שושלת (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שושלת
Dynasty
סוגה אופרת סבון
יוצרים ריצ'רד ואסתר שפירו
שחקנים ג'ון פורסיית'
לינדה אוונס
ג'ואן קולינס
פמלה בלווד
פמלה סו-מרטין
ג'ון ג'יימס
אל קורלי
גורדון תומפסון
ג'ק קולמן
הת'ר לוקליר
דיאן קארול
מייקל נאדר
קתרין אוקסנברג
אמה סאמס
טד מק'גינלי
טרי גרבר
ליאן האנלי
קאסי ייטס
דבורה אדייר
קתלין בלר
בו הופקינס
לויד בוכנר
לי ברג'ר
כריסטופר קזנוב
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 9 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 220 עריכת הנתון בוויקינתונים
תוכנית המשך The Colbys עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיקים בפועל אהרון ספלינג, ריצ'רד שפירו, Douglas S. Cramer, אסתר שפירו עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה ספלינג טלוויז'ן עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה CBS Television Distribution עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ביל קונטי עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 46 דקות
שידור
רשת שידור ABC עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל הערוץ הראשון
CBS Drama
תקופת שידור מקורית 12 בינואר 198111 במאי 1989
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שושלתאנגלית: Dynasty) היא סדרת דרמה המשכית אמריקנית מסוגת אופרת סבון, אשר שודרה בין השנים 1981 עד 1989. הסדרה נוצרה על ידי אסתר וריצ'רד שפירו, והופקה על ידי אהרון ספלינג עבור רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC.

הסדרה הייתה מועמדת לפרס גלובוס הזהב בשנים 1981–1986 בקטגוריית סדרת הדרמה הטובה ביותר בטלוויזיה, וזכתה בפרס בשנת 1984. בשנת 1985 הגיעה למקום הראשון במדרוג הסדרות בארצות הברית.

בשנת 2017 עלתה לשידור סדרה בשם זהה, המבוססת על סדרה זו.

שידור הסדרה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה שודרה בישראל בשנות השמונים בערוץ 1 בימי ראשון בשעה 21:30: שש העונות הראשונות שודרו מיולי 1986 ועד קיץ 1989, ברצף; בדומה לסדרה שעמה התחרתה בארצות הברית, "דאלאס", ואשר קדמה לה באותה רצועת שידור, גם את "שושלת" ביקשו קברניטי רשות השידור לגדוע באיבה. ואולם, בניגוד ל"דאלאס", הפעם מחאת הציבור (ואחוזי הצפייה העצומים, אשר רוקנו את הרחובות בזמן שידורה), החזירו מקץ חודשים ספורים את הסדרה לאקרנים, ויתר עונותיה שודרו עד מאי 1991. בהמשך שודרה גם המיני-סדרה "שושלת: האיחוד". שידורים חוזרים של עונותיה הראשונות נצפו בראשית ימיה של זכיינית ערוץ 2 שידורי קשת בשעות הבוקר, ובאמצעות ערוץ הלווין STAR PLUS בסופי שבוע. מ-2013, היא שודרה בישראל שוב בערוץ CBS Drama במשך שני סבבי הקרנה מלאים, אותם החליפה החל מ-אוגוסט 2014 הסדרה הבת, "משפחת קולבי", שעד כה לא הוקרנה מעולם רשמית בישראל, וניתן היה לצפות בה רק בערוץ הלווין RTL PLUS בראשית שנות ה-90'.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה "שושלת" מגוללת לאורך תשע עונות את סיפורם של בני משפחת קרינגטון, משפחת אילי-נפט מיליונרים מדנוור, קולורדו.

העונה הראשונה נפתחת בהכנות לנישואי בלייק קרינגטון (המגולם על ידי ג'ון פורסיית'), בעל חברת הנפט "דנוור קרינגטון", לקריסטל גראנט ג'נינגס (לינדה אוונס) שעבדה כמזכירה אצלו. בלייק הוא איש עסקים מחוספס וממולח, בעוד קריסטל היפה, התמימה וטובת הלב היא צעירה ממנו ורגישה. הכניסה לעולמם של הקרינגטונים לא קלה עבורה, והיא נאבקת בקושי רב על מקומה כגברת האחוזה ומנסה להתגבר על "קשיי קליטה" רבים.

לבלייק קרינגטון שני ילדים מנישואיו הראשונים: סטיבן (אל קורלי, שמוחלף בהמשך הסדרה בשחקן ג'ק קולמן) ההומוסקסואל, ופאלון (פמלה סו-מרטין, שמוחלפת בהמשך הסדרה על ידי השחקנית אמה סאמס), ילדת שמנת מפונקת ומשועממת שמתקשה להסתיר את קנאתה בנישואיו החדשים של אביה. פאלון מנהלת רומן סודי עם מייקל, נהג המשפחה. במקביל, על מנת להציל את אביה ממשבר כלכלי, היא מבטיחה ליריבו העסקי של בלייק, נשיא חברת "קולביקו" ססיל קולבי (לויד בוכנר), כי תינשא לאחיינו, ג'ף קולבי (ג'ון ג'יימס), בתנאי שססיל יסייע כלכלית לאביה. פאלון וג'ף מתחתנים.

בהמשך הסדרה מתגלה, כיאה לאופרת סבון, כי לבלייק שני ילדים נוספים, אמנדה (קתרין אוקסנברג) ואדם (גורדון תומפסון), וכן אחות למחצה בשם דומיניק דוורו (דיאן קארול).

בנוסף, העונה הראשונה מציגה את סיפור משפחת בלייזדל: מת'יו בלייזדל (בו הופקינס), מאהבה הראשון של קריסטל, שעובד כגאולוג אצל בלייק בחברת "דנוור קרינגטון", אשתו קלודיה (פמלה בלווד), שהשתחררה מבית חולים פסיכיאטרי, ובתם לינזי (קטי קורצמן), שסובלת מהנישואים העגומים של הוריה.

במהלך העונה הראשונה חושד בלייק כי אשתו הטרייה קריסטל מנהלת רומן עם מת'יו בלייזדל. כמו כן, בלייק מוטרד מפרשיית האהבים של בנו סטיבן, ובסערת רגשות הוא הורג את מאהבו של סטיבן, ובעקבות זאת מועמד לדין.

במשפט הרצח חושפת קלודיה בלייזדל את העובדה שניהלה רומן עם סטיבן. בתגובה, לוקח בעלה מת'יו את בתם לינזי ועוזב את דנוור. בעונה השנייה מתברר כי השניים נהרגו בתאונת דרכים (מת'יו "קם לתחייה" בעונה מאוחרת יותר כאשר הוא חוזר לדנוור על מנת לחטוף את קריסטל אהובתו. הוא מחזיק את בני משפחת קרינגטון כבני ערובה - ובסוף נדקר למוות על ידי סטיבן).

בפרק האחרון של העונה הראשונה נכנסת אישה מסתורית עם כובע ענק ומשקפי שמש לבית המשפט להעיד נגד בלייק במשפט הרצח. מתברר שמדובר באלקסיס קרינגטון (ג'ואן קולינס), אשתו הראשונה של בלייק, ערמומית, אלגנטית ונחשקת, ששבה לדנוור על מנת לנקום בבלייק על שגירש אותה מהעיר, התגרש ממנה והרחיק אותה מילדיה האהובים.

בראשית העונה השנייה מעידה אלקסיס נגד בלייק. היא עוברת לגור בסטודיו שבבעלותה בתוך אחוזת קרינגטון ומתחתנת עם ססיל קולבי על מנת להתנקם בבלייק. לאחר מותו של ססיל (בזמן חתונתם בבית החולים) הופכת אלקסיס לאשת עסקים שכל יעדה להפיל את בלייק ואת האימפריה הכלכלית שבנה. מאז ועד סוף הסדרה ממררת אלקסיס את חייו של בלייק, מתקוטטת עם קריסטל ומתחתנת עם מספר לא מבוטל של גברים.

המשולש בלייק-קריסטל-אלקסיס הפך לאייקון טלוויזיוני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שושלת בוויקישיתוף