יו-יו מה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יו-יו מה
Yo-Yo Ma
לידה 7 באוקטובר 1955 (בן 68)
פריז
מוקד פעילות ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1961 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת הרווארד, CRD Claude-Debussy de Saint-Germain-en-Laye, הרווארד קולג', אוניברסיטת קולומביה, בית הספר ג'וליארד, בית ספר טריניטי עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק צ'לן
סוגה מוזיקה קלאסית, מוזיקת עולם
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה צ'לו
חברת תקליטים סוני קלאסיקל, קולומביה רקורדס, RCA רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים תזמורת "דרך המשי"
צאצאים Nicholas Ma עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוֹ-יוֹ מהאנגלית: Yo-Yo Ma; בכתב סיני מסורתי: 馬友友; בכתב סיני מפושט: 马友友; בפין-יין: Mǎ Yǒuyǒu; נולד ב-7 באוקטובר 1955) הוא צ'לן צרפתי-סיני-אמריקני, הידוע בזכות כישוריו כאחד מהצ'לנים הקלאסיים הטובים בעולם ומפעליו הרבים בתחומים מוזיקליים מגוונים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מה נולד בפריז לאם זמרת ולאב שהיה מנצח ומלחין, שניהם ממוצא סיני. מגיל צעיר קיבל חינוך העוסק במוזיקה. הוא החל ללמוד לנגן בכינור, המשיך לוויולה ובהמשך עבר לצ'לו. משפחתו היגרה לארצות הברית בשנת 1962 והשתקעה בניו יורק כשהיה בן 7.

מה היה ילד פלא, שהופיע בגיל 8 בקונצרט בטלוויזיה האמריקנית שעליו ניצח ליאונרד ברנשטיין. הוא התקבל לבית הספר ג'וליארד בניו יורק, והמשיך משם ללימודי מדעי הרוח באוניברסיטת הרווארד בבוסטון. מה הופיע עם תזמורות רבות בכל רחבי העולם.

הופיע ארבע פעמים בפני מנהיגי עולם בארוחות ערב ממלכתיות של ארצות הברית, והוזמן על ידי הנשיאים ג׳ורג׳ הרברט ווקר בוש, ביל קלינטון וג׳ורג׳ ווקר בוש. הופיע בפני שני נשיאי צ׳ילה, מנהיג סין, ובפני הנסיך צ׳ארלס והנסיכה קמילה, לימים מלך הממלכה המאוחדת ומלכת הממלכה המאוחדת.

הופיע בכמה פרקים של סדרת הטלוויזיה לילדים "ארתור", ובסדרת הדרמה "הבית הלבן".

בפברואר 2011 קיבל את מדליית החירות הנשיאותית מנשיא ארצות הברית ברק אובמה.

פעילות מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יו-יו מה נודע בהתעניינותו במגוון רחב של סגנונות מוזיקליים, בניגוד לנגן קלאסי טיפוסי. הוא הופיע והקליט יצירות מתקופת הבארוק על כלים תקופתיים, מוזיקת בלוגראס אמריקנית, מלודיות סיניות, מוזיקה ברזילאית, טנגו ארגנטינאי מאת אסטור פיאצולה, ואת פסקול הסרט "נמר, דרקון".

הוא ניגן את היצירה "Air and Simple Gifts" בהשבעתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה.

יו-יו מה בביצוע היצירה Air and Simple Gifts בטקס השבעת הנשיא אובמה; עם אנטוני מקגיל, יצחק פרלמן וגבריאלה מונטרו (2009)

הוא הקים את תזמורת "דרך המשי" שמאגדת מוזיקאים ממזרח ומרכז אסיה. במאי 2006 זכה בפרס דן דוד, על תרומתו לשימור המורשת האמנותית והתרבותית של העמים שלאורך נתיב המסחר שחצה את יבשות אסיה ואירופה, מסין עד לים התיכון, החל באלף הראשון לפני הספירה ועד לאמצע האלף השני לספירה. הבמאי מורגן נוויל יצר ב-2015 סרט דוקומנטרי בשם מוזיקה של זרים: יו-יו מה ואנסמבל דרך המשי, שמתעד את סיפורו של האנסמבל וחלק מנגניו. הסרט השתתף בפסטיבל דוקאביב ב-2016

בשנת 2020 הופיע ברשימה השנתית טיים 100 של מגזין טיים.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]