אחד באפריל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הזמנה לטקס "רחיצת האריות" השנתית במצודת לונדון - מתיחה מלונדון, בריטניה, משנת 1857

אחד באפריל הוא תאריך המוכר בארצות רבות כ"יום הכזבים הבין־לאומי" או "יום השוטים" (באנגלית: "April Fools' Day"), ובו נוהגים אנשים לספר בדותות כדי לנסות להתל באחרים.

קורבנה של מתיחת אחד באפריל קרוי באנגלית "April Fool" (שוטה של אפריל), באיטלקית "Pesce d'aprile" ובצרפתית "Poisson d'avril" (דג של אפריל).

חלק מכלי התקשורת נוהגים לפרסם גם הם בדותות ביום זה, ולכן גם הודעות אמיתיות המתפרסמות בו מעוררות לעיתים חוסר אמון. שירות Gmail למשל, נחשב בעיני רבים לכזב למשך ימים ספורים, כיוון שההודעה של חברת גוגל על הפעלתו פורסמה באחד באפריל.[1]

מקור המנהג[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורם של מנהגי אחד באפריל אינו ידוע באופן ודאי, אם כי ישנן כמה השערות בנושא זה.

יש המייחסים את מקור המנהג לצרפתים. ב-1564, בזמן תקופת שלטונו של שארל התשיעי, החליט המלך הצרפתי לציין את תחילת השנה האזרחית באחד בינואר, במקום המנהג שהיה עד לאותה שנה, לחגוג את תחילת השנה האזרחית באחד באפריל. הייתה זו תחילתה של הרפורמה למעבר משיטת לוח השנה היוליאני ללוח השנה הגרגוריאני, המקובל היום (אם כי המעבר הרשמי ללוח הגרגוריאני התרחש רשמית החל מ-1582, ועברו עוד כמה מאות שנים עד שאומץ באופן אחיד על ידי כלל מדינות אירופה). שארל הוציא צו מלכותי בשם "האדיקט של רוסילון" ב-1564 בו הוכרז על שינוי זה במועדי השנה. מעבר זה יצר בלבול רב. הצרפתים שהיו רגילים לחגוג את ראש השנה בשבוע שבין ה-25 במרץ וה-1 באפריל, קיבלו הזמנות למסיבות ראש השנה ואף קיבלו מתנות לכבוד ראש השנה, שכלל לא נחגג בתאריך זה. ומבלבול זה החל המנהג של האחד באפריל כיום של "מתיחות".[2]

בממלכה המאוחדת החלו לציין מועד זה בהקף נרחב בתחילת המאה ה-18, אם כי אזכור ראשון שלו בכתב מופיע ברשימותיו של ג'ון אוברי משנת 1686, וככל הנראה המנהג הגיע לממלכה המאוחדת מגרמניה באמצע המאה ה-17.

מתיחות נודעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתיחה בקופנהגן, בירת דנמרק, משנת 2001, המדמה תאונת רכבת תחתית
הודעה שהופיעה בעמוד הראשי של ויקיפדיה האנגלית ב-1 באפריל 2005
("אנציקלופדיה בריטניקה הודיעה על השתלטות על קרן ויקימדיה ויתר מיזמיה")

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מערכת חיים ברשת, גוגל: אם תרצו, אין זו מתיחה, באתר nana10‏, 2 באפריל 2004
  2. ^ עינת בן מנחם, האחד באפריל, באתר הספרייה הווירטואלית של מטח
  3. ^ באתר מוזיאון המתיחות
  4. ^ The naked truth..., Discovery, 28 March 1995
  5. ^ מור לוי, ‏המתיחות הכי גדולות של 1 באפריל, באתר ‏מאקו‏, 1 באפריל 2017
  6. ^ Introducing Google Nose, סרטון בערוץ "Google", באתר יוטיוב (אורך: 02:03)