משתמש:Arimis/היקום הקולנועי של מארוול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היקום הקולנועי של מארוול
Marvel Cinematic Universe
הופק בידי קווין פייגי
אבי ארד, גייל אן הורד ("איירון מן" ו"הענק הירוק")
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני מארוול
חברה מפיצה סרטי יוניברסל (2008)
אולפני פרמאונט (2008 - 2011)
אולפני וולט דיסני (2012 - הווה)
סרטי קולומביה (סרטי ספיידרמן בלבד)
הקרנת בכורה 14 באפריל 2008 ("איירון מן")
סוגה קומיקס וגיבורי-על (*)
תקציב סכום כולל (33 סרטים):
כ-6.5 מיליארד דולרים
הכנסות סכום כולל (33 סרטים):
29.8 מיליארד דולרים
סרטים בסדרה ראו רשימה

היקום הקולנועי של מארוולאנגלית: Marvel Cinematic Universe, בקיצור MCU) הוא זיכיון מדיה ויקום משותף של סרטי גיבורי-על אמריקאים בהפקתם של אולפני מארוול. הסרטים הם עיבודים קולנועיים, והם מבוססים על דמויות בדיוניות שמופיעות בחוברות קומיקס בפרסומה של מארוול קומיקס. זיכיון הסרטים כולל גם סדרות טלוויזיה, סדרות רשת, סרטים קצרים וחוברות קומיקס. היקום הקולנועי המשותף, כמו יקום מארוול עליו מבוסס הזיכיון, נוצר באמצעות קרוסאוברים של כלים עלילתיים, רקעים, שחקנים ודמויות.

אולפני מארוול משחררים את הסרטים בקבוצות שנקראות "שלבים", כאשר שלושת השלבים הראשונים ידועים בשם הקולקטיבי "סאגת האינסוף", בעוד שלושת השלבים הבאים ידועים כ"סאגת המולטיוורס". הסרט הראשון ביקום הקולנועי, "איירון מן" (2008), החל את השלב הראשון והסתכם בסרט הקרוסאובר "הנוקמים" (2012). השלב השני של הזיכיון החל עם הסרט "איירון מן 3" (2013) והסתכם בסרטים "הנוקמים: עידן אולטרון" ו"אנטמן" (2015). השלב השלישי החל עם צאת "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" (2016) והסתכם בסרטים "הנוקמים: סוף המשחק" ו"ספיידרמן: הרחק מהבית" (2019). השלב הרביעי החל עם צאת הסרט "האלמנה השחורה" (2021) והסתיים עם הסרט "הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח" (2022). השלב החמישי החל עם צאת הסרט "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה" (2023) ומיועד להסתיים עם הסרט "קפטן אמריקה: עולם אמיץ חדש" (2025). השלב השישי יחל עם הסרט "ארבעת המופלאים" (2025) ויסתכם בסרטים "הנוקמים 5" (2026) ו"הנוקמים: מלחמות סודיות" (2027).

חטיבת הטלוויזיה של מארוול הרחיבה את הזיכיון עם סדרת הטלוויזיה "סוכני S.H.I.E.L.D." ברשת ABC, לפני שהמשיכה להרחיב את שידוריה גם בשידורי טלוויזיה באינטרנט כדוגמת נטפליקס, הולו וכן רשת הטלוויזיה בכבלים Freeform. אולפני מארוול החלו להפיק סדרות טלוויזיה משלהם לשירות הסטרימינג דיסני+, החל מסדרת "וונדה-ויז'ן" בשנת 2021 בתחילתו של השלב הרביעי של היקום הקולנועי, ואשר ימשיכו גם בשלב החמישי והשישי. חברת מארוול קומיקס פרסמה חוברות קומיקס המתקשרות לזיכיון הקולנועי, בעוד אולפני מארוול הפיקו מספר סרטים קצרים וקמפיינים בדיוניים של שיווק ויראלי לסרטי הקולנוע באמצעות חברות החדשות הפיקטיביות WHIH Newsfront ו-Daily Bugle.

הזיכיון הפך להצלחה מסחרית והפך לאחד מזיכיונות הסרטים המכניסים ביותר בכל הזמנים. הוא זכה לשלל ביקורות חיוביות והעניק השראה לאולפני סרטים וטלוויזיה נוספים המנסים להפיק עיבודים קולנועיים לעולם משותף משלהם. היקום הקולנועי של מארוול היה גם למוקד משיכה מחוץ לגבולות המדיה, כמו אטרקציות באתר הנופש דיסנילנד ויריד דיסקברי בכיכר טיימס, שני ספיישלים טלוויזיונים ומשחקי וידאו.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים וסדרות דיסני+[עריכת קוד מקור | עריכה]

"זה מעולם לא נעשה קודם לכן וזה הלך הרוח שכולם לוקחים מכך. הבמאים האחרים אינם רגילים לקחת שחקנים מסרטים אחרים שבמאים אחרים ליהקו, בנוסף לקווי עלילה או מקומות מסוימים קשורים, אבל אני חושב... כולם היו בעד זה וחושבים שזה כיף. בעיקר משום שתמיד נשארנו עקביים באומרנו שהסרט שאנו יוצרים הוא בעדיפות ראשונה. כל הרקמה המחברת וכל הדברים האלה הם דברים כיפיים ויכולים להיות חשובים אם תרצו שכך יהיה. אם המעריצים רוצים לבחון יותר לעומק ולמצוא קשרים, הם ישנם. כמובן שיש מספר קשרים גדולים יותר, בתקווה שקהל הצופים שאינו מהמעריצים יוכל לעקוב. אולם, הסיבה שיוצרי הסרטים מוכנים לכך היא שהם מעוניינים שהסרטים שלהם יעמדו בפני עצמם. צריך להיות להם חזון ברור, טון ייחודי ועצם העובדה שהם יכולים לקשר אם הקהל ירצה לעקוב אחרי פירורי הלחם זה רק בונוס."
קווין פייגי, נשיא הפקה של אולפני מארוול, על בנייתו של יקום קולנועי משותף.

עד לשנת 2005, חברת מארוול אנטרטיינמנט החלה להפיק סרטים משלה באופן עצמאי ולהפיץ אותם באמצעות סרטי פרמאונט. לפני כן, מארוול הייתה שותפה בהפקה לסרטי גיבורי-על עם חברות הפצה כמו סרטי קולומביה, ניו ליין סינמה ואחרות, כמו גם עסקה בת שבע שנים עם פוקס המאה ה-20. מארוול הרוויחה מעט מאוד כסף מעסקאות הרישיון שלה עם אולפנים אחרים והייתה מעוניינת לקבל יותר כסף מסרטיה בו בעת שהיא שומרת על שליטה אמנותית בפרוייקטים ובהפצת הסרטים. אבי ארד, ראש חטיבת הסרטים של מארוול, היה מרוצה מסרטי ספיידרמן של הבמאי סם ריימי תחת הפצתם של סרטי סוני, אך היה פחות מרוצה מהאחרים. כתוצאה מכך, ארד החליט לייסד את אולפני מארוול, הסטודיו הראשון של הוליווד לסרטים עצמאיים מאז אולפני דרימוורקס. קווין פייגי, שותפו לעסק של ארד, הבין שלא כמו זיכיונות ספיידרמן ואקס-מן - שזכויות הסרטים שלהם היו תחת רישיון סוני ופוקס, בהתאמה - מארוול עדיין החזיקה ברישיונות לחברים המייסדים של האוונג'רס. פייגי, מעריץ בעצמו, חזה על הקמתו של יקום משותף בדיוק כפי שסטן לי וג'ק קירבי עשו עם חוברות הקומיקס בתחילת שנות ה-60.

כדי לגייס הון, הסטודיו הבטיח מימון של 525 מיליון דולרים מחוזה בן שבע שנים עם חברת מריל לינץ'. התוכנית של מארוול הייתה לשחרר סרטים עצמאיים לדמויות המרכזיות שלה ואז למזג ביניהם בסרט קרוסאובר. ארד - שהטיל ספק באסטרטגיה הזו, בעודו מתעקש כי היה זה המוניטין שלו שעזר להבטיח את מימון הסרטים - התפטר מהחברה כשנה לאחר מכן. פייגי התמנה ליו"ר האולפנים בשנת 2007, כשהוא בן 33 בלבד. כדי לשמור על יושרה אמנותית, אולפני מארוול מינו וועדה קריאייטיבית המונה שישה חברים, כשכל אחד בקיא בתחום הקומיקס - פייגי, הנשיא השותף לואיס ד'אספוזיטו, נשיא ההפצה דן באקלי, יו"ר הצוות הקריאייטיבי ג'ו קסאדה, הכותב בריאן מייקל בנדיס ונשיא מארוול אנטרטיינמנט אלן פיין. פייגי התייחס בתחילה להמשכיות הנרטיבית המשותפת של הסרטים הללו כאל "יקום הקולנוע של מארוול", אך מאוחר יותר השתמש במונח "היקום הקולנועי של מארוול". עד לרגע שבו הזיכיון התרחב למדיות נוספות, המונח הזה יוחס בידי אחרים לתאר את הסרטים הקולנועיים בלבד.

באוקטובר 2014, אולפני מארוול הכריזו על שמות הסרטים המיועדים להיות בשלב השלישי של היקום הקולנועי. כשנה לאחר מכן, בספטמבר 2015, חברת אולפני מארוול התמזגה לתוך אולפני וולט דיסני, ופייגי היה כפוף ליו"ר האולפנים אלן הורן מאשר ליו"ר מארוול אנטרטיינמנט יצחק פרלמוטר. לוועדה הקריאייטיבית של האולפנים הייתה השפעה נומינלית בלבד על הסרטים הבאים, אך עדיין היא שימשה בתפקיד ייעוץ בהפקות של חטיבת הטלוויזיה, שנותרה תחת שליטתו של פרלמוטר. כל ההחלטות המעשיות בנוגע לסרטים הבאים היו נתונים להחלטתם של פייגי, ד'אספוזיטו ו-ויקטוריה אלונזו. פייגי ציין שהסרט "הנוקמים: סוף המשחק" (2019) יספק סוף מוחלט לכל הסרטים וקשתות הסיפור שקדמו לו, כאשר לזיכיון יהיו "שתי תקופות זמן בולטות. כל מה שלפני 'סוף המשחק' וכל מה שאחרי".[1] מאוחר יותר הוא סיכם ואמר שהשלב השלישי יסכם את "סאגת האינסוף".

עד לנובמבר 2017, חברת דיסני ביקשה לפתח סדרת טלוויזיה חדשה של מארוול בשירות הסטרימינג שלה, דיסני+. ביולי 2018, פייגי ציין ששיחות החלו עם חברת דיסני בנוגע למעורבות אפשרית של אולפני מארוול עם שירות הסטרימינג, מכיוון שפייגי הרגיש שזהו צעד חשוב עבור האולפנים. בספטמבר של אותה שנה נודע שאולפני מארוול מפתחים מספר סדרות מוגבלות בכיכובן של דמויות משנה מהיקום הקולנועי שהיה ספק שיופיעו בסרטים משלהן. אורכה של כל סדרה נע בין שישה לשמונה פרקים והופק על ידי אולפני מארוול, ולא חטיבת הטלוויזיה של מארוול כמקודם, כאשר פייגי לקח חלק משמעותי בפיתוחה של כל סדרה. פייגי ציין שהסדרות המפותחות עבור שירות הסטרימינג "יספרו סיפורים שאותם לא נוכל לספר במדיום הקולנועי, נרטיב ארוך יותר".[2] הוא הוסיף וציין שבקשה זו של חברת דיסני הציתה התלהבות יצירתית בקרב אנשי אולפני מארוול, וזאת מכיוון שכעת הם יוכלו "לשחק במדיום חדש ולזרוק את החוקים מעבר לחלון מבחינת מבנה נרטיבי ופורמט.[3] הספיישל הטלוויזיוני "שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד" הוא התוכן הראשון שאולפני מארוול תכננו עבור דיסני+.

ביולי 2019, קווין פייגי הכריז בכנס קומיק-קון, סן דייגו על השלב הרביעי של היקום הקולנועי, שיכלול לראשונה בנוסף לסרטים גם סדרות טלוויזיה בדיסני+. שלב זה כולל את סדרת האנימציה "מה אם...?", ועד ליולי 2021 אולפני מארוול יפתחו חטיבת אנימציה ומיני אולפנים שיעבדו על פרוייקטים נוספים מעבר לסדרה "מה אם...?". באפריל 2022, פייגי הודיע כי הוא ואולפני מארוול נמצאים בהפוגה יצירתית כדי לתכנן את עשר השנים הבאות של היקום הקולנועי.[4] ביולי של אותה שנה, פייגי הכריז בכנס קומיק-קון על הסרטים והסדרות לשלבים החמישי והשישי, וכי שלושת השלבים הבאים ייקראו בשם הקולקטיבי "סאגת המולטיוורס". עוד הוא הסביר שאולפני מארוול הגיעו להבנה במהלך הפקת השלב הרביעי שהוא יהיה שונה משלושת השלבים הראשונים ויכלול פרוייקטים נוספים שייערכו למשך תקופת זמן קצרה. ההחלטה הגיעה בתום זמן ההפוגה לאחר סיום סאגת האינסוף עם "הנוקמים: מלחמת האינסוף" (2018) ו"הנוקמים: סוף המשחק" (2019). לכן, במקום לסכם כל עשרה חודשים בסרט שכולל את הנוקמים הם החליטו לחכות עם הסיכום לסופה של "סאגת המולטיוורס", כאשר שלושת השלבים הבאים יסתכמו בסרטים "הנוקמים: שושלת קאנג" ו"הנוקמים: מלחמות סודיות". הספיישלים הטלוויזיונים של האולפנים שווקו בתור "פרזנטציה מובחרת של אולפני מארוול". אולפני מארוול היו נלהבים לחקור את דמותו של קאנג הכובש בתור נבל-העל של סאגת המולטיוורס, אחרי שתאנוס גילם את הנבל בסאגת האינסוף. הסיבה לכך הייתה נעוצה בעובדה שמדובר בנבל בעל מספר רב מאוד של משתנים. כמו כן, האולפנים לא תכננו במקור שהסאגה הבאה תיסוב אחר קאנג, אך החליטה על כך בעקבות משחקו של ג'ונתן מג'ורס בעונה הראשונה של הסדרה "לוקי" (2021) ובסצנה שאחרי הכתוביות שב"אנטמן והצרעה: קוונטומאניה" (2023).[5] אולם, מייג'ורס פוטר בידי דיסני ואולפני מארוול אחרי שהואשם בתקיפה, ואולפני מארוול החלו להתייחס אל "הנוקמים: שושלת קאנג" כ"הנוקמים 5".

מיזוג נכסים מאולפני פוקס המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2017, חברת וולט דיסני הסכימה לרכוש את נכסי חברת פוקס המאה ה-21, ביניהם פוקס המאה ה-20.[6] התהליך עצמו הסתיים ב-19 במרץ 2019, ועסקת הרכישה הביאה להחזרת הזכויות לסרטים לדמויות כמו דדפול, אקס-מן וארבעת המופלאים לידי אולפני מארוול, מה שהבטיח את "יצירתם של עולמות וסיפורים עשירים ומורכבים יותר". כמה מהאלמנטים שהיו בשליטתה של פוקס המאה ה-20 ואשר שולבו לתוך היקום הקולנועי של מארוול היו ארגון S.W.O.R.D בסדרת "וונדה-ויז'ן" והמדינה הבדיונית מדריפור בסדרה "הפלקון וחייל החורף". בנוסף, השחקן פטריק סטיוארט הופיע בתפקיד פרופסור צ'ארלס אקסבייר מארץ-838 בסרט "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" (2022) וגילם דמות חלופית מזו שגילם בסרטי אקס-מן. זאת ועוד, דמותה של קמלה קאן התגלתה כמוטציה גנטית בסדרה "מיס מארוול", והשחקנית שגילמה אותה אימאן ולאני אישרה שהיא המוטאנטית הראשונה ביקום הקולנועי של מארוול.[7] בנוסף, גם דמותו של נאמור התגלתה כמוטאנטית בסרט "הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח" (2022), כמו בקומיקס.

חטיבת הטלוויזיה של מארוול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2010 נוסדה חטיבת הטלוויזיה של מארוול, כאשר ג'ף לוב עומד בראשה. ביולי 2012, נערכו מגעים עם רשת ABC ליצירתה של סדרת טלוויזיה המתרחשת ביקום הקולנועי של מארוול. לפיכך, הרשת יצרה את סדרות הטלוויזיה "סוכני S.H.I.E.L.D.", "הסוכנת קרטר" ו"הבלתי אנושיים". בנובמבר 2013, חברת דיסני איפשרה לשירות הסטרימינג נטפליקס לשדר את סדרות הלייב אקשן "דרדוויל", "ג'סיקה ג'ונס", "לוק קייג'" ו"איירון פיסט" - ארבע סדרות אשר יובילו בסופו של דבר למיני סדרה "המגנים". באפריל 2016, רשת נטפליקס הזמינה לשידור את "המעניש", סדרת ספין-אוף ל"דרדוויל". הסדרות היו זמינות לצפייה בשירות הסטרימינג עד לפברואר 2019 בטרם בוטלו.

בנוסף, רשת הטלוויזיה בכבלים Freeform שבבעלותה של חברת דיסני הודיעה על שידורה של הסדרה "גלימה ופגיון". במאי 2017, חברת מארוול הודיעה על הפקתה של הסדרה "הבורחים" ברשת הולו, שתשדר כשנתיים לאחר מכן גם את הסדרה "הלסטרום".

שינוי ארגוני של החברה באוקטובר 2019 הביא לכך שקווין פייגי נבחר ליו"ר צוות הקריאייטיב במארוול אנטרטיינמנט, בעוד חטיבת הטלוויזיה של מארוול הפכה לחלק מאולפני מארוול ומפיקי הצוות היו כפופים ישירות לפייגי. עד לדצמבר של אותה שנה, חטיבת הטלוויזיה הוטמעה לחלוטין באולפני מארוול. בינואר 2021, פייגי לא שלל את האפשרות שסדרות נטפליקס יחזרו לשידור, אך הדגיש שאולפני מארוול היו ממוקדים בסדרות תחת הפקתם באותה תקופה. במאי 2022 נודע כי אולפני מארוול מפתחים סדרת דרדוויל חדשה, שהוכרזה לאחר מכן כ"דרדוויל: נולד מחדש".

הרחבות מדיה נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008 יצאה לאור חוברת הקומיקס הראשונה המקושרת לזיכיון היקום הקולנועי. הכותב ג'ו קסאדה ציין כי חוברות הקומיקס יתרחשו בהמשכיות של סרטי הקולנוע, אך הם לא נועדו להיות עיבודים ישירים להם, אלא יחקרו את "מה שהתרחש מחוץ למסך", או שירחיבו על מה שהוזכר בקצרה. פייגי היה מעורב ביצירת הקומיקס המבוסס על זיכיון הסרטים, כשלעתים גם התסריטאים שעבדו על הסרטים עצמם. חברת מארוול קומיקס עבדה במשותף עם בראד וינדרבאום, ג'רמי לייצ'ם ו-וויל קורונה פילגרים מאולפני מארוול כדי להחליט איזה אלמנטים מיקום מארוול יעברו ליקום הקולנועי, מה להראות בקומיקס ומה להשאיר עבור הסרטים.[8] חברת מארוול הבהירה איזה מהקומיקסים הקשורים הם קנוניים וכמה מהם רק שאבו השראה מהסרטים.

באוגוסט 2011, חברת מארוול הכריזה על שורה של סרטים קצרים המיועדים ישירות לוידאו, כשלדבריו של בראד וינדרבאום מדובר בדרך מהנה להתנסות בדמויות וברעיונות חדשים, ועל הדרך להרחיב את היקום הקולנועי.[9] כל סרט קצר מיועד להיות סיפור בפני עצמו אשר מספק רקע רחב יותר לדמויות או לאירועים שבסרטים.

ניהול עסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיכיון סרטי הקולנוע החל בשלבי הפקה בידי אולפני מארוול בשנת 2007 וכולל נכון להיום כ-33 סרטי קולנוע, כאשר שניים נמצאים בשלב פוסט-פרודקשן, אחד נמצא בשלבי צילום, שלושה סרטים בשלב פרה-פרודקשן וחמישה נמצאים בשלבי פיתוח. זיכיון הסרטים הניב הכנסות של יותר מ-26.5 מיליארד דולרים, מה שהפך אותו לזיכיון שוברי הקופות הגדול ביותר של כל הזמנים.

המפיק קווין פייגי הפיק את כל הסרטים ביקום הקולנועי. אבי ארד שימש כמפיק בשני הסרטים הראשונים שנעשו בשנת 2008, כאשר גייל אן הורד עזרה בהפקת "הענק הירוק" ואיימי פסקל הפיקה את סרטי ספיידרמן. סרטי הקולנוע נכתבו ובוימו בידי מגוון רחב של במאים ותסריטאים, ומככב בהם אנסמבל של שחקנים. רבים מהם חתמו על חוזים להופעה במספר סרטים, ביניהם רוברט דאוני ג'וניור, כריס אוונס, כריס המסוורת', סמואל ל. ג'קסון וסקרלט ג'והנסון.

סאגת האינסוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלושת השלבים הראשונים של היקום הקולנועי של מארוול ידועים בשם הקולקטיבי "סאגת האינסוף". השלב הראשון כולל את "איירון מן" (2008), "הענק הירוק" (2008), "איירון מן 2" (2010), "תור" (2011), "קפטן אמריקה" (2011) וסרט הקרוסאובר "הנוקמים" (2012). השלב השני כולל את "איירון מן 3" (2013), "תור: העולם האפל" (2013), "קפטן אמריקה: חייל החורף" (2014), "שומרי הגלקסיה" (2014), "הנוקמים: עידן אולטרון" (2015) ו"אנטמן" (2015). השלב השלישי מתחיל עם "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" (2016), וכולל גם את "דוקטור סטריינג'" (2016), "שומרי הגלקסיה: חלק 2" (2017), "ספיידרמן: השיבה הביתה" (2017), "תור: ראגנארוק" (2017), "הפנתר השחור" (2018), "הנוקמים: מלחמת האינסוף" (2018), "אנטמן והצרעה" (2018), "קפטן מארוול" (2019), "הנוקמים: סוף המשחק" (2019) ו"ספיידרמן: רחוק מהבית" (2019).

סאגת האינסוף
מספר סרט תאריך יציאה במאי(ם) תסריטאי(ם) מפיק(ים) סטטוס
השלב הראשון
1 איירון מן 2 במאי 2008 ג'ון פאברו מייק פרגוס, הוק אוסטבי, ארט מרקום, מאט הולוויי אבי ארד וקווין פייגי הופץ
2 הענק הירוק 13 ביוני 2008 לואי לטריה זאק פן אבי ארד, גייל אן הורד וקווין פייגי
3 איירון מן 2 7 במאי 2010 ג'ון פאברו ג'סטין ת'רו קווין פייגי
4 תור 6 במאי 2011 קנת בראנה אשלי אדוארד מילר, זאק סטנץ ודון פיין
5 קפטן אמריקה 22 ביולי 2011 ג'ו ג'ונסטון כריסטופר מרקוס וסטיבן מק'פילי
6 הנוקמים 4 במאי 2012 ג'וס וידון
השלב השני
7 איירון מן 3 3 במאי 2013 שיין בלאק דרו פירס ושיין בלאק קווין פייגי הופץ
8 תור: העולם האפל 8 בנובמבר 2013 אלן טיילור כריסטופר יוסט, כריסטופר מרקוס וסטיבן מק'פילי
9 קפטן אמריקה: חייל החורף 4 באפריל 2014 אנתוני וג'ו רוסו כריסטופר מרקוס וסטיבן מק'פילי
10 שומרי הגלקסיה 1 באוגוסט 2014 ג'יימס גאן ג'יימס גאן וניקול פרלמן
11 הנוקמים: עידן אולטרון 23 באפריל 2015 ג'וס וידון
12 אנטמן 17 ביולי 2015 פייטון ריד אדגר רייט, ג'ו קורניש, אדם מק'קיי, פול ראד
השלב השלישי
13 קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים 6 במאי 2016 אנתוני וג'ו רוסו כריסטופר מרקוס וסטיבן מק'פילי קווין פייגי הופץ
14 דוקטור סטריינג' 4 בנובמבר 2016 סקוט דריקסון ג'ון ספייץ
15 שומרי הגלקסיה: חלק 2 5 במאי 2017 ג'יימס גאן
16 ספיידרמן: השיבה הביתה 7 ביולי 2017 ג'ון וואטס ג'ון פרנסיס דיילי, ג'ונתן גולדשטיין, ג'ון וואטס,
כריסטופר פורד, כריס מקנה, אריק סומרס
קווין פייגי ואיימי פסקל
17 תור: ראגנארוק 3 בנובמבר 2017 טאיקה וואטיטי אריק פירסון, קרייג קייל וכריסטופר יוסט קווין פייגי
18 הפנתר השחור 16 בפברואר 2018 ראיין קוגלר ראיין קוגלר וג'ו רוברט קול
19 הנוקמים: מלחמת האינסוף 27 באפריל 2018 אנתוני וג'ו רוסו כריסטופר מרקוס וסטיבן מק'פילי
20 אנטמן והצרעה 6 ביולי 2018 פייטון ריד כריס מקנה, אריק סומרס, אנדרו בארר, גבריאל פררי ופול ראד
21 קפטן מארוול 8 במרץ 2019 אנה בודן וראיין פלק ג'נבה רוברטסון-דוורט
22 הנוקמים: סוף המשחק 26 באפריל 2019 אנתוני וג'ו רוסו כריסטופר מרקוס וסטיבן מק'פילי
23 ספיידרמן: רחוק מהבית 2 ביולי 2019 ג'ון וואטס כריס מקנה ואריק סומרס קווין פייגי ואיימי פסקל

סאגת המולטיוורס[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלושת השלבים הבאים ידועים בשם הקולקטיבי "סאגת המולטיוורס", וכוללים לראשונה גם סדרות טלוויזיה מקושרות. השלב הרביעי כולל את "האלמנה השחורה" (2021), "שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות" (2021), "נצחיים" (2021), "ספיידרמן: אין דרך הביתה" (2021), "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" (2022), "תור: אהבה ורעם" (2022) ו"הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח" (2022). השלב החמישי החל עם הסרט "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה" (2023), כשבעקבותיו יכללו "שומרי הגלקסיה: חלק 3" (2023), "המארוולס" (2023), "דדפול & וולברין" (2024), "קפטן אמריקה: עולם אמיץ חדש" (2025) ו"ת'נדרבולטס (2025). השלב השישי יחל עם הסרט "ארבעת המופלאים" (2025) ויכלול את הסרטים "בלייד" (2025), "הנוקמים 5" (2026) ו"הנוקמים: מלחמות סודיות" (2027).

סאגת המולטיוורס
מספר סרט תאריך יציאה במאי(ם) תסריטאי(ם) מפיק(ים) סטטוס
השלב הרביעי
24 האלמנה השחורה 9 ביולי 2021 קייט שורטלנד אריק פירסון קווין פייגי הופץ
25 שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות 3 בספטמבר 2021 דסטין דניאל קרטון דייוויד קאלהאם קווין פייגי וג'ונתן שוורץ
26 נצחיים 5 בנובמבר 2021 קלואי ז'או קאז וראיין פירפו קווין פייגי
27 ספיידרמן: אין דרך הביתה 17 בדצמבר 2021 ג'ון וואטס כריס מקנה ואריק סומרס קווין פייגי ואיימי פסקל
28 דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף 25 במרץ 2022 סם ריימי ג'ייד ברטלט ומייקל ולדרון קווין פייגי
29 תור: אהבה ורעם 8 ביולי 2022 טאיקה וואטיטי טאיקה וואטיטי וג'ניפר קייטין רובינסון קווין פייגי ובראד וינדרבאום
30 הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח 11 בנובמבר 2022 ראיין קוגלר קווין פייגי ונייט מור
השלב החמישי
31 אנטמן והצרעה: קוונטומאניה 17 בפברואר 2023 פייטון ריד ג'ק לאבנס קווין פייגי הופץ
32 שומרי הגלקסיה: חלק 3 5 במאי 2023 ג'יימס גאן
33 המארוולס 10 בנובמבר 2023 ניה דאקוסטה מגאן מקדונל
34 דדפול & וולברין 26 ביולי 2024 שון לוי רט ריס, פול ורניק, וונדי מולינו ולינדסי מולינו-לוגלין קווין פייגי, ראיין ריינולדס, שון לוי ולורן שולר דונר פוסט-פרודקשן
35 קפטן אמריקה: עולם אמיץ חדש 14 בפברואר 2025 ג'וליוס אונה מלקולם ספלמן ודיילן מוסון קווין פייגי, נייט מור ומלקולם ספלמן
36 ת'נדרבולטס 5 במאי 2025 ג'ייק שרייר אריק פירסון קווין פייגי בשלבי צילום
השלב השישי
37 ארבעת המופלאים 25 ביולי 2025 מאט שקמן ג'ף קפלן ואיאן ספרינגר קווין פייגי פרה-פרודקשן
39 בלייד 7 בנובמבר 2025 יאן דמנג מייקל סטארבורי, ניק פיזולטו ומייקל גרין
40 הנוקמים 5 1 במאי 2026 דסטין דניאל קרטון ג'ף לובנס קווין פייגי בשלבי פיתוח
41 הנוקמים: מלחמות סודיות 7 במאי 2027 יפורסם בהמשך מייקל ולדרון
סרטים עתידיים
מלחמות השריון יפורסם בהמשך יאסיר לסטר קווין פייגי ונייט מור בשלבי פיתוח
סרט המשך לספיידרמן: אין דרך הביתה יפורסם בהמשך יפורסם בהמשך כריס מקנה ואריק סומרס קווין פייגי ואיימי פסקל פרה-פרודקשן
שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות 2 יפורסם בהמשך דסטין דניאל קרטון קווין פייגי בשלבי פיתוח
סרט אקס-מן עתידי ללא שם יפורסם בהמשך יפורסם בהמשך יפורסם בהמשך

סדרות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות חטיבת הטלוויזיה של מארוול[עריכת קוד מקור | עריכה]

היקום הקולנועי התרחב לראשונה למדיום הטלוויזיוני עם הקמתה של חטיבת הטלוויזיה של מארוול בשנת 2010, כשהסטודיו החל בהפקתן של 12 סדרות טלוויזיה לרשתות השידור ABC, נטפליקס, הולו ו-Freeform. הסדרות המרכזיות של רשת ABC נוצרו בהשראת היקום הקולנועי והשתמשו בגיבורים שהוצגו בסרטים במה שכונה בידי אולפני מארוול כסדרות הגיבורים של מארוול. סדרות אלה כללו את "סוכני S.H.I.E.L.D." ‏(2020-2013), "הסוכנת קרטר" (2016-2015) ו"הבלתי אנושיים" (2017). קבוצת סדרות מקושרות של רשת נטפליקס נקראה בכינוי סדרות אבירי מארוול, וכללה את "דרדוויל" (2018-2015), "ג'סיקה ג'ונס" (2019-2015), "לוק קייג'" (2018-2016), "איירון פיסט" (2018-2017), המיני סדרה "המגנים" (2017) ואת "המעניש" (2019-2017). סדרות גיבורי-על צעירים הופקו בידי רשתות Freeform והולו, וכללו את "הבורחים" (2019-2017), "גלימה ופגיון" (2019-2018) ואת "הלסטרום" (2020), אשר בעקבותיה רשת הולו התכוונה להפיק סדרות הרפתקה בעלי זיקה לפחד ואימה, אך הרעיון נגנז כאשר חטיבת הטלוויזיה של מארוול הושבתה בדצמבר 2019.

חטיבת הטלוויזיה של מארוול
סדרה עונה פרקים תקופת שידור מפיקים בפועל
שידור ראשון שידור אחרון רשת שידור
סדרות הגיבורים של מארוול (רשת ABC)
סוכני S.H.I.E.L.D. ‏ 1 22 24 בספטמבר 2013 13 במאי 2014 ABC ג'ד וידון, מוריסה טנצ'רון וג'פרי בל
2 22 23 בספטמבר 2014 12 במאי 2015
3 22 29 בספטמבר 2015 17 במאי 2016
4 22 20 בספטמבר 2016 16 במאי 2017
5 22 1 בדצמבר 2017 18 במאי 2018
6 13 10 במאי 2019 9 באוגוסט 2019
7 13 27 במאי 2020 12 באוגוסט 2020
הסוכנת קרטר 1 8 5 בינואר 2015 1 במרץ 2015 טארה בטרס, מישל פז'קאס וכריס דינג'ס
2 10 19 בינואר 2016 1 במרץ 2016
הבלתי אנושיים 1 8 26 בספטמבר 2017 10 מנובמבר 2017 סקוט באק
סדרות אבירי מארוול (רשת נטפליקס)
דרדוויל 1 13 ‏ 10 באפריל 2015 נטפליקס סטיבן ס. דינייט
2 13 ‏ 18 במרץ 2016 דאג פטרי ומרקו רמירז
3 13 ‏ 19 באוקטובר 2018 אריק אולסון
ג'סיקה ג'ונס 1 13 ‏ 20 בנובמבר 2015 מליסה רוזנברג
2 13 ‏ 8 במרץ 2018
3 13 ‏ 14 ביוני 2019
לוק קייג' 1 13 ‏30 בספטמבר 2016 צ'או הודרי קוקר
2 13 ‏ 22 ביוני 2018
איירון פיסט 1 13 ‏ 17 במרץ 2017 סקוט באק
2 10 ‏ 7 בספטמבר 2018 רייבן מצנר
המגנים 1 8 18 באוגוסט‏ 2017 דגלאס פטרי, מרקו רמירז
המעניש 1 13 ‏ 17 בנובמבר 2017 סטיב לייטפוט
2 13 ‏ 18 בינואר 2019
סדרות גיבורי-על צעירים (רשתות הולו ו-Freeform)
הבורחים 1 10 21 בנובמבר 2017 9 בינואר 2018 הולו ג'וש שוורץ, סטפני סאבאג'
2 13 ‏ 21 בדצמבר 2018
3 10 ‏ 13 בדצמבר 2019
גלימה ופגיון 1 10 7 ביוני 2018 2 באוגוסט 2018 Freeform ג'ו פוקאסקי
2 10 4 באפריל 2019 30 במאי 2019
סדרות הרפתקאה-אימה
הלסטרום (אנ') 1 10 ‏ 16 באוקטובר 2020 הולו פול זבישבסקי

המעבר לאולפני מארוול[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד לספטמבר 2018, אולפני מארוול פיתחו מספר סדרות מוגבלות לשירות הסטרימינג החדש של חברת וולט דיסני, דיסני+. הסדרות המוגבלות היו מיועדות להציג דמויות משנה מהיקום הקולנועי שלא ניתן להציגן בסרט באורך מלא משלהן, והשחקנים אשר גילמו את הדמויות בסרטי הקולנוע היו מיועדים להמשיך ולגלם אותן בסדרות אלו. פייגי לקח תפקיד מרכזי יותר בפיתוחן של הסדרות המוגבלות, והתמקד בהמשכיות הסיפור של הסרטים ובתפקידם של השחקנים בסיפור. הספיישל הטלוויזיוני "שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד" משנת 2022 יועד להיות הראשון בחבילות התוכן המקוריות לדיסני+, ולואב ציין שחטיבת הטלוויזיה תמשיך להפיק סדרות טלוויזיה חדשות ביקום הקולנועי, כמו גם סדרות בלעדיות לדיסני+. במרץ 2019, פייגי ציין שאולפני מארוול יקחו דמויות מהסרטים, ישנו אותן, ויוודאו שהשינויים ישתקפו בסרטים עתידיים של היקום הקולנועי. זאת ועוד, דמויות חדשות אשר יוצגו באותן סדרות ייתכן וישתתפו בסרטים עתידיים. עד לספטמבר 2019, רבות מסדרות חטיבת הטלוויזיה של מארוול בוטלו או הסתיימו, וכמה פרוייקטים שהיו בשלבי פיתוח לא יצאו לפועל. מגזין וראייטי ציין שהשערת התעשייה הקולנועית לרצף האירועים שהובילו להפסקת ההפקה הייתה שחטיבת הטלוויזיה של מארוול הוצאה מהמשוואה לטובת סדרות חדשות של אולפני מארוול, אשר החזיקו ברשיון לדמויות מוכרות יותר של היקום הקולנועי. לסדרות החדשות היה גם תקציב גדול יותר, שנע בין 100 ל-150 מיליון דולרים. כחודש לאחר מכן, קווין פייגי נעשה לראש הצוות הקריאייטיבי של מארוול אנטרטיינמנט, וחטיבת הטלוויזיה סופחה כאחת מחברות הבת של אולפני מארוול, כשעובדיה נענו להוראותיו של פייגי. לואב נועד לעזוב את תפקידו בחטיבת הטלוויזיה עד לסוף השנה.

בדצמבר של אותה שנה, פייגי התייחס לסדרות אולפני מארוול כ"סיפור קולנועי מסוג חדש שלא עשינו בעבר", והוסיף כי "היקום הקולנועי יהיה על המסך הקטן בבית וישתלב עם הסרטים לסירוגין". למחרת ההצהרה, חטיבת הטלוויזיה של מארוול הודיעה שתמשיך לעבוד על פרוייקטים קיימים ותסיים אותם, אך תפסיק לפתח חדשים. חטיבה זו הייתה מיועדת לפירוק, כאשר כמה מהמפיקים בפועל שלה עברו לאולפני מארוול כדי לפקח על סיום הפקתן של סדרות החטיבה, כשביניהם נמנה קארים זרייק. זרייק עזב את תפקידו כסגן הנשיא להפקות מקור בחטיבת הטלוויזיה ביוני 2020 והפך לראש הפקה עבור פיל לורד וכריסטופר מילר, שכמה מהפרוייקטים שלהם היו סדרות לחטיבת הטלוויזיה של סרטי סוני שנועדו להיות מקושרים ליקום ספיידרמן של סוני.

לואב ציין באוגוסט 2019 שחטיבת הטלוויזיה של מארוול הגדירה את סדרות נטפליקס בתור "גיבורי הרחוב של מארוול". זאת ועוד, החל מסדרות אולפני מארוול "הוקאיי" (2021), "שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק" (2022) ו"אקו" החלו להופיע שחקנים ודמויות אשר השתתפו בסדרות חטיבת הטלוויזיה, כמו וינסנט ד'אונופריו כוילסון פיסק/קינגפין וצ'ארלי קוקס כמאט מורדוק/דרדוויל - דבר אשר אישש את העובדה שדמויות אלה ישולבו לתוך היקום הקולנועי בהמשך הדרך. עם התקדמות תהליך הפיתוח של הסדרה "דרדוויל: נולד מחדש", עובדה זו התבררה כנכונה, וסדרות חטיבת הטלוויזיה "דרדוויל", "ג'סיקה ג'ונס", "לוק קייג'" ו"המעניש" (למעט "איירון פיסט") שולבו רשמית לתוך היקום הקולנועי של מארוול.

סדרות אולפני מארוול[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מהשלב הרביעי ביקום הקולנועי של מארוול שוחררו סדרות טלוויזיה בשירות הסטרימינג דיסני+ ונכללו כחלק מתוכנית השלבים שבנו אולפני מארוול. סדרות אלה מתמקדות בדמויות משנה של סרטי היקום הקולנועי, יש להן תקציב גדול יותר מזה של סדרות חטיבת הטלוויזיה של מארוול, והן מקושרות יותר לסרטי היקום הקולנועי בדרך שסדרות מארוול הקודמות לא היו. סדרות השלב הרביעי כוללות את "וונדה-ויז'ן" (2021), "הפלקון וחייל החורף" (2021), העונה הראשונה של "לוקי" (2021), העונה הראשונה של סדרת האנימציה "מה אם...?" (2021), "הוקאיי" (2021), "מון נייט" (2022), "מיס מארוול" (2022) ו"שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק" (2022). הספיישלים הטלוויזיונים כוללים את "איש זאב בלילה" (2022) ו"שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד" (2022). השלב החמישי יכלול את "פלישה סודית" (2023), העונה השנייה של "לוקי" (2023), העונה השנייה של סדרת האנימציה "מה אם...?" (2023), "אקו" (2024), "אגתה: יומני הדארקהולד" (2024), "איירון הארט" (2024), ו"דרדוויל: נולד מחדש" (2025).

אולפני מארוול
סדרה עונה פרקים תקופת שידור מפיקים בפועל סטטוס
שידור ראשון שידור אחרון
השלב הרביעי
וונדה-ויז'ן 1 9 15 בינואר 2021 5 במרץ 2021 ג'ק שייפר הופץ
הפלקון וחייל החורף 1 6 19 במרץ 2021 23 באפריל 2021 מלקולם ספלמן
לוקי 1 6 9 ביוני 2021 14 ביולי 2021 מייקל וולדרון
מה אם...? 1 9 11 באוגוסט 2021 6 באוקטובר 2021 איי. סי. בראדלי
הוקאיי 1 6 24 בנובמבר 2021 22 בדצמבר 2021 ג'ונתן איגלה
מון נייט 1 6 30 במרץ 2022 4 במאי 2022 ג'רמי סלייטר
מיס מארוול 1 6 8 ביוני 2022 8 ביולי 2022 בישה ק. אלי
שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק 1 9 17 באוגוסט 2022 12 באוקטובר 2022 ג'סיקה גאו
השלב החמישי
פלישה סודית 1 6 21 ביוני 2023 26 ביולי 2023 קייל בראדסטריט הופץ
לוקי 2 6 5 באוקטובר 2023 9 בנובמבר 2023 אריק מרטין
מה אם...? 2 9 22 בדצמבר 2023 30 בדצמבר 2023 איי. סי. בראדלי
אקו 1 5 ‏ 9 בינואר 2024 מריון דייר
אגתה: יומני הדארקהולד 1 סוף 2024 ג'ק שייפר פוסט-פרודקשן
העיניים של ואקאנדה 1 2024 בשלבי פיתוח
ספיידרמן השכונתי החביב 1 יפורסם בהמשך 2024 יפורסם בהמשך ג'ף טרמל
דרדוויל: נולד מחדש 1 18 2025 יפורסם בהמשך דריו סקארדפנה בשלבי צילומים [א]
איירון הארט 1 6 צ'ינקה הודג' פוסט-פרודקשן
הזומבים של מארוול 1 4 יפורסם בהמשך יפורסם בהמשך זב וולס בשלבי פיתוח
וונדר מן 1 10 יפורסם בהמשך יפורסם בהמשך אנדרו גסט בשלבי צילום
  1. ^ הצילומים הופסקו עקב שביתת התסריטאים

סרטים קצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המהדורות המוגבלות של מארוול[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט תאריך יציאה במאי(ם) תסריטאי(ם) מפיק(ים) הופץ יחד עם
היועץ 13 בספטמבר 2011 ליית'ם אירק פירסון קווין פייגי "תור"
דבר מצחיק קרה בדרך לפטיש של תור 25 באוקטובר 2013 "קפטן אמריקה"
חפץ מספר 47 25 בספטמבר 2012 לואיס ד'אספוטיזו "הנוקמים"
הסוכנת קרטר 3 בספטמבר 2012 (הפצה דיגיטלית) "איירון מן 3"
23 בספטמבר 2013 (הפצה בדיסק)
הללו את המלך 4 בפברואר 2014 (הפצה דיגיטלית) דרו פירס "תור: העולם האפל"
25 בפברואר 2014 (הפצה בדיסק)

אני גרוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2020, אולפני מארוול אישרו שדיסני+ תפיק סדרה של סרטים קצרים, בהם תככב דמותו של בייבי גרוט.[10]

חוברות קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

קו הזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קו הזמן של היקום הקולנועי של מארוול הוא למעשה המשכיות בדיונית של אירועים לסרטי הקולנוע, סדרות הטלוויזיה, הספיישלים הטלוויזיונים והסרטים הקצרים של הזיכיון.

בעוד סרטי השלב הראשון והשני של היקום הקולנועי עקבו אחד אחרי השני בקו הזמן בצמוד לשנת היציאה של הסרטים, השלב השלישי הביא לכך שמספר סרטים חפפו זה לצד זה, וגם הציג את סרט הפריקוול הראשון, "קפטן מארוול". זאת ועוד, סרט השלב השלישי "הנוקמים: סוף המשחק" (2019) הציג אלמנט של מסע בזמן, כמו גם קפיצת זמן של חמש שנים. לפיכך, כמה מסרטי השלב הרביעי והחמישי מתרחשים לאחר אירועי "סוף המשחק". סדרות הטלוויזיה "לוקי" ו"מה אם...?" הן הראשונות בזיכיון שמתרחשות מחוץ לקו הזמן הראשי וחוקרות קוויי זמן ויקומים חלופיים.

אולפני מארוול ניסו מספר פעמים לבסס את קו הזמן של היקום הקולנועי, שעם הזמן נוצרו בו מספר טעויות בהמשכיות. הדבר הוביל לפרסומו של ספר רשמי בשנת 2023 לארבעת השלבים הראשונים של הזיכיון, ולהגדרתו של קו הזמן בתור "קו הזמן הקדוש". ספר זה לא כלל פרוייקטים אחרים של חברות אחרות, כמו אלה של חטיבת הטלוויזיה של מארוול, שכן הן היו מקושרות באופן רופף לסרטי הקולנוע. אולם, יש לציין שכל אותם פרוייקטים חיצוניים לקחו חלק רחב יותר בקאנון של מארוול. זאת ועוד, החל מינואר 2024, אולפני מארוול שילבו באופן רשמי את סדרות נטפליקס של חטיבת הטלוויזיה לתוך קו הזמן של דיסני+.

נכון לסדרת הטלוויזיה "פלישה סודית" (2023) והסרט "המארוולס" (2023) מהשלב החמישי, זמן ההווה של היקום הקולנועי מתרחש בשנת 2026.

שנים המדיה הנכללת
1943-1945 קפטן אמריקה
1946 הסוכנת קרטר
1995 קפטן מארוול
2008 איירון מן
2010 איירון מן 2, הענק הירוק, דבר מצחיק קרה בדרך לפטיש של תור, תור, היועץ
2012 הנוקמים, חפץ מספר 47
2013 תור: העולם האפל
2014 איירון מן 3, הללו את המלך, קפטן אמריקה: חייל החורף, שומרי הגלקסיה, אני גרוט: פרק 1, שומרי הגלקסיה: חלק 2, אני גרוט: פרקים 5-2
2015 הנוקמים: עידן אולטרון, אנטמן, דרדוויל: עונה ראשונה, ג'סיקה ג'ונס: עונה ראשונה, דרדוויל: עונה שנייה, לוק קייג': עונה ראשונה
2016 איירון פיסט: עונה ראשונה, המגנים, קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים, האלמנה השחורה, הפנתר השחור, ספיידרמן: השיבה הביתה, המעניש: עונה ראשונה
2017 דוקטור סטריינג', ג'סיקה ג'ונס: עונה שנייה, לוק קייג': עונה שנייה, איירון פיסט: עונה שנייה, דרדוויל: עונה שלישית, תור: ראגנארוק
2018 המעניש: עונה שנייה, ג'סיקה ג'ונס: עונה שלישית, אנטמן והצרעה, הנוקמים: מלחמת האינסוף
2023 הנוקמים: סוף המשחק, וונדה-ויז'ן
2024 שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות, הפלקון וחייל החורף, ספיידרמן: רחוק מהבית, נצחיים, ספיידרמן: אין דרך הביתה, דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף, הוקאיי
2025 מון נייט, הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח, אקו, שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק, מיס מארוול, תור: אהבה ורעם, שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד
2026 אנטמן והצרעה: קוונטומאניה, שומרי הגלקסיה: חלק 3, פלישה סודית, המארוולס

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות מרכזיות
איירון מן הענק הירוק איירון מן 2 תור קפטן אמריקה הנוקמים איירון מן 3 תור
העולם האפל
קפטן אמריקה
חייל החורף
שומרי הגלקסיה הנוקמים
עידן אולטרון
אנטמן קפטן אמריקה
מלחמת האזרחים
דוקטור סטריינג' שומרי הגלקסיה
חלק 2
ספיידרמן
השיבה הביתה
תור
ראגנארוק
הפנתר השחור הנוקמים
מלחמת האינסוף
אנטמן והצרעה קפטן מארוול הנוקמים
סוף המשחק
ספיידרמן
רחוק מהבית
האלמנה השחורה שאנג-צ'י
ואגדת עשר הטבעות
נצחיים ספיידרמן
אין דרך הביתה
דוקטור סטריינג'
בממדי הטירוף
תור
אהבה ורעם
הפנתר השחור
ואקאנדה לנצח
אנטמן והצרעה
קוונטומאניה
שומרי הגלקסיה
חלק 3
המארוולס קפטן אמריקה
עולם אמיץ חדש
ת'נדרבולטס בלייד
טוני סטארק
איירון מן
רוברט דאוני ג'וניור רוברט דאוני ג'וניורק רוברט דאוני ג'וניור רוברט דאוני ג'וניור רוברט דאוני ג'וניור רוברט דאוני ג'וניור רוברט דאוני ג'וניור רוברט דאוני ג'וניור רוברט דאוני ג'וניור
ת'ור כריס המסוורת' כריס המסוורת' כריס המסוורת' כריס המסוורת' כריס המסוורת'ק כריס המסוורת' כריס המסוורת' כריס המסוורת' כריס המסוורת'
סטיב רוג'רס
קפטן אמריקה
כריס אוונס כריס אוונס כריס אוונס כריס אוונסק כריס אוונס כריס אוונסק כריס אוונס כריס אוונסק כריס אוונס
ברוס באנר
הענק הירוק
אדוארד נורטון
לו פריגנוד
מארק רופאלו מארק רופאלוק מארק רופאלו מארק רופאלו מארק רופאלו מארק רופאלוק מארק רופאלו מארק רופאלוק
נטשה רומנוף
האלמנה השחורה
סקרלט ג'והנסון סקרלט ג'והנסון סקרלט ג'והנסון סקרלט ג'והנסון סקרלט ג'והנסון סקרלט ג'והנסון סקרלט ג'והנסוןק סקרלט ג'והנסון סקרלט ג'והנסון
ג'יימס רודס
וור משין/איירון פטריוט
טרנס הווארד דון צ'ידל דון צ'ידל דון צ'ידל דון צ'ידל דון צ'ידל דון צ'ידלק דון צ'ידל
קלינט בארטון
הוקאיי
ג'רמי רנרק ג'רמי רנר ג'רמי רנר ג'רמי רנר ג'רמי רנר ג'רמי רנרVק
ג'יימס "באקי" בארנס
חייל החורף
סבסטיאן סטן סבסטיאן סטן סבסטיאן סטןק סבסטיאן סטן סבסטיאן סטןק סבסטיאן סטן סבסטיאן סטן סבסטיאן סטן
סם וילסון
פלקון/קפטן אמריקה
אנתוני מאקי אנתוני מאקי אנתוני מאקי אנתוני מאקי אנתוני מאקי
ונדה מקסימוף
מכשפת השני
אליזבת אולסןק אליזבת אולסן אליזבת אולסן אליזבת אולסן אליזבת אולסן אליזבת אולסן
פיטר קוויל
סטאר לורד
כריס פראט כריס פראט כריס פראט כריס פראט כריס פראט כריס פראט
גאמורה זואי סלדנה זואי סלדנה זואי סלדנה זואי סלדנה זואי סלדנה
דראקס דייב בטיסטה דייב בטיסטה דייב בטיסטה דייב בטיסטה דייב בטיסטה דייב בטיסטה
רוקט בראדלי קופרד בראדלי קופרד בראדלי קופרד בראדלי קופרד בראדלי קופרד בראדלי קופרד
גרוט וין דיזלד וין דיזלד וין דיזלד וין דיזלד וין דיזלד וין דיזלד
נביולה קארן גילאן קארן גילאן קארן גילאן קארן גילאן קארן גילאן קארן גילאן
ויז'ן פול בטאני פול בטאני פול בטאני
סקוט לאנג
אנטמן
פול ראד פול ראד פול ראד פול ראד
הופ ואן דיין
הצרעה
אוונג'לין לילי אוונג'לין לילי אוונג'לין לילי אוונג'לין לילי
טצ'אלה
הפנתר השחור
צ'דוויק בוזמן צ'דוויק בוזמן צ'דוויק בוזמן
פיטר פארקר
ספיידרמן
טום הולנד טום הולנד טום הולנד טום הולנד טום הולנד
סטיבן סטריינג'
דוקטור סטריינג'
בנדיקט קאמברבאץ' בנדיקט קאמברבאץ' בנדיקט קאמברבאץ' בנדיקט קאמברבאץ' בנדיקט קאמברבאץ'
מנטיס פום קלמנטיף פום קלמנטיף פום קלמנטיף פום קלמנטיף פום קלמנטיף
קרול דנברס
קפטן מארוול
ברי לארסון ברי לארסוןק ברי לארסון
מוניקה רמבו אקירה אכבר טיונה פאריס
שאנג צ'י סימו ליו
סרסי ג'מה צ'אן
אריק סטיבנס
בלייד
מהרשלה עליVק מהרשלה עלי
קמלה קאן
מיס מארוול
אימאן ולאני
דמויות משנה
איירון מן הענק הירוק איירון מן 2 תור קפטן אמריקה הנוקמים איירון מן 3 תור
העולם האפל
קפטן אמריקה
חייל החורף
שומרי הגלקסיה הנוקמים
עידן אולטרון
אנטמן קפטן אמריקה
מלחמת האזרחים
דוקטור סטריינג' שומרי הגלקסיה
חלק 2
ספיידרמן
השיבה הביתה
תור
ראגנארוק
הפנתר השחור הנוקמים
מלחמת האינסוף
אנטמן והצרעה קפטן מארוול הנוקמים
סוף המשחק
ספיידרמן
רחוק מהבית
האלמנה השחורה שאנג-צ'י
ואגדת עשר הטבעות
נצחיים ספיידרמן
אין דרך הביתה
דוקטור סטריינג'
בממדי הטירוף
תור
אהבה ורעם
הפנתר השחור
ואקאנדה לנצח
אנטמן והצרעה
קוונטומאניה
שומרי הגלקסיה
חלק 3
המארוולס קפטן אמריקה
עולם אמיץ חדש
ת'נדרבולטס בלייד
ניק פיורי סמואל ל. ג'קסוןק סמואל ל. ג'קסון סמואל ל. ג'קסוןק סמואל ל. ג'קסון סמואל ל. ג'קסון סמואל ל. ג'קסון סמואל ל. ג'קסוןק סמואל ל. ג'קסון סמואל ל. ג'קסון
לוקי טום הידלסטון טום הידלסטון טום הידלסטון טום הידלסטון טום הידלסטון טום הידלסטון
תאנוס דאמיון פואטיהק ג'וש ברוליןק ג'וש ברולין ג'וש ברולין
היימדל אידריס אלבה אידריס אלבה אידריס אלבה אידריס אלבה אידריס אלבה אידריס אלבהק
פיל קולסון קלארק גרג קלארק גרג קלארק גרג קלארק גרג
פפר פוטס גווינת' פאלטרו גווינת' פאלטרו גווינת' פאלטרו גווינת' פאלטרו גווינת' פאלטרו גווינת' פאלטרו
הארולד "האפי" הוגן ג'ון פאברו ג'ון פאברו ג'ון פאברו ג'ון פאברו ג'ון פאברו ג'ון פאברו
ג'רוויס פול בטאניד פול בטאניד פול בטאניד פול בטאניד
סיף ג'יימי אלכסנדר ג'יימי אלכסנדר ג'יימי אלכסנדר
ג'יין פוסטר נטלי פורטמן נטלי פורטמן נטלי פורטמן נטלי פורטמן
אודין אנתוני הופקינס אנתוני הופקינס אנתוני הופקינס
פגי קרטר היילי אטוול היילי אטוול היילי אטוול היילי אטוול היילי אטוול
יוהאן שמידט
הגולגולת האדומה
הוגו ויבינג רוס מרקאנד רוס מרקאנד
מריה היל קובי סמולדרס קובי סמולדרס קובי סמולדרס קובי סמולדרסק קובי סמולדרס קובי סמולדרס
אריק סלביג סטלאן סקארסגארד סטלאן סקארסגארד סטלאן סקארסגארד סטלאן סקארסגארד סטלאן סקארסגארד
הווארד סטארק ג'רארד סנדרס ג'ון סלאטרי דומיניק קופר ג'ון סלאטרי ג'ון סלאטרי
פריגה רנה רוסו רנה רוסו רנה רוסו
ג'ספר סיטוול מקסימיליאנו הרננדז מקסימיליאנו הרננדז מקסימיליאנו הרננדז מקסימיליאנו הרננדז
אמיל בלונסקי
אבומיניישן
טים רות' טים רות'ק
גנרל ת'נדרבולט רוס ויליאם הרט ויליאם הרט ויליאם הרט ויליאם הרט האריסון פורד
ברון סטרוקר תומאס קרצ'מןק תומאס קרצ'מן
טנליר טיוואן
האספן
בניסיו דל טורוק בניסיו דל טורו בניסיו דל טורו
שרון קרטר
סוכנת 13
אמילי ואן קאמפ אמילי ואן קאמפ
ברוק רומלאו
קרוסבונז
פרנק גרילו פרנק גרילו פרנק גרילו
פייטרו מקסימוף
קוויקסילבר
אהרון ג'ונסוןק אהרון ג'ונסון
יונדו אודונטה מייקל רוקר מייקל רוקר
קרגלין אובונטרי שון גאן שון גאן שון גאן שון גאן שון גאן
רונאן המאשים לי פייס לי פייס
קוראת' הרודף דג'ימון הונסו דג'ימון הונסו
יוליסס קלו אנדי סירקיס אנדי סירקיס
האנק פים מייקל דאגלס מייקל דאגלס מייקל דאגלס מייקל דאגלס
לואיס מייקל פניה מייקל פניה מייקל פניה
קאסי לאנג אבי ריידר פורטסון אבי ריידר פורטסון אמה פורמן קתרין ניוטון
מיי פארקר מאריסה טומיי מאריסה טומיי מאריסה טומיי מאריסה טומיי
אוורט רוס מרטין פרימן מרטין פרימן מרטין פרימן
וונג בנדיקט וונג בנדיקט וונג בנדיקט וונג בנדיקט וונג בנדיקט וונג
העתיקה טילדה סווינטון טילדה סווינטון
ברון מורדו צ'יווטל אג'יופור צ'יווטל אג'יופור
מישל "אמ. ג'יי" ג'ונס זנדאיה זנדאיה זנדאיה
אדוארד "נד" לידס ג'ייקוב בטלון ג'ייקוב בטלון ג'ייקוב בטלון ג'ייקוב בטלון
ולקיריה טסה תומפסון טסה תומפסון טסה תומפסון
קורג טאיקה וואטיטי טאיקה וואטיטי טאיקה וואטיטי
שורי לטישה רייט לטישה רייט לטישה רייט
אוקויה דנאי גורירה דנאי גורירה דנאי גורירה
מ'באקו וינסטון דיוק וינסטון דיוק וינסטון דיוק
ג'נט ואן דיין מישל פייפר מישל פייפר מישל פייפר
אווה סטאר
רוח
האנה ג'ון-קיימן האנה ג'ון-קיימן
תאלוס בן מנדלסון בן מנדלסוןק בן מנדלסון
ילנה בלובה פלורנס פיו פלורנס פיו
אלכסיי שוסטקוב
השומר האדום
דייוויד הארבור דייוויד הארבור
ג'ון ווקר
סוכן ארצות הברית
ואייט ראסל[א]
ולנטינה אלגרה דה לה פונטיין ג'וליה לואי-דרייפוסק ג'וליה לואי-דרייפוס
אנטוניה דרייקוב
טאסקמאסטר
אולגה קורילנקו אולגה קורילנקו
איקריס ריצ'רד מאדן
תנה אנג'לינה ג'ולי
אייג'ק סלמה הייק
קינגו קומיל נאנג'יאני
מאקארי לורן רידלוף
פסטוס בריאן טיירי הנרי
ספרייט ליה מקיו
גילגמש דון לי
דרואיג בארי קיאוגן
אמריקה צ'אבז סוצ'י גומז
קייט בישופ היילי סטיינפלדק
נתניאל ריצ'רדס
קאנג הכובש
ג'ונתן מג'ורס
  1. ^ שב לגלם את התפקיד שגילם ב"הפלקון וחייל החורף"

קבלה וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעה תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולפנים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולפני די.סי. וסרטי האחים וורנר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוקס המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי סוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוץ למדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אטרקציות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחנת הנוקמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שומרי הגלקסיה - משימת פריצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספיישלים טלוויזיונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]