שמורת עורוק בני מעארד

שמורת עורוק בני מעארד
عروق بني معارض
אתר מורשת עולמית
עורוק בני מעארד
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית טבעי בשנת 2023, לפי קריטריונים 7 ו9
שטח האתר 12,765 קילומטרים רבועים
שטח אזור החיץ 806 קילומטרים רבועים
מידע כללי
סוג שמורת טבע
תאריך הכרזה 1953
מיקום
מדינה ערב הסעודיתערב הסעודית ערב הסעודית
מיקום א-רובע אל-ח'אלי
קואורדינטות 19°21′50″N 45°35′54″E / 19.363889°N 45.598333°E / 19.363889; 45.598333

שמורת עורוק בני מעארדערבית: عروق بني معارض) היא שמורת ציד (אנ') בערב הסעודית. שטחה 12,765 קילומטרים רבועים, והיא שוכנת בחלקו המערבי של א-רובע אל-ח'אלי, מדבר החול הגדול בעולם. היא מאופיינת במערכת דיונות נרחבת ויש בה מגוון ביולוגי גדול יותר מכל חלק אחר של רובע אל-ח'אלי.[1]

המערכות האקולוגיות המגוונות של השמורה מאפשרות בתי גידול חשובים למיני צמחים אנדמיים כמו שבר לבן, שיטה, מוזיים ועציון פרסי. זה גם משכנם של בעלי חיים בסכנת הכחדה שהסתגלו לשרוד באחת הסביבות הקשות בעולם, כולל העדר היחיד בעולם של ראם לבן שמסתובב חופשי. האזור הוא גם ביתם של זאב מצוי, חתול חולות, שועל החולות, צבי החול, צבי מצוי וצבוע מפוספס, כמו גם יותר ממאה מיני עופות,[2][3][4] האזור הוא גם בית גידול מצוין לחסרי חוליות וזוחלים שוכני חול.

האזור, שהוכרז אזור מוגן ב-1995, מנוהל על ידי המרכז הלאומי לחיות בר.[5] השמורה הוכרזה כאתר מורשת עולמית בשם "עורוק בני מעארד" ונוספה לרשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו בספטמבר 2023 במהלך המושב ה-45 של ועדת המורשת העולמית בריאד בערב הסעודית.[6] זהו אתר המורשת העולמית הטבעי הראשון של ערב הסעודית. בהסבר להחלטה נאמר:

הנכס מקיף את החלק המערבי של המרחב הגדול ביותר של חול המופץ ברוח על פני כדור הארץ, המכונה א-רובע אל-ח'אלי, ומשמר את אחד מנופי המדבר המרהיבים ביותר של כדור הארץ. הטופוגרפיה המגוונת של הנכס יוצרת מגוון רחב של בתי גידול לחיות בר, והאתר בולט בעולם בשל החזרה של בעלי חיים מדבריים אייקונים, לרבות ראם לבן (Oryx leucoryx) וצבי החול (Gazella marica), לבתי הגידול הטבעיים שלהם לאחר עשרות שנים של הכחדה בטבע. הדיונות הניידות מספקות גם בית גידול מצוין ומאוורר היטב לחסרי חוליות וזוחלים הצוללים בחול.

צמחייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל המגוון הידוע של מיני צמחים ונוכחותם של טקסונים אנדמיים בא-רובע אל-ח'אלי, עורוק בני מעארד הוא מה שמכונה אזור צמחים חשוב (אנ').[7]

האזור מחולק לשלושה אזורים טופוגרפיים עיקריים:

  • רמת אבן הגיר
  • דיונות החול
  • המסדרונות בין הדיונות

רמת אבן הגיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקים נרחבים מהרמה חשופים, אך חלקות של צמחייה מופיעות באזורים מסוימים לאחר הגשמים. בוואדיות ובמישורים החוליים שולטת צמחיית שיטה דלילה עם שיטת הסוכך (Acacia tortilis)‏, Acacia oerfota‏, Acacia Ehrenbergiana ו-Acacia hamulosa. מיני עצים נוספים בוואדיות הם שיזף מצוי (Zizziphus spina-christi) ומרואה עבת-עלים (אנ') וכן חורשות בודדות של מורינגה (Moringa peregrina) ועץ המור (אנ') באזורים של הרמה, אפש למצוא את מין השיח Leptadenia pyrotechnica (אנ'), חַמַּד הַשִּׂיחַ (אנ') (Haloxylon salicornicum), שרביטן (Ephedra foliata ) ומיני עשבוניים כדוגמת פיגמית מגובששת (Haplophyllum tuberculatum)‏, Dipterygium glaucum‏, Leucas inflata‏, Fagonia indica‏, Limeum arabicum וקוטב הערוצים (אנ') (Tribulus macropterus), כמו גם צמחים רב-שנתיים כדוגמת דוחן אשון (אנ') (Panicum turgidum).

דיונות החול[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיונות החול הגבוהות המקבילות, המכסות כ-60% מהאזור המוגן, מייצגות את בית הגידול הצמחי הגדול ביותר באזור המוגן.[7] קהילות הצמחים של הדיונות האדומות אופייניות לרובע אל-ח'אלי. מין השבטוט העצי Calligonum crinitum גדל באתרים החוליים הלא יציבים על פסגות הדיונות הגבוהות. הם יוצרים קהילה של שיחים המרוחקים מאוד זה מזה. קהילה עשבונית דלילה מצויה במורדות התחתונים של הדיונות עם מספר מינים כמו קורנולקה ערבית ( Cornulaca arabica),‏ Limeum arabicum, גלעינון החוף (Moltkiopsis ciliata), כפתור החולות (Neurada procumbens)‏, Dipterygium glaucum‏, Corbichonia decumbens‏, Tephrosia uniflora פרסטיה ארוכת-תרמיל (Farsetia longisiliqua) ו-Farsetia burtoniae. עשבים נפוצים כוללים דוחן אשון (אנ') (Panicum turgidum) ומצמררת שעירה (Lasiurus scindicus) וכן דנתוניית שבירה (Centropodia fragilis) ומלענן דראר (Stipagrostis drarii), אשר לעיתים רחוקות גדלים על הדיונות באזורים האחרים של רובע אל-ח'אלי. בחולות, קוטב הערוצים (Tribulus macropterus) וגומא מגובב (Cyperus macrorrhizus) שולטים באזורים נרחבים בתוך הקהיליות העשבוניות הדלילות. המין האחרון, סוג של כריך מותאם לבצורת, הוא אחד מיצרני הביומסה החשובים ביותר ברובע אל-ח'אלי.

המסדרונות בין הדיונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצמחיית המסדרונות בין הדיונות קווי דמיון רבים עם צמחיית רמת אבן הגיר ודיונות החול התחתונות. על החולות והחצץ שבין דיונות החול האדומות, הצמחייה דלילה מאוד ופרטים מפוזרים של שיטת הסוכך (Acacia tortilis) הם צמחיית העצים השולטת. באזורים ממערב לשמורת עורוק בני מעארד, שכבת השיחים הננסיים מורכבת מפיזור דליל של חַמַּד הַשִּׂיחַ (אנ') (Haloxylon salicornicum) יחד עם המינים המעוצים Dipterygium glaucum‏, Limeum arabicum‏, Fagonia indica וקוטב הערוצים (Tribulus macropterus), כמו גם מיני העשבים דוחן אשון (אנ') (Panicum turgidum) ומלענן (Stipagrostis).

בעלי חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולי המין החשוב ביותר בשטח המוגן הוא הראם הלבן שהושב בהצלחה לשמורת עורוק בני מעארד בשנת 1995 יחד עם צבי החול וצבי מצוי.[8]

יונקים חשובים נוספים כוללים את חתול חולות (Felis margarita harrisoni), ארנבת מצויה (Lepus capensis) והזאב הערבי (Canis lupus arabs). מיני עופות מקומיים כוללים עורב חום-עורף (Corvus ruficollis), קורא מדברי (Ammoperdix heyi), חצוצרן המדבר (Bucanetes githagineus), רחם (Neophron percnopterus) ובז מדברי (Falco pelegrinoides). ישנן גם אוכלוסיות של מיני עופות בסכנת הכחדה עולמית כמו עוזניית הנגב (Torgos tracheliotus), אשר רשום כפגיע ברשימה האדומה של IUCN.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]