אינאס מסאלחה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אינאס מסאלחה
ايناس مصالحة
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1979 (בת 45 בערך)
דבורייה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל, הרשות הפלסטינית
מקום לימודים האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אופרה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול סופרן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אינאס מסאלחהערבית: ايناس مصالحة; נולדה ב-1979) היא זמרת סופרן ערבייה ישראלית, המתגוררת בלונדון, שבאנגליה. היא הופיעה על בימות אופרה מרכזיות בעולם, ושרה עם התזמורות המובילות בישראל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסאלחה נולדה בכפר דבורייה שבגליל התחתון, למשפחה שלרבים מחבריה הייתה נטייה מוזיקלית. הוריה שגדלו במשפחות עניות, השקיעו רבות בחינוך ילדיהם. הם העניקו לאינאס שיעורי פסנתר החל מגיל חמש, וליוו אותה לאולפנה למוזיקה בקיבוץ מזרע. השכלתה המוזיקלית היא מערבית-קלאסית. היא למדה באקדמיה למוסיקה ולמחול ע"ש רובין בירושלים. במהלך לימודיה הופיעה בתפקיד מז'נקה באופרה הכלה המכורה מאת בדז'יך סמטנה, והקליטה שלושה שירי תהילים (מאת אהרון חרל"פ) לתחנת קול המוסיקה.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסאלחה זכתה במלגה מטעם קרן התרבות אמריקה-ישראל. היא נרשמה לתחרויות האביב, זכתה בהן ואז הוזמנה ל"אופרה סטודיו", תוכנית של האופרה הישראלית החדשה לצעירים, שם שהתה כשנתיים. באחת מהופעותיה ברמאללה שמע אותה המנצח דניאל בארנבוים[1], והזמין אותה במפתיע לשיר עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית[2], כבר ביום שלמחרת. היא הגיעה להופעה של הפילהרמונית, עם מלווה בפסנתר שהצליחה להשיג בהתראה קצרה. זו הייתה הופעה חגיגית לציון 75 שנה לתזמורת, והקונצרט שודר בטלוויזיה. בסוף הקונצרט התבקשה לשיר אל מול מצלמות, ללא חזרה. בעקבות הופעתה הציע לה ברנבוים להופיע בסטודיו של האופרה של ברלין ("שטאטס-אופר")[3].

בברלין קיבלה תפקיד מרכזי, פפגנה באופרה חליל הקסם. לאחר מכן שרה את תפקיד האישה הצבעונית בהמהמר, תפקיד אותו שרה גם בלה סקאלה במילאנו, בניצוחו של דניאל בארנבוים. כמו כן, היא ביצעה תפקידים באלקטרה וב"אביר הורד" מאת ריכרד שטראוס, טוסקה, קנטטת הקפה, ועוד. היא שרה את תפקיד הציירת בבכורה עולמית של האופרה "חצי ירח" מאת מיכאל שנהב. כמו כן היא שרה את תפקיד הנסיכה באופרה "הסולטנה מקאדיס" מאת חואן אריאגה בהפקת בכורה עולמית שבוצעה ברמאללה.

מסאלחה למדה מספר שנים בניו יורק. אחרי קריירה קצרה באירופה ובניו יורק, היא החליטה לחזור להופיע בישראל וברשות הפלסטינית. לדבריה, באופרה היא חשה זרות תרבותית, ולעומת זאת יש לה משיכה לתרבות שבה גדלה ולקשר קרוב יותר לקהל. היא החליטה להופיע בפני קהל ערבי, בין היתר כדי להכיר לו את המוזיקה האופראית. למרות חששותיה, הקהל אהב את שירתה והיא החלה להופיע באופן קבוע.

בשנים האחרונות הופיעה בתוכנית "תפילה ושיר" עם הפסנתרן חגי יודן, אותה ערכה והפיקה, במסגרת הפרויקט The Sopranos[4]. היא יצרה פרויקט בשיתוף אנסמבל סולני תל אביב, ובמרכזו יצירה מאת נועם סיוון בשם "מוות ולידה".

מסאלחה הנחתה כיתת אמן לילדים יהודים ופלסטינים בעכו, ולימדה פיתוח קול לילדים פלסטינים לקראת השתתפותם במחזמר הפלסטיני "Fwanis". היא מלמדת פיתוח קול ושירה לילדים באולפנה במזרע, בה למדה בעצמה. בעבודתה החינוכית, מסאלחה מקדמת ערכים של פתיחות כלפי שונות תרבותית, דתית ומגדרית[5]. היא גם קוראת למאזיניה היהודים ללמוד את השפה הערבית, כאמצעי להבנה בין הקהילות השונות.

הופעות ומלגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף להופעותיה באירופה, מסאלחה הופיעה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, התזמורת הקאמרית הרצליה, והסינפונייטה הישראלית באר שבע.

הופיעה בפסטיבל זלצבורג עם דניאל ברנבוים בפסנתר, בפסטיבל טאנגלווד, בפסטיבל ונטו באיטליה, ובפסטיבל פליציה בלומנטל בישראל.

זכתה במלגות של קרן התרבות אמריקה-ישראל, קרן רונן (ביוזמת יפה ישראלי), אפל היל, מלגת IVAI, ומלגות מקרן קטאן, קרן סעיד-ברנבוים וקרן ליז מון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ברנבוים מרבה לנצח בפני קהל ברשות הפלסטינית, כחלק מהשקפתו הפוליטית.
  2. ^ מסאלחה מספרת, שברנבוים שאל אותה: "מה את עושה מחר?" מופתעת, היא אמרה "תגיד לי אתה", וברנבוים אמר: "מחר את שרה בפני זובין מהטה והפילהרמונית."
  3. ^ היא שרה אריה מתוך ריגולטו, שבסופה ביקש ממנה זובין מהטה לשיר שוב, הפעם עם התזמורת בניצוחו. אחרי הביצוע השני, מהטה התרשם כל כך ששאל אותה: "מה את עושה באפריל?", כשבכוונתו להציע לה הופעה. אולם ברנבוים מיהר להתערב וקבע שהיא עסוקה, מפני שהוא עצמו שולח אותה להופיע בחו"ל. כך נודע לה שהיא נשלחת לברלין.
  4. ^ הדף של אינאס מסאלחה בפרויקט The Sopranos
  5. ^ מסאלחה מגדירה את עצמה פמיניסטית.