כפירי אריות (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כפירי אריות
The Young Lions
כרזת הסרט כפירי אריות
כרזת הסרט כפירי אריות
כרזת הסרט כפירי אריות
בימוי אדוארד דמיטריק עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אל ליכטמן
תסריט ספר:
אירווין שו
תסריט:
אדוארד אנהלט
עריכה דורותי ספנסר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מרלון ברנדו
דין מרטין
מונטגומרי קליפט
מקסימיליאן של
הופ לאנג
לי ון קליף
מיי בריט
מוזיקה הוגו פרידהופר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'וסף מקדונלד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פוקס המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2 באפריל 1958
משך הקרנה 167 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מלחמה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 3,550,000‏$
הכנסות 4,480,000‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כפירי אריותאנגלית: The Young Lions) הוא סרט מלחמה עתיר כוכבים משנת 1958. הסרט מבוסס על רב-מכר בשם זה מאת אירווין שו משנת 1948, בבימויו של אדוארד דמיטריק. הסרט צולם בשחור-לבן בשיטת סינמסקופ והופץ על ידי פוקס המאה ה-20.

העלילה מתרחשת במלחמת העולם השנייה ומתארת את קורותיהם של שלושה "כפירים": מהצד הגרמני לוטננט כריסטיאן דיסטל (מרלון ברנדו) ומהצד האמריקאי - מייקל ויטקר (דין מרטין) ונח אקרמן (מונטגומרי קליפט).

מרלון ברנדו מגלם תפקיד של קצין גרמני באופן חיובי ואנושי. בשל כך נפסל בתחילה הסרט להצגה בישראל על ידי המועצה לביקורת סרטים ומחזות אבל לאחר מכן הוא הותר.

זה היה סרטו הראשון והרציני של דין מרטין לאחר שנפרד מג'רי לואיס והצלחתו הזניקה את הקריירה שלו.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל בליל סילבסטר 1938 בבוואריה. כריסטיאן דיסטל הוא מדריך סקי צעיר של האמריקאית מרגרט (ברברה ראש). הוא מזמין אותה למסיבה בה שרים את השיר הורסט וסל ומסביר לה כי היטלר נותן תקווה לכל הצעירים המובטלים בגרמניה. הוא מנסה לשכנע אותה להישאר בגרמניה אך היא נרתעת מכך ומעדיפה לחזור לארצות הברית לזרועותיו של חברה מייקל ויטאקר (דין מרטין).

עם פרוץ המלחמה מגיע כריסטיאן לפריז ומצטלם עם מפקדו קפטן הרדנברג (מקסימיליאן של) על מדרגות כנסיית הסקרה קר. עד מהרה מצטננת התלהבותו מהמלחמה ומהתנהגות הגרמנים. הוא מנהל מעצרים אחרי אזרחים חשודים והסגרתם לגסטפו. הוא מבקש לעבור ליחידה קרבית. הוא והקפטן מועברים לצפון אפריקה ומחסלים יחידה בריטית. כריסטיאן מסרב לוודא הריגה של הפצועים הבריטיים והקפטן מבצע זאת במקומו.

עם נסיגת צבאו של ארווין רומל נמלט כריסטיאן כשהוא נוהג באופנוע והקפטן מאחוריו. האופנוע עולה על מוקש והקפטן נפצע קשה. הם מפונים לגרמניה. כריסטיאן מבקר את הקפטן שכל גופו חבוש בגלל כוויות. הקפטן מבקש ממנו כידון כדי להרוג פצוע אנוש שמבקש למות וכן, לבקר את אשתו גרטשן בברלין.

כשכריסטיאן נפגש עם גרטשן (מיי בריט) לאחר שיטוט בחורבות ברלין. היא מספרת שבעלה התאבד בכידון ומנסה לפתות אותה. כריסטיאן דוחף אותה בבוז. לקראת סוף המלחמה מופצצת שיירתו של כריסטיאן. הוא מצליח לברוח ומגיע למחנה ריכוז שאנשי האס אס נטשו אותו ונפגש עם המפקד הגרמני שנשאר. המפקד מספר לו על המחנה על הלחץ שמפעילים עליו מברלין לחסל את 6000 האסירים כשאין לו כוח אדם לעשות זאת. כריסטיאן נבעת ממה ששמע וראה, בורח ליער ושובר את תת-מקלע שמייסר שלו. הוא ממשיך ללכת ביער עד שנתקל בשני הכפירים האמריקאים.

בלשכת גיוס בניו יורק נפגשים מייקל ויטקר (דין מרטין) ונח אקרמן (מונטגומרי קליפט) ומתפתחת ביניהם ידידות שרק שירות צבאי יכול ליצור. מייקל הוא זמר וידוען, איש בידור יפה מראה, מוקף נשים יפות. נח הוא יהודי חסר ביטחון עצמי ומרושש.

מייקל מזמין את נח למסיבה בביתו שם הוא מכיר את הופ פלוומן (הופ לאנג). מתפתחת ביניהם ידידות ועד מהרה הוא מבקש את ידה ואביה למרות הסתייגותו הראשונית מנח היהודי והמרושש, נותן את הסכמתו.

במחלקה נאלץ נח להילחם בתופעות האנטישמיות המעודדת על ידי מפקד היחידה וסמל היחידה ריקט (לי ון קליף). כספו נגנב והוא נאלץ לעמוד על כבודו בקרבות איגרוף עם חיילי היחידה. הוא עומד על כבודו באומץ אבל לבסוף בורח מהצבא ונאסר. בזכות מייקל מתפוצצת הפרשה, המפקד מודח ונח חוזר ליחידתו ומשתתף בקרבות בצרפת.

מייקל מוצב בתפקיד ערפי בלונדון אבל מצפונו מציק לו ובעזרת קשריו הוא מועבר לשירות מבצעי. בשדה הקרב הוא נפגש עם נח ועוזר לו לחלץ אחד מחיילי היחידה שבעבר הציק לנח.

לקראת סוף המלחמה נכנסים מייקל ונח עם יחידתם למחנה ריכוז שם הם נתקלים לראשונה באסירים שדופים השוכנים עד דרגשים וחלקם מוזלמנים.

רב המחנה מבקש לקיים טקס דתי לנספים אך ראש העיר הסמוכה מתנגד לכך מפני שזה יעורר חוסר סדר. המפקד האמריקאי מתיר לקיים את הטקס, אומר שיירה בכל מי שיפריע ומסלק את ראש העיר.

הוא שולח את מייקל ונח לפטרל בסביבות המחנה. הם נתקלים בכריסטיאן ומייקל יורה בו למוות[1]. כך נסגר המעגל.

הסרט מסתיים עם נח החוזר לביתו. הוא מנופף להופ המתבוננת בו דרך החלון עם בתם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בספר יורה כריסטיאן והורג את נח ורק לאחר מכן הוא נהרג על ידי מייקל