משתמש:HanochP/טיוטה/טבלתת אבולציה 02

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

זוהי טיוטה שניה לבנית טבלה לערך של אבולוציה.


הערות:

  1. בעידנים ותקופות המונח "תחתון" מתיחס ל"קדום יותר" והמונח "עליון" מתיחס ל"צעיר יותר, קרוב יותר לזמננו". מאחר והטבלה מתחילה מעידנים מוקדמים וככל שמתקדמים בה (יורדים שורות) מתקרבים לזמננו, אזי נתקל ב"תחתון" (קדום יותר) לפני שניתקל ב"עליון" (מאוחר יותר).
  2. כל התאריכים הינם מוערכים ואינם מדויקים. מפעם לפעם מתגלים ממצאים חדשים (גם במאובנים וגם בפילוגנטיקה מולקולרית) ומתבצעים מחקרים מעודכנים המעדכנים חלק מהתאריכים.
עידן תור תת-תור תקופה גיל גאולוגי התחלה למ"ש מאורעות עיקריים באבולוציה של היונקים מאורעות עיקריים ברקע
האדן 4,540 כדור הארץ נוצר לפני כ-4,540 מיליון שנה
ארכאיקון אאוארכאיקון 3,800 RNA כבר קיים.

מתפתחות בקטריות יוצרות חמצן. חד תאיים ראשונים.

פלאו ארכאיקון 3,600
מזוארכאיקון 3,200
נאוארכאיקון 2,800
פרוטרוזואיקון פלאו פרוטרוזואיקון 2,500 ראשית החיים המורכבים בתא יחיד:
מזו פרוטרוזואיקון 1,600 אצה ירוקה כובשת את הימים
נאו פרוטרוזואיקון טון 1,000 נמצאו מאובנים של היצורים הראשונים מרובי התאים ושערניות דמויות תולעים.

ספוגים ראשונים.רכיכות בצורת דסקית

קריוגן
אדיקר
פלאוזואיקון קמבריון 542.0 במהלך המפץ הקמבריוני מופיעים החולייתניים הראשונים. 538.8 מ"ש המפץ הקמבריוני - היווצרות והתגוונות של מינים רבים ושונים אשר השאירו את שרידיהם כמאובנים. רוב מיני בעלי החיים המוכרים לנו היום התחילו את דרכם בתור זה. יצורים בוני שוניות מתפתחים בתאוצה ונעלמים. שפע של תולעי-ים, ספוגים, חסילוני ענק וטורפים גדולים. נעלמים המינים הראשונים של יצורים רב תאיים. אפקט חממה נוצר על ידי רמות פחמן דו-חמצני פי 20–35 מאשר היום.
אורדוביק 488.3 מהחוליתניים מתפתחת קבוצת הדגים בעלי הסנפירים חסרי חוליות מתגוונים ומתפתחים. פלנקטון מופיע בים, צמחים ירוקים ראשונים. קץ תקופת הקרח.
סילור 443.7 ראשית הצמחים הנימיים ורבי רגליים ביבשה. בים - דגי לסת ראשונים.
דבון 416.0 370 מ"ש דו-חיים מתפתחים מקבוצת הדגים בעלי סנפירים מופיעים צמחים בעלי מערכות שורשים. מתפתחים דגי לסת וכרישים קדומים.
קרבון קרבון מיסיסיפי 359.2 בסוף הקרבון המיסיסיפי מתפתחים בעלי שפיר עובריאמניוטים) מהדו-חיים דגי ריאות מתקיימים לצד טורפי מים מתוקים גדולים. באוקיינוסים מתפתחים שפע של מיני כרישים
קרבון פנסילבני 318.1 318 מ"ש בעלי שפיר עוברי מתפצלים ל: שפע פתאומי של חרקים מכונפים, כמה מהם גדולים למדי.

מהזאורופסידים התפתחה שושלת הדיאפסידה,

פרם 299.0 שפיעה של זוחלים מקבוצת הסינאפסידה.

מקבוצה זו התפתחה שושלת התראפסידה. בסוף תקופת הפרם התפתחה קבוצת הקיינודוטיים מהתראפסידה.

גם הפליקוזאוריה התפתחה מהסינאפסידה, אך היא הכחדה בהכחדת פרם-טריאס.

בפרם התפתחה קבוצת הזאוריה מהדיאפסידה וממנה התפתחה קבוצת הארכוזאוריה שממנה התפתחו העופות, דינוזאורים וזוחלים.

לפני 251 מ"ש מתקיימת הכחדת פרם-טריאס, בה נכחדים 95% מבעלי החיים.

מזוזואיקון טריאס טריאס תחתון 251.0 בטריאס התפתחו מהקיינודוטים קבוצת דמויי יונקים.

בטריאס התיכון דמויי יונקים נפוצים. התראפסידה (אבות היונקים) הופכים קטנים ודומים יותר ויותר ליונקים הראשונים.

205 מ"ש מורגנוקודון מקבוצת דמויי היונקים נפוצים ומותירים מאובנים רבים.

השתלטות הטריאסית: סוגי ארכוזאוריה שולטים, דינוזאורים ביבשה, מיני איכתיוזאוריה בים ופטרוזאוריה באוויר. התראפסידה (אבות היונקים) הופכים קטנים ודומים יותר ויותר ליונקים הראשונים, צאצאיהם, המופיעים בתקופה זו לצד תנינאים ראשונים. מתקיים שפע של דו-חיים ואמוניטים
טריאס תיכון 245.0
טריאס עליון 228.0
יורה יורה תחתון 199.6 195 מ"ש הדרוקודיום (דמויי יונקים) נפוץ.

160 מ"ש סדרת המולטיטוברקולטה הופיעה ושרדה למשך 120 מ"ש. מתפתחים יונקים מגוונים ומופיעים יונקי הביב( בסוף הטריאס?) מרבית היונקים קטנים. תת מחלקת התריה מתפתחת.

מינים רבים של דינוזאורים. קיימים מינים רבים של יונקים, אך אלה קטנים. מופיעות לראשונה ציפורים ולטאות, זוחלים קדומים כאיכתיוזאוריה ופלזיוזאוריה.
יורה תיכון 175.6
יורה עליון 161.2
קרטיקון קרטיקון תחתון 145.5 תת מחלקת התריה מתפצלת בסוף היורה או בתחילת הקרטיקון לקבוצות: .צמחים פורחים משגשגים לצד מינים חדשים של חרקים. דגים מקריני סנפיר מתחילים להופיע, ובשלב זה נפוצים כבר בעלי חיים ימיים כאמוניטים, מינים רבים של בעלי חיים מתפתחים: דינוזאורים על היבשה ותנינאים וכרישאים בים. מינים פרימיטיביים של ציפורים מחליפים את הפטרוזאורוס. האטמוספירה דומה לזו הקיימת כיום. ההכחדה ההמונית של קטריקון-פלאוגן, לפני כ-66 מיליון שנים
קרטיקון עליון קנומן 99.6
טורון 93.5
קוניאק 89.3
סנטון 85.8
קמפן 83.5
מסטריכט 70.6
קנוזואיקון פלאוגן פלאוקון 65.5 היונקים המתפתחים בשלב זה הם גדולים למדי, כדובים או היפופוטמים קטנים. הופעתם של צמחים מודרניים וגיוון רב של יונקים מתאפשרים בשל אקלים טרופי והכחדתם של הדינוזאורים.
אאוקן 55.8 יונקים קדומים משגשגים וממשיכים להתפתח בתקופה זו. משפחות אחדות של יונקים מפותחים מופיעות וראשוני הלווייתנאים. אקלים קר ומתון. מופיעים מיני עשבים. בראשית האיאוקן, לפני כ-49 מיליון שנה, מתרחש אירוע אזולה (Azolla): שרך המים המתוקים "אזולה" מתפשט באוקיינוס הארקטי וכתוצאה מכך ירדה רמת פחמן דו-חמצני באטמוספירה - אירוע שהפך על פיו את אפקט החממה שהתקיים עד אז ואיפשר שגשוגם של צבים ודקלים בקטבים, וגרם לצבירת קרח-עד באזורים אלה עד ימינו. ירידה נוספת ברמת פחמן דו-חמצני מתרחשת בעזרת מושבות של אצות על קרקעית הים.
אוליגוקן 33.9 עולם החי (בעיקר יונקים) עובר תהליכים של אבולוציה אוויר חם מתקרר בהשפעת בית הקירור. עולם החי (בעיקר יונקים) עובר תהליכים של אבולוציה וגיוון וצמחים פורחים מתפתחים ומתפשטים.
נאוגן מיוקן 23.03 מתפתחים מינים מודרניים של יונקים ומופיעים ראשוני קופי האדם. אפקט מתון של בית הקירור שנקטע מדי פעם בתקופות קרח. מתפתחים מינים מודרניים של יונקים ועופות. דשאים מכסים שטחים נרחבים.

לפני 14.5-14.8 מתרחש אירוע ההכחדה של המיוקן התיכון שפגע במינים יבשתיים וימיים כאחד. יערות נרחבים סופגים לאט פחמן דו-חמצני מן האטמוספירה.

פליוקן 5.33 מופיעים סוגי הומינינים חדשים כאוסטרלופיתקוס וארדיפיתקוס. העצמת אפקט בית הקירור (Icehouse effect) ותחילתו של עידן קרח.


רביעון


פליסטוקן גלס 2.588 שגשוג ולאחריו הכחדה של יונקים גדולים רבים. חלק משמעותי של האבולוציה של האדם. לקראת סוף הפליסטוקן: התפשטות האדם המודרני מאפריקה לשאר העולם והיכחדות מיני אדם אחרים כמו האדם הניאנדרטלי. (תקופה זאת מקבילה לתקופת האבן הקדומה בארכאולוגיה). כתוצאה מחוסר יציבות ברמת פחמן דו-חמצני באטמוספירה שגרם לתנודות אקלימיות לפני כ-1.6 מיליון שנה, נמשך עידן הקרח האחרון שהסתיים לפני 18,000-15,000 שנה ששיאו לפני כ-20,000 שנה. התפרצות-על של אגם טובה באינדונזיה לפני 75,000 שנה גרמה לחורף געשי וייתכן שדחפה את המין האנושי לסף הכחדה.
פליסטוקן תחתון 1.806
פליסטוקן תיכון 0.5
פליסטוקן עליון 0.126
הולוקן 0.011 מתחילה התפתחות ציוויליזציה אנושית. המין האנושי עובר בהדרגה לחיים ביישובי קבע שכלכלתם מבוססת על חקלאות בתקופה הנאוליתית. מתפתחת חרושת המתכת וכן ערים ומדינות בתקופה הכלקוליתית, תקופת הברונזה ותקופת הברזל. המהפכה התעשייתית: רמת פחמן דו-חמצני באטמוספירה מתחילה לטפס וגורמת להתחממות עולמית ושינוי אקלימי כתוצאה משריפת דלק מאובנים. תקופת הקרחונים האחרונה מסתיימת. עידן הקרח של הרביעון נסוג ומתחיל להתפתח אקלים חם יותר. מדבר סהרה מתפתח שוב. התרחשות אירוע ההכחדה בהולוקן. הר הגעש טמבורה באינדונזיה מתפרץ ב-1815 וגורם ל"שנה ללא קיץ" בשנת 1816 באמריקה הצפונית ובאירופה.


הטבלה הנדרשת אפשרוית ליצירת הטבלה אפשרויות לתחזוקת/עריכת הטבלה בהמשך הערות
סוג כולל מיזוג/איחוד תאים. (כמו בדוגמא) כולל צביעת תאים. (כמו בדוגמא)
פשוטה לא לא אפשרות א
1. הפעל עריכה.
2. הוסף טבלה, ערוך את הטבלה על ידי הוספת שורות ועמודות כנדרש,
3. הוסף טקסט לכל תא כנדרש
4. פרסם

=[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטבלה הנדרשת אפשרוית ליצירת הטבלה אפשרויות לתחזוקת/עריכת הטבלה בהמשך הערות
סוג כולל מיזוג/פיצול תאים. (כמו בדוגמא) כולל צביעת תאים. (כמו בדוגמא)
פשוטה לא לא אפשרות א: הפעל עריכה. לחץ הוספה, בחר טבלה. ערוך את הטבלה על ידי הוספת שורות ועמודות כנדרש. הוסף טקסט לכל תא כנדרש. פרסם עריכת טקסט, שורות ועמודות באמצעות העורך החזותי
אפשרות ב: כתוב את הטבלה באקסל. סמן את כל תאי הטבלה. העתק. כנס לערך במצב עריכה. הדבק. פרסם. כנ"ל. או ערוך את האקסל וחזור על העתק הדבק. במידה ואין בידך האקסל המקורי, העתק התאים בויקיפדיה, הדבק לאקסל, ערוך, העתק והדבק חזרה לויקיפדיה.
מורכבת כן לא אפשרות נוחה היא אפשרות ב למעלה. ניתן באקסל למזג ולפצל תאים בקלות. במידה ונידרש רק מיזוג תאים, ללא פיצול תאים, ניתן להשתמש גם בעריכה חזותית כנ"ל.
מורכבת בשני המקרים כן אפשרות נוחה היא ליצר את הטבלה (ללא צבע) באקסל. בצע העתק, להכנס לכאן, קובץ, טבלה חדשה (באנגלית) להגדיר טבלה חדשה עם מספר השורות והטורים הנדרש, להדביק את הטבלה

=[עריכת קוד מקור | עריכה]

= =[עריכת קוד מקור | עריכה]
הטבלה הנדרשתאפשרוית ליצירת הטבלהאפשרויות לתחזוקת/עריכת הטבלה בהמשךהערות
סוגכולל מיזוג/איחוד תאים. (כמו בדוגמא)כולל צביעת תאים. (כמו בדוגמא)
פשוטהלאלאאפשרות א1. הפעל עריכה.2. הוסף טבלה, ערוך את הטבלה על ידי הוספת שורות ועמודות כנדרש,3. הוסף טקסט לכל תא כנדרש4. פרסם
========================[עריכת קוד מקור | עריכה]
הטבלה הנדרשת אפשרוית ליצירת הטבלה אפשרויות לתחזוקת/עריכת הטבלה בהמשך הערות
סוג כולל מיזוג/איחוד תאים. (כמו בדוגמא) כולל צביעת תאים. (כמו בדוגמא)
פשוטה לא לא אפשרות א1. הפעל עריכה.2. הוסף טבלה, ערוך את הטבלה על ידי הוספת שורות ועמודות כנדרש,3. הוסף טקסט לכל תא כנדרש4. פרסם
======[עריכת קוד מקור | עריכה]
הטבלה הנדרשת אפשרוית ליצירת הטבלה אפשרויות לתחזוקת/עריכת הטבלה בהמשך הערות
סוג כולל מיזוג/איחוד תאים. (כמו בדוגמא) כולל צביעת תאים. (כמו בדוגמא)
פשוטה לא לא אפשרות א1 . הפעל עריכה.2. הוסף טבלה, ערוך את הטבלה על ידי הוספת שורות ועמודות כנדרש,3. הוסף טקסט לכל תא כנדרש4. פרסם
======
====== ============================================ ======
שלום רב


cvs

gdfhgdrhtshb
k
מ מטעדקכקאכ כיכדי
תבנית:טבלה===================================[עריכת קוד מקור | עריכה]
gdfhgdrhtshb
k
מ מטעדקכקאכ כיכדי
==============[עריכת קוד מקור | עריכה]
עידן תור תת-תור תקופה גיל גאולוגי התחלה למ"ש מאורעות עיקריים באבולוציה של היונקים מאורעות עיקריים ברקע
האדן 4,540 כדור הארץ נוצר לפני כ-4,540 מיליון שנה
ארכאיקון אאוארכאיקון 3,800 RNA כבר קיים.
פלאו ארכאיקון 3,600 מתפתחות בקטריות יוצרות חמצן. חד תאיים ראשונים.
מזוארכאיקון 3,200
נאוארכאיקון 2,800
פרוטרוזואיקון פלאו פרוטרוזואיקון 2,500 ראשית החיים המורכבים בתא יחיד:
מזו פרוטרוזואיקון 1,600 אצה ירוקה כובשת את הימים
נאו פרוטרוזואיקון טון 1,000 נמצאו מאובנים של היצורים הראשונים מרובי התאים ושערניות דמויות תולעים.
קריוגן ספוגים ראשונים.רכיכות בצורת דסקית
אדיקר
פלאוזואיקון קמבריון 542 במהלך המפץ הקמבריוני מופיעים החולייתניים הראשונים. 538.8 מ"ש המפץ הקמבריוני - היווצרות והתגוונות של מינים רבים ושונים אשר השאירו את שרידיהם כמאובנים. רוב מיני בעלי החיים המוכרים לנו היום התחילו את דרכם בתור זה. יצורים בוני שוניות מתפתחים בתאוצה ונעלמים. שפע של תולעי-ים, ספוגים, חסילוני ענק וטורפים גדולים. נעלמים המינים הראשונים של יצורים רב תאיים. אפקט חממה נוצר על ידי רמות פחמן דו-חמצני פי 20–35 מאשר היום.
אורדוביק 488.3 מהחוליתניים מתפתחת קבוצת הדגים בעלי הסנפירים חסרי חוליות מתגוונים ומתפתחים. פלנקטון מופיע בים, צמחים ירוקים ראשונים. קץ תקופת הקרח.
סילור 443.7 ראשית הצמחים הנימיים ורבי רגליים ביבשה. בים - דגי לסת ראשונים.
דבון 416 370 מ"ש דו-חיים מתפתחים מקבוצת הדגים בעלי סנפירים מופיעים צמחים בעלי מערכות שורשים. מתפתחים דגי לסת וכרישים קדומים.
קרבון קרבון מיסיסיפי 359.2 בסוף הקרבון המיסיסיפי מתפתחים בעלי שפיר עוברי (האמניוטים) מהדו-חיים דגי ריאות מתקיימים לצד טורפי מים מתוקים גדולים. באוקיינוסים מתפתחים שפע של מיני כרישים
קרבון פנסילבני 318.1 318 מ"ש בעלי שפיר עוברי מתפצלים ל: שפע פתאומי של חרקים מכונפים, כמה מהם גדולים למדי.
סינפסידים. מהזאורופסידים התפתחה שושלת הדיאפסידה,
זאורופסידים
פרם 299 שפיעה של זוחלים מקבוצת הסינאפסידה. בפרם התפתחה קבוצת הזאוריה מהדיאפסידה וממנה התפתחה קבוצת הארכוזאוריה שממנה התפתחו העופות, דינוזאורים וזוחלים.
מקבוצה זו התפתחה שושלת התראפסידה. בסוף תקופת הפרם התפתחה קבוצת הקיינודוטיים מהתראפסידה. לפני 251 מ"ש מתקיימת הכחדת פרם-טריאס, בה נכחדים 95% מבעלי החיים.
גם הפליקוזאוריה התפתחה מהסינאפסידה, אך היא הכחדה בהכחדת פרם-טריאס.
מזוזואיקון טריאס טריאס תחתון 251 בטריאס התפתחו מהקיינודוטים קבוצת דמויי יונקים. השתלטות הטריאסית: סוגי ארכוזאוריה שולטים, דינוזאורים ביבשה, מיני איכתיוזאוריה בים ופטרוזאוריה באוויר. התראפסידה (אבות היונקים) הופכים קטנים ודומים יותר ויותר ליונקים הראשונים, צאצאיהם, המופיעים בתקופה זו לצד תנינאים ראשונים. מתקיים שפע של דו-חיים ואמוניטים
טריאס תיכון 245 בטריאס התיכון דמויי יונקים נפוצים. התראפסידה (אבות היונקים) הופכים קטנים ודומים יותר ויותר ליונקים הראשונים.
טריאס עליון 228 205 מ"ש מורגנוקודון מקבוצת דמויי היונקים נפוצים ומותירים מאובנים רבים.
יורה יורה תחתון 199.6 195 מ"ש הדרוקודיום (דמויי יונקים) נפוץ. מינים רבים של דינוזאורים. קיימים מינים רבים של יונקים, אך אלה קטנים. מופיעות לראשונה ציפורים ולטאות, זוחלים קדומים כאיכתיוזאוריה ופלזיוזאוריה.
יורה תיכון 175.6 160 מ"ש סדרת המולטיטוברקולטה הופיעה ושרדה למשך 120 מ"ש. מתפתחים יונקים מגוונים ומופיעים יונקי הביב( בסוף הטריאס?) מרבית היונקים קטנים. תת מחלקת התריה מתפתחת.
יורה עליון 161.2
קרטיקון קרטיקון תחתון 145.5 תת מחלקת התריה מתפצלת בסוף היורה או בתחילת הקרטיקון לקבוצות: .צמחים פורחים משגשגים לצד מינים חדשים של חרקים. דגים מקריני סנפיר מתחילים להופיע, ובשלב זה נפוצים כבר בעלי חיים ימיים כאמוניטים, מינים רבים של בעלי חיים מתפתחים: דינוזאורים על היבשה ותנינאים וכרישאים בים. מינים פרימיטיביים של ציפורים מחליפים את הפטרוזאורוס. האטמוספירה דומה לזו הקיימת כיום. ההכחדה ההמונית של קטריקון-פלאוגן, לפני כ-66 מיליון שנים
קרטיקון עליון קנומן 99.6 מטאתריה, (125-160 מ"ש) ממנת מתפתחות יונקי הכיס.(110-120 מ"ש)
טורון 93.5 אאותאיה (170-160 מ"ש ) ממנה מתפתחים השליינים.(כנראה 90-100 מ"ש)
קוניאק 89.3
סנטון 85.8
קמפן 83.5
מסטריכט 70.6
קנוזואיקון פלאוגן פלאוקון 65.5 היונקים המתפתחים בשלב זה הם גדולים למדי, כדובים או היפופוטמים קטנים. הופעתם של צמחים מודרניים וגיוון רב של יונקים מתאפשרים בשל אקלים טרופי והכחדתם של הדינוזאורים.
אאוקן 55.8 יונקים קדומים משגשגים וממשיכים להתפתח בתקופה זו. משפחות אחדות של יונקים מפותחים מופיעות וראשוני הלווייתנאים. אקלים קר ומתון. מופיעים מיני עשבים. בראשית האיאוקן, לפני כ-49 מיליון שנה, מתרחש אירוע אזולה (Azolla): שרך המים המתוקים "אזולה" מתפשט באוקיינוס הארקטי וכתוצאה מכך ירדה רמת פחמן דו-חמצני באטמוספירה - אירוע שהפך על פיו את אפקט החממה שהתקיים עד אז ואיפשר שגשוגם של צבים ודקלים בקטבים, וגרם לצבירת קרח-עד באזורים אלה עד ימינו. ירידה נוספת ברמת פחמן דו-חמצני מתרחשת בעזרת מושבות של אצות על קרקעית הים.
אוליגוקן 33.9 עולם החי (בעיקר יונקים) עובר תהליכים של אבולוציה אוויר חם מתקרר בהשפעת בית הקירור. עולם החי (בעיקר יונקים) עובר תהליכים של אבולוציה וגיוון וצמחים פורחים מתפתחים ומתפשטים.
נאוגן מיוקן 23.03 מתפתחים מינים מודרניים של יונקים ומופיעים ראשוני קופי האדם. אפקט מתון של בית הקירור שנקטע מדי פעם בתקופות קרח. מתפתחים מינים מודרניים של יונקים ועופות. דשאים מכסים שטחים נרחבים.
לפני 14.5-14.8 מתרחש אירוע ההכחדה של המיוקן התיכון שפגע במינים יבשתיים וימיים כאחד. יערות נרחבים סופגים לאט פחמן דו-חמצני מן האטמוספירה.
פליוקן 5.33 מופיעים סוגי הומינינים חדשים כאוסטרלופיתקוס וארדיפיתקוס. העצמת אפקט בית הקירור (Icehouse effect) ותחילתו של עידן קרח.
רביעון פליסטוקן גלס 2.588 שגשוג ולאחריו הכחדה של יונקים גדולים רבים. חלק משמעותי של האבולוציה של האדם. לקראת סוף הפליסטוקן: התפשטות האדם המודרני מאפריקה לשאר העולם והיכחדות מיני אדם אחרים כמו האדם הניאנדרטלי. (תקופה זאת מקבילה לתקופת האבן הקדומה בארכאולוגיה). כתוצאה מחוסר יציבות ברמת פחמן דו-חמצני באטמוספירה שגרם לתנודות אקלימיות לפני כ-1.6 מיליון שנה, נמשך עידן הקרח האחרון שהסתיים לפני 18,000-15,000 שנה ששיאו לפני כ-20,000 שנה. התפרצות-על של אגם טובה באינדונזיה לפני 75,000 שנה גרמה לחורף געשי וייתכן שדחפה את המין האנושי לסף הכחדה.
פליסטוקן תחתון 1.806
פליסטוקן תיכון 0.5
פליסטוקן עליון 0.126
הולוקן 0.011 מתחילה התפתחות ציוויליזציה אנושית. המין האנושי עובר בהדרגה לחיים ביישובי קבע שכלכלתם מבוססת על חקלאות בתקופה הנאוליתית. מתפתחת חרושת המתכת וכן ערים ומדינות בתקופה הכלקוליתית, תקופת הברונזה ותקופת הברזל. המהפכה התעשייתית: רמת פחמן דו-חמצני באטמוספירה מתחילה לטפס וגורמת להתחממות עולמית ושינוי אקלימי כתוצאה משריפת דלק מאובנים. תקופת הקרחונים האחרונה מסתיימת. עידן הקרח של הרביעון נסוג ומתחיל להתפתח אקלים חם יותר. מדבר סהרה מתפתח שוב. התרחשות אירוע ההכחדה בהולוקן. הר הגעש טמבורה באינדונזיה מתפרץ ב-1815 וגורם ל"שנה ללא קיץ" בשנת 1816 באמריקה הצפונית ובאירופה.