעין-מכבים-רעות, כמו גם לתאונה דומה שגרמה לנזק רב אף יותר לפני פתיחת התחנה. (אתר "Mcity" - עשרים-וחמישה ביוני 2008)
  • 24 ביוני 2008
חברת הבת הישראלית של חברת "סימנס" מתחילה במבצע לוגיסטי רחב-היקף להובלת הקרונות שיוצרו עבור רכבת ישראל שיתפרס לאורך יתרת 2008 ולאורך 2009. "סימנס ישראל" תזמין חברות לוגיסטיקה לשנע את הקרונות מנמל בים האדריאטי לישראל, בתמורה לכ-3.5 מיליון אירו. כמו כן, תתבצע העברה של מכולות עם אביזרים וחלקי חילוף למוסכי רכבת ישראל בהיקף של כ-200 אלף אירו. (אתר "Port2Port" - עשרים-וארבעה ביוני 2008)
  • 20 ביוני 2008
בנמל אשדוד נפרקו שישה קרונות רכבת חד-קומתיים מתוצרת חברת "סימנס". הקרונות יוכנסו לשירות ברכבת ישראל בתוך שלושה חודשים. עוד 80 קרונות דומים צפויים להגיע עד סוף 2009. (אתר "The Marker" - עשרים ביוני 2008)
  • 12 ביוני 2008
רשות הטבע והגנים מציעה חלופה לתוואי A1 של קו הרכבת המהיר לירושלים - על פי התוואי הנוכחי, הרשות צופה פגיעה סביבתית חמורה בכל אזור "ארץ הכפירה", המרחב שמצפון לכביש 1 שמהווה מכלול רצוף של שטחים פתוחים בעלי חשיבות אקולוגית, נופית והיסטורית (בין אתריו המוכרים של האזור - נחל יתלה והקניון השחור). כבר לפני שלוש שנים הציעה רשות הטבע והגנים תוכנית חלופית לתוואי הנוכחי שבו תיחסך הפגיעה הסביבתית, שרובה תיגרם מפריצת דרכי-מעבר לדחפורים ולציוד הנדסי אחר. כעת הרשות דרשה מרכבת ישראל לבחון מחדש את הצעתה שצפויה להאיץ את התקדמות הפרויקט ולהוזיל את עלויותיו. הצעת הרשות מתבססת על ביטול הגשר שעתיד להימתח מעל נחל יתלה על ידי הנמכת המסילה מתחת לנחל - בכך יאוחדו שתי מנהרות למנהרה אחת בת 13 ק"מ שתעבור מתחת לנחל יתלה. (אתר "Nrg" - שנים-עשר ביוני 2008, באתר nrg)
מרכבת ישראל נמסר כי החלופה של רשות הטבע והגנים תיבחן לאור שלושה תבחינים- בטיחות, חסכון בעלויות ויכולת עמידה בלוחות הזמנים. בחינת החלופה תיעשה בסיור עבודה שייערך לאורך התוואי בעתיד הקרוב. (אתר "ynet" - שנים-עשר ביוני 2008)
  • 10 ביוני 2008
משרד האוצר ורכבת ישראל בדרך לפתרון סוגיית תוכנית הפיתוח המעודכנת - לפני כחודש האוצר עצר את הזרמת הכספים לחברה הממשלתית במטרה לחייבה לעדכן את תוכנית הפיתוח כך שלא תפרוץ את מסגרת התקציב. כתוצאה מ"סגירת הברז" חובות החברה לקבלנים האמירו ל-150 מיליון ש"ח. כעת הועבר לרכבת ישראל תשלום חד פעמי של כ-90 מיליון ש"ח לכיסוי החובות, ונקבעה פגישה בין נציגי משרד האוצר לנציגי חברת הרכבת על מנת לחדש את הזרמת תקציב הפיתוח באופן סדיר. האוצר דרש מהחברה להציג תוכנית פיתוח מעודכנת, מצומצמת; אך ברכבת טוענים כי יש הכרח לפרוץ את מסגרת התקציב כדי שלא לעצור פרויקטים חיוניים (למשל, קו הרכבת המהיר לירושלים וקו אשקלון-באר שבע). (אתר "The Marker" - עשרה ביוני 2008)
  • 3 ביוני 2008
עיריית הוד השרון אירחה את מנכ"ל הרכבת יצחק הראל וערכה עבורו ביקור בתחנת הוד השרון ובתחנת כפר סבא. בביקור נדונו דרכי פעולה אפשריות של רכבת ישראל לשיפור איכות החיים של תושבי העיר - קיום הסעות לאזור התעשייה "נווה נאמן", סלילת כביש ישיר מהוד השרון לתחנת הרכבת הוד השרון, הקמת שבילי אופניים לתחנות הרכבת והוספות קירות אקוסטיים לאורך כביש 531. (אתר "Local הוד השרון" - 3 ביוני 2008)
  • 2 ביוני 2008
יצחק הראל, מנכ"ל רכבת ישראל, נאם בכנס הניהול שנערך על ידי קבוצת "אביב" בחסות "הארץ כנסים". הראל פירט את בעיות הניהול המיוחדות לחברתו ושיתף את באי הכנס בפיתרונות שאותם הוא מוצא לנכונים. הבעיה העיקרית שהציג הייתה עצירת תקציב הפיתוח של הרכבת על ידי משרד האוצר: "אנחנו משלמים כל חודש 2 מיליון שקל לקבלנים אשר אינם מורשים עדיין להתחיל בעבודות לביצוע הפרדות מפלסיות, למרות החלטת ממשלה בעניין וזכייתם במכרזי החברה". בשמונת החודשים האחרונים ירדו לטימיון 16 מיליון ש"ח בעקבות מחלוקת בין משרד האוצר למשרד התחבורה. בעיה נוספת שעימה הראל מתעמת היא צבירת הכוח של עובדי החברה, שאותה כינה "גיבנת היסטורית". המעבר מאגף במשרד ממשלתי לחברה עסקית לא הושלם ועובדי הרכבת עדיין זוכים להטבות שכר מפליגות ביחס לעובדי ציבור אחרים בפרט וביחס לשאר העובדים במשק בכלל: "בעינַי זהו מצב בלתי נסבל שלמעלה מ-50% מהוצאות התקציב מופנות לתשלומי שכר לעובדים". הפחתה של מצבת עובדי הרכבת מ-2,000 עובדים לכ-1,700 היא הפתרון הראוי, לדידו של הראל. בימים אלו יוצא לדרך הסכם פרישה מרצון של כ-150 מעובדי הרכבת, ועל מחאתם של עובדי תחנת הרכבת דימונה כנגד התוכנית אמר הראל כי מדובר ב"לקיחת החוק לידיים ובסימפטום שאסור לנו להסכים לו". (אתר "The Marker" - שניים ביוני 2008)
  • 1 ביוני 2008
התפתחויות במרד עובדי תחנת הרכבת דימונה - מאות תושבי דימונה הגיעו לתמוך בעובדים השובתים וחסמו בגופם רכבות משא. העובדים מוחים על כוונת הנהלת רכבת ישראל לפטר 15 מהם ועל ליקויי הבטיחות ועומס העבודה בתחנה. העובדים זוכים לגיבוי של כמה יושבי-ראש של ועדי עובדים גדולים במפעלים בנגב, אך הוועד הארצי של עובדי הרכבת והסתדרות העובדים לא פרסו את חסותם על השביתה. (אתר "nrg" - אחד ביוני 2008, באתר nrg)
בתוך כך, בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע הוגשה בקשה להוצאת צווי מניעה לעובדי על ידי באי כוחה של הנהלת רכבת ישראל. לטענתם, הנזק הכלכלי הגלום בשביתה מסתכם בכמיליון ש"ח. (אתר "nrg" - שניים ביוני 2008)
שביעות רצון מאתר האינטרנט החדש של רכבת ישראל - מעוצב היטב, נגיש ונוח, מציג תוצאות חיפוש מתקדמות ואינו קורס תחת עומס הגולשים. (אתר "Nfc" - אחד ביוני 2008)