אלן קליין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן קליין
Allen Klein
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 18 בדצמבר 1931
ניוארק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 ביולי 2009 (בגיל 77)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1956 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים מכללת אופסלה, Weequahic High School עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלן קלייןאנגלית: Allen Klein;‏ 8 בדצמבר 1931 - 4 ביולי 2009), איש עסקים יהודי אמריקאי. למד חשבונאות והתפרנס מניהול עסקים לסלבריטאים בכלל ולמוזיקאים בפרט. ידוע בעיקר בשל עבודתו עם להקות הביטלס והרולינג סטונז.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליין נולד למשפחה יהודית ממוצא רומני שגרה בניו ג'רזי. אמו של קליין נפטרה עוד לפני שמלאה לו שנה, ואביו השאיר את אלן הצעיר ואת שתי אחיותיו בבית יתומים יהודי. מאוחר יותר עבר להתגורר אצל דודתו. כנער, קליין עבד בעבודות שונות, בזמן שלמד בבית ספר-לילה. הוא לא היה תלמיד מצטיין בבית הספר אך הצליח היטב במתמטיקה.

קליין נשא לאישה את בטי, לאחר שסיים את לימודיו בקולג'. לזוג שלושה ילדים: ג'ודי, מנהלה הנוכחי של חברת "ABKCO", ג'ייד וג'ניפר.

קליין התפרסם לראשונה כשעזר לזמר בובי דארין לקבל את כספו בחזרה מחברת התקליטים שלו. דארין קיבל המחאה בסך מאה אלף דולר על תמלוגים שלא ניתנו לו, והתחלק בהם עם קליין. קליין נקרא "רובין הוד" של המוזיקה הפופולרית. קליין התחבב על היוצרים, אך לא זכה לחיבה מחברות התקליטים שאצלם עבדו.

הפלישה הבריטית של שנות השישים הביאה לקליין עוד לקוחות רבים. משהפכו הביטלס לאחת הלהקות החשובות ביותר במוזיקה הפופולרית, התעניין קליין ברכישתם מידי בריאן אפסטיין, דבר שקרה רק בשנת 1967, כשנפטר. עד אז, הוא הפך למנהלם של להקת הרולינג סטונז, במקומו של אנדרו לוג אולדהם, רכש חלק ממניותיה של מטרו גולדווין מאייר, והשתלט על חברת תקליטים מתקשה, קמע-פארקווי, וניסה להפוך אותה לרווחית יותר. כשהסתבך עם החוק על שאמר את שווי מניות החברה, הוא שינה את תוכניותיו. הוא איחד את קמע-פארקווי עם חברת ניהול החשבונות שלו ויצר את החברה שנודעה כ-ABKCO.

בין לקוחותיו של קליין ניתן למנות את זמרי הפופ סטיב לורנס ואדי גורם, זמר הרית'ם אנד בלוז סם קוק, זמר הפולק דונובן, המפיק המוזיקלי פיל ספקטור, ולהקות הרוק מתבודדי הרמן, החיות, הרולינג סטונז והביטלס. בזמן שעזר ללקוחותיו בענייני כספים, וביצירת חוזים חדשים מהם ירוויחו יותר, לא כל החלטותיו העסקיות היו הטובות ביותר בשבילם. בסופו של דבר קליין גמר כשבבעלותו רוב המוזיקה של הרולינג סטונז, של החיות ושל יוצרים אחרים, דבר שקטע את תקופת הרווח הארוכה שלהם. אמנים אלו לפעמים איבדו גם את הדרך הטובה בעסקים בגלל עבודתו של קליין.

קליין שיחק תפקיד חשוב בהתפרקותה של להקת הביטלס. הוא הרשים מספיק את ג'ון לנון כשהחתים אותו בן לילה, ולנון שכנע את ג'ורג' האריסון ואת רינגו סטאר לקחת את קליין. פול מקרטני, מאידך, החליט לתת לאביה של אשתו לינדה, לי איסטמן, לנהל את חשבונותיו. קליין ואיסטמן לא הסתדרו, ואיסטמן התייחס ללנון וליוקו אונו בצורה גרועה. המחלוקת בעניין אפל רקורדס, ועניינם העסקי האישי, גם תרמו למצבה של הלהקה.

לאחר התפרקותה של הלהקה, לנון, האריסון וסטאר אהבו פחות ופחות את התנהלותו של קליין, ולבסוף פיטרו אותו, ושילמו לו תשלום סופי בסך 3.5 מיליון לירות שטרלינג על שירותיו. מאוחר יותר, קליין נכנס לבעיית מיסים, וריצה מאסר בכלא על שהתחמק מתשלומי מס.

קליין המשיך בקריירה שלו, ו-ABKCO המשיכה להוציא תקליטים ישנים של הוצאת קמע-פארקווי, ושל אמנים איתם עבד קליין. כמעט כל התקליטים נחטפו מהמדפים במשך השנים, מה שהפך שירים קלאסיים כמו "96 Tears", "So Much In Love ו"Bristol Stomp" לכמעט בלתי ניתנים להשגה.

בנו של קליין, ג'ודי, הפך למנהלה של ABKCO, לאחר שבריאותו של קליין הפכה לבלתי יציבה. ב-2005 ABKCO החלה סוף סוף להוציא תקליטורים של מוזיקה שהייתה בבעלותה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]