רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רצח כתוב היטב 2)
רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית
Glass Onion: A Knives Out Mystery
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי ריאן ג'ונסון
הופק בידי ריאן ג'ונסון
רם ברגמן
תסריט ריאן ג'ונסון
עריכה בוב דוקסי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים דניאל קרייג
דייב בטיסטה
אדוארד נורטון
ג'אנל מונה
קתרין האן
לזלי אודום ג'וניור
קייט הדסון
מדלין קליין
ג'סיקה הנוויק
מוזיקה נתן ג'ונסון עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום סטיב ידלין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה T-Street
חברה מפיצה נטפליקס
שיטת הפצה direct-to-video, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ספטמבר 2022 (פסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו)
23 בדצמבר 2022 (הפצה עולמית)
משך הקרנה 140 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה מסתורין
קומדיה שחורה
תקציב 30–50 מיליון דולר[1]
סרט קודם "רצח כתוב היטב" (2019)
סרט הבא Knives Out 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רצח כתוב היטב: תעלומה יווניתאנגלית: Glass Onion: A Knives Out Mystery) הוא סרט מסתורין קומי שחור אמריקאי מסוגת "מי עשה זאת", שבוים ונכתב על ידי היוצר ריאן ג'ונסון, ומככבים בו דניאל קרייג, ששב לגלם את דמותו של הבלש בנואה בלאנק, דייב בטיסטה, אדוארד נורטון, ג'אנל מונה, קתרין האן, מדלין קליין, לזלי אודום ג'וניור וקייט הדסון.

הסרט מהווה המשך לסרט "רצח כתוב היטב", שעלה לאקרנים בשנת 2019, והוא עלה בבכורה עולמית במהלך פסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו בספטמבר 2022. הסרט אף הופץ בבתי קולנוע נבחרים במשך שבוע, מ-23 בנובמבר 2022 ועד ל-30 בנובמבר, והוא עלה לשירות "נטפליקס" ב-23 בדצמבר 2022. הסרט זכה לביקורות חיוביות, שהתמקדו בתסריטו, בבימויו של ג'ונסון, בביצועיהם של צוות השחקנים ובפסקולו; ואף הוכרז על ידי מועצת הביקורות הלאומית כאחד מהסרטים הטובים ביותר לשנת 2022.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מגפת הקורונה, נשכר הבלש בנואה בלאנק על ידי הלן ברנד על מנת לחקור את נסיבות מותה המסתוריות של אחותה, קסנדרה "אנדי" ברנד, מנכ"לית "אלפא", חברת טכנולוגיה שהקימה יחד עם המיליארדר מיילס ברון. לאחר שסירבה לאפשר לו להפיץ את "קליר", מקור דלק חלופי על בסיס מימן שהתברר כמסוכן ולא יציב, מיילס תימרן את פיטוריה של אנדי, וזוכה בתביעה שהגישה נגדו. תביעתה של אנדי התמוטטה לאחר שלא הצליחה להוכיח שהרעיונות עליה הושתתו בניית "אלפא" היו שלה, בשילוב עדויות השקר של חבריו הוותיקים של מיילס: המדען הראשי של "אלפא", ליונל טוסיין; מושלת קונטיקט, קלייר דבלה; מעצבת האופנה, בירדי ג'יי; והפעיל למען זכויות הגברים דיוק קודי. הלן חושדת שאחד מהחמישה הרג את אנדי לאחר שמצאה את מפית הקוקטייל שבה רשמה את חזונה עבור "אלפא", הוכחה שתכפיש את מיילס ותוכיח את עדויות השקר של כל החמישה במהלך התביעה.

מתוך גחמנות, מחליט מיילס לארח סוף שבוע בנושא "תעלומת רצח" באחוזתו, "בצל הזכוכית", הנמצאת על אי פרטי ביוון. מכיוון שאנדי הוזמנה והחדשות על מותה טרם פורסמו, בלאנק מורה להלן להתחזות לאנדי על מנת לסייע לו בחקירת מותה. השניים מצטרפים לליונל, קלייר, בירדי ודיוק בנסיעתם אל האי, ואליהם מצטרפים גם פג, עוזרתה האישית של בירדי, וויסקי, בת-זוגו של דיוק. עם הגעתם, מיילס מופתע מנוכחותו של בלאנק, אך מאפשר לו להישאר מתוך הנחה שהוא הוזמן כבדיחה שאורגנה על ידי אחד האורחים האחרים.

באחוזה, מחפשת הלן רמזים שיובילו לזהות רוצחה של אנדי, אך במקום זאת חושפת את מניעיהם של ליונל, קלייר, בירדי ודיוק לרצות במותו של מיילס – ליונל וקלייר סיכנו את המוניטין המקצועי שלהם על מנת לתמוך בהפצת ה"קליר", ורק בדיעבד גילו על הסכנה שבשימוש בו; בירדי אולצה על ידי מיילס לקחת אחריות על שכירת סדנת יזע בבנגלדש עבור ליין האופנה שלה, ודיוק מנסה לכפות על מיילס לתת לו תפקיד ב"אלפא ניוז" על ידי שליחת ויסקי במטרה לפתות אותו. בלאנק הורס בכוונה את "תעלומת הרצח" המתוכננת של מיילס על ידי פתירתה המיידית, על מנת לאפשר להלן יותר זמן להתמקד באורחים. באותו הלילה, בזמן שהקבוצה חוגגת, דיוק מתמוטט לאחר ששתה בטעות מכוסו של מיילס. הקבוצה נבהלת וחושדת ש"אנדי" היא הרוצחת לפני שהיא מגלה את דבר היעדרותו של אקדחו של דיוק. בכאוס שנוצר, הקבוצה מתפצלת. בלאנק מוצא את הלן, שחיפשה את מפית הקוקטייל של אנדי, ומורה לה לחפש במשרדו של מיילס. על מדרגות האחוזה, מותקפת הלן על ידי תוקף אלמוני, שיורה בחזהּ; אך הכדור נחסם על ידי יומנה של אנדי הנמצא בכיס הז'קט שלה.

לאחר שסייע להלן לזייף את מותה, בלאנק אוסף את שאר הקבוצה בחדר האמנות של מיילס ומסיק שמיילס ביצע את שני הרציחות. לאחר שנודע למיילס על קיומה של המפית מליונל, הוא הרג את אנדי במטרה למנוע ממנה לחשוף אותה לציבור. מיד לאחר הרצח, דיוק חזה בו עוזב את ביתה והסיק את מעורבותו של מיילס במותה של אנדי לאחר שדבר מותה פורסם באינטרנט במהלך המסיבה. דיוק ניסה לסחוט את מיילס, מה שגרם למיילס להרעיל את דיוק במיץ אננס, פרי אליו דיוק היה אלרגי, לפני שהשתמש באקדחו של דיוק על מנת לירות בהלן. הלן מאתרת את המפית במשרדו של מיילס וחושפת את זהותה האמיתית בפני הקבוצה. עם זאת, מיילס שורף את המפית ומתרברב בזחיחות כי לא קיימות ראיות נגדו. כשהקבוצה לא מוכנה להעיד לטובתה, הלן משמידה את פסלי הזכוכית של מיילס וגורמת לאחוזה, המתודלקת ב"קליר", להתפוצץ. ה"קליר" משמיד את "בצל הזכוכית" ואת ציור המונה ליזה, אותו שאל מיילס מהלובר. כשהמוניטין של מיילס נהרס עקב הרס הציור והוכחת חוסר-יציבותו של ה"קליר", הקבוצה מחליטה לבסוף להעיד נגדו. בעוד המשטרה מגיעה אל האחוזה במטרה לעצור את מיילס, הלן ובלאנק מתיישבים על שפת החוף.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף, מופיעים בהופעת אורח אית'ן הוק כעוזרו של מיילס,[5][6] יו גרנט כפיליפ, בן זוגו של בלאנק,[5] וג'וזף גורדון-לויט, המדבב את שעונו של מיילס.[7] בנוסף אליהם, בסרט מופיעים מספר מפורסמים בהופעת קמע, כולל סטיבן סונדהיים ואנג'לה לאנסברי (שניהם בתפקידם האחרון), נטשה ליון, כרים עבדול-ג'באר,[8][9] יו-יו מה, ג'ייק טאפר וסרינה ויליאמס.[10] ג'ארד לטו וג'רמי רנר מופיעים על בקבוקי קומבוצ'ה ורוטב חריף, בהתאמה.[5]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לפני עליית הסרט "רצח כתוב היטב" לאקרנים, הצהיר ג'ונסון כי אם הסרט יצליח בקופות, הוא יהיה מעוניין להפוך את הסרט לראשון בסדרת סרטים, אשר תעסוק דמותו של דניאל קרייג, הבלש בנואה בלאנק, ותציג תעלומות שונות אותן הוא פותר, וציין שיש לו כבר רעיון לסיפור ולכותרת עבור סרט המשך.[11] בינואר 2020, הוכרז כי ג'ונסון שוקד על פיתוח תסריט לסרט ההמשך, ושקרייג חתם על חזרה לגילום דמותו של בנואה בלאנק.[12] בפברואר 2020, אולפני ליונסגייט אישרו רשמית את הפקת סרט ההמשך.[13][14] עם זאת, במרץ 2021, דווח כי שירות הזרמת המדיה "נטפליקס" רכשה מג'ונסון את זכויות ההפצה הבלעדיות עבור שני סרטי המשך בסדרה בעסקה על סך 450 מיליון דולר; עסקת זכויות ההפצה הגדולה ביותר שנטפליקס עשתה.[15][16]

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסרט עוסקת בתעלומה מורכבת חדשה, אותה בלאנק נאלץ לפתור. ג'יימי לי קרטיס, שגילמה את דמותה של לינדה דרייסדייל בסרט הקודם, אישרה שדמויותיהם של לינדה ושל שאר בני משפחת תרומבי לא ישובו לעלילת סרט ההמשך.[17]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2020, עם ההודעה על פיתוח סרט ההמשך, אושר שדניאל קרייג ישוב לגלם את דמותו של הבלש בנואה בלאנק.[12] במאי 2021, אושר ליהוקם של דייב בטיסטה, אדוארד נורטון, ג'אנל מונה, קתרין האן, לזלי אודום ג'וניור וקייט הדסון לצוות השחקנים בתפקידים ששמותיהם טרם פורסמו.[18][19][20][21][22][23] ביוני 2021, אושר ליהוקן של מדלין קליין וג'סיקה הנוויק לתפקידים ששמותיהם טרם פורסמו.[24][25]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו ב-28 ביוני 2021 בספצס, יוון,[15][26][27] והסתיימו ב-30 ביולי 2021.[1][28]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עלה לאקרנים בבכורה עולמית במהלך פסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו שתתקיים בספטמבר 2022.[29] בנוסף, הסרט סגר את פסטיבל הסרטים של לונדון ב-16 באוקטובר 2022,[30] ועלה לשירות "נטפליקס" ב-23 בדצמבר 2022.[31][32] על פי הדיווחים, עם הפצת הסרט, נמסר כי נטפליקס שוקלת את יישומו של מודל הפצה חדש אשר יעניק לסרטים חלון של 45 יום בבתי הקולנוע לפני שיעלו לשירות.[33]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס קטגוריה מועמד (ים) תוצאה
פרס סטלייט הסרט הטוב ביותר - קומדיה או מחזמר רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית מועמדות
השחקן הטוב ביותר בסרט קולנוע - קומדיה או מחזמר דניאל קרייג מועמדות
השחקנית הטובה ביותר בסרט קולנוע - קומדיה או מחזמר ג'אנל מונה מועמדות
התסריט המעובד הטוב ביותר ריאן ג'ונסון מועמדות
פרס סאטורן[34] סרט המתח הטוב ביותר רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Film and TV Projects Going Into Production – Knives Out 2". Variety Insight. Retrieved May 20, 2021.
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Travis, Ben (August 29, 2022). "Glass Onion: Meet The Characters Of Benoit Blanc's Next Case In Knives Out Sequel – Exclusive Images". Empire. Retrieved December 20, 2022.
  3. ^ Bramesco, Charles (September 11, 2022). "Between Jeannie Berlin in here, Tovah Feldshuh in Armageddon Time, and Jackie Hoffman in Knives Out 2, there can be no denying that Bubbe Season is upon us". Twitter.com. Retrieved December 20, 2022.
  4. ^ "'Glass Onion: A Knives Out Mystery' Clip Introduces Maybe-Murderers". September 24, 2022.
  5. ^ 1 2 3 Lenker, Maureen Lee (November 25, 2022). "Angela Lansbury filmed her Glass Onion role on a laptop: Inside all the Knives Out 2 cameos". EW.com. Retrieved December 20, 2022.
  6. ^ Gleiberman, Owen (September 10, 2022). "Glass Onion: A Knives Out Mystery Review: As Sharp as the First One, But in a Go-Big-or-Go-Home Way, and Daniel Craig Once Again Rules". Variety. Retrieved December 20, 2022.
  7. ^ Chichizola, Corey (September 11, 2022). "Glass Onion's Rian Johnson Confirms Joseph Gordon-Levitt's Cameo In The Knives Out Sequel". CinemaBlend. Retrieved December 20,.
  8. ^ Olsen, Mark (September 10, 2022). "Here's what we learned (without spoilers) at the premiere of Glass Onion: A Knives Out Mystery". Los Angeles Times. Retrieved December 20,.
  9. ^ Fujishima, Kenji (September 14, 2022). "Glass Onion: A Knives Out Mystery Review: A Pandering Yarn". Slant Magazine. Retrieved December 20,.
  10. ^ "All those 'Glass Onion' cameos, ranked". Mashable. Retrieved December 20, 2022.
  11. ^ "Knives Out: Director Rian Johnson Interview". youtube.com. Archived from the original on 2021-01-27. Retrieved 2020-01-06.
  12. ^ 1 2 "'Knives Out' Sequel in the Works, Story to Center on Daniel Craig's Detective Character". The Hollywood Reporter. Archived from the original on 2020-01-06. Retrieved 2020-01-06.
  13. ^ Hipes, Patrick; Hipes, Patrick (2020-02-06). "'Knives Out' Sequel Officially A Go As Lionsgate Hints At Franchise". Deadline. Archived from the original on 2020-02-07. Retrieved 2020-02-07.
  14. ^ McNary, Dave; McNary, Dave (2020-02-07). "'Knives Out' Sequel Officially in the Works". Variety. Archived from the original on 2020-02-07. Retrieved 2020-02-07.
  15. ^ 1 2 Jr, Mike Fleming; Jr, Mike Fleming (2021-03-31). "Netflix Near $400M+ Deal For 'Knives Out' 2 & 3; Daniel Craig & Director Rian Johnson Reprising". Deadline. Retrieved 2021-04-01.
  16. ^ שרון גולן מאירי, ‏"רצח כתוב היטב": נטפליקס רכשה את הזכויות לסרטי ההמשך, באתר ‏מאקו‏, ‏1 באפריל 2021
  17. ^ Nicholson, Tom (2021-04-08). "Everything We Know About 'Knives Out 2'". Esquire.
  18. ^ Kroll, Justin. "'Knives Out 2': Dave Bautista Joins Daniel Craig In Rian Johnson's Sequel For Netflix". Deadline Hollywood. Archived from the original on May 12, 2021. Retrieved May 10, 2021.
  19. ^ Kroll, Justin. "'Knives Out 2': Edward Norton Joins Daniel Craig In Sequel To Rian Johnson's Hit Murder Mystery". Deadline Hollywood. Archived from the original on May 12, 2021. Retrieved May 11, 2021.
  20. ^ Galuppo, Mia (May 12, 2021). "Janelle Monae Joins Daniel Craig in 'Knives Out' Sequel (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on May 12, 2021. Retrieved May 12, 2021.
  21. ^ Kroll, Justin (May 13, 2021). "'Knives Out 2': Kathryn Hahn Latest Addition To All-Star Cast In Sequel To Rian Johnson's Hit Murder Mystery". Deadline Hollywood. Archived from the original on May 13, 2021. Retrieved May 13, 2021.
  22. ^ Galuppo, Mia; Kit, Borys (May 18, 2021). "Leslie Odom Jr. Joins Daniel Craig in 'Knives Out 2' (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on May 18, 2021. Retrieved May 18, 2021.
  23. ^ Galuppo, Mia (May 20, 2021). "Kate Hudson Joins 'Knives Out 2' at Netflix (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on May 20, 2021. Retrieved May 20, 2021.
  24. ^ Kroll, Justin (June 8, 2021). "'Knives Out 2': 'Outer Banks' Star Madelyn Cline Joins Daniel Craig In Sequel". Deadline Hollywood. Archived from the original on June 8, 2021. Retrieved June 8, 2021.
  25. ^ Kroll, Justin (June 14, 2021). "'Knives Out 2': 'Matrix 4's Jessica Henwick Joins Daniel Craig In Sequel". Deadline Hollywood. Archived from the original on June 14, 2021. Retrieved June 14, 2021.
  26. ^ אורן מנדז, נטפליקס רכשה את סרטי ההמשך של "רצח כתוב היטב" ב-450 מיליון דולר, באתר גאדג'טי, ‏2 באפריל 2021
  27. ^ Oddo, Marco Vito (June 28, 2021). "First 'Knives Out 2' Set Photo Reveals Filming Has Begun on Director Rian Johnson's Sequel". Collider. Retrieved June 28, 2021.
  28. ^ ‘Knives Out 2’ Has Wrapped Filming in Greece, as Rian Johnson Says Production Is Now Halfway Complete, Collider, ‏2021-07-30
  29. ^ Hipes, Patrick (June 29, 2022). "Rian Johnson's 'Glass Onion: A Knives Out Mystery' To World Premiere At Toronto Film Festival". Deadline Hollywood. Archived from the original on June 29, 2022. Retrieved August 22, 2022.
  30. ^ Goodfellow, Melanie (August 3, 2022). "Glass Onion: A Knives Out Mystery To Close BFI London Film Festival". Deadline Hollywood. Retrieved August 22, 2022.
  31. ^ Davis, Clayton (January 21, 2022). "Knives Out 2 Expected to Drop in Late 2022, Fall Festival Debut Likely (Exclusive)". Variety. Retrieved August 22, 2022.
  32. ^ Cohen, Anne (August 22, 2022). "Benoit Blanc Attends a Glamorous Dinner Party in Glass Onion First Look". Netflix. Retrieved August 22, 2022.
  33. ^ Shaw, Lucas (May 15, 2022). "Movie Theaters Want More Titles. Is Netflix Ready to Share Them?". Bloomberg. Retrieved August 22, 2022.
  34. ^ Patrick Hipes, ‘Avatar: The Way Of Water’, ‘Oppenheimer’, ‘Star Trek’ Series Lead Nominations For Genre-Focused Saturn Awards, Deadline, ‏2023-12-06 (באנגלית אמריקאית)