מנזר אסטינו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מנזר אסטינו
Monastero di Astino
מנזר אסטינו
מנזר אסטינו
מידע כללי
סוג מנזר קתולי
מיקום ברגמו
מדינה איטליהאיטליה איטליה
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ? – המאה ה־11
תאריך פתיחה רשמי המאה ה־11 עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי אדריכלות רומנסקית עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 45°42′27″N 9°38′24″E / 45.7075°N 9.64°E / 45.7075; 9.64
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מנזר אסטינואיטלקית: Monastero di Astino) הוא אתר היסטורי בעמק אסטינו שבנפת ברגמו בצפון איטליה, ששימש בעבר כמנזר. המנזר והכנסייה שבו, הנמצאים בשטח המוניציפלי של העיר ברגמו, אינם פעילים ועוברים תהליך שיקום ושימור שהחל ב-2009 ונמשך עד היום (נכון ל-2019).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקובל לקבוע את שנת ייסוד המנזר בשנת 1070, אולם המסמכים הראשונים על רכישת הקרקע שעליה עומד המנזר מדברים על שנת 1107.[1]. המנזר הוקם על ידי קבוצת חברי המסדר הוואלאמברוזי בראשות ברטריו (Bertario), שהגיע מברשה והיה חסיד של מייסד המסדר, ג'ובאני גואלברטו, שפעל בעיקר באזור טוסקנה.[1] המסדר הוקם בתקופה שבה ניסו אנשי דת קתוליים לחזק את מעמד הכנסייה באמצעות הרפורמה הגרגוריאנית.

הכנסייה שבמנזר, שקרויה על שם "הקבר הקדוש" (Chiesa del Santo Sepolcro), נבנתה בסגנון רומנסקי, יחד עם חלק ממבני המנזר האחרים, בהנהגתו של ברטריו, שהיה אב המנזר הראשון וכיהן בתפקיד 21 שנים עד מותו בשנת 1128. הכנסייה נבנתה בצורה האופיינית לכנסיות המסדר, צורת צלב טאו (אנ'). במאה ה-15 נבנה קלויסטר שמהווה אלמנט מרכזי בחצר המנזר.

בעקבות הכיבוש הצרפתי על ידי כוח בראשות נפוליאון בונפרטה, הופסקה ב-1797 פעולת המנזר על ידי השלטון האזרחי בברגמו. נכסיו הועברו לרשות בית חולים סמוך שהוקם קודם לכן והופעל על ידי הנזירים.
ב-1832 הפך המקום לבית חולים פסיכיאטרי ושימש ככזה עד 1892. לאחר מכן שימשו מבני המנזר כמרכז של אחוזה חקלאית עד שב-1923 נרכש מבנה המנזר על ידי רוכש פרטי. ב-1973 נרכש המקום על ידי חברה פרטית במטרה להפכו למרכז גולף, אך תוכנית זו נתקלה בהתנגדות ציבורית ולא הבשילה לכדי ביצוע. המנזר נשאר נטוש עד 2007 עת נרכש מתחם המנזר כולו על ידי איחוד מוסדות התרבות הקתוליים של ברגמו (MIA) (איט') והחלו בו עבודות השיקום. הכנסייה נפתחה לציבור ב-2013 ותהליך השיקום של שאר מבני המנזר נמשך לאיטו. במנזר מתקיימות לעיתים פעילויות ציבוריות, בעיקר בסופי השבוע.[2]

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנזר אסטינו בוויקישיתוף
  • האתר הרשמי, באתר איחוד מוסדות התרבות הקתוליים של ברגמו (באיטלקית)
  • Former Monastery of Astino, באתר התיירות של ברגמו (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 האתר הרשמי, באתר איחוד מוסדות התרבות הקתוליים של ברגמו (באיטלקית)
  2. ^ IL MONASTERO NELLA STORIA, באתר איחוד מוסדות התרבות הקתוליים של ברגמו (באיטלקית)