שיחה:מלחמת האזרחים האמריקנית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
דיון
משימות לביצוע משימות לביצוע

על פי #הערות מרשימת ההמתנה:

  • מומלץ לערוך תיקון בעיות כתיב, תחביר וסגנון

פרשת שמעון[עריכת קוד מקור]

לשמעון - האם הערך מתורגם אכן מהויקי האנגלית?

אם כן, אנא הפנה (באמצעות קופי - פייסט או בכל אופן אחר) לפיסקאות מהן הוא מתורגם. עיינתי הבוקר בשני הערכים, וקשה לי מאד למצוא מהיכן נלקח הערך העברי. הערך האנגלי הוא מפורט בהרבה, וערוך בצורה מאד שונה ממה שהבאת כאן.

צר לי לומר, אבל בעקבות עניין מאבק האפרו אמריקאים לשוויון זכויות (וחסרות לי מילים להעלות על הכתב את אכזבתי העמוקה מעניין זה) אני נאלץ לנקוט במדיניות של חשדהו וחשדהו, ואם לא אקבל תשובה משביעת רצון לשאלותי כאן, אסיק כי הערך מועתק, כערכים אחרים.אלמוג 09:00, 4 דצמ' 2004 (UTC)

מצטרף לאלמוג. בכלל היתי שוקל מחיקה כוללת של ערכיו של שמעון רק מתוקף החשד שהם מועתקים. גם אם ימחקו אי אלו ערכים כשרים, זה עדיף בעיני על המצב בו יהיה לנו חומר מעותק. גילגמש 09:04, 4 דצמ' 2004 (UTC)
הערך החדש שכתבתי מסתמך על עובדות הלקוחות משלושה מקורות: האחד הוא הויקי האנגלית, בקיצורים מתבקשים מאחר שאין בכוונתי לכתוב ערכים כה ארוכים. השני הוא חומר לימוד הנמצא בידיי (אני לומד במכללת יהודה ושומרון באריאל.) השלישי הוא מספר עובדות מאנציקלופדיה Ynet. עצוב יהיה הדבר אם תסיקו כעת כי כל ערכיי מועתקים; זוהי מסקנה הרחוקה מאד מהמציאות. צר לי על שאיכזבתיך, אלמוג. SHIMONSHA 09:30, 4 דצמ' 2004 (UTC)

לשמעון - אני מקבל את הבעת הצער שלך. בקשתי היא שבעתיד, כאשר תישאל למקורותיך, תענה באותה מידת הפירוט. הבוקר ענית לדוד שי כי המדובר בתרגום מהויקי האנגלית, דבר שעורר חשד שווא, וחבל. אלמוג 09:34, 4 דצמ' 2004 (UTC

שלושה שבועות אחרי ששמעון מונה לתפקיד "מפעיל מערכת", שבועיים אחרי שדוד שי דרש ממנו הסבר על ההעתקה מילה במילה של מאבק האפרו אמריקאים לשוויון זכויות (ולא פרסם זאת מאי רצון לביישו ומתוך הנחה שזו הייתה מעידה חד פעמית) שמעון המשיך ליצור ערכים על ידי קופי פייסט מאנציקלופדיית YNET (למשל ערך על "לך ולנסה"). לאור עובדות אלו אני אישית מבכר שלא להאמין לשום מילה שיוציא מפיו או ממקלדתו מעתה ואילך. להערכתי יש ערכים רבים נוספים שלו שמועתקים, ואין לנו נגישות לחומר המקורי שן שש זעם 16:42, 4 דצמ' 2004 (UTC)

אני מסכים עם שש"ז, אך אני חושב שהפתרון אינו מחיקה, כי אם הרחבה משמעותית. תירגמתי חלק ארוך מאד מהערך בויקי האנגלית העוסק ברקע למלחמה, ואני קורא למומחי ההיסטוריה הצבאית (כן, הכוונה אליך גילגמש, בין היתר), להרחיב את הקטע של "המלחמה" ולבנות על הבסיס של שמעון (מועתק או מקורי) מבנה לתפארת, חופשי מכל חשד של העתקה. אלמוג 18:28, 4 דצמ' 2004 (UTC)
בינתיים התחלתי לתרגם גם את החלק ה"צבאי". שמתי הודעת עריכה. אסיים זאת בזמן הקרוב. אלמוג 18:33, 4 דצמ' 2004 (UTC)
תודה על המחמאה, אבל קראתי רק ספר אחד או שניים וכמה מאמרים על המלחמה, אני לא ממש יכול להרחיב את הערך מעבר למה שכתוב בויקיפדיה האנגלית. לגבי ערכיו של שמעון, צורם לי שאני צריך לבנות על יסודות רעועים. למה לשכתב ערכים מועתקים? בואו בכלל נבטל את מדניות שמירת זכויות היוצרים שיש לנו ופשוט נשכתב כל דבר שאפשר. תוך חודש ימים נגיע ל-20,000 ערכים. לא זאת הדרך. אני לא מוכן לקחת על עצמי את הכשרת השרץ. לא יתכן שיש איפה ואיפה. המדניות צריכה להיות אחידה - חוסר סובלנות מוחלט להעתקות. גילגמש 18:34, 4 דצמ' 2004 (UTC)

חבל שלא יהיה לנו ערך בנושא זה. אני מתקדם לאיטי במלחמה (כבר הגעתי ממש לירית הפתיחה...) ובדרך מוחק את הבסיס של שמעון בכל מקום אליו הגעתי. עבודה זו תיקח לי עוד כמה ימים על ערך זה בלבד, אבל התוצר הסופי יהיה תרגום מהויקי האנגלית (הערך שם הוא מפלצתי. אני מתכוון לתרגם בערך 50%), ומחיקה של הבסיס שהכין שמעון. אלמוג 19:15, 4 דצמ' 2004 (UTC)

אם אתה מתכוון לתרגם רק חצי חדל מכך בבקשה ואני אתרגם את הכל. אני לא אוהב ערכים קצרים. גילגמש 19:23, 4 דצמ' 2004 (UTC)
הערך באנגלית הוא מפלצתי בגודלו ורובו לא רלבנטי לקורא העברי. אם תקרא את מה שתורגם עד עכשיו תבין ש"ערך קצר" כבר לא יהיה לנו כאן. אלמוג 04:53, 5 דצמ' 2004 (UTC)

ראו ויקיפדיה:מזנון/פרשת שמעון להמשך התגלגלות הפרשה. טרול רפאים 19:48, 28 אוקטובר 2005 (UTC)

בנוגע לסיבות לנצחון הצפון[עריכת קוד מקור]

אני חושב שזה קצת מוגזם לציין שהצפון ניצח משום שהוא לחם למען מטרה מוסרית נעלה. לא משום שזה לא נכון, אלא משום שסגנון זה אינו תואם אינציקלופדיה, שצריכה להמעיט בשיפוט מוסרי לגבי העובדות שהיא מוסרת.--יונתן נבו 22:55, 9 ינו' 2005 (UTC)

תודה על הערתך. תרגיש חופשי לשנות את הטקסט לפי ראות עיניך. זהו אחד מהעקרונות הבסיסיים בויקי. גילגמש 06:48, 10 ינו' 2005 (UTC)

ניראה שצריך תיקון במשפט הבא[עריכת קוד מקור]

המשפט "מיזורי התקבלה לאיחוד, כמדינה בה קיימת עבדות, אך העבדות נאסרה ביתר השטח, שנרכש מידי צרפת והפך למדינת לואיזיאנה צפונית לגבולה הדרומי של מיזורי"

איך יכול להיות שמדינה נמצאת "מצפון" לגבול "הדרומי" של מדינה אחרת?

לואיזיאנה היא צפונית לגבולה הדרומי של מיזורי כשם שלוב נמצאת צפונית לגבולה הדרומי של מצרים. הכוונה ב"פשרת מיזורי" היא שמיזורי הינה חריג בו מותר עבדות צפונה מקו מסויים, אשר הוא גבולה הדרומי, ולואיזיאנה נמצאת מצפון לו. אלמוג 17:02, 7 פבר' 2005 (UTC)


רוצה למחוק את סיומת המשפט הבא[עריכת קוד מקור]

"בשנת 1820 הדרישה המוגברת לכותנה, שיצרה המהפכה התעשייתית, הפכה את גידול הכותנה במטעים, המבוססים על עבודת עבדים, לעיסוק רווחי במדינות הדרום. התפתחות זו סובבה לאחור את גלגל ההיסטוריה הנע לעבר שחרור העבדים במדינות הדרום, אך האיצה את התהליך במדינות הצפון התעשייתיות בהן העבדות הייתה, לרוב, נחלת העבר."

לא מובן מדוע הדרישה המוגברת לכותנה האיצה את תהליך שחרור העבדים בצפון. אני מבין מהמשפט שלצפון המתועש לא היה צורך בעבדים ולכן לא נוצרה בצפון הבעיה שנוצרה בדרום, אבל לא ברור מדוע זה היווה זרז לשחרור עבדים. אני מציע פשוט למחוק את סיומת המשפט (החל ב"אך האיצה את התהליך..."), ואם לא תהיה התנגדות אני אעשה זאת מחר.הלל 11:23, 14 אפר' 2005 (UTC) הלל

מה עם "לה-אמיסטאד"?[עריכת קוד מקור]

מי שראה את הסרט (של שפילברג), או מכיר את הסיפור, על ספינת העבדים "לה אמיסטאד", יודע שלמקרה קשר ישיר עם הגורמים למלחמת האזרחים בארה"ב. אפשר למצוא עוד חומר על זה בויקיפדיה האנגלית, וכדאי להוסיף על המקרה גם בערך זה.

הערך לא מוגן ואין סיבה שהנושא לא יתווסף על ידך שש"ז 09:04, 23 ספטמבר 2005 (UTC)
בס"ד מסכימה עם האלמוני לגבי "לה אמיסטאד", ליאת.מישהי שאיכפת לה "(שיחה 10:16, 27 אפריל 2006 (IDT)

מלחמת אזרחים או מלחמת מדינות[עריכת קוד מקור]

החזרתי הערה שהושמטה (הפסקה השנייה בערך), בעניין השאלה האם השם "מלחמת אזרחים" יאה למלחמה זו. ההערה נראית נכונה ורלבנטית, וגם המיקום שלה נראה ראוי, מיד לאחר ציון השם המקובל בפסקה הראשונה. דוד שי 19:34, 28 אוקטובר 2005 (UTC)

עבדות כסיבה מרכזית?[עריכת קוד מקור]

הדיון לגבי הסיבות לפרוץ מלחמת האזרחים האמריקאית, האם העבדות שימשה כסיבה ראשונית ועיקרית או סיבה שאומצה בהמשך המלחמה לצורך השגת אחדות רבה יותר בקרב מדינות האיחוד הוא דיון נרחב. ראוי לציין שלינקולן ציין מפורשות שהמאבק אינו כנגד העבדות אלא לעתיד המדינה הפדרלית ועליונות הגישה הפדרלית על פני זו של עליונות ריבונות המדינות (קרי - קונפדרציה). לדעתי, ציון זה של ביטול העבדות כגורם ראשוני ומרכזי הוא שגוי. Alpha male 18:39, 17 מאי 2006 (IDT)

בנוסף לכך, יש לציין שמדינות הדרום ובראשן דרום קרולינה; לא פרשו מאיחוד בשל הרצון של לינקולן לבטל את העבדות בדרום אלא , כי - כראש מפלגת הרפובליקנים דגל בעצירת התפשטות העבדות בטריטוריות המערביות שלא נקבעו כמדינות. לפי כך, ראתה מדינת דרום קרולינה כי בבחירתו של לינקולן לנשיא, התפשטות העבדות תפסק - ובכך ירד האיזון בבית הנחברים ובסנאט מבחינת המעומדמים ממדינות שהתנגדו לעבדות ואלו שדירבנו עבדות.
ראוי לציין, שכי העבדות לא הייתה מטרת המלחמה, אלא כי "אחדות האומה" הייתה המטרה הראשית , ורק לאחר הכרזת האמנסיפציה האמריקנית, שקוראת לשחרר את העבדים בכל מדינות הדרום ככוח (חוץ ממדינות הגבול:דלוור,מרילנד,קנטאקי ומיזורי, מכיוון שהוא לא רצה שמדינות אלה יעזבו את האיחוד ויצטרפו ככוח מכריע לקונפדרציה).
אם תשימו לב, בבחירות שהביאו לבחירת לינקולן , אף אחת ממדינות הדרום לא בחרה ברפובליקנים (לינקולן) - אלא בשתי מפלגות: פעמון האיחוד (שלוש מדינות), ובדמוקרטים הדרומיים . מה שמוביל לדחייה העצומה של המדינות הללו והקמת הקונפדרציה.
אבל בשנית, כשלינקולן הכריז מלחמה על "המורדים" (הוא לא קיבל את הקונפדרציה כמדינה) , המטרה היחידה הייתה איחוד האומה ולא העבדות. GiladKW 23:26, 19 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]


ביטויים פסולים[עריכת קוד מקור]

"המפלגה הוויגית" -אם כבר מפלגת הוויג , על השם המקורי "the Whigs" , המונח "המפלגה הוויגית", היא טעות ביסודה מכיוון שאין קשר לכינוי המקורי של מפלגת הוויג (שהוקמה כנגד מפלגתו של אנדרו ג'קסון, והשם נלקח כמטאפורה על שם קבוצת אנשים מסקוטלנד שהתמרדו נגד המלך האנגלי וכינו עצמם WHIGS ).

מסקנה: אם לא יודעים היסטוריה, לא כותבים היסטוריה. בכלל,אינני מבין למה המאמר הזה קיבל כוכב, יש בו כולכך הרבה טעויות. GiladKW 23:43, 19 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]

אילו טעויות למשל? אתה מציג פה טעות לשונית קלה. אילו טעויות קשות אחרות אתה רואה בערך? גילגמש שיחה 23:48, 19 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]

ראשית , עלי להגיד שבערך קיימים אי דיוקים רבים (ביטויים פסולים כמו "המפלגה הוויגית", ואי דיוקים בפרטים עובדתיים, שזה כבר נחשב כטעות).


1) הטעות שמוצגת מעל (פיסקה מעל לביטויים פסולים), שדנה על הסיבות של יציאת האיחוד כנגד הקונפדרציה במלחמה.


2) הטעות במאמר, שאומרת כי דרום קרולינה ואחריה שאר מדינות הדרום, עזבו את האיחוד בגלל שלינקולן רצה להפסיק את העבדות בדרום. (לא נכון, הרפובליקנים דגלו בעצירת התפשטות העבדות בטריטוריות המערביות).


3)) הערה שמתארת כי מלחמת האזרחים היא לא מלחמת האזרחים מבחינה משפטית , נכונה חלקית. הנה הוכחה חותכת: אף על פי שתחילה לינקולן לא הכריז על המלחמה כמלחמת אזרחים, בשנת 1863 - ינואר 19 , מכריז לינקולן בנאום גטיסבורג (Gettysburg Address) כך {פיסקה שניה} :

"Now we engaged in a great civil war, testing whether that nation,or any nation so have come to dedicated, can long endure ".

אז מבחינה משפטית, המלחמה היא כן מלחמת אזרחים - "מפיו של לינקולן לאלוהים".

4)יש להגיד כי המפלגה הדמוקרטית לא התפלגה לשלוש , אלא כי לשניים : דמוקרטים דרומיים, דמוקרטים צפוניים. ו כי מפלגת "איחוד החירות" הגיעה כמפלגה עצמאית , ולא התפצלה מהדמוקרטים, אע"פ שעמדותיה עמדו בדומה לדמוקרטים הדרומיים- (Third party באנגלית) .

וזאת רק ההתחלה

GiladKW 22:26, 20 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]


ברצוני להוסיף , כי נראה כי כותב המאמר הוא בכלל לא מבין על מה הוא כותב, והוא פשוט העתיק את המאמר משפה אחרת. לדוגמה:

במשפט: "בשנת 1819 כאשר איש קונגרס צפוני הציע את צירופה של מדינת מיזורי לארצות הברית, עלתה שאלת העבדות במדינה זו, שהביאה ליצירת "פשרת מיזורי" ". הנרי קלי (HENRY CLAY) , לא מצויין בכלל כאן , אלא "כאיש קונגרס צפוני " - אם כותב המאמר באמת ובתמים כתב מאמר זה בעצמו, הרי שאיך יכול להשמיט פרט כולכך חשוב , הלא הנרי קליי הוא אחד האנשים החשובים ביותר בהיסטוריה האמריקנית ונמצא כאיש מפתח מפשרת מיזורי , עד לפרשות רבות אחרות כמו - קלהון(ודרום קרולניה) כנגד אנדרו ג'קסון , גיימס מונורו ואחרים - כל פעם שמזכירים את פשרת מיזורי (30'36ׂ) הרי שמזכירים גם את הנרי קלי...

GiladKW 22:41, 20 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]

אתה אכן מציג תמונה עגומה של טעויות רבות שהתגנבו לערך זה. למה שלא תערוך אותו ותתקן לפחות חלק מהטעויות? ממה שאני רואה, אתה מתייחס לבעיות נקודתיות שניתן לפתור בעזרת עריכה. האם יש טעות גדולה בערך? כשאני אומר "טעות גדולה" אני מתייחס לפרק שלם בערך שמתאר שטויות או להיפך, רצף אירועים נורא חשוב שלא מתואר בערך? אם כן, זה כמובן דורש עבודה רצינית יותר, אבל אם לא ויש לך רק הערות נקודתיות, אפשר לתקן את זה. אם מפריע לך סיווג הערך כמומלץ, אפשר לפעול להסרת ההמלצה ממנו, אם כי עדיף לתקן. אני לא מתמצא כל כך במלחמה זו, לכן קשה לי להתייחס באופן פרטני יותר להערותיך. אפנה את תשומת הלב של הוויקיפדים הרלוונטיים לדף שיחה זה. גילגמש שיחה 22:44, 20 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]
אעשה כמיטב יכולתי לתקן את השגיאות , הבעיה העיקרית היא שאין לי זמן. אני גר בחו"ל כרגע, וכשאחזור בחודש דצמבר, אני מאמין שלתקן מאמר בויקיפדיה, יהיה בעדיפות משנית אצלי. אשתדל לתקן ערך בימים האלו, לפני שאני חוזר לישראל, בנוסף; אני חושב שמתקפת איכות על ההיסטוריה האמריקנית יכול להיות דבר מאוד מועיל. במידה ותהיה מתקפת איכות על היסטוריית ארה"ב, אני בשמחה אוסיף מאמרים בתקופה שבין מלחמת העצמאות למלחמת האזרחים GiladKW 00:31, 21 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]
צריך להתחיל ממתקפה על הערך היסטוריה של ארצות הברית, שבזמנו התחלתי לכתבו, אבל שבקתי בשנות ה-20 של המאה ה-20 (וחוץ מזה עושה רושם שתוכל להועיל רבות גם לחלקים שכן כתבתי - ותרגיש חופשי לעשות את זה). eman שיחה(: \ ): 00:41, 21 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]
עמנואל, מי יכול לתקן אותך...? אתה אפילו רואה בטלויזיה את ההתמודדות על משרת הסנטור של מיזורי! חגי אדלר 01:25, 21 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]
אכן, אבל זה לא מבטיח שאני לא אכתוב שטויות למשל על העימות בין לינקולן לדאגלס...
eman שיחה(: \ ): 02:54, 21 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]

אשתדל לא לקחת ללב את העובדה שאומרים שאיני מבין בהיסטוריה וכי איני יודע מיהו הנרי קליי. ובכל אופן - אכן חלק מן הערך תורגם מהויקי האנגלית, כאשר מולי נמצאים מספר מקורות בעברית (במיוחד ספרו של צ'רצ'יל היסטוריה של העמים דוברי האנגלית (ספר)). יש לי טענות / הסברים לגבי רוב טענותיו של גלעדKW. כך למשל "המפלגה הוויגית" הוא ביטוי מקובל, ואם המדובר בטעות זו טעות שהשתרשה. גוגל מכיר 494 פעמים את "המפלגה הוויגית" ואינו מכיר כלל את "מפלגת הוויג", וכיוב'. לכותב הנכבד אומר - אנא קח את הערך וערוך בו את תיקוניך. לשם כך נועד. להשאיר הודעות בדף השיחה ולברוח זו לא שיטה. איני מעל טעות, מי שלא עושה לא טועה, אבל לטעון כי העובדה שכתבתי "איש קונגרס צפוני" במקום "הנרי קליי" היא טעות? נו... מילא. ויקיפד צפוני.

הנה הוא! חגי אדלר 06:00, 21 בנובמבר 2006 (IST) תמונה:HenryClay.jpg[תגובה]
הוא נורא חמוד, אבל גם הוא יסכים איתי שניתן להתייחס אליו בתור "איש קונגרס צפוני". אלמוג 06:07, 21 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]
מסכים. אבל הוא לא יסכים לעובדה שאין עליו ערך כאן! ביננו, לא הזכרת אותו כי לא רצית קשור אדום בערך מומלץ :-) חגי אדלר 06:13, 21 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]
אין ספק שצריך לקרוא לבחור בשמו. צריך לראות איך ממשיכים מכאן בתיקון הערך ובהמשך השיפור. תווית "ערך מומלץ" לא אומרת שהעבודה על הערך נפסקת. להפך, היא רק מזמינה לעלות אותו לרמה גבוהה יותר. גילגמש שיחה 08:34, 21 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]
מסכים פלוס


נ.ב דווקא הבחירות לסנאטור של מיזורי היו מעניינות, חבל שהטיפש הגדול פיקשש ונתנו את זה לדמוקרט GiladKW 14:42, 21 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]

דמוקרטית. ראה דו שיח ביני לעמנואל בדף השיחה שלי. חגי אדלר 17:14, 21 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]
כחלק מהלימודים שלי על השתתפות האדם השחור בצבא הפדרציה , ראיתי את הסרט Glory , מה שהביא אותי לבדוק האם חלו שינויים במאמר. זולת מספר שינויים קטן עדיין נשארו דברים כמו:"איש קונגרס" צפוני (הנרי קלי) , לא הוזכר שמו בפשרת ג'קסון-קלהאון , וכיוצא בזה. אני יודע שזה קצת קטנוני לדבר ולבקר ולא לעשות כלום אבל אין לי כוח וזמן לתיקון מאמר בסדר גודל כזה. אף על פי כן, דבר שמאוד הפריע לי הוא שאין כל איזכור על הקרב על מצודת סאמטר ,הרי זהו המהלך שפתח את המלחמה ולא הקרב על נהר בול ראן.GiladKW 21:33, 27 במרץ 2007 (IST)[תגובה]

הצבעה על הסרת/השארת ההמלצה[עריכת קוד מקור]

הצבעה על הסרת/השארת ההמלצה מתקיימת כאן. לעיון הויקיפדים. ‏Danny-w00:32, 3 באוקטובר 2009 (IST)[תגובה]

הגורמים לנצחון הצפון - רשת הרכבות - דווקא ההיפך. רשת הרכבות היתה מפותחת הרבה יותר בדרום, ולא בצפון. המלחמה עצמה היתה בדרום, ולכן הרשת בצפון לא היתה בכלל רלוונטית, היא גם היתה מאוד לא מפותחת.

אני לא בטוח שאתה צודק בקביעתך זו. גילגמש שיחה ביקרת כבר במיזם היובל? 16:45, 24 בדצמבר 2009 (IST)[תגובה]

נחוצה הגהה[עריכת קוד מקור]

כבר במשפט הראשון חסר פועל: (אסמן באיקס מודגש את המקום) "11 מדינות עבדים דרומיות בהנהגתו של ג'פרסון דייוויס X בעקבות ניצחונו של אברהם לינקולן והמפלגה הרפובליקנית בבחירות 1860 סביב שאלת הרחבת תחומי העבדות מעבר למדינות בהן היא היתה חוקית, והקימו מסגרת מדינית נפרדת בשם "קונפדרציית המדינות של אמריקה". המלחמה התנהלה בין 11 המדינות הפורשות לבין 25 המדינות הצפוניות אשר נותרו באיחוד, ונחשבת כיום כמלחמה המודרנית הראשונה"

הייתי עושה זאת בעצמי אבל הודעת האזהרה בפתיחה מרתיעה למדי. לתשומת לבכם.

הערך נמצא בעבודה בארגז חול של משתמש:איל עמרני, אסב את תשומת ליבו לנושא. • עודד (Damzow)שיחההלוואי והייתי בדיקסי!23:06, 28 בפברואר 2011 (IST)[תגובה]
התחלת העבודה על הערך נמצאת בארגז חול בדף שלי, אין הרבה טעם לשנות כרגע כי הערך עצמו יצא משם ולא יצורף לערך הקיים. ובמילים אחרות הערך נבנה מחדש לחלוטין. אתה מוזמן להמשיך להעיר ולהאיר בדף השיחה שם. לגבי הפועל החסר אני מניח (מרגיש כמו בחידון) שהוא "פרשו", תודה. --איל עמרני - שיחה 22:02, 1 במרץ 2011 (IST)[תגובה]

לא נכון יותר לקרוא לערך "מלחמת האזרחים של ארצות הברית"? קלונימוס - שיחה 14:46, 4 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]

למה? זה כזה משנה? אם כבר אני מצדד בשם הנוכחי • עודד (Damzow)שיחההלוואי והייתי בדיקסי!15:36, 4 באפריל 2011 (IDT)[תגובה]

הערך זקוק לעריכה ובעיקר להגהה לשונית נרחבת. אם משהו מוכן להרים את הכפפה. בנוסף, העבדות מוצגת כגורם העיקרי למחלמה. אמנם ניצחון מדינות האיחוד שם קץ לעבדות, אולם הן לא בהכרח עשו זאת ממניעים הומניטריים אלא בעיקר ממניעים פוליטיים-כלכליים. דוגמה מצויינת תשמש המחלוקת בשאלה האם להעניק לעבדים זכות הצבעה. בדיון זה דווקא מדינות הדרום צידדו בענקת זכות הצבעה לעבדים ואילו מדינות הצפון התנגדו - ראיה המחלישה את הטענה כי מדינות הצפון נלחמו למען שוויון זכויות לעבדים. (אגב, הגורם לדעות ה"הפוכות" לכאורה הוא שיטת הממשל האמריקנית. בבית הנבחרים האמריקני כמות הנבחרים מכל מדינה נקבעת לפי מספר בעלי זכות ההצבעה שלה. לפיכך הענקת זכות הצבעה לעבדים יש בה להעצים את כוחן היחסי של מדינות הדרום בבית הנבחרים. בלסוף הושגה פשרת השלוש-חמישיות, לפיה קולו של עבד שווה לשלוש חמישיות מקולו של גבר לבן.)

נראה שהנושא מעניין אותך. אולי תנסה לבצע את התיקונים בעצמך? גילגמש שיחה 08:42, 23 במרץ 2012 (IST)[תגובה]
ערב טוב, כיוון שכתבתי את הערך אשמח לדעת על הבעייתיות שלו, כדי שאוכל לתקן, או לכל הפחות לערכים הבאים שאכתוב. תודה --איל עמרני - שיחה 19:26, 24 במרץ 2012 (IST)[תגובה]

ראשית עלי לציין שמדובר בערך מצוין הסוקר בצורה טובה את המלחמה. יחד עם זאת מצאתי מספר בעיות.

  • הבעיה הקלה יותר לסידור היא התאמת זמנים. חלק מהערך כתוב בזמן הווה וחלק בזמן עבר. לדוגמה: "היקפו של המרד נראה קטן בינתיים קורא לינקולן ל-75,000 מתנדבים לתקופה של 90 יום" - יש לתקן את כל הזמנים לעבר..
  • חסרים הפרקים הבאים:
    • זירת המלחמה - יש לתאר את הגאוגרפיה של המקומות העיקריים שבהם התרחשו הקרבות, להוסיף מפה.
    • פרק צבאות ופיקוד - מידע אודות הצבאות מפוזר לאורך הערך. למשל בפרק "תחילתה של המלחמה". אין מידע מסודר על מבנה הצבאות ועל פיקודן. יש להעביר את המידע המפוזר לפרק מרוכז אחד, להוסיף מידע על מבנה הצבאות, להוסיף מידע לגבי שרשרת הפיקוד ולציין את המפקדים הבכירים. כמו כן, לא מוזכר בערך מידע אודות הצי.
    • אין פרק אסטרגיה - יש מידע אודות תכנית אנקונדה, אך הוא לא מודגש די הצורך ודי הולך לאיבוד בתיאורי החנק. לדעתי, כדאי לצמצם את המלל ההוא או למחוק אותו לחלוטין ולהעביר לתוך הערך אודות הקונדרציה תחת פרק "כלכלה". בפרק הזה יש לתאר את האסטרטגיה, לציין מפעלי תעשייה ונכסים אסטרטגיים אחרים.
    • אין פרק טקטיקה - באיזה אופן נלחמו במלחמה זו? אילו חילות היו במלחמה זו? באיזה כלי נשק היו חמושים? באילו מבנים טקטיים עיקריים השתמשו במלחמה? כל זה לא קיים כפרק בפני עצמו.
    • חידושים טכנולוגיים - אין מידע לגבי נושא זה, מה שחבל. המלחמה נתנה דחיפה גדולה מאוד לחידושים טכנולוגיים רבים הן בתחום הצבאי והן בתחום האזרחי.
    • אין פרק אודות ההשפעת המלחמה על האוכלוסיה הילידית. נהנתי מאוד מפרק היהודים במלחמה והייתי שמח לראות פרק על האינדיאנים - אחת הקבוצות החשובות ביבשת שהושפעה במידה גדולה מאוד מהמלחמה.
    • אין פרק נפרד לאוכלוסיה האפרו-אמריקנית. יש המון מידע אודות הקבוצה הזאת, אך הוא מפוזר לאורך הערך ולא מקבל את הבמה הראויה
  • מידע חסר בפרקים קיימים:
    • פרקי הלחימה מתארים באופן סכמטי ומקוצר מאוד. אני חושב שיש להרחיבם במידה ניכרת. אחרי הכל, זה ערך בהיסטוריה צבאית ולא במדעי המדינה.
    • פרק התרבות קצר מאוד וכולל רק רשימה סתמית של מספר כותרים. יש להרחיב בתחום זה כי זה מידע מעניין שעשוי למשוך את הקורא. כמובן אין לתאר כל יצירה ויצירה, אך טוב לתאר את ההשפעה של המלחמה על היצירה האמריקאית והעולמית.

לסיכום: מדובר בערך מצוין ואם הייתה אפשרות, היתי מציע את הערך למועמד לערך "טוב" (בדומה לערך האנגלי המקביל). לצערי, לא קיים אצלנו מעמד של ערכים טובים וחבל שכך. הערך באמת טוב. אני מקווה שהחוסרים יושלמו ונוכל להתקדם עם תהליך ההמלצה. גילגמש שיחה 06:44, 14 במאי 2012 (IDT)[תגובה]

ערב טוב גילגמש, גם אני חשבתי שיש מקום להוסיף זוויות נוספות למלחמה הזו. אך, מה שעמד לנגד עיניי הוא הניסיון שרכשתי בערך על הקיסרות הרומית שמרוב רצון לכסות את הכל נוצר ערך מפלצתי ש"נקרע" לאחר מכן לערכים אחרים. אם כבר מרחיבים את הערך בצורה הזו יש ליצור ערכים נפרדים להרחבות, לפחות לגדולות שבהן כגון הסקירה הצבאית, ורק לאחר שערך ההרחבה קיים להוסיפן בצורת המתומצתת לערך הראשי.
בקרוב יתפנה לי זמן לכתיבה מחודשת בויקי, לבינתים המסעדה החדשה דורשת ממני את כל האנרגיה שאני יכול לנפק....--איל עמרני - שיחה 19:22, 23 במאי 2012 (IDT)[תגובה]
הרעיון הוא מצד אחד לתת את עיקרי הדברים בערך הראשי ולשמור הרחבה לערך ראשי. כך למשל אין צורך לתאר את כל הגאוגרפיה של ארה"ב בערך הדן בזירת הקרב, אלא לתאר את עיקרי הדברים (2-3 פסקאות) ולהפנות לערך מורחב "גאוגרפיה של ארה"ב". גילגמש שיחה גם אני משתתף במיזם העשור! 19:25, 23 במאי 2012 (IDT)[תגובה]

ויליאם פוקנר[עריכת קוד מקור]

קשה לקרוא ולהבין את הערך הנ"ל. לדעתי, הוא זקוק באופן משמעותי לעריכה לשונית. יש פעמים בהן התוכן אינו ברור, בגלל בחירת מילים לא נכונות וניסוח משפטים מפותל ותמוה (האם תורגם הערך מאנגלית?). בנוסף, המלצה צנועה להוסיף לרשימת הספרים העוסקים בנושא, את "הבלתי מנוצחים" של חתן פרס נובל לספרות 1949, ויליאם פוקנר. בן הדרום, שכל כתיבתו היתה מושפעת ממלחמת האזרחים, אם במישרין ואם בעקיפין, אם מצד סיבותיה, אם ממהלכיה ואם מתוצאותה ארוכות הטווח. תודה 2.55.130.122 20:02, 11 ביוני 2012 (IDT)[תגובה]

משוב מ-25 באוגוסט 2012[עריכת קוד מקור]

מדהים! 79.183.200.81 12:20, 25 באוגוסט 2012 (IDT)[תגובה]

הערות מרשימת ההמתנה[עריכת קוד מקור]

בעבר הערך הוסר מהמלצה, אך באותה התקופה הערך לא היה מקיף על הנושא כמו היום. The Beatle Manשיחה • הצטרפו למיזם איכות ויקיפדיה, כי אנחנו רוצים ויקיפדיה איכותית! 15:40, 6 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]

בהחלט ערך מרשים, שהפך עם הזמן למקיף ואיכותי. אני מצטרף להמלצה. Danny-wשיחה 16:40, 6 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]
אדום קשה • חבר לחיים - אמצו כלב!Ori‏ • PTT17:29, 6 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]
זקוק להגהה - יש עדיין בעיות כתיב, תחביר וסגנון. H. sapiens - שיחה 18:10, 8 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]
כמו H. sapiens. יש כאן בסיס מצוין אבל ערך עם ניסוחים מסורבלים וקצת תרגמת לא יכול להיות מומלץ. Reuveny - שיחה 19:08, 15 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 14:38, 15 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 14:38, 15 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

ג'ורג' קרוק וויליאם אברל קיבלו פקודה לפעול האספקה בקווי הרכבת בוירג'יניה המערבית,[עריכת קוד מקור]

?


קישור שבור 3[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 10:55, 25 בספטמבר 2013 (IDT)[תגובה]

שינוי השם[עריכת קוד מקור]

מוצע לשנות את השם למלחמת האזרחים בארצות הברית. זהו השם הנכון, לפי המדינה ולא היבשת, אף שבלשון עממית ארצות הברית אמנם נקראת לעתים גם אמריקה. עמירם פאל - שיחה 08:17, 8 בינואר 2014 (IST)[תגובה]

אני רק הערה - אם אכן משנים את השם צריך לעבור עם בוט לתקן מאות קישורים וקט' וגם סתם מופעים בוויקיפדיה. גילגמש שיחה 14:49, 8 בינואר 2014 (IST)[תגובה]
ייתכן שהשם יותר מדויק, אבל למיטב ידיעתי בספרות האקדמית נהוג לקרוא למלחמה זו "מלחמת האזרחים האמריקנית". Yoav Nachtailer - שיחה 14:51, 8 בינואר 2014 (IST)[תגובה]
היי גילגמש, תוכל בבקשה להסביר לי את הערתך - למה צריך לשנות במאות קישורים וקטגוריות (דבר שלבטח קוטל את כוונת השינוי)? האם הפניה לא מספיקה? הרי גם כיום קיימת ההפניה ההפוכה? ואגב, אם כבר, ראה נא גם בפרשת הריגת ידידיה סגל - אשמח לקרוא את תגובתך גם שם. עמירם פאל - שיחה 16:12, 8 בינואר 2014 (IST)[תגובה]
זה השם הנכון לפי מי ולפי מה? השם הנוכחי "מלחמת האזרחים האמריקנית" הוא השם המקובל בספרות ובאקדמיה למלחמה זו, אסור לנו לנסות לשנות את "השם הנכון" לפי תפיסת עולמנו • עודד (Damzow)שיחהלימין שור!06:40, 10 בינואר 2014 (IST)[תגובה]
מסכים עם עודד, ומתנגד לשינוי השם. ויקיפדיה מציגה את המידע הקיים, וזה השם הקיים והמקובל. איננו יכולים לקבוע שם אחר, בניגוד לשם המקובל, משום שלדעתנו הוא נכון יותר. בברכה, דני. Danny-wשיחה 11:34, 10 בינואר 2014 (IST)[תגובה]
ביטלתי את הצעתי לאור ההתנגדות. שבת שלום לכולם! עמירם פאל - שיחה 18:48, 10 בינואר 2014 (IST)[תגובה]

פסקת הפתיחה שמאלנית בטירוף[עריכת קוד מקור]

"הרפובליקנים חסידים נלהבים של הלאומיות" - כל קשר בין המשפט למציאות מקרי בהחלט. המפלגה הרפובליקנית הוקמה כדי להתנגד לעבדות, והמפלגה הדמוקרטית תמכה בה ביתר שאת. למה העובדה הזאת מועלמת מן פסקת הפתיחה? מדוע יש ניסיון לטשטש את התמיכה של המפלגה הדמוקרטית בעבדות?

הכותרת שבחרת מוזרה, והתלונה שלך לא ברורה לי. הרפובליקנים אכן היו חסידים נלהבים של האיחוד (חיזוק הלאומיות האמריקאית כנגד זכויות המדינות). התפקידים שמלאו שתי המפלגות, כולל הפיצולים במפלגה הדמוקרטית וההתנגדות לעבדות הרפובליקנית מפורטים בהרחבה הראויה בערך. Reuveny - שיחה 09:57, 30 באפריל 2015 (IDT)[תגובה]
ידידינו היקר פיספס קצת שיעורים בהיסטוריה. המפלגה הדמוקרטית אכן ייצגה את הדרום, והרפובליקנית את הצפון, בה בעת שהשחורים הצביעו למפלגה הרפובליקנית ברובם המכריע. מאז שנות השישים, עם חקיקתם של קנדי וג'ונסון, אשר קידמו זכויות אזרח מלאות לאפרו-אמריקנים, הדרום הדמוקרטי עבר לחלוטין למפלגה הרפובליקנית בעוד הצפון והמערב (אם כי בתהליכים יותר איטיים בחלק מן המדיניות) לתמוך במפלגה הדמוקרטית, יחד עם הקהילה האפרו-אמריקנית. (ראה הבחירות לנשיאות ארצות הברית 1964, ואת ההמשך). לדוגמה, מדינת מיסיסיפי, אשר בה זכה פרנקלין רוזוולט ב-98% מן הקולות, הצביעה ב-1964 באותו אחוז לבארי גולדווטר הרפובליקני. אברהם לינקולן ייצג את מדינת אילינוי, שהיא מדינתו של ברק אובמה. כיום, כל מדינות הקונפדרציה (מלבד וירג'יניה ופלורידה) הן מדינות אשר מצביעות ברוב גדול לרפובליקנים, וחברי הקונגרס הדמוקרטים היחידים משם הם שחורים. צאצאיהם של אותם אוונגליסטים ובפטיסטים לבנים שהיו חלק מאותו דרום תומך עבדות, כיום רפובליקנים, בעוד מדינות הצפון אשר התנגדו לעבדות הן דמוקרטיות. לכן, הרמיזה שלך שכביכול יש לקשור בין המפלגה הדמוקרטית של אז להיום מעוררת תמיהה ומעידה על בורות. עוד דוגמה, ראה למשל את ג'ון קונלי, מושל טקסס הדמוקרטי דאז, שישב עם ג'ון קנדי ברכב, בעת רציחתו ביוסטון. הוא נהפך לרפובליקני בהמשך, יחד עם הסנאטור הדמוקרטי-נהפך-לרפובליקני, אשר החליף מפלגות בדיוק באותה התקופה של קנדי-ג'ונסון (1964) - סטרום ת'ורמונד (אנ'). עוד דוגמה תראה לך שטקסס הדמוקרטית של אז בחרה במשך 100 שנים מושלים דמוקרטים, אך כיום היא מדינה רפובליקנית לחלוטין, שהוציאה מתוכה את שני הבושים וריק פרי. רק המפלגה השתנתה. הדרום נשאר אותו הדרום. Archway - שיחה 14:10, 30 באפריל 2015 (IDT)[תגובה]

צר לי אך תגובותיכן לא רלוונטיות. פסקת הפתיחה באנציקלופדיה אמורה להציג את עיקרי הדברים, ומן הראוי לציין שהמפלגה הרפובליקנית התנגדה לעבדות והמפלגה הדמוקרטית תמכה בה.

אתה מציג את הדברים באופן שטחי ולא מדויק. האם קראת את הערך? או לפחות את הפתיח? או לפחות את התגובות בדיון זה? Reuveny - שיחה 19:13, 12 במאי 2015 (IDT)[תגובה]

פסקת הפתיחה כן שמאלנית כי בכל פסקת הפתיחה המפלגה היחידה שמוזכרת היא הרפובליקנית, למרות שהמפלגה הדמוקרטית אשמה. היא זו שתמכה בעבדות וחסידיה פתחו במלחמת אזרחים כדי לשעבד את כל השחורים. בנוסף, הרפובליקנים מתוארים כחסידים "נלהבים". אפשר לוותר על המילה "נלהבים" שנועדה להציג אותם כאמוציונליים ולא רציונליים. אז בקשה, יש פה הטייה שמאלנית ברורה.

אתה מערבב בין עובדות לבדיות. הפוליטיקה האמריקאית היא סבוכה היום והייתה סבוכה במאה ה-19. החלוקה שאתה עושה לא מדויקת. גילגמש שיחה 06:39, 21 ביולי 2015 (IDT)[תגובה]

וכמובן שתעביר נושא ולא תתייחס לטענות. מה הבעיה בלהגיד את האמת? שהרפובליקנים התנגדו לעבדות והדמוקרטים תמכו בה?

ההתייחסות לשמאל ולימין כפי שעשית אותה היא שגויה ואנכרוניסטית בהקשר הזה. קווי העימות הפוליטיים לא היו כלכליים. רפובליקנים בתקופה זו אינם שמאל ואינם ימין. כנ"ל הדמוקרטים. לכן, אין אפשרות להתייחס לטענתך. באשר לאמת ההיסטורית - הפרטים מופיעים בערך. קרא את כולו. גילגמש שיחה 07:00, 22 ביולי 2015 (IDT)[תגובה]

אז מה הבעיה לציין בפסקת הפתיחה, באופן ברור וצלול, שהרפובליקנים התנגדו לעבדות והדמוקרטים תמכו בה? 213.57.205.60 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

סגנון הערות השוליים בערך זה בעייתי ביותר. כאשר המקור הוא באנגלית, ראוי לתת את שם הכותר המדוייק באנגלית ולא לתרגמו לעברי. למשל "קריאת קרב לחירות" של מקפרסון, לא תורגם לעברית למיטב ידיעתי... ציטוטים מספרים רבים מופיעים כקישור לגוגל-בוקס במקום "מחבר, כותרת, הוצאה, שנה" + תוספות כמקובל. ראוי גם לערוך פרק מקורות, ובהערות השוליים להתייחס למקור בקיצור, במקום לצטט אותו מקור במלואו עשרות פעמים (שוב, מקפרסון...).
אם אין התנגדות, אני אטפל בערך כשאתפנה.
בברכה, Yoavt - שיחה 11:33, 13 באוקטובר 2016 (IDT)[תגובה]

טענות לגבי הנסיבות להתחלת המלחמה[עריכת קוד מקור]

יש להעלות טענות מסומכות בידי כמה היסטוריונים נחשבים בתחום, כדי לבצע שינוי מהותי כמו זה שבוצע לפני שבועיים. גארפילד - שיחה - עזרו לנו במיזם האסם 15:13, 2 בינואר 2017 (IST)[תגובה]

מסכים לגמרי. הציטוט מתוך הסיפרון של האוניברסיטה המשודרת אינו מייצג את דעת הרוב של ההיסטוריונים הנחשבים בתחום.Yoavt - שיחה 09:28, 3 בינואר 2017 (IST)[תגובה]

ניכר ניסיון לטשטש את התמיכה של הדמוקרטים בעבדות[עריכת קוד מקור]

למה לא לציין באופן ברור וצלול שהרפובליקנים התנגדו לעבדות ודמוקרטים תמכו בה? מדינות הדרום הצביעו לדמוקרטים בשיעור של 95% ויותר. 213.57.205.60 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

הדמוקרטים נטו לתמוך והרפובליקנים נטו להתנגד, אבל אברהם לינקולן לא היה חסיד נלהב של ביטול העבדות, וגם אי-אפשר לאמר באופן חד וברור שהדמוקרטים היו בעד העבדות שבבחירות 1856 רבות ממדינות הצפון (פנסילבניה, אינדיאנה) תמכו במועמד הדמוקרטי. אני לא מומחה בתחום, לכן לעוד מידע על הנושא תוכל לפנות לויקיפדיה:הכה את המומחה. בברכה, כובש המלפפוניםשיחה 19:42, 17 באוקטובר 2017 (IDT)[תגובה]

דרום קרולינה או צפון קרולינה?[עריכת קוד מקור]

"מדינות וירג'יניה, דרום קרולינה, טנסי, וארקנסו בחרו להצטרף לפרישה במקום לגייס חיילים, לציידם ולהצעידם להתקפה נגד חבריהם הדרומיים." דרום קרוליינה הייתה המדינה הראשונה שעזבה את "היוניין" - האם אתם מתכוונים לצפון קרולינה? כדאי לתקן. 213.57.233.181 23:21, 24 במרץ 2018 (IDT)[תגובה]

הכוונה לדרום קרוליינה. אין טעות בערך. גילגמש שיחה 06:37, 25 במרץ 2018 (IDT)[תגובה]

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה[עריכת קוד מקור]

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה:

להשתתפות בדיון המחיקה יש לעיין בדף הצעת המחיקה. —Community Tech bot - שיחה 05:14, 25 במרץ 2021 (IST)[תגובה]