העידן החדש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תקופת העידן החדש, או ניו אייג'אנגלית: New Age), היא שם כולל למחצית השנייה של המאה העשרים ותחילת המאה ה-21 בה החלה לפרוח רוחניות חילונית בעולם המערבי, שהגיעה בעיקר מתורות המזרח הרחוק, כמו הבודהיזם וכן מתורות עתיקות אחרות, כמו הקבלה ומסורות ממסו-אמריקה. תרבות העידן החדש היא כינוי לגישות חדשות, המשלבות תורות ואמונות רוחניות או דתיות, ובריאות גוף ונפש במקביל. הגוונים השונים בתרבות העידן-החדש מתאפיינים באוטודידקטיה, איסוף נתונים, לימוד ברשת, ואי-התבססות על מחקר בשיטה המדעית בלבד. העידן החדש כולל בעיקר גישות שונות לחקירה רוחנית ולאורח חיים אלטרנטיבי, בדגש על חיבור גוף ונפש, ותפיסה כללית של נפש האדם, כדבר שאינו ביולוגי בלבד.

אף שאין הגדרה פורמלית לאמונות והתנועות הנמנות עם העידן החדש, מרביתן נעזרות בטכניקות הנשענות על מקורות שונים, תוך שילוב ממסורות הדתות האברהמיות, דתות פגאניות, מסורות מיסטיות מזרחיות ומערביות עתיקות ומקורות פילוסופיים ואחרים. העידן החדש מוגדר פעמים רבות על דרך האלטרנטיבה, בעיקר כלפי התפיסות המערביות הרווחות: רפואה אלטרנטיבית, דת אלטרנטיבית ובמקרים מסוימים אף מדע אלטרנטיבי.

אמונות "העידן החדש" זכו לפרסום באמצעים מסחריים כגון ספרים, מוזיקה, סדנאות והרצאות של מורים רוחניים.

רקע היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש במושג "עידן חדש" החל בארצות הברית בשנות השמונים של המאה העשרים על ידי התקשורת האמריקאית, אשר אפיינה בצורה זו קבוצות רוחניות אלטרנטיביות שעסקו במדיטציה, פאראפסיכולוגיה, רפואה הוליסטית, תיקשור, ותחומים פסאודו מדעיים נוספים. זאת אף שקבוצות אלו היו קיימות כבר משנות השישים וצ'ארלס פ. הנל, מחלוצי הנושא פרסם את ספרו בשנת 1912.

רגעי מפתח בהתעוררות הציבור לתת-התרבות של העידן החדש הם: הספרים, "סימני שמש" ו"סימני אהבה" של לינדה גודמן. המחזמר והסרט "שיער", המיני-סדרה, "Out on a Limb" של שירלי מקליין האמריקאית, וכמו כן ספרים כמו "הנבואה השמימית" של ג'יימס רדפילד, הסדרה "שיחות עם אלוהים" של ניל דונלד וולש, סדרת הספרים של ג'יין רוברטס אשר תקשרה את 'סת' ועוד.

בעקבות תפוצת רעיונותיו בישראל, נפתח באוניברסיטת תל אביב מסלול לימודים לתואר שני בדתות זמננו הכולל את תופעת העידן החדש[1], ואף מ-2009 נערכים באוניברסיטת חיפה כנסים שנתיים לחקר רוחניות עכשווית[2].

אמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האמונות הבאות שכיחות בקרב אנשי "העידן החדש", אף שלא בקרב כולם:

  1. בפרסומים של רבות מתנועות "העידן החדש" נעשה שימוש במונח "אנרגיה" או במונחים פיזיקליים אחרים, הגם שאין קשר בין המשמעות הפיזיקלית של מונחים אלה למשמעות שמיוחסת להם. לדוגמה, לעיתים קרובות נטען כי כל האנושות, כל החיים, כל דבר מקושר רוחנית באותה "אנרגיה". חלק טוענים כי אלוהים הוא ה"אנרגיה" הזו.
  2. קיימות בעולם ישויות רוחניות נסתרות שמדריכות אותנו, אם רק נסכים לקבל את הדרכתן.
  3. למוח האנושי יש עומקים, שבהם הוא יכול לשלוט על המציאות.
  4. אמונה בהשפעות רוחניות של האדם ועל האדם, כמו קארמה.
  5. לאדם יש מטרה בעולם הזה, ושיעור שעליו ללמוד. שיעור פופולרי בתפיסת העידן החדש הוא אהבה.
  6. מוות אינו סיום, אלא התחלה של חיים אחרים.
  7. תחושות ואינטואיציה הן מדריכות טובות בחיים, ועל האדם להקשיב להן.
  8. יש קשר מיסטי בין כל הדתות, דת אחת או דוגמה אחת אינה חשובה או עדיפה על האחרת.
  9. המדע המודרני יכול גם הוא להשתלב במסגרת הניו-אייג'ית (במיוחד נפוץ השימוש בגילויים מתחום תורת הקוונטים).

ביקורת על העידן החדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבקרי העידן החדש טוענים כי אימוץ האמונות האלטרנטיביות, נובעות מאובדן משמעות החיים עבור רבים בעולם הפוסט מודרני, שבו ירד קרנן של הדתות הממוסדות והאמונה באלוהים. המבקרים טוענים כי רבות מאמונות הניו אייג' מונעות משרלטנות, ועשויות במקרים מסוימים להביא להיווצרות כתות, ההופכות את אמונתן לדוגמה דתית פנאטית. יש שרואים בניו אייג' שכלול של תרבות הצריכה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא העידן החדש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]