פלאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פלאות
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי אבי נשר
הופק בידי משה אדרי, לאון אדרי, דודי זילבר, אבי נשר
תסריט אבי נשר, שאנן סטריט
עריכה יצחק צחייק
שחקנים ראשיים אדיר מילר, אורי חזקיה, יהודה לוי, יובל שרף, אפרת גוש
מוזיקה אבנר דורמן
צילום מישל אברמוביץ
מדינה ישראל
חברה מפיצה סרטי יונייטד קינג
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 6 ביוני 2013
משך הקרנה 112 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פלאות הוא סרט קולנוע ישראלי, בבימויו של אבי נשר, שיצא לאקרנים ב-2013. זהו סרט מתח קומי המהווה מחווה לז'אנר הפילם נואר.

במרכז הסרט עומדת דמותו של צעיר המכונה "ארנב" (אורי חזקיה), הפותח את דלת ביתו בפני חוקר פרטי (אדיר מילר) לצורך תצפית על דירה נטושה ממול, אליה הוכנס רב מקובל מפורסם על ידי אנשיו.

ישנם קטעי אנימציות דו-ממד ייחודיים המשולבים בסרט. האנימציה נעשתה על ידי צוות אנימטורים בראשות אבי בלייר.

הסרט שאב השראה מפרשת היעלמותו של ניר בן ארצי[1].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארנב הוא כינויו של צעיר חילוני (אורי חזקיה) המתגורר בירושלים ועובד כברמן בפאב בעיר, לצד בת זוגו לשעבר, וקס (אפרת גוש), שהחלה בתהליכי חזרה בתשובה. ארנב מצייר בלילות ציורי גרפיטי ברחבי העיר ולובש מסיכה כדי להסתיר את פניו מפחד החוק. ערב אחד צופה ארנב בשלושה גברים דתיים (אלברט אילוז, אלון דהן ועופר יער) המכניסים אדם מכוסה בשמיכה אל תוך דירה נטושה הנמצאת אל מול חלונו. למחרת פונה אל ארנב חוקר פרטי בשם יעקב גיטיס (אדיר מילר), המבקש להשתמש בדירתו של ארנב לצורך תצפית על הדירה הנטושה ובתמורה לתשלום. ארנב מתנדנד בין סירוב והסכמה, אך בהמשך נעתר ארנב לבקשת החוקר, ומתקין בדירה מצלמה נסתרת. משלב זה חייו מסתבכים בפרשה הכוללת מקובל נערץ בשם שמעיה כנפו (יהודה לוי), אשה יפהפייה בשם אלה גורסקי גיסתו של הרב, המתחקה אחריו (יובל שרף), ומגוון דמויות ירושלמיות נוספות. עלילת הסרט הושפעה מפרשת היעלמותו של הרב ניר בן ארצי.[2]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבי נשר נפגש עם שאנן סטריט סולן הדג נחש לצורך שילוב שירים שלו בפסקול של סרט שתכנן להוציא. במהלך ההיכרות שלהם הראה סטריט הירושלמי לנשר דמויות ומקומות ייחודיים בירושלים ובמסגרת זו עלה במוחו של נשר הרעיון לכתוב תסריט משותף שבמרכזו ירושלים והדמויות שסובבות אותה. על אף שלסטריט לא היה כל ניסיון בכתיבת תסריטים הוא הסכים להצעה.

דמותו של "ארנב" מבוססת במקצת על חייו של סטריט עצמו ולדבריו הבר שהוא עובד בו והדמויות סביבו, דומות לעבודותיו של סטריט בעברו. ולמרות זאת הם החליטו שהוא לא יהיה אמן מוזיקלי, אלא צייר ואמן גרפיטי.[3]

מחווה לסגנון "הסרט האפל" (פילם נואר)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפילם נואר (הסרט האפל) הוא סגנון בימוי שמאופיין בתאורה מוצללת (ולעיתים צילום בשחור לבן), עולם ניהליסטי, גיבור ציני וקודר שלעיתים קרובות מגלם בלש או חוקר פרטי, אי צדק, אישה קטלנית (פאם פאטאל), וזוויות צילום לא שגרתיות. פלאות מהווה מחווה לסרטי הפילם נואר שהחלו להופיע בשנות ה-40 של המאה ה-20.

בסרט פלאות יש רבים ממאפיינים אלו, ארנב (אורי חזקיה) הסרט מזכיר את אל. בי ג'פריז מהסרט חלון אחורי של היצקוק. בדומה לפלאות, בסרט חלון אחורי גיבור הסרט צופה מחלון ביתו על שכניו ומגלה סודות אפלים עליהם. יעקב גיטיס (אדיר מילר) מזכיר את דמותו של ג'ייק (ג'ייקוב) גיטיס מהסרט צ'יינהטאון של פולנסקי, דמות של בלש לשעבר קשוח וציני שרודף צדק בעולם חסר צדק. לבושו של יעקב, מעיל וכובע, מזכיר את לבושם של דמויות רבות מסרטי פילם נואר לדוגמה ולטר נף (ביטוח חיים כפול) או ג'ון פרגסון (ורטיגו). סגנונו המפוקח והקשוח של יעקב תואם את זה של בלשי הפילם נואר. דמותה של אלה (יובל שרף) מהווה את דמות האישה הקטלנית (פאם פאטל). אישה יפה ומלאת תשוקה המסתירה סודות אפלים מעברה.

בדומה לסרטים כמו הנץ ממלטה, צ'יינהטאון או ורטיגו, האישה הקטלנית שמסתירה סודות אפלים שוכרת את שירותיו של בלש פרטי קשוח. במהלך העלילה מתבררים מניעיה האמיתיים של האישה הקטלנית, בעוד הבלש ממשיך בחקירתו ורודף צדק מעבר לגבולות עבודתו. בנוסף, בדומה לסרטים כמו חלון אחורי או קטיפה כחולה, גיבור תמים לכאורה שמונע על ידי סקרנות חוקר באופן עצמאי את האירועים ונקלע לפרשה מורכבת ומסוכנת.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יעקב גיטיס (אדיר מילר) - חוקר פרטי קשוח, בעבר היה שוטר. מחווה לדמותו של ג'ייק גיטיס מהסרט צ'יינהטאון. חי לבד, אשתו עזבה אותו כי התחזקה בדת, שתי ילדיו לא מדברים איתו חוץ מאחד שנוהג להיפגש איתו בסתר מידי פעם. בעקבות התצפית שגיטיס עושה על הדירה הזאת הוא שולח את ארנב לשתול שם מצלמה נסתרת כדי לראות אם הוא בסדר ולדעת מהתוכניות של בז'רנו. בהמשך ארנב וכנפו מתחברים והוא מנסה לחבל בתוכנית של גיטיס ומספר לו את האמת למרות שגיטיס אמר לו במפורש לא לספר לו. בז'רנו ועוזריו לוקחים את כנפו לקבר של עמוס נביא ורוצים לזרוק אותו מצוק אבל ארנב, אלה, וגיטיס הורסים להם את התוכניות. בסוף הסרט נראה שנוצר איזה שהוא התחלה של קשר בינו לבין וקס.
  • אריאל "ארנב" נבון (אורי חזקיה) - ברמן ואומן גרפיטי ירושלמי המשכיר את דירתו לבלש גיטיס לשם תצפית. חבר ילדות של חיים ״חלאה״ קונה ממנו סמים וגם פורץ איתו ועם אלה לדירה של גיטיס כדי לגנוב בחזרה את המחשב שגיטיס לקח מהבית שלו, ידיד של וקס, בהמשך נראה שהוא מתקרב טיפה לאלה. בעקבות התצפית שגיטיס עושה בדירתו גם הם מתקרבים למרות שהוא קשוח וגם מתקרב לכנפו ודואג לו וגם מביא לו אוכל מידי פעם. בעקבות התצפית שגיטיס עושה על הדירה הזאת הוא שולח את ארנב לשתול שם מצלמה נסתרת כדי לראות אם הוא בסדר ולדעת מהתוכניות של בז'רנו. בעקבות כך שהם מתחברים הוא מנסה לחבל בתוכנית של גיטיס ומספר לו את האמת למרות שגיטיס אמר לו במפורש לא לספר לו. בז'רנו ועוזריו לוקחים את כנפו לקבר של עמוס נביא ורוצים לזרוק אותו מצוק אבל ארנב, אלה, וגיטיס הורסים להם את התוכניות.
  • הרב שמעיה כנפו (יהודה לוי) - רב, ספק בעל כוחות, ספק נוכל, אשר נעלם במפתיע. דמותו מבוססת במקצת על הרב ניר בן ארצי. בז'רנו ועוזריו מענים אותו בדירה נטושה שממול הבית של ארנב, הם רוצים שכנפו יכתוב במחברת דברים רעים על עצמו ויתאבד, בעקבות התצפית שגיטיס עושה על הדירה הזאת הוא שולח את ארנב לשתול שם מצלמה נסתרת כדי לראות אם הוא בסדר ולדעת מהתוכניות של בז'רנו. ארנב וכנפו מתחלים להתחבר אחד לשני ובעקבות כך הוא מנסה לחבל בתוכנית של גיטיס ומספר לו את האמת למרות שגיטיס אמר לו במפורש לא לספר לו. בז'רנו ועוזריו לוקחים אותו לקבר של עמוס נביא ורוצים לזרוק אותו מצוק אבל ארנב, אלה, וגיטיס הורסים להם את התוכניות.
  • אלה (יובל שרף) - אחות אשתו של הרב כנפו. יפהפייה ומסתורית אשר שוכרת את שירותיו של יעקב גיטיס.
  • וקס (אפרת גוש) - חברתו לשעבר של ארנב ועובדת איתו בבר כמלצרית, החלה בתהליכי חזרה בתשובה.בסוף הסרט נראה שנוצר איזה שהוא התחלה של קשר בניה לבין גיטיס.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בז'רנו ועוזריו (אלברט אילוז, אלון דהן, עופר יער) - חוטפיו של הרב שמעיה כנפו, מענים אותו בדירה נטושה שממול הבית של ארנב, הם רוצים שכנפו יכתוב במחברת דברים רעים על עצמו ויתאבד, הם לוקחים אותו לקבר של עמוס נביא ורוצים לזרוק אותו מצוק אבל ארנב, אלה, וגיטיס הורסים להם את התוכניות.
  • בלהה (הדס קלדרון) - אחותה הגדולה של אלה ואשתו המסורה והאוהבת של הרב שמעיה כנפו.
  • חיים "חלאה" לוריא-אהרונוב (אבי דנגור) - חבר ילדות של "ארנב" וסוחר הסמים שלו. הוא אוהב שקוראים לו ״חלאה״ כי זה שם ממתג, פרץ עם ארנב ואלה לדירה של גיטיס כדי לגנוב את המחשב שלו שלקח מהבית של ארנב.
  • קביליו (גברי בנאי) - לקוח קבוע בפאב שבו ארנב עובד. נוהג לשתות אלכוהול וטיפה להשתכר, רוצה להקים כל מיני עמותות לצימצום מחירים של אלכוהול ועוד כל מיני דברים, ומשתמש בראשי תיבות לשם של העמותות שרוצה להקים.
  • בעל בית הקפה (שאנן סטריט) - חרדי, בעלים של בית הקפה השכונתי.

הופעת אורח[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רמי לוי - בתפקיד עצמו - מופיע בסרטון הסברה על מפעליו של הרב כנפו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פבלו אוטין, שיעורים בקולנוע - שיחות עם יוצרות ויוצרים ישראלים, הוצאת אסיה, 2017, הפרק "פלאות / שיחה עם אבי נשר", עמ' 170–193.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתבות
ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ישי קיצ'לס, הלך הפלא, נשאר הסרט, באתר ישראל היום, 7 ביוני 2013
  2. ^ "פלאות", ביקורת. סינמסקופ, 7 ביוני 2013
  3. ^ נירית אנדרמן, הסמס שהוביל לסרט החדש של אבי נשר, באתר הארץ, 2 באפריל 2012