פורטל:רכבת ישראל/אקטואליה/ארכיון/2008/מאי 2008

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מאי 2008[עריכת קוד מקור]

  • 29/5/2008
ועד עובדי הרכבת בתחנת הרכבת דימונה החליט במפתיע להשבית את העבודות בתחנה. השביתה החלה לאחר שאחד העובדים הוותיקים בחברת הרכבת בכלל ובאזור הדרום בפרט קיבל לידיו מכתב פיטורין. העובדים מוחים גם על חוסר התייחסות מספקת מצד הוועד הארצי של עובדי הרכבת ועל שעות עבודה ארוכות ללא תגמול ראוי. בשל השביתה עומדות בתחנה שתי רכבות משא עם חומרים מסוכנים (גופרית וחומצה) מבלי שעובדי התחנה ירחיקו אותן מבתי המגורים של דימונה למסופי המטען של רכבת ישראל. (אתר "ynet" - עשרים-ותשעה במאי 2008)
  • 28/5/2008
בעקבות החלטת משרד האוצר להפסיק את הזרמת תקציב הפיתוח לרכבת ישראל עד שתעודכן תוכנית הפיתוח של הרכבת, הוקפאו ארבעה פרויקטי תשתית בנגב - הקמת מסילת רכבת בין אשקלון לבאר שבע (דרך עיירות הפיתוח שדרות, נתיבות ואופקים), הכפלת קטע נען-באר שבע של מסילת הדרום, הקמת קו הרכבת לעיר הבה"דים שתוקם ליד ירוחם והנחת מסילה נוספת באזור דימונה. (אתר "Nrg" - עשרים-ושמונה במאי 2008, באתר nrg)
  • נוסע בעל כרטיס "חופשי-חודשי" תבע את רכבת ישראל בגין איחורים חוזרים ופיצוי לא הולם בגין אותם איחורים. בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים פסק לטובת התובע וחייב את חברת הרכבת לפצותו ב-500 ש"ח (ועוד 400 ש"ח בשל הוצאות משפט). כמו כן, בפסק הדין נקבע כי כרטיס פיצוי חינם אינו פיצוי של ממש עבור בעל כרטיס "חופשי-חודשי", והחברה הייתה צריכה לשקול להפעיל נוהל חריג של מתן פיצוי כספי. (אתר "ynet" - עשרים-ושמונה במאי 2008)
  • 26/5/2008
האתר החדש של רכבת ישראל עלה לאוויר - http://www.rail.co.il (עשרים-ושישה במאי 2008)
  • 25/5/2008
הסניף הישראלי של W3C (ארגון עולמי המנסח תקנים ליצירת אתרי אינטרנט) משבח את אתר רכבת ישראל על עמידתו בתקנים הבינלאומיים שנקבעו על ידי הארגון. לא צוין אם הכוונה לאתר הקיים כיום או לאתר שעתיד לעלות לרשת בתחילת יוני 2008. (אתר "נענע 10" - 25 במאי 2008)
  • 20/5/2008
האשמות קשות מוטחות בחברת רכבת ישראל על רקע פרסום הדו"ח השנתי של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס. בדו"ח נטען כי הפקד הראשי של רכבת ישראל מונה לתפקידו למרות שאינו בקיא בהוראות התפעוליות של החברה; הנהלת הרכבת, לקראת חתימה על הסכמי עבודה עם ועד העובדים של הרכבת, העבירה הטבות שכר ליו"ר ועד העובדים, ממלא מקומו וסגנו, ללא ידיעת דירקטוריון החברה, רשות החברות הממשלתיות והממונה על השכר במשרד האוצר; מנהל הפיתוח העסקי של הרכבת מונה לתפקידו (בשל שיקולים פוליטיים, לכאורה), למרות שלהנהלה נמסר דו"ח ובו נכתב כי אינו מתאים לתפקיד; ופקח ברכבת שהואשם בהטרדה מינית נשאר בעבודתו 7 שנים לאחר הגשת התביעה ובמהלך הרשעתו ודחיית ערעורו, ולאחר שפוטר זכה למענק ופיצויים. (אתר "Nrg" - עשרים במאי 2008, באתר nrg)
  • 19/5/2008
3,450 מ"ר של שטח משרדים במגדל היובל בתל אביב הושכרו לרכבת ישראל לחמש שנים תמורת 20 מיליון ש"ח. המשרדים ישמשו את 150 העובדים של חטיבת התכנון והפיתוח בחברה. גורמים שונים העלו ספקות בנוגע לכשרותה של העסקה לשכירת המשרדים דווקא במגדל היובל, השייך לחברת "אפריקה ישראל נכסים" (חברת בת של הסניף האירופאי של אפריקה ישראל, מקום עבודתו הנוכחי של עופר לינצ'בסקי, מנכ"ל הרכבת בתקופה שבה נחתם חוזה ההשכרה). (אתר "הארץ" - 19 במאי 2008)
  • 18/5/2008
במשרד התחבורה וברכבת ישראל מתלוננים על כך שמשרד האוצר לא העביר תקציב הפיתוח החודשי של הרכבת. דובר רכבת ישראל טען כי הקיצוצים של האוצר פוגעים דווקא בחברה הממשלתית שבה שיעור הצמיחה הוא הגבוה ביותר. (אתר "Mcity" - שמונה-עשר במאי 2008)
מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן כי לפקידי האוצר אין הזכות לעצור פרויקטים לאומיים וכי הם מחזיקים את נוסעי הרכבת כבני ערובה. מנגד טענו גורמים במשרד האוצר כי התנהלות רכבת ישראל בזבזנית והוחלט לנווט את משרד התחבורה למסגרת התקציב שאושר. (אתר "הארץ" - 18 במאי 2008)
הרכבת מפרסמת נתונים על הרבעון הראשון של 2008 - כמות הנוסעים עלתה ב-16% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה ונאמדה בכ-8.5 מיליון נוסעים השתמשו ברכבת, שהם כ-122 אלף נוסעים ביום. הכנסות הרכבת עלו ב-13% ל-117.5 מיליון שקל לערך, ושיעור הדיוק של הרכבות עלה מ-88% ל-92%. (אתר "הארץ" - 18 במאי 2008)
  • 15/5/2008
במשרד האוצר הוחלט להפסיק את הזרמת תקציב הפיתוח של רכבת ישראל עד שתעודכן תוכנית הפיתוח של החברה. מאז אפריל 2003, כשנקבעה תוכנית פיתוח בהיקף של כ-20 מיליארד ש"ח, בכירי הרכבת חרגו מהתקציב בכ-4 מיליארד ש"ח. הקבלנים שעובדים בפרויקטי הפיתוח של הרכבת צופים כי בחודש הבא רכבת ישראל תהפוך להיות "חדלת פירעון" ולא יועברו אליהם הכספים הדרושים. (אתר "Nrg" - חמישה-עשר במאי 2008, באתר nrg) (אתר "הארץ" - 15 במאי 2008)
ועדת הכספים של הכנסת אישרה את בקשת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי שבמשרד התמ"ת והחילה את תקנות שיתוף הפעולה התעשייתי גם על החברות הממשלתיות שהוקמו לאחר שנת 1995, ובהן גם רכבת ישראל. בתקנות שיתוף הפעולה התעשייתי נקבעו תקנים חדשים לרכש מחברות בינלאומיות ולהוצאת מכרזי רכש רחבי-היקף. (אתר "Nfc" - חמישה-עשר במאי 2008)
חברת הרכבות ההולנדית NPC הגישה חוות דעת לרכבת ישראל, ובה נטען כי בקו הרכבת המהיר לירושלים ישנה עדיפות ברורה לרכבות מונעות חשמל לעומת קטרי דיזל. חוות דעת זו נועדה לנגח את חוות הדעת של חברת הבקרה החיצונית "PB" שהוזמנה על ידי משרד האוצר שבה נטען כי אין הכרח לחשמל את הקו לירושלים. עוד נטען כי העליות לירושלים במנהרות שייכרו עבור המסילה יוצרות תנאים שבהם השימוש בקטרי דיזל לא כדאי - צריכת האנרגיה של קטרי דיזל נופלת משמעותית מזו של קטרים המונעים בחשמל (והדבר יאריך את זמן הנסיעה משמעותית), וקיימת גם הבעיה של פליטת גזים רעילים במנהרות הרכבת כתוצאה מבעירה של סולר. (אתר "הארץ" - 15 במאי 2008)
  • 13/5/2008
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס יגיש בשבוע הבא את הדו"ח השנתי של משרדו, ובו גם ביקורת חריפה על רכבת ישראל, ובפרט על תנאי העסקתם של בכירים (הליכי קידום לא תקינים, חריגות שכר). (אתר "Nfc" - שלושה-עשר במאי 2008)
  • 12/5/2008
ועדה משותפת של פקידי משרד האוצר ונציגי רכבת ישראל תבחן את האפשרות שחברת הרכבת תשכור ציוד נייד (קרונות, קטרים, קרונועים וכו') בשיטת ליסינג תפעולי. כך עלויות התחזוקה השוטפת של הציוד הנייד יוטלו על חברות עסקיות וייחסכו מהקופה הציבורית של רכבת ישראל. (אתר "כלכליסט" - 12 במאי 2008)
  • 11/5/2008
מגרש החנייה של תחנת הרכבת ירושלים מלחה משמש מהחודש כביתו החדש של שוק רמלה לוד הירושלמי, שנאלץ לעזוב את מיקומו הקודם באזור תלפיות. היזמים המפעילים את השוק, עיריית ירושלים והנהלת רכבת ישראל תיאמו ביניהם את הפעילות במתחם והסדירו אותה בסיוע משטרת ישראל. (אתר "Local ירושלים" - 11 במאי 2008)
  • 8/5/2008
תאונת דרכים ללא נפגעים בין רכבת נוסעים ריקה לבין מכונית שנעמדה על פסי הרכבת במפגש כביש-מסילה באזור באר שבע. בתחילה סברו חוקרי משטרת התנועה כי הרכב נתקע על הפסים, אך משהתגלה כי הנהג הוא אחיו של התצפיתן במפגש, התברר כי הוא עצר את מכוניתו על הפסים כדי למסור דבר-מה לאחיו. (אתר "ynet" - שמונה במאי 2008)
  • 6/5/2008
רכבת ישראל פעלה במתכונת מצומצמת ביום העצמאות תשס"ח, מתוך ציפייה לירידה של כ-50% בכמות הנוסעים. עם זאת, קווי האוטובוסים הבינעירוניים דווקא פועלים במתכונת מתוגברת כדי לאפשר לכל האזרחים להשתתף בחגיגות שנת ה-60 למדינת ישראל. (אתר "ynet" - שישה במאי 2008)
  • 4/5/2008
פורסם מחדש מכרז חנויות הנוחות של רכבת ישראל. לפני כחצי שנה פורסם מכרז דומה שבוטל בפברואר 2008. לפי הנוסח החדש של המכרז לא תהיה זכיינית בלעדית לכל תחנות רכבת ישראל, אלא ייערך מכרז בכל תחנה ותחנה. החברות הצפויות להתמודד במכרז הן רשתות חנויות הנוחות של תחנות הדלק (yellow של פז, מנטה של דלק ואלונית של דור אלון) וחברות דוכני הקפה elite coffee וביסטופ. חנויות הנוחות הראשונות צפויות להיפתח בקיץ 2008 בשמונה תחנות רכבת עיקריות, לאחר סיום המכרז וקביעת הזוכים. (אתר "The Marker" - ארבעה במאי 2008)
  • 2/5/2008
בסוף השבוע 2–3 במאי 2008 הושבתה תנועת הרכבות לחלוטין בין תחנת הרכבת הרצליה לבין תחנת הרכבת נהריה (כמחצית מתחנות רכבת ישראל). חברת האוטובוסים הארצית אגד תיגברה את נסיעותיה לאורך השרון ומישור החוף הצפוני כדי להתמודד עם כמות הנוסעים החריגה. ההשבתה נועדה לעבודות תחזוקה של מסילות רכבת. (אתר "nrg" - שניים במאי 2008, באתר nrg)