ג'ונתן ארצ'ר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
ג'ונתן ארצ'ר
Jonathan Archer
ג'ונתן ארצ'ר.
ג'ונתן ארצ'ר.
ג'ונתן ארצ'ר.
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז"
הופעה ראשונה הפרק "Broken Bow: Part 1" - פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", 2001.
הופעה אחרונה הפרק "These Are the Voyages..." - פרק סיום הסדרה של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", 2005.
מספר הופעות 98 פרקים
גילום הדמות סקוט באקולה
מידע
תאריך לידה 2112
גזע אנושי
מין זכר
מקצוע קפטן
שיוך צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
תאריך פטירה 2245 (בגיל 133)
דמויות קשורות
משפחה הנרי ארצ'ר - אבא
סאלי ארצ'ר - אמא

ג'ונתן ארצ'ראנגלית: Jonathan Archer) הוא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיע כפרוטגוניסט בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז". ארצ'ר גם ממלא תפקיד מרכזי בכינונה של פדרציית הכוכבים המאוחדת. את דמותו מגלם השחקן האמריקאי סקוט באקולה.

ארצ'ר הוא הקפטן הראשון של ספינת החלל אנטרפרייז (מס' רישוי: NX-01), בשנים 2151–2161, ומאוחר יותר הוא מתמנה לתפקיד נשיא פדרציית הכוכבים המאוחדת, בשנים 2184–2192.

על פי צג מחשב הנראה בפרק "In a Mirror, Darkly", ההיסטוריון ג'ון גיל מחשיב את ארצ'ר ל"חוקר הגדול ביותר של המאה ה-22". על פי אותה התצוגה, שני כוכבי לכת נקראו על שם ארצ'ר: ארצ'ר IV והפלנטה של ארצ'ר.

הספורט האהוב עליו הוא כדור מים. יש לו כלב ביגל כחיית מחמד ששמו הוא פורתוס.

ביוגרפיה של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארצ'ר, בנו של מהנדס מנוע העיוות המפורסם הנרי ארצ'ר ואשתו סאלי, נולד ב-2112 באפסטייט ניו יורק, שם הוא בילה את רוב שנותיו המעצבות; מאוחר יותר אמר כי בילה את מרבית חייו בסן פרנסיסקו. חלומותיו להיות חוקר התחילו כילד. כנער, ארצ'ר זכה בפרס צופה מצטיין, יחד עם 26 אותות הצטיינות, מהצופים של אמריקה.

ארצ'ר גדל עם חוסר אמון בוולקנים, אשר נתפסו בעיניו כמי שמעכבים את ההתקדמות של האנושות, בעיקר בכל הנוגע למנוע העיוות של אביו. מוזכר במספר פרקים ("The Seventh", בין שאר), שלפני שהצטרף לצי הכוכבים, ארצ'ר למד באוניברסיטת סטנפורד, דרומית לסן פרנסיסקו, שם שיחק בכדור מים (הוא לא למד באקדמיית צי הכוכבים, משום שזו נוסדה רק בשנת 2161).

כמפקד בצי הכוכבים, ארצ'ר שירת כטייס בניסויי מנוע עיוות NX יחד עם איי.ג'יי. רובינסון, דובאל וגרדנר (כולם הוזכרו בפרק "First Flight"; הנחה היא שגרדנר שמוזכר כאן הוא זה שיהפוך לאדמירל כאשר אדמירל מקסוול פורסט מת בפרק "The Forge"). רובינסון דחף את הגבולות של ספינת בדיקה, NX-אלפא, וכתוצאה מכך זו נהרסה. הוולקנים המליצו להפסיק את ניסויי העיוות, וצי הכוכבים הסכים עד אשר צ'ארלס טאקר (שמאוחר יותר ישמש כמהנדס ראשי תחת ארצ'ר) תיקן את יחסי האינטר-מיקס, וארצ'ר ורובינסון גנבו את NX-ביתא, ספינת המבחן השנייה, כדי להוכיח שהיא מוכנה. למרות שארצ'ר הושעה בעקבות מעשה זה, יש הסוברים כי הסיכון שנטל (והעובדה שזה השתלם) הבטיח בסופו של דבר את מינויו לקפטן האנטרפרייז, ספינת החלל הראשונה של כדור הארץ עם מנוע עיוות.

עונות 1–2[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאדם שאוהב לטייל בין הכוכבים, ארצ'ר מבין להיות קפטן זו חובה גדולה יותר מאשר להיות מנהל ואסטרונום. הוא התרוצץ ונפגש עם מיני חייזרים שונים מכל רחבי הרביע, חלקם מנסים להרוג אותו ו/או את צוותו. מפגשים עם המאזאריטים, הת'וליאנים, הסוליבאנים והקלינגונים גרמו לארצ'ר להפוך להיות יותר מפקד צבאי.

בנוסף, ארצ'ר לומד כי חובותיו של קפטן כוללים להיות דיפלומט. בעונות 1–2 הוא חש קצת שלא בנוח עם התפקיד הזה, במיוחד בפרק "A Night In Sickbay", בו פורתוס נדבק במחלה קטלנית על עולם זר.

במהלך חקר החלל, ארצ'ר הופך לאויב של הקלינגונים. בסכסוך עם האימפריה הקלינגונית בשנת 2151, הוא מועמד לדין, מורשע ונגזר עליו גלות על פני כוכב הלכת רורה פנת'ה (Rura Penthe), למרות שהוא חף מהאשמות ולמרות שהקלינגונים מודים כי ביצע שירות עבור האימפריה קודם לכן. עם בריחתו, הקלינגונים מציעים פרס כספי למי שיסגיר אותו, והמתח עם האימפריה הקלינגונית גובר.

עוד במהלך תקופה זו, ארצ'ר יוצר מגע ראשון מטעם כדור הארץ עם עשרות גזעים של חייזרים, לרבות: האנדוריאנים, האקסנרים, הסוליבאנים, הטנדריאנים, הטלאריטיסים, הת'וליאנים, הזינדי והרומולאנים (אם כי לא קשר של פנים-אל-פנים).

מלחמת הזמן הקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מלחמת הזמן הקרה

ארצ'ר, אופטימי בתחילה, הופך להיות מעורב, כבר במשימה הראשונה שלו כקפטן האנטרפרייז, בעיצומה של מלחמת זמן קרה. מלחמת הזמן הקרה מתחילה בראשית פרק הפיילוט, "Broken Bow". בפרק זה נראים לראשונה בני גזע הסוליבאן, וכן יצור מסתורי מהעתיד (המכונה, באופן לא רשמי, "איש עתיד") אשר מנחה אותם.

בעוד מלחמת הזמן הקרה ממשיכה, ארצ'ר פוגש בדניאלס, איש צוות מהעתיד, שמטרתו, לכאורה, להגן על ארצ'ר בפרט ועל האנטרפרייז בכלל. על פי דניאלס, ארצ'ר יהיה האיש שיסייע ליצירת פדרציית הכוכבים המאוחדת, והחל מהעונה השלישית מתברר כי דניאלס מייצג את הפדרציה לאורך מלחמת הזמן הקרה.

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה 3, ארצ'ר הוא המפקד הצבאי במרחב. בעקבות מתקפה של הזינדי על כדור הארץ בשנת 2153, ארצ'ר הופך לאדם אחר. הוא כבר לא קפטן חביב, אלא אדם נחוש לחפש ולהתעמת עם עבריינים. ארצ'ר עושה מעשים נואשים ושנויים במחלוקת של מוסר מפוקפק כדי להבטיח עתיד לכדור הארץ, לרבות עינוי אסירים, יצירת שיבוט של צ'ארלס טאקר על מנת לקצור ממנו איברים הדרושים להצלת המהנדס הראשי (ובכך להרוג את השיבוט), וגנבת סליל עיוות חיוני של ספינה אחרת, והשארתה מאחור, תקועה בחלל.

בעודו במשימה לאתר את הזינדי, ארצ'ר משנה צורתו למשך זמן קצר לחבר בזן נכחד על ידי וירוס מוטגני. בהמשך, הוא נדבק בטפיל, וכתוצאה מכך נוצר ציר זמן חלופי, בו משימת האנטרפרייז נכשלה והזינדי הצליחו להשמיד את כדור הארץ. בעזרתו של דניאלס, ארצ'ר וט'פול חוזרים בזמן לשנת 2004, כדי למנוע את שחרורו של הנשק הביולוגי של הזינדי.

בסוף העונה, הנשק של הזינדי נהרס, וארצ'ר נחשב למת. עם זאת, במציאות, הוא מועבר בזמן בחזרה אל שנות ה-40 המוקדמות, במהלך מלחמת העולם השנייה, כמו גם האנטרפרייז.

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר החזרה הביתה בשנת 2154, ארצ'ר מסייע לסיעה של וולקנים להילחם בשלטון מדכא על כוכב הבית שלהם. במהלך תקרית זו, הוא מקבל את הקטרה - הרוח החיה - של סוראק, הפילוסוף הוולקני הגדול. הקטרה מועברת מאחר יותר לכומר וולקני, וארצ'ר נותר ללא פגע. הדבר מוביל ליצירה מחדש של החברה הוולקנים, ומסביר מדוע הוולקנים של זמנו של ארצ'ר היו כל כך שונים מהוולקנים שבתקופתו של קפטן קירק. במהלך תהליך זה, ארצ'ר הופך לבן-האדם הראשון שידוע כי השתתף בהליך מיזוג מוחות וולקני. מאז שהשתתף בהליך זה, ארצ'ר השתמש בידע לפחות פעם אחת: על מנת לסייע לט'פול בביצוע מיזוג מוחות בפעם הראשונה, במטרה להשיג מידע אודות זהות חוטפיו של ד"ר פלוקס (כפי שנראה בפרק "Affliction").

כמו כן, ארצ'ר היה מעורב בכינונו של אחד מהסכמי השלום הראשונים, ואולי המשמעותי ביותר, כאשר התבקש ללוות את גראל, השגריר הטלאריטי, למשא-ומתן בין הטלאריטים לבין האנדוריאנים. בדרך, הוא וצוותו נתקלים באנדוריאני שרן, ידיד/אויב/בעל-ברית ותיק של ארצ'ר. במהלך שהותו של שרן, הרומולאנים תוקפים וגורמים לברית השברירית להתרסק ולהיעצר. הטלאריטי המבולבל הורג את טלאס, אהובתו של שרן, ושרן דורש לנקום את מותה בדרישה שהטלאריטי שהרג אותה יילחם עד למוות. בניסיון להגן על הסכם השלום השברירי, ארצ'ר נענה לאתגר במקומו, ושרן נפסל (אם כי לא נפצע בצורה משמעותית). הברית נותרת בשלמותה, ועד מהרה מתפתחת לפדרציית הכוכבים המאוחדת. ("Babel One", "United", "The Aenar", "Demons", "Terra Prime", "These Are the Voyages...")

מקום בהיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנוסע בזמן דניאלס מגלה כי לארצ'ר, בסופו של דבר, יש תפקיד מרכזי בהקמתה של פדרציית הכוכבים המאוחדת בשנת 2161. הוא לוקח בקצרה את ארצ'ר קדימה בזמן, לנקודה שבה ארצ'ר עומד לחתום על הסכמי הפדרציה על כדור הארץ.

גורלו של ארצ'ר מתגלה בפרק "In a Mirror, Darkly Part II", כשנראה מסך מחשב על סיפון הדיפאיינט (NCC-1764) מהמאה ה-23. בהתאם לפרופיל שבמחשב, ארצ'ר היה אדמירל וראש המטה בפיקוד צי הכוכבים בעת פרישתו. מאוחר יותר הוא המשיך לשרת כשגריר באנדוריה בשנים 2165–2175. בשנים 2175–2183 ארצ'ר כיהן כחבר במועצת הפדרציה, ולאחר מכן כיהן שמונה שנים כנשיא הפדרציה (2184–2192). הוא גם היה חבר כבוד במשמר הקיסרי של אנדוריה.

על פי עבודות עיצוביות שלא נעשה בהן שימוש, ארצ'ר מת בשלווה בשנתו בביתו באפסטייט ניו יורק בשנת 2245, בדיוק יום אחד אחרי שהוא השתתף בטקס ההשקה של האנטרפרייז NCC-1701 - ספינת החלל של קפטן קירק בסדרה המקורית (זהו אישור קאנוני ראשון של תאריך ההשקה של האנטרפרייז NCC-1701). עם זאת, על פי תצוגת המחשב, שנת 2160 היא השנה האחרונה בה תקופת כהונתו של ארצ'ר כמפקד על האנטרפרייז הגיעה לסיומה, הסותר את 2161 כשנה הנתונה בפרק "These Are the Voyages...".

בסרט "סטארטרק" משנת 2009 הייתה התייחסות קצרה לארצ'ר, כאשר מונטגומרי סקוט מקבל עונש על תקרית בה מעורבים טרנספורטר ו-"כלב הביגל היקר של אדמירל ארצ'ר". היה קצת בלבול אם זו הייתה התייחסות לג'ונתן ארצ'ר עצמו, שכן זה יגרום לו להיות בן 141 שנה. כותב מסע בין כוכבים בוב אורקי ניסה להבהיר את הבעיה, ואמר כי "אדמירל ארצ'ר הוא התייחסות לארצ'ר שכולנו מכירים ואוהבים, וכן, הוא יהיה בן למעלה מ-100 שנה, שזו תוחלת חיים סבירה בעתיד".[1]

פורתוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורתוס הוא כלב המחמד של קפטן ארצ'ר. אחד מארבעת גורים זכרים שנולדו בהמלטה אחת של ​​כלבת ביגל-אנגלי; פורתוס ואחיו, אתוס, ארמיס ודארטניאן, נקראים על שם דמויות מהרומן המפורסם "שלושת המוסקטרים" של אלכסנדר דיומא האב. הוא היה המלווה הנאמן של ארצ'ר מאז גיל שישה שבועות, וליווה אותו במהלך כל עשר השנים שבהן שימש ארצ'ר כקפטן האנטרפרייז.

במהלך העונה הראשונה, את דמותו של פורתוס גילמה נקבת ביגל בשם פראדה. לאחר מכן, את התפקיד גילמו שתי נקבות ביגל אחרות, ווינדי ובריזי, למרות שדמותו של פורתוס הייתה ונשארה כלב זכר. פראדה אף גילמה את דמותה של לו, בסרט הקולנוע "Cats & Dogs" (שנת 2001).

ארצ'ר, מדי פעם, כאשר היה צריך לצאת לתקופה ממושכת או שהיה לא-זמין, היה משאיר את פורתוס בטיפולו המסור של ד"ר פלוקס.

ארצ'ר דואג מאוד לפורתוס. בפרק הפיילוט, טרוויס מייוות'ר אומר שארצ'ר לא ישתמש בטרנספורטר לעצמו ובוודאי שלא לכלב שלו. בפרק "A Night In Sickbay", פורתוס כמעט מת לאחר שנדבק בפתוגן קטלני על כוכב הבית של הקריטאסיאנים, אבל ניצל כאשר ד"ר פלוקס משתיל לתוכו בלוטה מיצור דמוי זיקית.

למרות שפורתוס איננו חיית המחמד המבויתת הראשונה שמופיעה בסדרות "מסע בין כוכבים" (דאטה היה הבעלים של חתול בשם ספוט, במסע בין כוכבים: הדור הבא; קפטן ז'אן לוק פיקארד היה בעליו של דג זהרון בשם ליווינגסטון), פורתוס נבדל מהיתר בכך שהוא חיית המחמד הראשונה ששמרה על נוכחות קבועה בסדרה, וגם - כפי שמודגם לעיל - הפך למוקדו של פרק.

ביקום המראה שמתואר בפרק "In a Mirror, Darkly", פורתוס הוא רוטוויילר. על פי הפודקאסט של הפרק באתר StarTrek.com, הכלב שגילם את פורתוס ביקום המראה היה ידוע על סט בתור "תינוק" גדול הרבה יותר אפילו מהכלבים ששיחקו את פורתוס הרגיל. כותב הפרק מייק זוסמן העיר כי בעל-חיים זה היה "הכלב המתוק ביותר שאי פעם פגש[תי]".

בפרק "Acquisition", פורתוס נחקר על ידי קבוצה של פרנגים פיראטים בעוד שאר צוות היה מושבת, אבל המתרגם אוניברסלי של החייזרים לא הצליח לפענח את הנביחות שלו. הפירטים לא ידעו מה לעשות עם הכלב, אפילו שיערו כי ייתכן והוא משמש למאכל.

בסרט הקולנוע "סטארטרק" משנת 2009, נרמז כי כלב הביגל היקר "של אדמירל ארצ'ר" היה מעורב בתאונה מוזרה, כאשר מונטגומרי סקוט השתמש בו כנושא מבחן לניסוי טרנספורטר. פורתוס, לעומת זאת, היה צריך להיות בן למעלה מ-70 שנים כאשר סקוטי נולד, ולכן זה כלל לא בטוח אם הביגל אליו התייחס היה פורתוס, למרות שזה אפשרי, כי זה ייתכן שעד לאותו הזמן, מתאפשר לכלבים לחיות זמן רב יותר; זה גם אפשרי שארצ'ר המשיך להחזיק כלבי ביגל בלבד כחיות מחמד. על פי הרומן המבוסס על הסרט, הכלב שוגר אל האנטרפרייז.

יקום המראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקום המראה, ג'ונתן ארצ'ר הוא הקצין הראשון של האנטרפרייז, ודרגתו קומנדר. ביקום זה, הוא משרת תחת פיקודו של קפטן מקסימיליאן פורסט (גרסת יקום המראה של אדמירל מקסוול פורסט). שלא כמו ביקום מסע בין כוכבים "הנורמלי", שבו פורסט וארצ'ר הם חברים קרובים, דמויותיהם ביקום המראה אינן מסתדרות יחד בכלל.

כמו רוב הדמויות השייכות לאימפריית הארצנים, ארצ'ר של יקום המראה הוא בוגדני וערמומי. הוא הוביל מרד נגד פורסט, והשתלט על האנטרפרייז. עם זאת, עם עזרתם של ט'פול ווולקנים אחרים, פורסט שוחרר וחזר וכבש את הספינה. ארצ'ר נכנע, אבל כבר נעל את השליטה במערכות הניווט של הספינה ולכן לא ניתן עוד לשנות את יעדה. הסיבה שלו למרד הובאה לאור, כשנודע לו על ספינה שנראית מממד אחר. ללא יכולת לשנות את מסלולה הספינה, וצי הכוכבים כעת סקרן בנוגע לדברים שארצ'ר מודע אליהם, פורסט נצטווה לחקור, והוא אף מעניש את ארצ'ר ושולח אותו לתא עינויים למשך זמן שיא של עשר שעות, ונותן לו שעה אחת בלבד כדי להתנקות ולהתכונן לישיבת צוות, לאחר שחרורו. עם הגעתם ליעד, הם מגלים את הדיפאיינט (NCC-1764), ספינת חלל של צי הכוכבים שחזרה בזמן 100 שנה מהעתיד של היקום "הנורמלי".

ארצ'ר מוביל צוות אל הדיפאיינט על מנת להשתלט עליה, בעוד האנטרפרייז מושמדת על ידי הת'וליאנים. הוא, צוותו ועוד מספר ניצולים מהאנטרפרייז, מגלים כי הדיפאיינט היא לא רק ממימד אחר, אלא גם שבהיסטוריה העתידית של אותו יקום - מעולם לא הייתה אימפריה ארצנית. לאחר שהביס בהצלחה את המרד נגד האימפריה, ארצ'ר מנסה לקחת את ספינת החלל העתידנית אל כדור הארץ, ולהכריז על עצמו כקיסר. עם זאת, לפני שהוא עושה זאת, הוא נהרג על ידי הושי סאטו של יקום המראה, אשר הרעילה אותו, לקחה מידיו את הספינה לעצמה, וככל הנראה - גם את כס הקיסר (ית) של הארצנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ונתן ארצ'ר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]