Proofs from THE BOOK

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Proofs from THE BOOK
מידע כללי
מאת מרטין אייגנר, גונטר זיגלר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מסה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Proofs from THE BOOK הוא ספר הוכחות מתמטיות מאת מרטין אייגנר (אנ') וגונטר זיגלר (אנ'). הספר מוקדש למתמטיקאי פאול ארדש, שלעיתים קרובות התייחס ל"ספר" בו אלוהים שומר על ההוכחות האלגנטית ביותר לכל משפט מתמטי. במהלך הרצאה בשנת 1985 אמר ארדש, "אינך צריך להאמין באלוהים, אבל אתה צריך להאמין בספר."[1]

"הספר" של ארדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שהיה אתאיסט אגנוסטי,[דרוש מקור] ארדש דיבר על קיומו של "הספר", ספר שבו אלוהים כתב את ההוכחות הטובות והאלגנטיות ביותר למשפטים מתמטיים. הוא עצמו פקפק בקיומו של אלוהים, שאותו כינה "הפאשיסט העליון" (פ"ע).[דרוש מקור] הוא האשים את פ"ע בכך שהחביא לו את הגרביים ואת הדרכונים ההונגריים, וגם בכך שהוא שמר את ההוכחות הכי יפות במתמטיקה לעצמו. כשארדש ראה הוכחה מתמטית יפה במיוחד, הוא היה מכריז "האחת הזו היא מהספר!". רעיון זה היה ההשראה מאחורי הספר Proofs from THE BOOK.

תוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

Proofs from THE BOOK מכיל 32 חלקים (45 במהדורה השישית משנת 2018), כל אחד מהם מוקדש למשפט אחד אך לעיתים קרובות מכיל הוכחות מרובות ותוצאות נלוות. הוא משתרע על מגוון רחב של תחומים מתמטיים: תורת המספרים, גאומטריה, אנליזה מתמטית, קומבינטוריקה ותורת הגרפים. ארדש עצמו העלה הצעות רבות לספר, אך נפטר לפני פרסומו. הוא עבר שש מהדורות באנגלית ותורגם לפרסית, צרפתית, גרמנית, הונגרית, איטלקית, יפנית, סינית, פולנית, פורטוגזית, קוריאנית, טורקית, רוסית וספרדית.

בנובמבר 2017 הודיעה האגודה האמריקאית למתמטיקה על כך שפרס לירוי פ' סטיל (אנ') יוענק לאייגנר וזיגלר מהאוניברסיטה החופשית של ברלין, בעבור הספר הזה.[2][3]

ההוכחות שבספר כוללות:[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Shepard, Mary (1999). "Read This! Review of Proofs from THE BOOK". Mathematical Association of America.
  2. ^ AMS Prize Announcements, Martin Aigner and Günter M. Ziegler to Receive 2018 Steele Prize for Mathematical Exposition, ams.org, November 15, 2017.
  3. ^ AMS, 2018 Leroy P. Steele Prizes.
  4. ^ Table of Contents of the 4th ed