איירסופט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הגהה, תחביר וניסוחים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הגהה, תחביר וניסוחים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
קליעי פלסטיק דחוס
כלי איירסופט מסוג m15a4 של Classic Army
שחקן איירסופט בעל כלי מסוג G36E
משחק איירסופט

איירסופט (אנגלית: Airsoft - "רך כאוויר") או "סטרייקבול" הוא ענף ספורט מודרני הדומה במקצת לפיינטבול, בו יורים המתחרים בכלי ירייה המחקים כלי נשק אמתיים, כלי האיירסופט יורים כדורי פלסטיק במשחק המדמה מלחמה. ישנם סוגים שונים של משחקי איירסופט כגון "סימולציה צבאית" (Military Simulation), 'תפוס את הדגל' (Capture The Flag) או משחקים 'רגילים' של קבוצה נגד קבוצה. ציוד איירסופט המשמש בטורנירים ותחרויות דומה מאוד לציוד צבאי, ובצבאות מסוימים, בהם כוחות הביטחון בישראל[דרוש מקור], אף משמש לאימון חיילים[דרוש מקור].

אחד הסיכונים בהפצת רובי איירסופט הוא שהם נראים זהים לכלי נשק שיורים קליעים, וארגוני הפשיעה עשויים לעשות בהם שימוש לשוד, פרוטקשן ואיומים. רובי האיירסופט הוגדרו ככלי נשק בישראל[1] ואף הוחלט על עצירת יבוא האיירסופט לישראל עד להידוק ופיקוח הרגולציה בנושא[2].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתוצאה מהאיסור על החזקת נשק חם, התפתחה ביפן תעשייה מפותחת של דגמי כלי נשק. כלי האיירסופט הראשונים הומצאו בשנות השבעים, כשהוכנס מנגנון לירי של כדוריות פלסטיק בקוטר 6 מ"מ המופעל בעזרת קפיץ נדרך, כלומר יש לדרוך לפני כל ירייה. כלים אלו נקראים בימינו "ספרינג" (Spring = קפיץ) והם דורשים מהמפעיל לדרוך את הנשק לאחר כל ירייה. גם כלי רובי צלפים באיירסופט פועלים כך על מנת לדמות את המציאות. הספורט התפשט במהירות לסין, קוריאה, הונג קונג, ולפיליפינים וצבר פופולריות בעיקר בגלל המגבלות המוטלות על החזקת כלי נשק במדינות אלו. בשנת 1981 הומצא בארצות הברית הפיינטבול, והפך נפוץ במערב. עקב הדמיון הרב בין ענפי הספורט, ועדיפות לפיינטבול במספר פרמטרים גבוהים, האיירסופט כמעט ולא התפשט למערב. בשנות ה-90 הוכנסו שיפורים במנגנוני האיירסופט, והוכנסו לשימוש בין השאר כלי-איירסופט אוטומטיים חשמליים עם שכלול של מנגנון ההופ-אפ, מנגנון זה גורם לסבסוב הכדור כלפי מעלה בזמן היציאה מהקנה, משפר את האווירודינמיקה והמומנט של הכדור כדי שיעוף רחוק יותר. לאחר מכן האיירסופט התחיל לחדור גם למערב, אך זמן רב עבר עד שהוכר כספורט חוקי בישראל על ידי התאחדות הקליעה.

חוקי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיירסופט מבוסס על "שיטת האמינות", בה כל שחקן שנפגע מרים את הכלי או את ידו וצועק "מת!" כדי להכריז שהוא נפגע ושהוא יוצא מהמשחק. שחקן יכול גם לחבוש מצנפת כתומה או אדומה על הראש כסימן לכך שנפגע. לאחר ששחקן נפסל הוא עובר ל"נקודת המתים", שנקבעה מראש ובכך מוציא עצמו מהמשחק. הנקודה המוגדרת מראש נמצאת בדרך כלל בטווח בטיחות מאזור של חילופי אש כדי שהשחקנים שנפסלו יוכלו להוריד את אמצעי הבטיחות כמו מסכות ומגנים כדי לנוח, לשתות וכדומה. בתוך נקודת המתים חל איסור להסתובב עם כלים טעונים. משתמשים בשיטה זאת על מנת שהמשחק יהיה מהנה ומציאותי יותר. במשחקי איירסופט, בניגוד לפיינטבול, לא ניתן לראות את הפגיעות, לכן המשחק מבוסס על אמון.

באיירסופט ישנם הרבה סוגי משחק כאשר הנפוצים בהם הם:

  • תפוס את הדגל (Capture the flag) - לכל קבוצה יש דגל שנמצא במחנה שלה. מטרת הקבוצה השנייה היא לתפוס את הדגל בחשאיות ולהביא אותו אל הדגל שלה.
  • קרב קבוצתי (Team Death-match) - מטרת כל קבוצה היא "להרוג" כמה שיותר מהקבוצה השנייה. הקבוצה המנצחת היא זו ש"הרגה" יותר שחקנים, או ששחקניה הם האחרונים שנשארו במשחק.
  • סימולציה צבאית (Mil-sim - Military Simulation) - הדמיה צבאית בה משחזרים עד כמה שניתן קרבות מסוימים תוך לבישת מדים ושימוש בציוד אותנטי. אפשרות נוספת היא דימוי של תרחישים כגון שחרור בני ערובה וכיבוש מפקדות אויב.

בטיחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרמה הבטוחה ביותר של ציוד מינימלי כדי להשתתף ברוב המשחקים כוללת זוג משקפי בטיחות תקניים (תקן ANSI Z87.1 לעמידה בהלם) כדי להגן על העיניים של המשתתפים. לא ניתן לשחק עם משקפי שמש מכיוון שהם לא תוכננו לקבל פגיעות חזקות ועלולים להתנפץ לרסיסים. אם אין למשקפיים תקן או שיש ספק אם המשקפיים יעמדו בפגיעה, נבדקים המשקפיים בתחילת האירוע (המשחק) מטווח 0 על ידי הכלי החזק ביותר.

לא נמצאו הרבה פגיעות עיניים באיירסופט[דרוש מקור], וכמו כן מעולם לא היה מקרה של איבוד ראייה[דרוש מקור].

כמו כן ישנם מספר אמצעי בטיחות ששחקני איירסופט צריכים לנקוט:

  1. משקפי מגן (ראו למעלה) הם חובה בכל משחק.
  2. מסיכת רשת חצי פנים - זוהי מסיכה שמגנה על כל השטח שמתחת לעיני השחקן, כלומר האף, הפה והשיניים.
  3. מסכה מלאה - מסכה המכסה את כל פני השחקן.
  4. מסיכת פיינטבול - אותו סוג מסיכה המשמש במשחק פיינטבול.

כלי איירסופט[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלי איירסופט הם לרוב העתקים של רובים אמיתיים. כלי איירסופט פועלים במנגנונים שונים על מנת לירות כדורי פלסטיק או קרמיקה שנקראים BB במשקל 0.12–0.43 גרם במהירות 200–600 רגל לשנייה (61–183 מטר לשנייה), תחמושת אל-הרג, שבמיגון מתאים אף אינה פוצעת.

סוגי הכלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים שלושה סוגים עיקריים של כלי איירסופט:

  • מנגנון דריכה ידנית (Spring) - כלי עם מנגנון דריכה ידני הדורש מהמשתמש לדרוך את הנשק לאחר כל ירייה. דריכה של הכלי מעלה כדור אחד בלבד לקנה ומכווצת את הקפיץ. הקפיץ משתחרר בלחיצה על ההדק ודוחס את האוויר בבוכנה שיורה את הכדור מהקנה. בכלי Spring מקצועיים יותר המהירות גבוהה יותר ומאפשרת ירי חזק יחסית למנגנונים אחרים.
  • מנגנון חשמלי אוטומטי (AEG - Automatic Electric Gun) - כלי עם מנגנון חשמלי המאפשר ירי באופן אוטומטי או חצי-אוטומטי. מנוע חשמלי המניע מערכת גלגלי שיניים אשר מכווצת קפיץ וטוענת כדור לקנה; כאשר הקפיץ משתחרר הוא דוחס את האוויר הנמצא בתוך בוכנה ויורה את הכדור דרך הקנה. מנגנון זה מאפשר ירי אוטומטי בקצב של בין 8 ל-30 כדורים לשנייה ואף יותר בכלים המשודרגים.
  • מנגנון גז (GBB - Gas Blow Back, Gas Non Blow Back) - מנגנון המופעל על ידי גז דחוס המאוחסן במכלים סטנדרטיים המחוברים לכלי, או במכלים המובנים בתוך המחסנית\גוף הכלי. מנגנון זה בא לידי שימוש בעיקר בכלי איירסופט המדמים אקדחים או רובי צלפים בעלי מהירויות גבוהות מאוד, והם המציאותיים ביותר.

קיים מגוון רחב של כלים הפועלים במנגנון זה אשר נבדלים ביניהם גם בסוג גז שבשימוש (Green/Red Gas, Co2, Propane) וגם בסגנון ההפעלה של הכלי עצמו (בחלק מהאקדחים ורובי הסער מבוססי גז קיימת הדמיית הדף - Blow Back).

ציוד נוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאיירסופט קיים ציוד נוסף אשר עוזר לכלי לעבוד, מוסיף לנוחות השחקן ושיפור יכולתו המשחקית או למיגון השחקן. ציוד הכרחי לדוגמה:

  • משקף, משקפיים או מסיכת מגן - נמצאים על הפנים ומונעים מהכדור להגיע לעיניים או כשמדובר במסיכה לאזור הפנים ובעיקר מונעת ממנו לפגוע ולהסב נזק לאחת השיניים.

ציוד משני לדוגמה:

  • כוונת הולוגרפית או כוונת טלסקופית - הכוונת עוזרת בכיוון מהיר של הכלי על המטרה או מגדילה את המטרה ובכך עוזרת בירי למרחק.
  • "שפצורים" - השפצורים, כגון ידיות הסתערות, דורגלים, מטולי רימונים ועוד, משמשים לשיפור יכולת השחקן לשלוט בכלי בנוחות או לעיתים מוסיפים יכולות (לדוגמה במטול רימונים).
  • וסט טקטי - הוסט מאפשר לאחסון מחסניות נוספות ועוד ציוד שקיים לשחקן. לפעמים הוסט צבוע בצבעי הסוואה.
  • מיגון פנים בנוסף למשקף - במידה והשחקן בוחר לשחק עם מיגון שמגן רק על העיניים, קיימת אפשרות של נזק לשיניים או לפנים. יש הרבה סוגים של מיגון פנים אך הנפוצים הם מבד ניופראן, מסיכת בלקלבה או רשת ממתכת (סטוקר) .

שדרוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרוב ניתן לשדרג כלי איירסופט על ידי הוספה או החלפה של חלקים פנימיים וחיצוניים כמו הצרת קנה (אשר עוזרת לדיוק מרבי, בעיקר ברוב"צ), אטימת טפלון ועוד. את המראה החיצוני אפשר לשנות על ידי החלפת חלקים (כמו מתפסים, קתות או אפילו גוף), וגם להרכיב אביזרים נוספים כגון כוונות, פנסים, משתיקי קול, ידית הסתערות וכן הלאה. בנוסף ניתן לשפר את ביצועי (מהירות הכדור, דיוק, קצב אש ועוד) כלי האיירסופט על ידי החלפת חלקים במנגנון ההפעלה שלהם (קפיצים, גלגלי שיניים, קנה פנימי, שסתומים וכו'). משתיק קול על הקנה אינו אפקטיבי באיירסופט מפני שהרעש מהמנוע. ישנן מוסכמות על הגבלת מהירות שבה יעופו כדורי ה-BB. מגבלות אלה נועדו למנוע פציעות אצל השחקנים. לרוב, ההגבלות לרובה חשמלי הם 140 מטר לשנייה, ולרובה צלפים ורובי ספרינג - 190 מטר לשניה. קצב האש של כלי ממוצע הוא בין 15 ל-25 כדורים בשנייה (900 - 1500 כדורים בדקה).

טווחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרבית כלי האיירסופט כיום ישנו מנגנון הופ-אפ מתכוונן אשר יוצר סיבוב של הכדור בעת הירי. סיבוב זה גורם ללחצי אוויר לפי אפקט מגנוס שנותנים כוח עילוי לכדור ומאפשרים לו לשמור על מסלול ישר לטווח ארוך. יש לכוון את ההופ-אפ לפי משקל הכדור ולפי מהירות הירי, והוא מאפשר טווח יעיל (כלומר טווח שבו הכדור שומר על מסלול שטוח) שנע מ-30 מטרים לכלים של 80 מטרים לשנייה עד 110 מטרים לכלים של 180 מטרים לשנייה.

סוגי מחסניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם הרבה סוגים של מחסניות, ביניהן מחסניות לכלי שעובד במנגנון חשמלי (AEG) וכלי שעובד על גז (GBB), לכל משפחה קיימת מחסנית שונה ולכל מחסנית יש קיבולת שונה. פירוט על הקיבולות של המחסניות של רובי AEG ושל מנגנונן:

  • היי קאפ - (באנגלית: High Cap, קיצור של High Capacity או קיבולת גבוהה), שבדרך כלל ניתן לאחסן בה בין 200 ל-3000 כדורים.

מנגנון ותפעול: ישנו תא לאחסון כדורים שבו רוב הכדורים נמצאים, בעזרת סיבוב גלגל שיניים שנמצא בתחתית המחסנית מועברים כדורים לתא נוסף וקטן יותר ומועלים בעזרת קפיץ לחלק העליון של המחסנית ומשם כשהיא מחוברת לרובה נכנסים אליו. ליד התא הנוסף ישנו כמו כפתור שבלחיצה עליו הכדורים שנמצאים בתא משתחררים, וזאת על מנת למנוע מהקפיץ להתקלקל.

  • מיד קאפ - בה ניתן לאחסן בדרך כלל בין 80 ל-140 כדורים.

מנגנון ותפעול: במחסניות מיד קאפ קיים רק התא הקטן שבו מאוחסנים הכדורים. הכנסת הכדורים יכולה להתבצע רק עם מכשיר שנקרא "BB Loader" או "Speed Loader". אין גלגל שיניים בתחתית המחסנית מכיוון שהכדורים מאוחסנים אך ורק בתא שממנו הם עולים לרובה.

  • לואו קאפ או ריל קאפ - בה ניתן לאחסן בדרך כלל כ-30 כדורים כמו במחסנית לנשק חם, ומכאן נובע השם ריל קאפ (קיצור של "קיבולת אמיתית" באנגלית).

המנגנון והתפעול בריל קאפ זהים להם שבמיד קאפ.

ישנן מחסניות שיכולות להכיל עד כחמישה אלף כדורים .

איירסופט ברחבי העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

איירסופט הוא ספורט חדש יחסית, כאשר המדינות המובילות בתחום הן בריטניה, ארצות הברית, יפן, הונג קונג, הפיליפינים, צרפת, רוסיה, איטליה וכמה ממדינות מזרח אירופה.

האיירסופט הוא ספורט ותחביב חוקי בארצות הבאות: בריטניה, ארצות הברית, יפן, הונג קונג, ישראל, הפיליפינים, צרפת, יוון, סודאן, ספרד, איטליה, רוסיה, שוודיה, אוסטרליה, אוקראינה, אלבניה, בוליביה, בלגיה, ברזיל, בוטסואנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איירסופט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]