משתמש:Rachelirb/ציינו את שם הערך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]

Rachelirb/ציינו את שם הערך
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית
מייסדים משפחת לוין;
תקופת הפעילות 1976–הווה (כ־48 שנים)
משרד ראשי פארק תעשייה גורן, גליל מערבי
מוצרים עיקריים פרופילי אלומיניום , קונסטרוקציות למערכות עיגון סולאריות
אנשי מפתח מר ירחמיאל לוין (מנכ"ל), מר יאיר לוין (סמנכ"ל פיתוח והנדסה), גב' נורית לוין (סמנכ"ל עסקי)
עובדים 120
 
[1]

שמאל|ממוזער|250px|פועלות במפעל "אסיא", 1949 פרופאל בע"מ, היא חברה לתכנון, ייצור אילגון ועיבוד פרופילי אלומיניום בטכנולוגיות מתקדמות. ייצור מגוון רחב של פרופילי אלומיניום (מדף, פיתוח פר לקוח) לענף הבניה, תעשיה , חקלאות וכד' : חלונות ודלתות, אלקטרוניקה, ביטחון, רכב, אנרגיה סולארית, קירות מסך, מעקות, פרגולות , רהיטים ועוד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טבע החלה את דרכה בבית מסחר לתרופות שנוסד בירושלים ב-1901, בידי חיים סלומון, בנו של יואל משה סלומון וגיסו משה (גוטל) לוין, שהיה נשוי לציפורה סלומון. ב-1904 עבר לוין לחיפה ופתח בה סניף של בית המסחר.

יצחק אשר-אלשטיין נישא לאחת מבנות המשפחה וב-1913 הצטרף כשותף לשני הגיסים. בית המסחר שינה את שמו ל"ס.ל.א.", על פי האות הראשונה בשמות משפחתם של שלושת השותפים.

עם עליית הנאציזם הטילה ממשלת המנדט מגבלות על ייבוא תרופות מגרמניה. אולם, בעלייה החמישית באו לארץ ישראל, בעיקר מגרמניה, רוקחים וכימאים. אלו הקימו חברות נוספות לייצור תרופות ושיווקן בארץ ישראל, בהן "פיסן" "טבע" (שאותה הקים ד"ר גינטר פרידלנדר[1]) ו"צֳרִי" (שם זה ניתן לחברה בידי חיים נחמן ביאליק). באותה תקופה הקימו גם השותפים ב"ס.ל.א." מפעל לייצור תרופות בשם "אסיא". חברות אלו זכו לזריקת מרץ בשנות מלחמת העולם השנייה, כאשר סיפקו תרופות לצבא הבריטי בחזיתותיו השונות במזרח התיכון.

אחרי הקמת המדינה החלו החברות להיסחר בבורסה הישראלית הצעירה. ב-1964 התמזגו "אסיא" ו"צרי", וב-1968 הן רכשו את "טבע". ב-1976 כאשר אלי הורוביץ, אף הוא אחד מחתניו של לוין, התמנה למנכ"ל, הוא איחד את פעילות כל החברות תחת "טבע תעשיות פרמצבטיות".

בתחילת שנות ה-80 קיבלה טבע את אישור ה-FDA (מנהל התרופות האמריקני), והחלה בשיווק תרופות גנריות (חיקויים של תרופות מקוריות שפג עליהן הפטנט) לארצות הברית. בשנות ה-80 נרכשו בידי "טבע" החברות הישראליות הגדולות "איקאפארם" ו"אביק". אז היא החלה להיסחר בבורסת נאסד"ק.

הקופקסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישגה הגדול ביותר של טבע, ואחד מהישגיו הגדולים של המדע הישראלי בכלל, היה קבלת אישור ה-FDA לתרופת הקופקסון ב-1996. התרופה פותחה בידי צוות חוקרים במכון ויצמן למדע, והיא אחת הטובות ביותר המצויות כנגד מחלת הטרשת הנפוצה. מכירותיה השנתיות עולות על מיליארד דולר. בכך הפכה טבע מחברה המייצרת תרופות גנריות לחברה המייצרת גם תרופות מקוריות. תרופה חדשה לטרשת בשם "טיסאברי" מתחרה בקופקסון.[2]

טבע קיבלה אישור FDA נוסף לתרופה מקורית, אג'ילקט, נגד מחלת פרקינסון.

רכישת חברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעשור הראשון של המאה ה-21 רכשה טבע כמה חברות תרופות זרות גדולות והפכה לחברה בינלאומית. היא קנתה את חברת "נובופארם" הקנדית בשנת 2000, ובתחילת 2004, רכשה את "סיקור" האמריקנית, תמורת 3.4 מיליארד דולר.

ביולי 2005 הודיעה טבע על הרכישה הגדולה בתולדות המשק הישראלי - תמורת 7.4 מיליארד דולר קנתה החברה את יצרנית התרופות הגנריות האמריקנית איווקס[3]. בכך שבה החברה למעמדה כיצרנית הגנרית הגדולה בעולם, אחר שלמשך זמן מה נטלה ממנה תואר זה מתחרתה נוברטיס.

האנליסטים העריכו שהרכישה צופנת בחובה יתרונות לטבע, שכן פעילותה ופעילות איווקס משלימות זו את זו. עם זאת ציינו שמחיר הרכישה יקר למדי[4]

הפרשן הכלכלי סבר פלוצקר כתב:

"ההשקעה של טבע באייווקס היא, מבחינה זו, קריאת כיוון: היא פותחת תקופה חדשה בחייו הסוערים של המשק הישראלי, תקופה שבה ייחשבו חברות ישראליות לשחקניות משמעותיות בשוק הרכישות והמיזוגים בעולם - לא כסרדינים אלא ככרישים. לא כמי שהזרים בולעים אותו אלא כמי שמסוגלים לבלוע את הזרים."[5]

הרכישה הושלמה ב-26 בינואר 2006. למימון הרכישה הנפיקה טבע אגרות חוב בשווי של 2.75 מיליארד דולר.

ביולי 2008 חתמה טבע על עסקה לרכישת חברת התרופות הגנריות האמריקנית באר (Barr Pharmaceuticals), תמורת 7.46 מיליארד דולר במזומן ובמניות[6], וכן תיטול טבע על עצמה את החוב של באר, בסך 1.5 מיליארד דולר[7].

במרץ 2010 הודיעה החברה על רכישת חברת התרופות הגרמנית רציופארם (ratiopharm) תמורת 3.625 מיליארד אירו, מה שצפוי להגדיל את מכירותיה השנתיות באירופה בכ-2 מיליארד דולר.[8] עם השלמת הרכישה הפכה "טבע" לחברה הגנרית הגדולה באירופה.[9]

הנהלת טבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

יו"ר טבע, אלי הורביץ, שימש כמנכ"ל החברה עד שנת 2001, אז החליף אותו ישראל מקוב. בשנת 2007 החליף את ישראל מקוב שלמה ינאי, המנכ"ל הנוכחי. הנהלת טבע רכשה לעצמה מוניטין של אמינות בקרב המשקיעים והאנליסטים, ואחד מיתרונותיה של טבע הוא ההערכה הרבה ששוררת להנהלה שלה. הורביץ קיבל ב-2003 את פרס ישראל על תרומתו לתעשייה הישראלית.