כלבים בשימוש צבאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

השימוש בכלבים בשירות הצבא ידוע עוד מהעת העתיקה. כלבים בשירות כוחות הביטחון, כולל כלב משטרה, משמשים בתפקידים שונים, החל מתקיפה דרך שמירה, גישוש, איתור, ועד להעברת מסרים, חבלה ורפואה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציור המתעד פרשים קימרים יוצאים לקרב עם כלבי מלחמה

כלבים לקחו חלק במלחמותיהם של המצרים, היוונים, הפרסים, השומרים, האלאנים, הסלאבים, הבריטונים והרומאים. בקרב היוונים והרומאים הכלבים שימשו בעיקר ככלבי שמירה, אך לעיתים הובאו לקרבות. השימוש קדום ביותר המתועד במקורות הקלאסיים הוא בידי אליאטס בקרב על סמירנה, סביב 600 לפנה"ס, שם שימשו הכלבים להרג ולהפחדה. בשנת 525 לפנה"ס, כנבוזי השני מלך פרס השתמש בכלבים, חתולים וחיות אחרות בכיבוש מצרים. בכך ניצל את רגישותם של המצרים מפני פגיעה בבעלי חיים מקודשים, והמצרים נמנעו מלהמטיר חיצים על צבאותיו של כנבוזי.

בשלהי העת העתיקה, אטילה ההוני השתמש בכלבי מלחמה גדולים בכיבושיו. במאה ה-15, הקיסר הווייטנאמי לה לוי (Lê Lợi) טיפח להקה של למעלה מ-100 כלבים, מאומנים בידי המצביא Nguyễn Xí.

בפרוסיה בהנהגת פרידריך הגדול נעשה שימוש בהעברת מסרים על ידי כלבים במהלך מלחמת שבע השנים עם רוסיה. שימוש בכלבים נודע גם בצבא נפוליאון.

בארצות הברית, השימוש הראשון הידוע של כלבים לצורך צבאי היה במסגרת מלחמות האינדיאנים, כנגד הילידים הסמינולים בפלורידה. כלבים שימשו להעברת מסרים, הגנה ושמירה על אסירים במהלך מלחמת האזרחים האמריקנית. על פי עדותו של גנרל יוליסס ס. גרנט, חיילי האיחוד השמידו להקות כלבי דם, לאור מיומנותם בהתחקות אחרי עקבות עבדים נמלטים. במלחמת העולם הראשונה כלבים שימשו כקמעות במסגרת התעמולה האמריקאית.

תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידים שונים מתאימים לכלבים שונים, בהתאם לתכונות הגזע, יכולתם הפיזית ואופיים האישי. כלב בשירות הביטחון יצוות לנוהג המפקד עליו, ויעבור סדרת אימונים עד שיוכשר כמבצעי, לרוב מגיל חודשים ספורים. בגיל מתקדם, כאשר תפקודו אינו מיטבי, הכלב יצא לפרישה מהשירות.

כלבי תקיפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופות קדומות כלבים גדולים, בדגש על גזעי מסטיף, נשלחו לקרבות כנגד האויב עם שריון וקולר קוצני. אסטרטגיה זו הייתה מקובלת בציוויליזציות קדומות, כגון הרומאים והיוונים. בלוחמה מודרנית כלבים מסייעים ללוחמים ברדיפה אחרי אויב נמלט או בתאי שטח מסוכנים ללוחם אנושי (שטח בנוי, מנהרות).

במלחמת העולם השנייה ערך צבא ארצות הברית תוכנית אימונים לתקיפת היפנים על ידי כלבים. התוכנית הוצעה על ידי וויליאם א. פרסטר, אזרח שווייצרי שחי בסנטה פה, ניו מקסיקו. הוא הציע להנחית אלפי כלבי תקיפה גדולים על חופי יפן שיסתערו על המגנים היפנים, ולאחר מכן להוביל פשיטה אנושית של החיילים האמריקאים. פרסטר שכנע את הצבא להקצות לו אי על נהר המיסיסיפי ולהופכו למתקן אימונים. הצבא האמריקאי קיווה לאמן כוחות בסדר גודל של כ-2 מיליון כלבים. אחת הבעיות העיקריות באימון הכלבים הייתה כמות מעטה של חיילים יפנים לצורכי אימונים, עקב מספר שבויים נמוך. בסופו של דבר התנדבו אזרחים אמריקאים ממוצא יפני לאימון הכלבים. בעיה נוספת הייתה התאמתם לתנאי הלחימה: כלבים רבים לא פעלו היטב בשלב הנחיתה ואחרים פחדו מרעשי ההפצצות. אחרי מימון של מיליון דולר התוכנית נזנחה.

הסובייטים אימנו כלבים להצמיד מוקשים תחת טנקי האויב החל משנות ה-30 של המאה ה-20. למעשה, הכלבים אומנו לרוץ תחת טנקים נייחים ולא ששו לרוץ תחת טנקים בתנועה. בנוסף, בקרבות שריון בשריון מול טנקים גרמנים, הכלבים נטו לרוץ תחת הטנקים הסובייטים המוכרים יותר.

כלבי איתור[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוש הריח המפותח של הכלב מהווה יתרון בגילוי עצמים נסתרים מעיני בני אדם. כך כלבים רבים משמשים לגילוי מוקשים וחומרי נפץ, ומסייעים באיתור בני אדם בין הריסות.

גישוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לכלבי איתור, כלבי גישוש מסתייעים בחוש הריח שלהם. בעוד כלבי איתור מגלים את מיקומה של מטרה נייחת בתא שטח מוגדר, כלבי גישוש מסייעים בהתחקות אחר עקבותיה של מטרה בתנועה. כלבי גישוש עשויים לסייע במציאת נתיב התקדמות אויב או של נעדר.

כלבים בצה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – יחידת עוקץ
סיכת יחידת עוקץ

עיקר השימוש הצבאי של צה"ל בבעלי חיים הוא בכלבים. נכון ל-2012, שירתו בצבא כאלף כלבים, רבים מהם ביחידת "עוקץ". בצהל משמשים הכלבים גם ככלבי אבטחה, ששומרים בבסיסי חיל האוויר, כלבי מרדף, כלבי איתור חומר נפץ, כלבי תקיפה ועוד. שימוש נוסף של כלבים בצה"ל הוא בסיירת אלון של חטיבת החילוץ בה מוכשרים כלבים לאיתור לכודים באתרי הרס.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כלבים בשימוש צבאי בוויקישיתוף